Ideetje, Like knop?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Ideetje, Like knop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:21

Kwaliteitsnivo in reacties... Ik denk dat nu je niet alleen bijvoorbeeld 'wat een mooie foto' maar dit ook beargumenteerd de kwaliteit van de posts omhoog gaat. Met een likebutton kan het gewoon zijn dat eventuele positieve of negatieve punten niet meer genoemd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:31

Precies, dat bedoelde ik Winged, dat er nog enige nuance zit in de peiling.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:45

Vaak zie je ellelange verhalen wat iemand ergens van vind en eigenlijk zeggen ze niks. Laat het dan op de voorgestelde manier gaan, scheelt een hoop leeswerk en er is niveau zonder elkaar de grond in te stampen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 09:41

Ik weet niet hoeveel van jullie op facebook zitten. Maar daar kan je naast de like knop ook een reactie geven. Dus het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten.
@Shellyke, precies. Je kan zeggen dat je iets niet leuk vindt zonder dat je hoeft te posten. En mensen die toch een reactie willen geven kunnen dat evengoed, dus dat verandert echt niet.

Meelezers die liever niet posten of denken mijn post voegt niks toe (omdat iets al tig keer gezegd is) kunnen dan toch actief meedoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 10:31

Sleeper schreef:
Ik weet niet hoeveel van jullie op facebook zitten. Maar daar kan je naast de like knop ook een reactie geven. Dus het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten.
@Shellyke, precies. Je kan zeggen dat je iets niet leuk vindt zonder dat je hoeft te posten. En mensen die toch een reactie willen geven kunnen dat evengoed, dus dat verandert echt niet.

Meelezers die liever niet posten of denken mijn post voegt niks toe (omdat iets al tig keer gezegd is) kunnen dan toch actief meedoen.

En dat vind ik dus het nadeel.
Stel bijvoorbeeld dat jij mijn rij-topic heel slecht vind (ik noem maar wat). Als je nu een reactie schrijft "Tjongejonge dit lijkt nergens op" kan ik je er op aanspreken en vragen wat je dan vind dat er beter kan. Op die manier heb je als TS ook wat aan de reacties, ze geven stof tot nadenken en mogelijk zelfs tot verbeteren. Als je alleen op unlike klikt heb ik geen idee wie dat gedaan heeft, wat ik dan anders moet doen, en heb ik er dus ook niks aan.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:33

Ik vind het ook helemaal niks. Ben bang dat als sommige mensen een ontzettend leuk topic openen met prachtige foto's dat ze alleen maar 'likes' krijgen. Dat doet toch af van het plezier van zon topic. Buiten dat worden mensen luier om te reageren dus ik denk dat het aantal Posts per dag drastisch gaat dalen op het moment dat die knop er komt.

Vergelijk het even met hyves, meeste mensen vinden een reactie veel leuker dan een respect. Zo vind ik hier een reactie veel leuker dan een 'like'.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:39

Een 'like' knop vind ik leuk, een 'dislike' lijkt me niet zo'n goed idee. Juist omdat je die reacties onderbouwd wilt zien (oa. voor het leereffect) en met 'dislike' volgens mij alleen maar ongenoegen bij de poster oproept.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:51

Aanleiding voor het met het team bespreken of een 'Like' functie iets is zijn eigenlijk vooral de foto fora en de nieuwsfora. Bij de laatste zie je vaak 'goed gedaan, gefeliciteerd' en dat pagina's lang wat op zich weinig toevoegt aan een discussie.

Daarnaast is het veel minder moeite om een 'Like' te doen dan om een reactie te tiepen. Als je nu een ITP topic ziet met 10 reacties die melden dat het erg goed uitziet dan zijn er waarschijnlijk 300 mensen geweest die hetzelfde vonden maar niet de moeite hebben genomen om bij ieder topic dat ze zien ook hun waardering uit te spreken. Ons vermoeden is dat de mensen die iets willen zeggen dat met een Like knop ook nog blijven doen, het is vooral zo dat de mensen die nu niets doen dan veel makkelijker hun waardering kenbaar kunnen maken.

We zitten echter nog wel met een paar vragen voor we iets als dit in kunnen voeren. Het plan is nu om deze functie maar op een kleine set forums in te voeren maar helemaal zeker zijn we daar nog niet over. Verder is het nog de vraag of je alleen de topicstart zou moeten kunnen 'liken' of alle posts in een topic. Overigens is het plan om er alleen een 'Like' knop van te maken, geen 'Dislike' of 'Thumbs down' functie. Als er iets echt mis is met een post dan hebben we daar de TeM knop voor.

Wat tijd betreft ('er kunnen beter andere dingen eerst gedaan worden') kan dit verhaal gebruik maken van het ratings experiment dat eerder op Bokt gedraaid heeft. Dat experiment ging vooral over het testen van het verschil in interfaces om posts te beoordelen (van 2 tot 5 keuzes als ik het me goed herinner). Daar is ook prima 1 'Like' knop van te maken in erg weinig tijd.

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:03

Ik zou zeggen, test het voor 2 maanden uit op een foto (bijv. [KS-ITP] waar je vaak de reacties 'o, wat een plaatje!' krijgt) of op nieuws fora, en alleen op de OP.
Naar mijn idee heeft het geen zin om op reactie's die op een OP gegeven zijn een 'like' reactie te geven.
Kleine moeite om zelf even een reactie te geven als je iets van peppie of kokkie leest en dat je het daar helemaal mee eens bent.

Zelf sta ik er ook wat sceptisch tegenover omdat ik dit een gemakzuchtige manier van reageren vind maar draai een test?
En idd. liever geen Dislike of Thumbs down functie, dat is nog gemakkelijker ongefundeerde 'kritiek' geven.
Dat is negatief en juist wordt er altijd gevraagd (of in elk geval poging tot :D ) om een positieve twist in een topic te behouden ook al is het (opbouwende) kritiek.

ps, ik stond ook sceptisch tegenover het rode draadje wat ingevoerd is maar die toch wel verd...de handig ;) :D )

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:09

Je kan die topics ook gewoon negeren als je er niets mee hebt.

Vind persoonlijk zo'n knop ook niets.
Ratingsysteem is ook niet voor niets een flop geworden.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:15

Vind respect dan nog beter dan like.... Als iemand bijvoorbeeld een sneu topic heeft, is respect wel op zn plaats... maar like? Dat dan weer niet ;)
Respect kan in meer plaatsen ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:16

BartVB schreef:
Verder is het nog de vraag of je alleen de topicstart zou moeten kunnen 'liken' of alle posts in een topic. Overigens is het plan om er alleen een 'Like' knop van te maken, geen 'Dislike' of 'Thumbs down' functie.

20x dezelfde reactie als: "ohhh <3 wat een schatje", of "jullie zijn een leuke combi", of "ziet er goed uit" kan inderdaad wel overbodig zijn, en dat zou je door een "like" knop kunnen laten vervangen.
Aan de andere kant vind ik een "like" knop ook wel erg onpersoonlijk. Het geeft mij zo'n beeld van "zo snel mogelijk de topics afracen" zonder dat er echt aandacht aan wordt besteed. Ik geloof dat ik toch iemand ben die van persoonlijk reacties houd. Ik zal niet zeggen dat ik altijd en overal een uitgebreid verhaal type, maar hoeveel moeite is het om wat uitgebreider te reageren?
Áls er dan zo'n knop gaat komen, dan vind ik dat die er alleen maar voor de OP zou moeten komen. En inderdaad geen Dislike, want dat vraagt om extra uitleg (die er niet gegeven wordt).

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:22

De Like-functie kan ik wel inkomen, dat is zo'n verkeerd idee nog niet. Dislike zou ik niet doen, hierbij is naar mijn mening toch wel uitleg vereist waarom men het niet leuk vindt en deze reactie wordt dan niet altijd gegeven.

Testje op een aantal subfora is misschien wel een goed idee. :j

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:35

Ik ben voor de like-functie! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:07

Facebook heeft geen dislike optie?
:')

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 20:18

Anthea schreef:
Facebook heeft geen dislike optie?
:')

Nee, maar je kan je like reactie wel weghalen met een unlike knopje. Verder, is deze post ook niet echt zinnig :P
Ik ben benieuwd wat jullie gaan beslissen Bart, hoe het er uit gaat zien.

Nogmaals de like knop hoeft reacties niet uit te sluiten. Het is een toevoeging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:17

Ik ben dan iemand die trieste/boze berichten gaat 'liken'. :') En er zullen wel meer mensen zijn die dat doen. Of alles liken wat 'n vriend(in) heeft geplaatst.

Echt, dat gaat niet werken hoor. :+
En waarom zou je je 'like' weg willen halen? Alsof je je na 2 minuten bedenkt van heuj, dat vond ik helemaal niet leuk... :+

Is dit wel zinnig genoeg? :')

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:01

Ik ben voor :j Ik vind het juist voor topics in NM handig, omdat daar zovaak hetzelfde wordt gezegd en sommige mensen precies kunnen verwoorden wat je eigenlijk zelf wilde zeggen :j

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:25

Ik vind het wel een goed idee, maar misschien kan je het dan zo doen dat je alleen de reacties kan "like-n".
En niet de OP, zodat je nog steeds reacties krijgt?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:29

Ik ben voor en ik ben tegen.
Juist omdat Bokt geen Facebook is, plus het is lekker stiekem om iemand zijn berichtje te dis-liken ofzo.
Maar ook wel weer goed omdat het waarschijnlijk oneliners gaat verminderen..

Maar ook weer niet omdat mensen eerder op dat knopje gaan drukken dan nog moeite gaan doen voor commentaar geven..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:29

BartVB schreef:
Aanleiding voor het met het team bespreken of een 'Like' functie iets is zijn eigenlijk vooral de foto fora en de nieuwsfora. Bij de laatste zie je vaak 'goed gedaan, gefeliciteerd' en dat pagina's lang wat op zich weinig toevoegt aan een discussie.

Daarnaast is het veel minder moeite om een 'Like' te doen dan om een reactie te tiepen. Als je nu een ITP topic ziet met 10 reacties die melden dat het erg goed uitziet dan zijn er waarschijnlijk 300 mensen geweest die hetzelfde vonden maar niet de moeite hebben genomen om bij ieder topic dat ze zien ook hun waardering uit te spreken. Ons vermoeden is dat de mensen die iets willen zeggen dat met een Like knop ook nog blijven doen, het is vooral zo dat de mensen die nu niets doen dan veel makkelijker hun waardering kenbaar kunnen maken.

We zitten echter nog wel met een paar vragen voor we iets als dit in kunnen voeren. Het plan is nu om deze functie maar op een kleine set forums in te voeren maar helemaal zeker zijn we daar nog niet over. Verder is het nog de vraag of je alleen de topicstart zou moeten kunnen 'liken' of alle posts in een topic. Overigens is het plan om er alleen een 'Like' knop van te maken, geen 'Dislike' of 'Thumbs down' functie. Als er iets echt mis is met een post dan hebben we daar de TeM knop voor.

Wat tijd betreft ('er kunnen beter andere dingen eerst gedaan worden') kan dit verhaal gebruik maken van het ratings experiment dat eerder op Bokt gedraaid heeft. Dat experiment ging vooral over het testen van het verschil in interfaces om posts te beoordelen (van 2 tot 5 keuzes als ik het me goed herinner). Daar is ook prima 1 'Like' knop van te maken in erg weinig tijd.

Is dit ook geen goed idee voor UK en FK aangezien je daar ook geen onliners mag posten, maar veel mensen toch willen reageren met bijv. alleen "mooi" oid - wat vervolgens niet mag.

Frozenstar schreef:
Ik ben voor en ik ben tegen.
Juist omdat Bokt geen Facebook is, plus het is lekker stiekem om iemand zijn berichtje te dis-liken ofzo.
Maar ook wel weer goed omdat het waarschijnlijk oneliners gaat verminderen..

Maar ook weer niet omdat mensen eerder op dat knopje gaan drukken dan nog moeite gaan doen voor commentaar geven..

Er komt juist geen dislike-knopje.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:37

Laten we het idd nog maar wat onpersoonlijker gaan maken door alleen maar op een knoppie te gaan drukken. Als je in een topic heel veel posten ziet waar hetzelfde staat dan skip je dat topic toch gewoon? En wil je iets toevoegen met waarde dan zet je dat neer.

Nee, ik kan me ook indenken dat er nog wat meer dingen zijn die imho voorrang zouden kunnen krijgen op Bokt (EA bv) dan dit.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:54

@Breghje.. Dat is het nou juist, veel mensen skippen het topic dan niet maar zetten alsnog iets neer wat al 100x gepost is.

Je hebt toch liever 10 goed onderbouwde posts met allemaal een andere inhoud dan 100 reacties, die allemaal hetzelfde zeggen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:36

Chris schreef:
@Breghje.. Dat is het nou juist, veel mensen skippen het topic dan niet maar zetten alsnog iets neer wat al 100x gepost is.

Je hebt toch liever 10 goed onderbouwde posts met allemaal een andere inhoud dan 100 reacties, die allemaal hetzelfde zeggen?

Daarom zeg ik ook, als je iets toe wilt voegen mét waarde dan zet je dat neer. Wil je dat niet, of zie je dat er al 100.000 keer hetzelfde is gezegd, dan skip je het. ;)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:52

Jammer dat niemand daaraan denkt :')