"TS is pas 13"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_danieke_

Re: "TS is pas 13"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:39

eigenlijk zou de leeftijd erbij moeten zetten helemaal niet nodig moeten zijn.. vind ik.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 13:39

Nee ik ben het er uiteraard mee eens dat je iedereen met respect moet behandelen.
Alleenv ind ik het dan overdreven dat je voor een 12jarige bijna nóg respectvoller moet zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:40

Als ze zelf schrijven dat je er aub rekening mee moet gaan houden, dan geloof ik dat dat in veel gevallen gaat om "kinderen" die ondertussen wel een grote bek geven en daar thuis ook mee wegkomen ... stukje manipulatie en misschien zelfs onbewust omdat het zo makkelijk gaat.
Ik denk dat je ze het daarmee juist alleen maar moeilijker maakt. Ook kinderen moeten verantwoordelijkheid leren.
Dom zijn ze niet en "hard" kunnen ze zelf ook zijn. Ik geloof vaak(!) in "dat wat je geeft - je ook terug krijgt" ;)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:42

Ik vind wel dat je 12jarigen anders moet aanspreken, op zo'n jonge leeftijd zit je veel meer in over het commentaar van anderen dan dat als je iets ouder bent, in je leven leer je daar mee om te gaan..

Maar er zijn zat kinderen/tieners die zich in de puberteit bevinden en die heel onzeker worden van felle kritiek etc, ik ben wat ouder bij mij kijk ik of ik wat aan de kritiek heb, zo ja doe ik er wat mee, zo niet gaat het het ene oor in en het andere weer uit.

Maar bij kinderen werkt dat nog niet zo. Dus dan mag je wel anders formuleren.

Dus ja, ik vind dat je best rekening mag houden met leeftijd, dat gebeurt op allerlei andere plekken in de maatschappij ook.

Wat mij een goed plan lijkt is dat de leeftijd van de bokkers boven de avatar komt te staan, net zoals wat de modjes zien.. Dan hoef je niet eerst in het profiel te spieken maar kun je je manier van reageren aanpassen aan de leeftijd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:46

Anique_Vaandrig schreef:
Ragdollcat schreef:
Nou kan me niets schelen als iemand zegt "denk erom ik ben 12" _O- _O- _O- B-) B-) B-) B-) B-) *\o/* *\o/* *\o/* 8)7 8)7 :O :O .

Het zijn geen lieverds hoor, als ze zo brutaal zijn om zoiets te zeggen dan zijn ze mans genoeg. Als ze onbeschoft doen op bokt dan mogen wij dat ook doen moeten ze maar netjes blijven.

Anders moeten ze niet op bokt komen.

Weleens gehoord van het goede voorbeeld geven?? Niet dat ik alles altijd perfect doe hoor, absoluut niet. Maar kinderen spiegelen zich aan de voorbeelden om hen heen. Gedraag je naar de volwassene die je bent zou ik zeggen ;)

AMEHOELA, als ik lees dat een kind erg raar doet, dan reageer ik helemaal niet in een topic, gewoon negeren. Maar als na een tijdje ineens blijkt dat het om een kind gaat en ie raar doet tegen mij dan pak ik m terug, opvoeden en of goede voorbeeld geven dat is voor de ouders, anders moet een kind dat zich niet weet te gedragen niet op het internet komen, kom nou zeg. Ik zie vaak genoeg dat er talloze bokkers zich ergeren aan een kind dat zich niet gedraagd, dus ik ben daarin niet alleen.

En anders zijn er ook nog Moderators die ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:23

uuh, ik vraag me serieus af wat het probleem van sommige mensen is als een kind zegt ' dattie pas 12 is ' :+ ? En het doortrekken op de thuissituatie vind ik helemaal een beetje ver gaan :+ :+

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:26

Omdat dat kind dus eigelijk wil zeggen wees lief voor mij ik ben pas 12 ik kan er niks aan doen als ik iets fout doe ik begrijp dat niet ik snap niet dat ik een dier of mens pijn kan doen ik wil alleen maar aardig zijn voor iedereen enz enz enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:29

en als we het nu over fotokunst hebben :+ ? Dan heeft het weinig te maken als smoesje om dieren pijn te doen oid. En dan nog, als een dier pijn wordt gedaan vind ik dat je dat bij een 12 jarige altijd nog anders moet formuleren dan bij een volwassen persoon ... :+

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:32

Tuurlijk als iemand van 12 zn pony in zn mond loopt te rukken en te porren met zn sporen dan mag daar zeker wat van gezegd worden, en best kritisch en streng ook, want iemand van 12 weet best dat dat niet hoort..

Maar stel nou dat een kind van 12 ergens een tekening post? Bij uit de kunst? Waar ze heel trots op is.. Iemand van 12 kan doorgaans niet zo goed tekenen als mensen met meer ervaring (uitzondering daargelaten) dan mag je bij zo'n meiske toch best rekening met de leeftijd houden?

Als iemand van 30 een kindertekening plaats komen daar zeer kritische en soms botte reacties op, prima die doet ermee wat ze willen en vatten het meestal anders op..

Maar een kind die een tekening maakt die zulke felle kritiek krijgt kan hier erg onzeker van worden etc

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:37

Jaime_ schreef:
Tuurlijk als iemand van 12 zn pony in zn mond loopt te rukken en te porren met zn sporen dan mag daar zeker wat van gezegd worden, en best kritisch en streng ook, want iemand van 12 weet best dat dat niet hoort..

Niet mee eens :n
Drie jaar geleden had ik een leasepony op de manege en daar hobbelde ik op rond met elastiek, sporen en zweep. Ik reed 'm in de krul door te zagen en pony liep op de voorhand, maar toch was ik er toen zwaar van overtuigd dat ik mooi reed omdat m'n pony 'mooi aan de teugel' liep. Nu weet ik heus wel anders maar het is maar nét hoe je het geleerd hebt. Op die manege leerde ik het nl op die manier en wist niet beter, was er niet van bewust dat ik verkeerd reed. Bijna alle maneges leren het zo aan met hulpteugels etc, moet je hier in de buurt maar eens komen kijken en je mening herzien ;)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:41

Ik wil je zo ook best geloven hoor :j maar ik vind sowieso dat je kinderen/tieners anders moet aanspreken, zoals laatst een meisje een topic plaatse waar ze de pony gigantisch in de weg zat, heb het op een aardige/vriendelijke toon gebracht, maar toch duidelijk gemaakt dat het behoorlijk zielig en niet fijn voor de pony is zoals ze daar reed, en dat dat vast niet is wat ze wil, dat zij ook vast wil dat haar pony net als zij plezier heeft aan het rijden..

Als ik een volwassene hetzelfde had zien doen, was ik echt niet zo vriendelijk geweest in mijn manier van reageren

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:42

Ragdollcat schreef:
AMEHOELA, als ik lees dat een kind erg raar doet, dan reageer ik helemaal niet in een topic, gewoon negeren. Maar als na een tijdje ineens blijkt dat het om een kind gaat en ie raar doet tegen mij dan pak ik m terug, opvoeden en of goede voorbeeld geven dat is voor de ouders, anders moet een kind dat zich niet weet te gedragen niet op het internet komen, kom nou zeg. Ik zie vaak genoeg dat er talloze bokkers zich ergeren aan een kind dat zich niet gedraagd, dus ik ben daarin niet alleen.

En anders zijn er ook nog Moderators die ingrijpen.

wat u niet wil dat u geschiedt doe dat ook bij een ander niet....
Waarom zou je jezelf tot eenzelfde nivo verlagen? Waarom niet zelf respectvol blijven? je oogst immers wat je zaait...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:42

jupz, en zo heb ik ook ooit een instructrice gehad die les gaf op een manege, maar mij priveles op mijn eigen pony die dan zei ' geef haar bij iedere pas maar een flinke trap met je sporen ' :+ Ja en als je 12 bent en je instructrice zegt dat........

prima, als iemand me er op had gewezen dat dat niet de manier was, maar als mensen me half hadden uitgescholden.... :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:43

Jaime_ schreef:
Ik wil je zo ook best geloven hoor :j maar ik vind sowieso dat je kinderen/tieners anders moet aanspreken, zoals laatst een meisje een topic plaatse waar ze de pony gigantisch in de weg zat, heb het op een aardige/vriendelijke toon gebracht, maar toch duidelijk gemaakt dat het behoorlijk zielig en niet fijn voor de pony is zoals ze daar reed, en dat dat vast niet is wat ze wil, dat zij ook vast wil dat haar pony net als zij plezier heeft aan het rijden..

Als ik een volwassene hetzelfde had zien doen, was ik echt niet zo vriendelijk geweest in mijn manier van reageren

Waarom niet? Kan ook onkunde zijn door gebrek aan ervaring of scholing, waarom niet altijd vriendelijk en netjes blijven ongeacht de leeftijd?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:43

@ Jaime_ : Hmm daar ben ik het ook wel mee eens :j
wou enkel duidelijk maken dat je je als twaalfjarige niet altijd bewust bent van je daden, aangezien je je nog sterk laat beïnvloeden door volwassenen.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:55

Bokt is een openbaar forum voor iedereen kinderen van 12 hebben indd het ''verstand'' niet van iemand die 25 is! ;). Mensen die dan bijv commentaar geven op RT-HAW vind ik dan nogal associaal soms uit de hoek komen.. Je kan namelijk niet weten op bokt hoe mensen het bedoelen! Daardoor kan het misschien beter iets aardiger en op een kindertoon gezegt worden. Ipv gelijk zo'n hoge toon aan te slaan van je moet dit en je moet dat! Dat begrijpen kids niet waardoor ze in de aanval gaan. Als jij bijv iets zegt op je kan beter zus of je kan beter zo dan komt dat bij een kind veel anders over van je moet! Daarom zeg ik al bokt is een openbaar forum en iedereen kan toch wel een beetje rekening met elkaar houden met hoe de leeftijd is! :). Iemand van 16 neem ik mij als voorbeeld kan heus wel tegen wat heftiger commentaar! Maar een kind van 12 voelt zich gelijk van ik doe het niet goed en snapt dat nog niet goed!.
Nou zijn er wel mensen die ook wel errrgg heftig kunnen reageren hoor op RT-HAW in het algemeen. Daarom zou ik zelf ook geen RT-HAW topic openen maar het op RIJ-ITP. Daarom hebben ze voor kinderen tot 16 jaar ook JITP geloof ik??? Aangemaakt!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:56

Volgens mij gaat het meestal helemaal niet om kinderen die hun pony mishandelen of dingen doen die niet door de beugel zouden kunnen. Wat ik geregeld zie gebeuren is dat een kind iets post op een manier waarvan je duidelijk kunt afleiden dat het om een kind gaat, de leeftijd ook in het profiel staat en er volwassen gebruikers dan gewoon ronduit kattig gaan reageren alsof ze het tegen een leeftijdgenoot hebben :?

Voorbeeldje: meisje van 12 plaatst een berichtje over dat ze een bekend paardenmens persoonlijk kent en doet daar in de ogen van sommigen wellicht wat 'stoer' over. Dezelfde post uit de vingers van een 20-jarige zou inderdaad wat belachelijk overkomen. Maar moet je als volwassene dan zo'n kind gaan afkatten alsof het gaat om een medevolwassene? Zou je dat ook doen als het kind voor je zou staan? Ik hoop toch van harte van niet...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:44

je zou al helemaal niet moeten gaan katten, of het nu een kind of volwassene is...

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:26

Dat ook :D

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:32

Alane schreef:
je zou al helemaal niet moeten gaan katten, of het nu een kind of volwassene is...

dat vooral inderdaad...
ik ben het ermee eens dat dingen op een andere manier geformuleerd moeten worden t.o.v. de toch wel tamelijk kwetsbare jongeren,
maar betuttelend doen vind ik ook weer helemaal niet nodig...

maar afkatten, tja, dat vind ik in elk geval serieus uit den boze...

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:37

Ik vind dat je niemand de grond in hoeft te trappen, of diegene nou 12 of 50 is.
Want ik ben 13 maar kijk gwn in topics, reageer soms maar plaats geen topics zelf meer, omdat normaal reageren niet vaak meer kan maar ik zou het ook niet leuk vinden als ik 30 was en mensen reageerde zo! ;)

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:41

Menino schreef:
wow, ik verbaas me echt om dit topic := Ik vind het echt verbazingwekkend dat bokkers 12 jarigen net zo behandelen als volwassenen (en dan doel ik op het feit dat het met enige regelmaat voorkomt dat een bokker gewoon tot op het bot wordt afgezeken, goede geformuleerd commentaar kan een kind wel aan lijkt me.. ) een 12jarige is nog in ontwikkeling, en tuurlijk weten ze het wel als ze iets fout doen... Maar ik vraag me af wat dat te maken heeft met op fotokunst, een foto plaatsen en daarbij zeggen ' ik ben pas 12 ' ...
Een 12 jarige is dus nog niet zo ontwikkeld, de kans is dus veel groter dat hij nog niet zo goed is al een volwassen persoon, en een 12 jarige kan denk ik ook nog niet zo goed relativeren... Dus als iemand dan met een reactie komt van ' tsja, eigenlijk vind ik je vergeleken met de rest op FK best wel slecht ' .... Vind ik dat toch wel sneu en ook een beetje achterlijk.

imo is het best logisch om gewoon wat voorzichtiger te formuleren en rekening te houden met iemands leeftijd... En ik vind dat er ook niet zoveel mis mee is om bij je topic je leeftijd te zetten als je wat jonger bent... Niet dat je geen commentaar mag hebben. Maargoed, bij een 12 jarige breng je het toch wel wat anders lijkt me :+

_/-\o_ amen. Je hebt me heel wat typewerk bespaard..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:33

Ik hou met leeftijd ook geen rekening hoor :=

Ik zie een blauw scherm, een avatar en een naam, that's it. Aan iemands schrijfstijl kun je wel ongeveer beoordelen hoe je moet reageren, al sla ik de plank ook weleens totaal mis en denk dat iemand van 26 11 is of iets in die richting.

Als er staat 'ik ben pas..' dan klik ik het topic al meteen weg trouwens. Dan lijkt het er ook op dat je meteen al de verdediging inschiet, in de rest ben ik dan al niet meer geinteresseerd, maar dat zal wel weer niet gezegd mogen worden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:08

Ik ga met Nies mee. Ik ga echt niet bij ieder topic ijken hoe oud iemand is voordat ik commentaar lever. Wat dat betreft, op FK denk ik wel eens dat iemand 13 is en dan blijken ze 26 te zijn ofzo :+ Aan de schrijfstijl kun je het vaak zien, maar ook niet altijd :=

En ik dacht dat je in HAW topics ook geen verdediging meer mocht aandragen toch? Dan vind ik dit op FK / UK ook niet echt nodig..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:49

Ik vind het ook op HAW wel nuttig om evt. je leeftijd er neer te zetten. Als je pas 12 bent draag je nooit de volle verantwoordelijkheid voor die pony en misschien moet je van je instructeur/ouders wel met sporen rijden op die pony. Ook als het zadel niet past kan de TS dat wel tegen zijn/haar ouders zeggen, maar verder kan die er ook niet zoveel mee.

Ook de instructeur kies je op die leeftijd nog niet zelf uit en voor vervoer en stalling voor je pony ben je altijd afhankelijk van anderen. Als 12-jarige heb je voor sommige dingen je gewoon te houden aan dingen die je begeleider/instructeur tegen je zegt.