ban/OW

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Re: ban/OW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:16

Ik denk dat de technisch mogelijkheden om een misbruiker eruit te halen zeer beperkt zijn. Een kwaadwillende kan wel 1000 accounts aanmaken, zonder dat een mod daar achter komt. Als er erg veel gebruikers zijn, dan wordt dit alleen maar lastiger. Dit bulletinboard bijvoorbeeld (de software) kan iedereen gratis downloaden. En op een server zetten (bij hun eigen provider bijvoorbeeld) De admin tools vallen echt wel tegen, in ieder geval is met geen mogelijkheid te achterhalen wie wie precies is. En als zelfs Microsoft met hun MSN het al niet kan bijhouden (zie hun disclaims), laat staan met software uit de opensource beweging. Je moet er ook niet aan willen beginnen, Je bent immer overgeleverd aan de eerlijkheid van de gebruiker, niet aan de slimheid van de eigenaar.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:03

Precies, maar waarom word er dan toch best vaak bij voorbaat alvast met de botte bijl geband? En waarom hoor je toch best regelmatig (nee, niet alleen op Geit) dat mensen een OW of zwaardere straf hebben gekregen omdat ze per ongeluk hebben ingelogd op het account van een ander?

Oke, ik weet best dat er accounts zijn die door meerdere mensen gebruikt worden, met opzet. Maar volgens mij zijn dat er maar een paar. Ik weet ook dat er mensen zijn die zodra ze een ban hebben via een omweg toch weer gaan bokken. Maar komop, mischien is het een idee het hele strafbeleid eens op de schop te gooien of er in elk geval eens grondig over na te denken of er geen alternatieven zijn. Volgens mij is het huidige beleid vooral heel veel werkverschaffing voor de vrijwilligers.

Op de onvermijdelijke vraag hoe het anders kan, maak een soort van "oorlogstabblad" en verplaats alle (potentiele) reltopics daarheen. Kunnen mensen die daar zin in hebben naar hartelust los gaan en blijft de rest van het forum betrekkelijk rustig. En wie geen zin heeft om oorlogjes tussen gebruikers te lezen opent dat tabblad eenvoudigweg niet. Zo leg je de verantwoordelijkheid bij wie die hoort, de gebruikers zelf en geef je ruimte om vetes die nu eindeloos doorwoekeren als veenbranden en zo nu en dan weer eens venijnig op komen laaien voor eens en altijd de wereld uit te helpen. En het scheelt een pak aan vrijwilligerswerk.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:12

Dat idee is bijvoorbeeld door "paard natuurlijk" introduceert, en werkt daar redelijk goed, hoewel je daar ook vraagtekens bij kunt zetten.
Alles wat een topic vervuild, gaat daar naar "warboel" of "kroegpraat", werkt soms verwarrend, maar is een goede remedie. Het stimuleert om "on topic" te blijven en doet niet tekort aan uitglijders die iedereen wel eens heeft op een slechte dag.
Tot nu toe het beste systeem dat ik ben tegengekomen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:24

Ik ken paard-natuurlijk niet en ga me daar ook niet in verdiepen, ik heb het idee van een ander forum waar ik op zit en daar werkt het ook geweldig goed. Niemand krijgt het idee dat z'n mond gesnoerd word en conflicten worden in de meeste gevallen goed uitgepraat. Niet dat gezworen vijanden ineens beste vriendjes worden, maar wel op een manier dat iedereen nog met elkaar kan leven zonder stiekeme en onderhuidse oorlogsverklaringen over en weer. Op dat forum is slechts 1 persoon permanent geband omdat die mensen heel persoonlijk en heel direct aanviel op elke zwakheid die ze toonden en daar vrij groffe beledigingen en zelfs bedreigingen aan koppelde. En dat niet eenmalig maar jaren op rij en naar vrijwel alle gebruikers. En op een gegeven moment was de maat domweg vol. En nee, dat is geen paardenforum.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:31

haha, ik probeer je niets aan te smeren, maaar hun concept werkt redelijk goed.
En je hebt gelijk: Meestal is een forum goed in staat om problemen goed op te lossen zonder al te uitbundige "toezichthouders", die vaak ook vriendjes en vriendinnetjes op hun forum voorbij zien komen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:48

Dabedoelik!

Nu lijkt het soms alsof je in een kleuterklas bent beland waar de juf op elke handeling toezicht houd en het woordje "foei" erg graag in de mond neemt. Terwijl een aanzienlijk deel van de gebruikers volwassen is en de rest ook de kleuterleeftijd wel ontgroeid is.

Ja, je zal mensen houden die onhoudbaar zijn op een forum, daar kan je op bannen (nadat ze bewezen hebben dat ze zich niet kunnen gedragen gedurende langere periode). Een ban, of zelfs een OW, moet een STRAF zijn en niet iets wat je kan verzamelen om met trots te showen zoals sommigen lijken te doen. Door overmatig gebruik te maken van zo'n functie gaat het volledig voorbij aan het doel.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 04:01

hmm, tja Een mod hier benaderen staat schijnbaar gelijk aan de doodstraf. Die had ik al 2 x verzocht om mij uit te leggen wat een , ik weet de afkorting al niet eens meer, betekende. Daar kwam maar niets op, maar in een topic werd door de mod gewoon "ongewenste berichten die niet on topic waren" verwijderd, waardoor de hele lijn weg was. Ik was zo boos dat ik aan haar maar berichtte dat ik van opvoedxxxx niet bepaald gediend was. Natuurlijk zijn er altijd mensen die xxx lezen zonder opvoed, en daar giftig om worden. Maar dat is meer een taalkundig probleem. Veel mensen kunnen gewoon niet lezen of luisteren. Afijn krijg je een OW voor 6 maanden, de rest heb ik maar niet gelezen. Een ander weet me dan te berichten dat ik een PB heb (wat dat ook betekenen mag) Terwijl alles leeg was... vriendjes?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:12

mick75 schreef:
Dabedoelik!

Nu lijkt het soms alsof je in een kleuterklas bent beland waar de juf op elke handeling toezicht houd en het woordje "foei" erg graag in de mond neemt. Terwijl een aanzienlijk deel van de gebruikers volwassen is en de rest ook de kleuterleeftijd wel ontgroeid is.

Je zou inderdaad denken dat mensen de kleutertijd wel ontgroeid zijn, maar wat ik op het forum af en toe voorbij zie komen :n
En dan heb ik het dus niet over de mods, maar over de gebruikers die volgens de leeftijd in hun profiel al lang volwassen zouden moeten zijn :Y)

Die andere straf naast een OW krijg je alleen als je meer dan een OW hebt gehad binnen 6 maanden. Hoe meer OW's je binnen 6 maanden verzameld, hoe langer je buiten speelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:24

mick75 schreef:
Een ban, of zelfs een OW, moet een STRAF zijn

LOL _O- _O- _O- _O-
Kom op zeg, je hebt het over een "standje" van een wildvreemde op internet, hoe serieus kun je dat nemen :+
Als ik zie waar ik OW's voor heb gekregen kan ik dat toch echt niet serieus nemen en al helemaal niet zien als straf, eerder als teken van onvermogen van degene die het ding verstuurd.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:46

Stel dat mijn man zich ook op bokt zou willen aanmelden.
Dat zou dan op deze laptop zijn waar ik nu achter zit.
Dat zou dan dus al niet kunnen omdat het om 1 en hetzelfde ip adres gaat???
Hmmmm, dan moet ik mijn man dus teleurstellen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 16:48

stef schreef:
Ik heb wel altijd wat moeite met een "goedgekeurde SA"

Want hoe anoniem is zo'n SA nou? Je moet het wel aanvragen bij het team....

Voor het team ben je inderdaad niet anoniem, wanneer je een SA aanvraagt. Maar het goedgekeurde schaduwaccount is iets tussen de aanvrager en het team. Het blijft dus achter de schermen. Het zou heel kwalijk zijn als dat soort info met andere gebruikers gedeeld/besproken zou worden.

Wanneer je met een goedgekeurd SA let op je manier van posten, zodat het voor anderen moeilijk te gokken is wie je bent, is het toch een heel anoniem account.

ikdoemaarwat schreef:
TurdusMerula schreef:
Maar dan is er wel iets mee gedaan, je kunt misschien alleen niet exact zien wat. Er zal zeker aandacht voor zijn geweest. :)

Ik zou het als mod waarderen als iemand mij zo een berichtje zou sturen. :)

wat is er mee gedaan dan? diegene post gewoon vrolijk door op het SA account
er is dus niks aan gedaan :n

Soms kan het voor gebruikers o-zo logisch zijn dat wij iemand met een SA daarop aanspreken. Echter zit het niet zo makkelijk in elkaar. Er zijn meerdere manieren om te concluderen dat iemand een SA heeft. Op het moment dat wij daarover in overleg gaan kunnen we niet bannen op basis van speculaties of vermoedens. Willen we actie kunnen ondernemen, dan zal er feitelijk bewijs moeten zijn. En dat is soms best lastig. Wanneer je echt het idee hebt dat een account een SA is van iemand kun je dat altijd doorgeven aan een moderator. Graag zelfs! We kijken er echt naar, maar soms is het zonder feitelijk bewijs heel lastig om tot actie over te gaan. We zijn ons er van bewust dat het voor gebruikers dan net lijkt als of we er niets mee doen.
In zo'n geval stellen wij het erg op prijs als wat meer feitelijke info (verspreekt iemand zich bijvoorbeeld?) doorgeschoven wordt aan ons. :)

mick75 schreef:
Precies, maar waarom word er dan toch best vaak bij voorbaat alvast met de botte bijl geband? En waarom hoor je toch best regelmatig (nee, niet alleen op Geit) dat mensen een OW of zwaardere straf hebben gekregen omdat ze per ongeluk hebben ingelogd op het account van een ander?

Oke, ik weet best dat er accounts zijn die door meerdere mensen gebruikt worden, met opzet. Maar volgens mij zijn dat er maar een paar. Ik weet ook dat er mensen zijn die zodra ze een ban hebben via een omweg toch weer gaan bokken. Maar komop, mischien is het een idee het hele strafbeleid eens op de schop te gooien of er in elk geval eens grondig over na te denken of er geen alternatieven zijn. Volgens mij is het huidige beleid vooral heel veel werkverschaffing voor de vrijwilligers.

Op de onvermijdelijke vraag hoe het anders kan, maak een soort van "oorlogstabblad" en verplaats alle (potentiele) reltopics daarheen. Kunnen mensen die daar zin in hebben naar hartelust los gaan en blijft de rest van het forum betrekkelijk rustig. En wie geen zin heeft om oorlogjes tussen gebruikers te lezen opent dat tabblad eenvoudigweg niet. Zo leg je de verantwoordelijkheid bij wie die hoort, de gebruikers zelf en geef je ruimte om vetes die nu eindeloos doorwoekeren als veenbranden en zo nu en dan weer eens venijnig op komen laaien voor eens en altijd de wereld uit te helpen. En het scheelt een pak aan vrijwilligerswerk.

Persoonlijk denk ik dat het openen van een soort Guantánamo Bay op Bokt niet de oplossing is van dat soort problemen. ;)
Als er constructieve ideeën zijn over het aanpakken van het OW en ban beleid, of een andere soort oplossing om dingen te gaan veranderen, zoals het sneller opsporen van een SA, dan horen we die heel graag.

maXcomX schreef:
hmm, tja Een mod hier benaderen staat schijnbaar gelijk aan de doodstraf. Die had ik al 2 x verzocht om mij uit te leggen wat een , ik weet de afkorting al niet eens meer, betekende. Daar kwam maar niets op, maar in een topic werd door de mod gewoon "ongewenste berichten die niet on topic waren" verwijderd, waardoor de hele lijn weg was. Ik was zo boos dat ik aan haar maar berichtte dat ik van opvoedxxxx niet bepaald gediend was. Natuurlijk zijn er altijd mensen die xxx lezen zonder opvoed, en daar giftig om worden. Maar dat is meer een taalkundig probleem. Veel mensen kunnen gewoon niet lezen of luisteren. Afijn krijg je een OW voor 6 maanden, de rest heb ik maar niet gelezen. Een ander weet me dan te berichten dat ik een PB heb (wat dat ook betekenen mag) Terwijl alles leeg was... vriendjes?

Een mod benaderen staat absoluut niet gelijk aan de doodstraf. Maar de manier waarop je een mod benaderd kan natuurlijk wel veel doen in de situatie. Als je het idee hebt er samen niet uit te komen, sta je vrij om een andere moderator te benaderen en daar je verhaal eens voor te leggen. Als je specifieke vragen hebt over de sancties, of het aantal, die jij hebt gehad, dan kun je me even een pbtje sturen. :)

Onassa schreef:

Nee hoor. :)
Er zijn veel meer gebruikers die samen een IP adres delen. Bijvoorbeeld zussen, moeder en dochter, of vriendinnen die wel eens bij elkaar op de computer inloggen. Dat staan we gewoon toe, dat moet ook gewoon kunnen natuurlijk.

Wel dien je voor ieder account je eigen e-mailadres te gebruiken. En voor de vorm (maar het is niet verplicht) is het misschien handig om, wanneer je man een account aan zou maken, dit even middels een pbtje aan te geven bij het moderatorteam. Dit kunnen we dan in je gebruikersinfo zetten, zo hoeft het ook nooit voor verwarring te zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:37

spicegirl schreef:
hoe word nu vastgesteld, of iemand een SA heeft, of zn account uitleent ?
ik neem aan dat jullie wel tips erover ontvangen, maar hoe kan je zoiets controleren ?

Meestal word je gewoon verraden door iemand in je eigen omgeving of iemand die erg veel aandacht aan je besteedt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:56

Lovely.. Ervaring? _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:02

Yep, inderdaad :).

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:33

Guantanamo Bay erbij halen vind ik wel heel erg ver gaan hoor Mireille! Dat is niet iets waarmee je moet spotten of misbruik van moet maken in naam! Dat is een zo schandalig iets en dat je normale, menselijke conflicten die onvermijdelijk plaatsvinden waar mensen samen komen daarmee durft te vergelijken... Zum kotzen! Zegt genoeg over jou en daarom ga ik verder na deze post niet meer met jou in discussie. Stuur een van je groene collega's maar langs. Zijn er genoeg en die zitten blijkbaar om werk verlegen.

Bovendien bedoel ik zoiets totaal niet. Ik bedoel eerder iets van een arena, een kippenhok of desnoods ronduit conflicttopic genoemd waar men de kans krijgt vetes dus wel uit te vechten, zodat er geen ondergrondse veenbranden meer ontstaan die soms jaren blijven voortwoekeren en jullie mods een enorme bak werk verschaffen. Dat je gewoon de kans krijgt te zeggen waar het op staat tegen iemand die je niet mag zodat persoonlijke aanvallen en onderhuidse steken in de normale topics niet meer of in elk geval een heel stuk minder zullen voorkomen. Op diverse andere fora werkt dat prima, waarom zou dat hier niet kunnen? En je voorkomt er ook nog eens mee dat mensen massaal schaduwaccounts aanmaken. 2 vliegen in 1 klap dus en het scheelt echt bergen met werk.

Die enkeling waarmee de problemen ook na verplaatsing naar zo'n conflicttopic niet ophouden kan je alsnog andere maatregelen tegen bedenken. Dan kunnen dingen als OW's en bans in beeld komen als mogelijke sanctie.

Lia, ik bedoel juist te zeggen dat op dit moment OW's en bans voor een groep gebruikers blijkbaar iets is om trots op te zijn. Dan schiet het dus z'n doel volledig voorbij en werkt het niet, zoals we hier dus dagelijks mogen aanschouwen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:03

Onassa schreef:

Geen probleem...
Bij osn wordt er nogal eens gewisseld van pc, en heel af en toe gebeurd het dat er niet opgelet wordt en dat dochterlief ingelogd is geweest op 'mijn' pc...

Thuis heb ik al een ander IP adres als ik het modem uit en weer aan zet, en log ik ook wel eens in op andere pc's op andere ip adressen, en mijn dochter ook...

en te controlren of ik op het account van mijn dochter meelees kunnen ze niet... vanaf afstand.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:17

mick75 schreef:
Ik bedoel eerder iets van een arena, een kippenhok of desnoods ronduit conflicttopic genoemd waar men de kans krijgt vetes dus wel uit te vechten

. Volwassen mensen die er alles voor over hebben om een ander in de zeik te zetten, bedoel je? Ik hoop toch echt dat bokt zich nooit zover zal verlagen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:19

Ben je bang dat jij een van de mensen bent voor wie een kippenhok niet meer gaat werken Slimmerik? Ik zat al op je te wachten!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:20

Ik zou me nooit tot zo iets verlagen, dus nee ik voel me niet aangesproken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:23

Da's een goeie van jouw kant!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:35

mick75 schreef:
Guantanamo Bay erbij halen vind ik wel heel erg ver gaan hoor Mireille! Dat is niet iets waarmee je moet spotten of misbruik van moet maken in naam! Dat is een zo schandalig iets en dat je normale, menselijke conflicten die onvermijdelijk plaatsvinden waar mensen samen komen daarmee durft te vergelijken... Zum kotzen! Zegt genoeg over jou en daarom ga ik verder na deze post niet meer met jou in discussie. Stuur een van je groene collega's maar langs. Zijn er genoeg en die zitten blijkbaar om werk verlegen.

Bovendien bedoel ik zoiets totaal niet. Ik bedoel eerder iets van een arena, een kippenhok of desnoods ronduit conflicttopic genoemd waar men de kans krijgt vetes dus wel uit te vechten, zodat er geen ondergrondse veenbranden meer ontstaan die soms jaren blijven voortwoekeren en jullie mods een enorme bak werk verschaffen. Dat je gewoon de kans krijgt te zeggen waar het op staat tegen iemand die je niet mag zodat persoonlijke aanvallen en onderhuidse steken in de normale topics niet meer of in elk geval een heel stuk minder zullen voorkomen. Op diverse andere fora werkt dat prima, waarom zou dat hier niet kunnen? En je voorkomt er ook nog eens mee dat mensen massaal schaduwaccounts aanmaken. 2 vliegen in 1 klap dus en het scheelt echt bergen met werk.Die enkeling waarmee de problemen ook na verplaatsing naar zo'n conflicttopic niet ophouden kan je alsnog andere maatregelen tegen bedenken. Dan kunnen dingen als OW's en bans in beeld komen als mogelijke sanctie.

Lia, ik bedoel juist te zeggen dat op dit moment OW's en bans voor een groep gebruikers blijkbaar iets is om trots op te zijn. Dan schiet het dus z'n doel volledig voorbij en werkt het niet, zoals we hier dus dagelijks mogen aanschouwen.

Ben ik het ook wel mee eens, zou de modjes een hoop werk besparen!

En wat inloggen onder andermans account betreft; ik vind eerlijk gezegd dat daar wel iets minder streng tegen opgetreden mag worden. Meestal is het een ontwetenheid, en gaat het echt per ongeluk. Volgens mij kunnen de modjes ook gauw genoeg zien of het opzettelijk gedaan is of niet -> rellen, ruzies oprakelen, etc.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:11

Als je alles moet/wil lezen wat er voorbij schiet, dan moet een dag voor een mod met een week verlengt worden. Wij werkten met filters die steekwoorden bevatten. Dat is een stuk gemakkelijker. Het filter haalt veel woorden of zins constructies er uit en kan dan zelf een woord veranderen (dat gebeurt hier ook) Als ie er niet uitkomt of de context zodanig is dan krijg je als mod een mededeling (niet het ip-adres, maar de nick en roms waar iemand in actief is) pas dan lees je mee en of grijp je in. Meestal eerst een PB die direct op je scherm verschijnt. En dat is vaak al genoeg. Maar goed, IRC en EfNet bestaan al wat langer dan Bokt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:28

Ik snap niet waarom een conflict perse open en bloot op het forum uitgesproken (eigenlijk gescholden) moet worden. Er bestaat een PB systeem. Maar goed, met zo'n rel forum krijg je natuurlijk mede standers....

En ruzie met iemand op het internet omdat een uitspraak van diegene je niet aan staat, get a life!

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:21

Saffier waarom zou er in een derdelijk topic gescholden moeten worden? Je kunt je oa ergeren aan uitspraken van iemand en daar de persoon in kwestie gewoon op aanspreken, daar hoeft nog geen scheldwoord aan te pas te komen.

slimmerik schreef:
mick75 schreef:
Ik bedoel eerder iets van een arena, een kippenhok of desnoods ronduit conflicttopic genoemd waar men de kans krijgt vetes dus wel uit te vechten

. Volwassen mensen die er alles voor over hebben om een ander in de zeik te zetten, bedoel je? Ik hoop toch echt dat bokt zich nooit zover zal verlagen.

Volgens mij gaat Bokt zelfs een stapje verder en bied mensen plaats op het forum om andere tot de grond toe af te breken. Maar voor een ander worden de regels ineens weer uit de kast gehaald. Het geeft voor mij alleen maar aan hoe ver sommige mensen krom staan om bepaalde mensen van het forum te weren of te krijgen, kost wat het kost.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:32

mick75 schreef:

Ik zou niet weten waarom ik het niet mag heben over 'een soort Guantanomo Bay' als jij het hebt over het openen van een 'oorlogstabblad'. Ik benader slechts je voorstel op een soortegelijke manier, waarin ik aangeef dat het mijn oplossing niet zou zijn. Dat heeft niets met spotten te maken en dat zegt ook niets over mij. Ik heb de eerste stap tot een persoonlijke aanval namelijk ook niet gedaan.

Een aantal vragen die hier voorbij kwamen heb ik getracht te beantwoorden. Als die antwoorden niet bevallen is me dat helemaal prima, maar dan heb ik er meer aan als dat op een constructieve manier wordt aangegeven.