Verkiezingen voor mods?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:44

Jaime_ schreef:
Vjestagirl schreef:
Bokt is ook geen democratie, pretendeerd dat ook helemaal niet te zijn.

En misschien zou juist precies datgene dat je nu zegt, een wereld van verschil maken wanneer het wel zo was

Ik denk dat het ook helemaal niet nodig is dat een forum een democratie wordt. Ik denk dat je het eerder als een leverancier-klant-relatie moet zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:45

Vjestagirl schreef:
Waarom moet het perse een democratie zijn? Overgens is een democratie niet 'meeste stemmen tellen'. Een democratie houdt in dat er gedaan wordt wat het beste is voor de algehele populatie. En ik denk dat bokt daar prima in slaagt.

Meen je dat serieus?

Laat ik mijn vraag dan anders formuleren. Jij vindt modverkiezingen vriendjespolitiek. Hoe wil je het dan noemen als je door de zittende mods gekozen moet worden?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:47

Vjestagirl schreef:
. En ik denk dat bokt daar prima in slaagt.

en ik vind dat ze er in falen...........

RianneH

Er wordt vriendjespolitiek genoemd, maar zouden jullie niet eerde bang zijn voor een massale aanval wanneer een mod eens iets doet wat een bepaalde groep niet zint? Men kan nu al lekker met onvolledige info elkaar de grond in boren :=

Wel zou er misschien iets meer openheid mogen komen? Maar je hoeft toch ook niet gevraagd te worden, ik dacht dat je altijd zelf een aanmelding mocht doen. Of je uitgekozen wordt is een tweede;)

Misschien is een 'Modje van de Maand' verkiezing een beter idee? In elk geval een stuk positiever :P

Vjestagirl

Sonja schreef:
Jaime_ schreef:
En misschien zou juist precies datgene dat je nu zegt, een wereld van verschil maken wanneer het wel zo was

Ik denk dat het ook helemaal niet nodig is dat een forum een democratie wordt. Ik denk dat je het eerder als een leverancier-klant-relatie moet zien.

Vind ik al een betere omschrijving. En je kunt als klant afnemen wat er is, of ergens anders gaan afnemen :). En natuurlijk moet een leverancier zijn best doen om de klant tevreden te houden, maar je moet als klant ook niet altijd het onderste uit de kan willen.

Bokt is een gratis service, en ik denk dat je dus ook rekening moet houden met het feit dat mods dit allemaal gratis en vrijwillig doen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:48

hestejente schreef:
Vjestagirl schreef:
Waarom moet het perse een democratie zijn? Overgens is een democratie niet 'meeste stemmen tellen'. Een democratie houdt in dat er gedaan wordt wat het beste is voor de algehele populatie. En ik denk dat bokt daar prima in slaagt.

Meen je dat serieus?

Laat ik mijn vraag dan anders formuleren. Jij vindt modverkiezingen vriendjespolitiek. Hoe wil je het dan noemen als je door de zittende mods gekozen moet worden?

Ik ga er vanuit dat de mods kijken naar wie er geschikt is voor deze taak. En ja, dat zullen vast bekenden van elkaar zijn vaak. Bokt is nogsteeds een gratis service, waarin je zelf mag weten of je wel of niet deel wilt nemen... Wees blij dat je het het forum mag gebruiken, dat we het allemaal mogen gebruiken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:50

O ja, ik ben ook heel blij dat ik mag bokken :D

Naar aanleiding van je opmerking over de geschiktheid van de gekozen bokkers Vjestagirl: WAAR kunnen wij dan de criteria voor geschiktheid vinden?

Poosje81

Re: Verkiezingen voor mods?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:53

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten zijn verwijderd uit dit topic. Ondanks het begrip voor het feit dat een idee als verkiezingen voor moderators leeft onder de gebruikers, is het absoluut onnodig om daarbij een andere bokker af te vallen en steken onder water te geven. Een goed voorbeeld doet goed volgen, dus lijkt het me wijs als we respectvol met anderen omgaan. Mijn dank is groot :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:56

kan er niet 1 mod uit de zwarten gekozen worden?? en die dan aanlaten schuiven bij het mod team en die evt. om de 4 maanden laten wisselen?

dan krijgt eenieder z'n kans om het juiste voor bokt te doen

of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 01:58

Niet elke bokker kan en wil mod worden ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:00

nee maar dan kunnen degenen die dat wel willen zich toch ergens aanmelden en van daaruit een verkiezing organiseren??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:01

Sonja schreef:
Niet elke bokker kan en wil mod worden ;)

Passief stemrecht heet dat. Lijkt me een geschikt principe om ook op bokt te hanteren?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:01

Zidore schreef:
kan er niet 1 mod uit de zwarten gekozen worden?? en die dan aanlaten schuiven bij het mod team en die evt. om de 4 maanden laten wisselen?

of niet?

Kijk dat vind ik dan weer wel een leuk idee. Diegene zou dan een stukje kunnen schrijven over wat een mod doet, hoe het eruit ziet achter de schermen etc. Soort column
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 09-12-10 02:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:06

ja precies (column bedoel je?)

'de grote mod-verkiezing'

soort stage ofzo? dan kan het mod-team daarna (of na een jaar ofzo) ook misschien makkelijker een keuze maken als een nieuwe nodig hebben??

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:06

Zidore schreef:

of niet?

Wat zijn dan de criteria waar deze 'door de gebruikers gekozen moderator' aan moet voldoen? Een simpel voorbeeld:

Bokker X heeft in het verleden een probleem gehad met bokker Y. Uiteindelijk heeft bokker X hiervoor een sanctie gekregen (bijvoorbeeld een OW). Vervolgens wordt die bokker X gekozen door de gebruikers om als tijdelijke moderator te gaan functioneren. Hoe zou jij je voelen als bokker Y wanneer je weet dat X toch wel wat background informatie kan nalezen?

Daarbij is 1 moderator op het gehele team een druppel op een gloeiende plaat, 4 maanden is erg kort, voor je goed en wel wegwijs bent achter de schermen, zit je periode erop. In het begin doe je niets anders dan lezen, lezen, lezen en meekijken. Wel handig als je belastende informatie over andere gebruikers wil opslaan, dat wel.

Overigens hoef je voor het worden van moderator niet perse gevraagd te worden door het team, als je denkt dat je geschikt bent, het leuk lijkt en je de tijd ervoor hebt, wordt een pb met daarin ook je motivatie met open armen ontvangen :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:08

Huh? Ik zou toch zweren dat ik hier net een post van Leonoor zag staan?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:09

Naar mijn weten staat mijn post er ook nog gewoon hoor ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:10

Voor mij hoeft bokt helemaal geen democratie te zijn.

Bokt is officieel van Bart (toch?) en als die het eens is met de zaken en het beleid zoals ze gaan vind ik het prima.
Imo ben je als gebruiker te gast. Genoeg andere forums als je hier niet je ei kwijt kan.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:10

nou ja, dan doen de mods een soort screening of diegene wel of niet mag meekijken
en een soort van geheimhoudingsverklaring?
je krijgt wel alleen een zwarte die ook echt wil hé
4 maanden ik riep maar wat, 6 maanden of langer. daar kunnen we wat mij betreft ook over stemmen
ik zou niet kijken naar wat in het verleden zoveel gevallen is, als je in NL naar de gevangenis gaat zit je toch ook je straf uit???
misschien moeten we met heel bokt wel van die geheimzinnige 'background' informatie af? lijkt imo niet het idee van een forum. vandaar tems op pb's als idee wat ik eerder noemde.
goed dat je nog even aanhaalt dat iedereen mod kan worden, denk dat veel bokkers dat misschien niet eens weten!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:11

Ja die zie ik ook. Maar ik dacht dat ik er daarna nog een zag.

En anders moest ik maar eens gaan slapen :+ Heb beetje kleine oogjes inmiddels.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:15

Maar als de moderators het screenen van de 'verkozene' gaan doen en dan afwijzen, ben je het stukje van de verkiezing toch al kwijt? Als iemand graag moderator wil worden, moet dat een eigen keuze en aanmelding zijn, dan wordt er inderdaad gekeken of iemand geschikt is.

Die geheimhoudingsverklaring kennen we in het bedrijfsleven, maar om dat aan het moderaten te koppelen, dan ga je wellicht wel erg ver. En hoe wil je dit controleren? Wat voor sancties zet je daarop?

Het verleden van een gebruiker heeft wel invloed op het geschikt zijn als modje, maar het is niet zo dat iemand totaal geen kans meer krijgt als er 3 jaar terug een UN is gestuurd over het verkeerd plaatsen van een topic op EA. Een gebruiker die keer op keer de regels overtreedt en deze niet kan naleven, kun je niet als moderator in een team gebruiken, die kan allereerst geen goed voorbeeld geven, ten tweede, als je een regel niet kan naleven kun je die ook niet hanteren. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening hierin ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:18

Daarin vind ik dat je wel gelijk hebt Leonoor :j

Er moet toch een manier te vinden zijn waarop er op een voor iedereen heldere manier mods benoemd of gekozen kunnen worden. Ik ga er eens een nachtje over slapen :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:21

Leonoor schreef:
Wat zijn dan de criteria waar deze 'door de gebruikers gekozen moderator' aan moet voldoen? Een simpel voorbeeld:

Bokker X heeft in het verleden een probleem gehad met bokker Y. Uiteindelijk heeft bokker X hiervoor een sanctie gekregen (bijvoorbeeld een OW). Vervolgens wordt die bokker X gekozen door de gebruikers om als tijdelijke moderator te gaan functioneren. Hoe zou jij je voelen als bokker Y wanneer je weet dat X toch wel wat background informatie kan nalezen?

Dat is het verleden toch al eens geweest, kan me vaag nog iets van wat gemompel voor de geest halen dat er een bokker mod werd en die had een conflict met een andere bokker (of daar ooit een OW uit gekomen is weet ik niet) over iets wat ze gekocht en nooit betaald... meende dat ze mod werd op EA...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 02:25

ik bedoelde meer na die verkiezing
als de zwarten vinden dat bijv. pietjepuk (hoop niet dat dit een boktnaam is want deze gebruik ik even als voorbeeld ;-)) mod moet worden en ze stemmen daar massaal op, dan is dat mooi
blijkt dat pietjepuk hele dagen vieze pb's zit te sturen naar mensen.. tja dan vind ik dat de mods mogen zeggen dat pietjepuk dit niet kan doen
zie het als een popstars, publiek kiest en jury beslist uiteindelijk (of jullie kiezen uit de laatste 2)

geen idee wat er achter de schermen gebeurd hoor, maar ik vind dat niet te ver gaan. denk dat je juist meer begrip kweekt voor het modden. sanctie is gewoon de zwaarste die je kunt krijgen, dat lijkt me logisch. handelen met voorkennis is ook geen misse straf, toch? vertel dat anders maar aan deze mensen http://www.agripress.be/start/artikel/423826/nl ;)

ik kan me ook niet voorstellen dat een gebruiker die keer op keer de fout in gaat gekozen wordt tot mod door de zwarten, vandaar jullie laatste stem daarin.

ik zou zeggen, start het op en zie wat er uit komt. denk dat het goed is een stem van het volk te hebben, niet?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 02:32

In grote lijnen met Zidore eens..

Alleen lijkt het me niet handig als ik hier zou roepen ik wil 'pietjepuk' verkiesbaar stellen..
Nee, je moet jezelf verkiesbaar stellen.. dan komt er een kandidaten lijst, dus een lijst met de bokkers die willen modden en zichzelf daarvoor hebben opgegeven, en daaruit kan dan gestemt worden..

Verder ben ik nu te moe om het allemaal verder te gaan onderbouwen en te reageren op bovenstaande reacties, excuus, dat komt nog.