Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sleeper schreef:Ik weet niet hoeveel van jullie op facebook zitten. Maar daar kan je naast de like knop ook een reactie geven. Dus het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten.
@Shellyke, precies. Je kan zeggen dat je iets niet leuk vindt zonder dat je hoeft te posten. En mensen die toch een reactie willen geven kunnen dat evengoed, dus dat verandert echt niet.
Meelezers die liever niet posten of denken mijn post voegt niks toe (omdat iets al tig keer gezegd is) kunnen dan toch actief meedoen.
BartVB schreef:Verder is het nog de vraag of je alleen de topicstart zou moeten kunnen 'liken' of alle posts in een topic. Overigens is het plan om er alleen een 'Like' knop van te maken, geen 'Dislike' of 'Thumbs down' functie.
Anthea schreef:Facebook heeft geen dislike optie?
BartVB schreef:Aanleiding voor het met het team bespreken of een 'Like' functie iets is zijn eigenlijk vooral de foto fora en de nieuwsfora. Bij de laatste zie je vaak 'goed gedaan, gefeliciteerd' en dat pagina's lang wat op zich weinig toevoegt aan een discussie.
Daarnaast is het veel minder moeite om een 'Like' te doen dan om een reactie te tiepen. Als je nu een ITP topic ziet met 10 reacties die melden dat het erg goed uitziet dan zijn er waarschijnlijk 300 mensen geweest die hetzelfde vonden maar niet de moeite hebben genomen om bij ieder topic dat ze zien ook hun waardering uit te spreken. Ons vermoeden is dat de mensen die iets willen zeggen dat met een Like knop ook nog blijven doen, het is vooral zo dat de mensen die nu niets doen dan veel makkelijker hun waardering kenbaar kunnen maken.
We zitten echter nog wel met een paar vragen voor we iets als dit in kunnen voeren. Het plan is nu om deze functie maar op een kleine set forums in te voeren maar helemaal zeker zijn we daar nog niet over. Verder is het nog de vraag of je alleen de topicstart zou moeten kunnen 'liken' of alle posts in een topic. Overigens is het plan om er alleen een 'Like' knop van te maken, geen 'Dislike' of 'Thumbs down' functie. Als er iets echt mis is met een post dan hebben we daar de TeM knop voor.
Wat tijd betreft ('er kunnen beter andere dingen eerst gedaan worden') kan dit verhaal gebruik maken van het ratings experiment dat eerder op Bokt gedraaid heeft. Dat experiment ging vooral over het testen van het verschil in interfaces om posts te beoordelen (van 2 tot 5 keuzes als ik het me goed herinner). Daar is ook prima 1 'Like' knop van te maken in erg weinig tijd.
Frozenstar schreef:Ik ben voor en ik ben tegen.
Juist omdat Bokt geen Facebook is, plus het is lekker stiekem om iemand zijn berichtje te dis-liken ofzo.
Maar ook wel weer goed omdat het waarschijnlijk oneliners gaat verminderen..
Maar ook weer niet omdat mensen eerder op dat knopje gaan drukken dan nog moeite gaan doen voor commentaar geven..
Chris schreef:@Breghje.. Dat is het nou juist, veel mensen skippen het topic dan niet maar zetten alsnog iets neer wat al 100x gepost is.
Je hebt toch liever 10 goed onderbouwde posts met allemaal een andere inhoud dan 100 reacties, die allemaal hetzelfde zeggen?