Je mening zeggen, ook al is die niet altijd even aardig?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: koetie koetie koe bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 13:16

nogmaals is dit topic niet gebasseerd op reactie's van mijn kant maar in het algemeen en ook niet over het inmiddels besproken betreffende topic maar over diverse topics die inmiddels op slot zijn en sommige zelfs naar de mesthoop verdwenen zijn. dus in het algemeen en dan vallen diverse dingen op, dat als 1 iemand een vorm van kritiek geeft er een grote adem los komt en er tig andere bokkers komen die hun gal spugen en dat als je je mening geeft dat niet altijd gewardeerd word meestal zijn dit meningen die uitgesproken zijn maar ook meningen die wel subtiel of tactisch gegeven worden.
nogmaals het moment dat je een topic opend kan je zowel positief als negatief commentaar/ opmerkingen krijgen dat is het "risico" wat je loopt als je een topic opend. de openingspost heeft daar naar mijn inziens ook een groot aandeel in maar nogmaals dat is het risico van het openen van een topic.

spatter zie de link niet dat mensen hun profiel niet ingevuld hebben. ik hoef niet met heel mijn hebben en houwen op internet te staan net zoals zoveel bokkers hun profiel niet ingevuld hebben, maar vragen staat vrij als je wat wilt weten kan je dat altijd vragen natuurlijk.

peacehorses je kan het opdelen in 2 verschillende dingen, maar meestal gaat het gepaard aan elkaar dat je je mening geeft en hulp geeft sommigen kunnen dat zelfs in dezelfde adem nog b.w.v. spreken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:29

Pashon schreef:
spatter zie de link niet dat mensen hun profiel niet ingevuld hebben. ik hoef niet met heel mijn hebben en houwen op internet te staan net zoals zoveel bokkers hun profiel niet ingevuld hebben, maar vragen staat vrij als je wat wilt weten kan je dat altijd vragen natuurlijk..

Daarin ga ik met je mee. Mijn hele informatie hoeft niet op een presenteerblaadje op bokt, zodat iedereen kan lezen wie ik ben zonder ook maar iets van zichzelf bloot te hoeven geven. Wil je weten wie ik ben, lees al mijn berichten maar door, of stuur me een PB. En ik ben de kwaadste niet, meeten kan altijd!

Ik ben zelf lichtelijk allergisch voor topics "hoe laat ik mijn pony steigeren", en ook het tot in den treure opduiken van de Join Up topics hier op bokt terwijl er toch genoeg informatie op bokt te vinden is, en men te beroerd is om te zoeken, of de informatie niet vinden kan/wil.
En in dat geval ga ik toch echt niet iedere keer vragen of degene die deze topics starten echt begrepen hebben wat ze aan het doen zijn. Degenen die weten wat ze doen hebben andere bronnen dan bokt om hun informatie vandaan te halen. Dus ik ga er van uit dat deze kennis en contacten niet hebben en ze krijgen dan ook van mij flink tegengas.

Voorbeeld (verzonnen, heb dit gelukkig nog niet op bokt langs zien komen): als iemand gele bloemetjes in zijn hooi vindt dat hij aan zijn paarden wil voeren, dan denk ik aan JKK. Kunnen boterbloemen zijn, maar ik denk aan JKK.
Als er dan advies komt dat je dit hooi gewoon kunt geven, en zelfs als het JKK is, dat die enkele plant in het hooi niet schadelijk is, dan ga ik niet subtiel reageren dat JKK misschien niet zo heel gezond is voor je paard en dat ze er ziek van worden.
Dan komt kneiterhard de reactie dat JKK giftig is, en je paard er hartstikke DOOD aan kan gaan.
Welke formulering heeft meer impact, denken jullie?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:32

Jouw voorbeeld gaat over een FEIT, cassidy.

Welk bit, manieren van trainen ed, gaat over meningen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:36

Steigeren en JU zijn training, en geen feiten.
Toch ben ik van mening dat je die niet mee hoeft te nemen...mijn mening dus.
En daar ben ik heel expliciet in, en kan ik niet altijd even vriendelijk in blijven...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:43

Ik bedoelde de bloemetjes waar je paard dood aan kan gaan. Tuurlijk zeg je dat heel ongezouten.

Steigeren en JU idd training, de een vind het prima, de ander ziet meer gevaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:47

GJ9 schreef:
Ik bedoelde de bloemetjes waar je paard dood aan kan gaan. Tuurlijk zeg je dat heel ongezouten.

Zo natuurlijk is dat niet. Want er zijn meer topics over de wijze van reageren op bokt langsgekomen, en daar heb ik dat voorbeeld ook in opgenoemd.
En daar was men toch van mening dat je vooral de tere zieltjes moest masseren en de formulering "is niet zo gezond voor paardlief en hij kan er ziek van worden" moest gebruiken, ipv "hartstikke giftig en je paard kan er DOOD aan gaan..." :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:50

Oh gosh dat wist ik niet.

Je kwetst er toch niemand mee als je dat op die manier zegt? Waarom dat nog op een softe toon moet, weet ik dan ook niet.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:51

Ik vind het aardig meevallen.
Ik vind vooral dat er mensen zijn die harde reacties plaatsen puur om te kwetsen. Zo heb ik ook enkele reacties van jou gezien die ik te hard vind. En niet omdat je de waarheid wil zeggen maar meer om iemand een soort van te kwetsen en dat vind ik niet kunnen.

Sommige mensen kunnen best een harde reactie verwachtten of krijgen maar het gaat er wel om op welke manier en waarom.
Als iemand hier voor het eerst een berichtje plaatst over een bepaald onderwerp hoeft diegene niet direct onderuit gehaald te worden maar kan er eerst gevraagd worden waarom iemand iets doet en of diegene weet dat het ook op een andere manier kan. Daarnaast moet gekeken worden naar de leeftijd. Soms komen hier hele achterlijke reacties voorbij aan iemand van 10 jaar. Belachelijk.

Een beetje inleven in een ander is niet weg. En kom een normale boodschap niet aan? Ja, wees dan af en toe wat harder.. maar bedenk je voor wie je het doet.. Doe je het om je eigen frustratie weg te typen? Ga dan eerst lekker wandelen buiten en kom dan ergens op terug.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:54

Ik beken dat ik me schuldig maak aan het niet iedere keer profielen induiken om te kijken hoe oud iemand is.
Waar ik wel rekening mee houdt is het forum waar ik me op dat moment bevind. In de jeugdfora zal ik mijn reactie afzwakken.
Als een jeugdige bokker echter in volwassenenfora denkt te moeten plaatsen, kan hij volwassen discussies en eventueel tegengas verwachten.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 14:13

ik duik echt geen profielen in om te speuren op de leeftijd, meestal kan je het wel globaal raden aan de manier van reageren. dat iemand pas 15 is of wat voor leeftijd dan ook zegt niks over de wijsheid sommige mensen van die leeftijd zeggen verstandigere dingen dan iemand van 30

verder waarom zou ik mensen gaan kwetsen met mijn reactie's? zijn allemaal mensen die ik enkel ken van voorbij gaan op bokt dus het heeft voor mij geen toegevoegde waarde om die mensen een schop na te geven.

Je leeft nu eenmaal in een wereld waar je miljoenen verschillende mensen hebt met miljoenen verschillende meningen en elk persoon is een indifidu dus iedereen reageerd anders in bepaalde situatie's en zo reageerd ook iedereen anders.
De een pakt zijn mening in een donsvachtje met een leuk vleurig strikje de ander zegt het recht voor zijn raap maar dat laatste schijnt op bokt niet te mogen, dan word je op je vingertjes getikt.

en frustratie's wegtypen? als ik dat wil open ik wel een frustratie topic dus dat is van mijn kant niet aan de orde.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:17

Pashon schreef:
ik duik echt geen profielen in om te speuren op de leeftijd, meestal kan je het wel globaal raden aan de manier van reageren. dat iemand pas 15 is of wat voor leeftijd dan ook zegt niks over de wijsheid sommige mensen van die leeftijd zeggen verstandigere dingen dan iemand van 30

verder waarom zou ik mensen gaan kwetsen met mijn reactie's? zijn allemaal mensen die ik enkel ken van voorbij gaan op bokt dus het heeft voor mij geen toegevoegde waarde om die mensen een schop na te geven.

Je leeft nu eenmaal in een wereld waar je miljoenen verschillende mensen hebt met miljoenen verschillende meningen en elk persoon is een indifidu dus iedereen reageerd anders in bepaalde situatie's en zo reageerd ook iedereen anders.
De een pakt zijn mening in een donsvachtje met een leuk vleurig strikje de ander zegt het recht voor zijn raap maar dat laatste schijnt op bokt niet te mogen, dan word je op je vingertjes getikt.

en frustratie's wegtypen? als ik dat wil open ik wel een frustratie topic dus dat is van mijn kant niet aan de orde.

:') en dit is..............géén frustratietopic?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:21

peacehorses schreef:
Pashon schreef:
Tevens zie ik ook nog steeds het nut niet van de topics met diverse pagina's vol over hoe sneu een ts is ook daar word een ts niet mee geholpen en gezien de meeste topics toch bedoeld zijn om te helpen of om extra informatie te krijgen zijn de "och meisie toch ik leef met je mee" reactie's ook volkomen nutteloos.

Toch is het nog veel nuttelozer om in een topic van iemand die boos is en van zich af wil schrijven, nog eens een schop na te geven.

hier ben ik het zó mee eens :j Ik heb toen ook in volle emotie een topic getypt en alles leek veel erger als het was en toen ik dat uit wou leggen 'lülde ik me eruit'.

Ik heb toen ook flink wat schoppen na gekregen. Ik zou probleempaarden maken en geen paard waard zijn etc. Hier ben ik ook erg van geschrokken en ik heb geleerd nooit meer iets op bokt te zetten.

Maar zo heb je ook nog de moraalridders: je hoort je paard niet te slaan en je behoort om die manier te rijden. Nou kan je mij veel wijsmaken maar als mijn paard geen respect voor mij heeft en loopt te dreigen krijgt ze een tik. Dat gebeurt is kuddes ook en dat zijn toch ook niet allemaal probleempaarden? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:10

@ TS: denk dat er nogal een verschil zit tussen recht voor de raap en iemand de grond in trappen.
I'm sorry, maar wat de TS in dat topic ook doet, het is gewoon niet goed: als ze het paard wegbrengt rijdt ze op een ander zijn kunsten, als ze hem zelf niet kan inrijden is ze geen goede jonge-paardeneigenaar, en dat het beest zo mishandeld is, is ook haar schuld, want dan had ze maar onderzoek moeten doen. Kortom, ze doet alles verkeerd. Echt, iets tactischer zijn is imo niet je mening in dons verpakken hoor ;)

In het geval je JKK:
- je kan tegen iemand zeggen dat het een achterlijke eigenaar is, want neemt het risico om paarden gele bloemetjes te geven;
- je kan zeggen dat de kans groot is dat een geel bloemetje JKK is, dat dat heel giftig is, en dat je paard daar dood aan gaat;
- en je kan zeggen dat paardlief wel een klein beetje ziek kan worden van die mooie gele bloemetjes.

Het eerste vind ik te ver gaan, want je wordt persoonlijk, vind ik niet fair, niet oké. Het tweede wordt door sommige mensen ook als heel hard opgevat, maar ik vind het oké, je wordt niet persoonlijk, maar zegt wel ronduit hoe het zit. Dat is ook iets wat impact heeft, wat mensen aan het denken zet.
Derde is wel aardig, maar ook niet fair, want dat zijn halve waarheden, en halve waarheden zijn nog altijd hele leugens.

Ik vind dat je altijd moet proberen vriendelijk te blijven, maar wel eerlijk. En zolang je niet persoonlijk wordt, mag je best gewoon de waarheid zeggen, graag zelfs, want aan alles mooier maken heeft ook niemand iets. Ik vond dat jij in het topic waar ik het over heb, echt gewoon lomp was, iets tactischer zijn was ook niet verkeerd geweest :)

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:10

Als ik het goed begrijp zeg je dat je geen goede jonge paarden eigenaar bent als je het maar laat inrijden door een ander?

Dus iedereen die denkt dat het beter is als een ervaren persoon zijn paard inrijdt zou geen jong paard mogen hebben?? Waarom bestaan er dan stallen waar ze jonge paarden inrijden?

Slaat in mijn ogen nergens op, los van het topic waar over gepraat wordt want ik vind het niet kunnen die discussie hier verder te voeren.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:24

Het is wel zo maar sommige mensen brengen het totaal niet vriendelijk.
Stel je een vraag krijg je een antwoord als; dan moet je maar meer in de theorie duiken want daar ontbreekt een hele hoop bij jou. Ehm oké dankje?
Ja dat had je al jaren eerder moeten doen. Ik ben vijftien en een aantal jaar geleden geloofde ik wat mijn instructrieses vertelde.
Jongere hier op bokt worden vaak met de nek aangekeken en als een kind van elf wat vraagt krijgt ze reacties als: jahoor weeer zo een pennytopic.
Joh kind wil wat leren stimuleer het. Het is een serieuze vraag.

Durf te wedden dat een groot deel alleen op bokt zon grote mond heeft.
Voor dat ik daar commentaar op krijg; dus NIET iedereen!

Maar sommigen mensen vragen advies, krijgen ze het kappen ze het keihard af en dan is het allemaal niet waar.
Bijvoorbeeld; mijn paard doet onder het zadel vervelend ik krijg hem niet aan de teugel en hij bokt veel. Tip: misschien moet je instructie nemen en even kijken of het paard geen pijn heeft. Stank voor dank reactie: er is heus niks mis met mijn paard en ik zorg top voor hem en ik heb al instructie maar daar kan ik het niet zogoed mee vinden. Tip: zoek andere instructie,er kan altijd wat mis zijn.. Reactie: je weet er niks van bemoei je er niet mee en ik hoef geen andere instructie.

Ja eh wat wil je dan?
Het is heel krom af en toe en ik kan me er zooo aan ergeren. Vraag ik iets krijg ik antwoorden alsof ik een kleuter ben.. Reageer ik daarna weer gewoon rustig met nog een vraag maar vriendelijk antwoord terug, ho maar. Heb het een paar keer gehad. En die mensen die niet kunnen discussiëren moeten het gewoon niet doen. Een discussie is luisteren naar elkaar toch? Niet je mening door douwen en die van de ander bij voorbaat slecht vinden en alles wat een ander doet slechtvinden en ook zeggen dat ie slecht is...

Tips oké prima, onderbouwen nog beter

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:31

Ben het 100% met TS eens

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:36

Ik denk dat iedereen wel zijn mening kan geven op bokt, maar vaak ik het zo (heb ik 3x meegemaakt) dat het de hele tijd het zelfde was. Zo iets is niet leuk als jij alleen je foto's wilt tonen.

Mensen moeten wel hun mening kunnen geven maar wel beschaaft en ook even kijken hoe vaak dat commentaar al is gegeven zou ook eens stuk schelen denk ik persoonlijk.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:39

Helemaal mee eens, als je iets zegt zoals jij er over denkt, meestal krijg je gelijk de wind van voren, en kan je een discussie krijgen waarin je word afgezeken...

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:46

love_shyboy schreef:
Helemaal mee eens, als je iets zegt zoals jij er over denkt, meestal krijg je gelijk de wind van voren, en kan je een discussie krijgen waarin je word afgezeken...

inderdaad, elastiek een scherp bit noem het maar op of een komt een zeikdiscussie maar ze zijn er zelf nooit bij als de paarden gereden worden.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:50

Inderdaad, maar ook van de andere kant,
Als je een andere 'vriendelijkere' oplossing/tip geeft, krijg je ookweer gezeik... ipv dat er even word uitgelegd waarom er voor de keuze van dát bit etc. is gekozen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:51

Ik vind dat je je mening wel tot op zekere hoogte moet nuanceren om anderen niet te kwetsen. Prima dat je wilt zeggen wat je wil, maar dat moet wel fatsoenlijk zijn.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:53

Het moet fatsoenlijk zijn ja, maar je kan nog nieteens je mening geven of je word afgezeken.

Dingen als 'Wat doe je paard aan!?' en 'Vind je dat nou normaal!?' etc. ben ik het ook niet mee eens, maar als diezelfde dingen op een 'zachte' manier worden gezet, krijg je alsnog dezelfde lading over je heen... En de mensen vragen meestal toch zelf om een mening? Dan moeten ze niet raar opkijken als ze eerlijke meningen krijgen...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:57

Overdrijven is ook een vak. Ik geef regelmatig mijn mening en heb me nog maar weinig 'afgezeken' gevoeld. Weet niet waar dat dan aan ligt hoor.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:57

love_shyboy schreef:
Het moet fatsoenlijk zijn ja, maar je kan nog nieteens je mening geven of je word afgezeken.

Dingen als 'Wat doe je paard aan!?' en 'Vind je dat nou normaal!?' etc. ben ik het ook niet mee eens, maar als diezelfde dingen op een 'zachte' manier worden gezet, krijg je alsnog dezelfde lading over je heen... En de mensen vragen meestal toch zelf om een mening? Dan moeten ze niet raar opkijken als ze eerlijke meningen krijgen...

Hier ben ik het mee eens. Als je niet tegen commentaar kan open geen topic...
Maar als je commentaar geeft mag je ook wel bedenken dat die iemand gevoel heeft.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:58

love_shyboy schreef:

Klopt vaak komt het ook slechter over dat het is. Dat is nou zo jammer van het internet meestal. Het komt natuurlijk ook van beide kanten