''Oplichters'' op Bokt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:36

Roosch schreef:
Alane schreef:
Waarom moet het gelijk een oplichter zijn?
Kan toch ook een buitenlandse zijn die een verkeerde vertaalmachien gebruikt?

Tja, waarom dan op bokt.NL?

Om dezelfde reden dat er Nederlanders in Duitsland wat kopen 8-)

nevadaladylu

Re: ''Oplichters'' op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:43

het is misschien gewoon veel goedkoper voor hem/haar om het hier te kopen, en waarom op bokt.nl? ik denk omdat hij/zij het ook gewoon leuk vind om te praten over paarden, pony's en nog veel meer

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:45

Toegegeven, ik heb me ook wel eens op buitenlandse fora gemeld.
Maar ten eerste sprak/schreef ik de taal redelijk.
En ten tweede stelde ik me dan eerst voor, voordat ik eventueel interesse ging tonen in spullen.
En ten derde zette ik dan in mijn berichtje iets in de trant van 'ik ben van Nederlandse afkomst en spreek daarom deze taal niet zo goed als hoort.'

Dus kan me voorstellen dat de alarmbellen gaan rinkelen als een nieuw lid een raar pbtje stuurt. :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:56

Ik kan me dat ook wel voorstellen dat men voorzichtig is, maar tussen voorzichtig zijn en iemand gelijk uitmaken voor oplichter ligt nog al een groot verschil :)

Niet iedereen zit zo in elkaar als men iets kopen wil of zoekt.
Ikzelf zou nooit iets van ene frans forum kopen, omdat ik de taal niet machtig ben, maar anderen kunnen daar minder problemen mee hebben, en komen dan ook gelijk to the point...
Ik heb ook wel eens in een winkel gestaan en gewezen op wat ik wilde hebben omdat ik het woord niet meer wist :+ ga dan niet een heel verhaal ophangen dat ik NL-er ben of zo :P

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:21

Maar alsnog..

Het is dan logischer om gewoon in het Engels je vraag te stellen.

Er zit ook een Poolse gebruiker op Bokt waarvan ik ook wel eens de vraag kreeg of ik nog een aantal dekjes te koop had. Die stelde ze gewoon in het Engels en ik heb netjes wat in het Engels teruggestuurd.

'Vertaalmachine-Nederlands' wekt bij mij meestal toch argwaan op omdat ik dan meteen denk aan de dagelijkse portie spam in mijn ongewenste e-mail bak..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:24

moet je wel engels kunnen.... om engels te schrijven/praten.

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:26

ik las laatst ook ergens over een dekje 'zadeldoek' heb toch maar eerst even goed gekeken of het wel dekjes waren.
misschien kan je ook iets terugsturen met een foto van onder het zadel en anders gewoon niet verkopen :P?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:28

Of gewoon in het Duits.. :)
Ik bedoel meer dat je gewoon schrijft vanuit je moedertaal. Dan is het veel makkelijker voor mij om te bedenken dat het dus iemand uit een ander land is en geen oplichter uit Nigeria bij wijze van spreken.

Ook al vraag ik me af waarom oplichters uit Nigeria een Scapa-dekje zouden willen hebben. :Y)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:24

simpel is dat engels een wereldtaal is dat een ieder eigenlijk wel begrijpt of begrijpelijk is.
Zo kan ik me dus voorstellen dat iemand daarom een vertaalmachine gebruikt en niet in het taiwanees hier iets neerzet. Daarnaast als ik al zie hoe mensen afgebrand worden als ze Duits schrijven op bokt... zou ik het niet echt adviseren om te doen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:27

Sodeletuut schreef:
Tapijt kan ook belgisch zijn, ze gebruiken daar wel meer woorden anders dan hier.. :+
Maar ik weet het natuurlijk niet zeker.

hahahaha stel je voor dat we hier tapijt gebruiken: 'ja hoor ik heb een nieuw tapijtje voor men paard'

zeker geen belg van hier dus :+
mare, kijk het even aan, misschien is het wel een miepje ofzo
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 29-12-10 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:30

De helft van mijn familie komt uit Limburg en ik kan me heel goed voorstellen dat die het woord tapijtje zouden gebruiken in plaats van dekje. Misschien zijn er Limburgse bokkers die daar iets over kunnen zeggen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:31

Narya schreef:
De helft van mijn familie komt uit Limburg en ik kan me heel goed voorstellen dat die het woord tapijtje zouden gebruiken in plaats van dekje. Misschien zijn er Limburgse bokkers die daar iets over kunnen zeggen?

mijn excuses tegenover de limburgers dan (maar vind het zo vreselijk gek klinken)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:33

Het Limburgse dialect zit vol met rariteiten :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:37

Ja daar zeg je zo wat. Mijn familie komt eigenlijk ook vandaar, dus zou er niets slechts over kunnen zeggen, behalve dat vreemde taaltje :p

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:39

'MONAAAAAAAAAAAAAAAA!' :))

Ik heb het even uitgezocht, de gebruiker die mij PB'de zei aan het eind wel Schade.
Dus best waarschijnlijk dat het een Duitser is. :j

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:41

ik dacht toch eerder een franstalig persoon aangezien zadeldek in het frans un tapis de selle is, en tapis is het franse woord voor tapijt, dus iets te letterlijk vertaald, maar dat kunnen zij niet weten natuurlijk. Kheb verschillende franstalige vriendinnen, en als ik ze tegen iem. anders nederlands hoor praten kom je nog wel zo'n letterlijke vertalingen tegen, of bv 'draag jij brillen?' omdat een bril in het frans 'des lunettes' is, en dus meervoud.
O ja, schade zou ook kunnen komen van dommage

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:42

shetties schreef:
Ik had een pb gekregen van een nieuw lid die nog geen posts (?) had geplaatst, en de pb was ook nog in het engels. En of zij/hij een msn adres kon krijgen voor meer informatie...
Heb niets terug gestuurd, dan maar niets verkopen :Y)

had ik ook.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:42

Komt de vertaling 'zul je niet meer verkopen' ook uit het Frans?

Ik weet het niet.. Kan ook niet kwooten, dan overtreed ik de regeltjes :Y)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:54

Narya schreef:

Geloof me, ik ben een geboren en getogen Limburgse maar zelfs hier zijn ze niet zo dom om een dekje een tapijt te noemen. :')

Hier wordt het gewoon een dekje genoemd.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:29

Ik woon ookal mijn hele leven in Limburg en ik heb pas één keer iemand tegen een dekje tapijt horen zeggen, en dat was omdat hij het heel lelij vond, het was veel te groot, en hij wou dat meisje plagen :+
Dus hier komt het denk ik ook niet vandaan :P

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:13

Alane schreef:

Uit Nigeria bijvoorbeeld :D .

Sorry, flauw :P .

Tapijt klinkt overigens wel grappig, haha.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:16

Nu maar hopen dat een vliegendeken niet als vliegend tapijt geadverteerd gaat worden? :))

Maar even ontopic :)
Ik vermoed ook dat het om een gebruiker gaat die een vertaalmachine gebruikt heeft en dat er een wat ongelukkige vertaling uit is komen rollen.
Of iemand al dan niet betrouwbaar is, kunnen we vanachter ons modschermpje helaas ook niet beoordelen. Er zijn wel een aantal richtlijnen voor veilig handelen via internet en zolang je je daar aan houdt, loop je meteen al een stuk minder risico. In elk geval geen vage betaalmethodes accepteren en ook nooit iets versturen voordat het geld via een normale constructie op je rekening staat. Als je grote twijfels hebt, dan zou ik zeggen: laat het overwaaien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:56

Rinske schreef:
Alane schreef:

Uit Nigeria bijvoorbeeld :D .

Sorry, flauw :P .

:+ lobroek :P

Vraag me af of die nigerianen zich dan aanmelden op een forum, normaal zijn die van de zielige en vooral standaard mailtjes van eerst opsturen en dan krijg je nooit je centjes....

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:01

Tot nog toe (even afkloppen) valt dat gelukkig inderdaad nog wel mee. Een standaard mailtje sturen schijnt toch een stuk makkelijker te zijn dan je eerst door de registratieprocedure wurmen en vervolgens de PB-functie uitvinden.
Maar goed, naast de bekende oplichterspraktijken zullen er ook altijd wel andere methodes blijven waarmee mensen gelokt worden om zaken te doen, en het is alleen maar goed om daar heel attent op te zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:03

absoluut...
blijft btw nog een optie open.... een bokker die een geintje uithaalt.... tenminste bedacht omdat NL zo moeilijk te vertalen is, maar wel de PB zo simpel gevonden is schijnbaar.