[UK] is niet meer wat [UK] geweest is... *update pag 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:49

Cyntje schreef:
Dat ken ik dan niet.... maar dan moet er dadelijk ook een [FK]-ITP komen etc...

Ik heb al eens voorgesteld op FK een centraal topic te openen voor al je foto's die je wel graag wil delen maar waar je niet per se onderbouwd commentaar op wil. Dat was toen onbespreekbaar...

Cyntje

Re: [UK] is niet meer wat [UK] geweest is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 13:33

Daarom... dan moet men overal gaan suppen en ik vind dat er al zoveel in subforums staat :+
Ik ben wel voor een 'puntensysteem' naast de posts :j

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:12

Excuus voor het late antwoord. Ik was er even tussen uit.

UK is mijn inziens nu zo als het de laatste tijd geweest is, sinds het opheffen van CB. We hebben nieuwe regels gevormd naar aanleiding van de wensen van gebruikers. Later zijn die regels nog eens herzien, wee naar de wensen van gebruikers. Persoonlijk vind ik dat het op dit moment juist erg lekker gaat en ik denk dat we in grote lijnen ook best voldoen aan de wensen van de meeste gebruikers. Iedereen weet waar hij/zij aan toe is en zo veel hulken hoeven we niet te plaatsen, zo veel berichten worden er niet verwijderd. Het enige wat veranderd is, is de groep vaste gebruikers van het forum. Maar dat is in zo'n tijdsbestek ook niet meer dan normaal en niet alleen van toepassing op UK.
Er is eerder uitvoerig besproken waarom we de simpele oneliners (die misschien heel leuk zijn, maar echt niets toevoegen) liever niet zien. Ook dat is naar aanleiding van de wensen van gebruikers geweest. Er is meerdere keren aangegeven dat juist de onderbouwde commentaren ook welkom zijn. Dat de gemiddelde gebruikers iets wil leren, of in ieder geval wat meer wil lezen dan alleen 'oh wat mooi'. Ook naar aanleiding daarvan is CB destijds opgeheven. Juist omdat daar vrij weinig serieuze en goede reacties binnen kwamen, waar juist wel erg behoefte naar was.

Smeetjoew en Rinske geven goed aan hoe het ook kan betreft reageren. Onderbouwd commentaar/onderbouwd reageren wil niet zeggen dat je altijd punten van kritiek aan hoeft te dragen. Want misschien zijn die er helemaal niet als je iets fantastisch vind. Je kunt ook heel eenvoudig in 2 regels aangeven waarom je iets mooi vind. Dan ben je van je oneliner af en is de TS naar alle waarschijnlijkheid gelukkiger met die reactie, dan met een hele simpele oneliner. Spontaniteit is super, maar er is afgesproken om Bokt vooral niet te laten functioneren als shoutbox. En dat geldt ook voor UK. Zoals Fnanne aangeeft is het echt gebaseerd op de wensen van de gebruiker. Ook naar aanleiding van de enquête, tips via de pb en berichten op FZ.

Zo zwart/wit als je het stelt moet je het denk ik niet zien Cyn. Zo streng zijn we helemaal niet. Als iemand zegt 'Wauw wat mooi, wilde dat ik dat kon!' dan gaat die reactie weg. Het voegt niets toe. Als iemand zegt 'Wauw wat mooi. Ik ben helemaal weg van je kleurgebruik en de uitstulping is zo mooi gevormd, wilde dat ik dat kon!' dan blijft die reactie echt staan. De reactie is net zo spontaan, alleen veel leuker om te lezen. Geen gigantisch verhaal waarom hoe of wat, maar wel onderbouwd; waarom je het mooi vind. Dat mag ook kort. Je hoeft ook helemaal geen kennis is huis te hebben om aan te geven waarom je iets mooi vind. Je hoeft ook geen chef kok te zijn om te zeggen waarom je een bepaald gerecht zo lekker vind.

Regels zijn nodig en het is niet onze intentie om UK te modereren met de regel als doel. Ik vind het ook erg spijtig dat dit als zodanig over komt, want dit is echt niet de manier waarom Fnanne, Lontje en ik modereren.
Wat we niet willen is iedereen wanneer van toepassing een pb sturen met de vraag voortaan iets meer aandacht aan de berichten te besteden. Dat vinden we zelf niet prettig en ik denk ook dat jullie dat niet prettig vinden. Vandaar dat we ook kiezen voor de groene opmerking; algemeen. Voor iedereen duidelijk en als je denkt dat hij van jou niet van toepassing is dan hoef je er geen aandacht aan te schenken. Zonder de groene balk zouden onze opmerkingen niet meer opvallen. En het is vooral ook handig om onze persoonlijke berichten los te kunnen trekken van de moderator berichten.
Dus hoe zouden we dat beter kunnen doen? Dat onderscheid moet er denk ik wel zijn. Ik wil ook persoonlijk kunnen reageren op Bokt, niet dat ik continu in de moderator rol zit ;)
En ik zou ook graag van een aantal willen weten of het echt zo lastig is om de oneliner om te toveren tot iets meer inhoudelijks, of dat nu kritiek of complimenten zijn. Als dat toch een struikel punt blijkt te zijn, dan moeten we daar naar kijken.

Nouks, ik vraag me af waar je de term onbespreekbaar vandaan haalt. Je voorstel is binnen de crea-mods besproken en je hebt naar mijn idee een keurig antwoord ontvangen waarom we het niet zagen zitten. Met argumenten aangeven waarom we iets niet willen is in mijn ogen niet gelijk aan onbespreekbaar.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:20

Als je op grote kunstsites als wetcanvas kijkt zie je ook veel oneliners langskomen. Ik vind het altijd wel prettig als 1 van de vaste gasten die je al wat beter kent een berichtje achterlaat om zo te laten merken dat die langs is geweest in het topic, zelf plaats ik daar ook regelmatig oneliners. Als er vervolgens wat verder gediscussiëerd wordt in zo`n topic komen er vaak alsnog kritische opmerkingen van diegenen die eerst alleen een oneliner hebben geplaatst.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:26

Persoonlijk denk ik niet dat je alle forum's als gelijken moet bekijken, maar juist afzonderlijk van wat de ideeën bij het specifieke forum zijn.

We zijn geen kunstforum, maar bieden de paardenliefhebbers die ook graag creatief bezig zijn een plekje binnen het paardenforum. Zo als het gaat op het forum zo als je aangeeft is ongetwijfeld een hele fijne manier. Maar niet zo als het op Bokt gaat. Er wordt vrij weinig discussie gevoerd en er zijn vrij weinig topic starters die zelf om meer inhoud of aanleiding tot discussie vragen.
Die discussies zou ik graag op Bokt ook willen zien, want ze kunnen heel leuk en vooral leerzaam zijn. En dan is een oneliner daar aan vooraf ook echt niet zo erg. Maar zo gaat het hier niet, dus het is denk ik niet vergelijkbaar.
De regel betreft oneliners (die overigens niet voor UK alleen geldt...) is er om je te verzoeken vanaf het begin aandacht te besteden aan je posts. Uit ervaring weten we dat het anders blijft bij de oneliners. Zo ging het voorheen en de geluiden toen waren dat heel veel gebruikers dat niet prettig vonden.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:34

Cyn, je verwoordt exact de reden waarom ik alweer een tijd geleden besloten heb om niet meer aktief te zijn op UK, terwijl ik daarvoor één van de vaste groep was. De lol is er gewoon helemaal af. Jammer maar 't is niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:39

Citaat:
'Wauw wat mooi, wilde dat ik dat kon!' dan gaat die reactie weg. Het voegt niets toe. Als iemand zegt 'Wauw wat mooi. Ik ben helemaal weg van je kleurgebruik en de uitstulping is zo mooi gevormd, wilde dat ik dat kon!' dan blijft die reactie echt staan.

Dit vind ik dus zó'n onzin dat ik het gewoon triest en lachwekkend vind, sorry. :')

Ik ben het volledig met Cyntje eens, er wordt amper meer gereageerd omdat je pérse onderbouwd commentaar moet geven, veel mensen kunnen of willen dat gewoon niet. Zoals UK nu is, is inderdaad niet veel meer aan.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:49

En wat nou als iemand een leuk zelfbedrukt T-shirt laat zien, of een gevouwde zwaan. Daar valt toch weinig onderbouwends over te zeggen, en het is toch wel echt een compliment/reactie waard!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 22:57

Mireille schreef:
Persoonlijk denk ik niet dat je alle forum's als gelijken moet bekijken, maar juist afzonderlijk van wat de ideeën bij het specifieke forum zijn.

We zijn geen kunstforum, maar bieden de paardenliefhebbers die ook graag creatief bezig zijn een plekje binnen het paardenforum. Zo als het gaat op het forum zo als je aangeeft is ongetwijfeld een hele fijne manier. Maar niet zo als het op Bokt gaat. Er wordt vrij weinig discussie gevoerd en er zijn vrij weinig topic starters die zelf om meer inhoud of aanleiding tot discussie vragen.
Die discussies zou ik graag op Bokt ook willen zien, want ze kunnen heel leuk en vooral leerzaam zijn. En dan is een oneliner daar aan vooraf ook echt niet zo erg. Maar zo gaat het hier niet, dus het is denk ik niet vergelijkbaar.
De regel betreft oneliners (die overigens niet voor UK alleen geldt...) is er om je te verzoeken vanaf het begin aandacht te besteden aan je posts. Uit ervaring weten we dat het anders blijft bij de oneliners. Zo ging het voorheen en de geluiden toen waren dat heel veel gebruikers dat niet prettig vonden.

JUIST! En dan moet de basis een paardenforum blijven maar niet een kunstig hoekje waarin men van Mevrouw de Kunstenares persé onderbouwd commentaar moet geven en zo voelt het dus wél.
Ik vind het jammer dat het zo lijkt alsof ik aan het mierenfietsen ( heb het maar alvast gecensureerd ) ben terwijl hier duidelijk mensen reageren die zéér zeker voor het mooiste werk op bokt zorgen. Het lijkt mij toch dat de mening van diegene telt en velen van bokt júist van hen kunnen leren maar het niet meer zien zitten om onderbouwd commentaar te geven.
Dus zó zwart/wit zie ik het niet hoor... ik geef een punt aan waarin bokt zou kunnen verbeteren,... verder lig ik er gelukkig niet wakker van maar vrees dat dit stukje bokt juist meer gaat doodbloeien als we zo doorgaan.

Dat de groep van mensen die er een tijd terug waren er niet meer zijn staat hier geloof ik los van en is ook enigzins logisch. Een bejaardentehuis wordt ook steeds opgefrist met nieuwe oudjes :Y)
Máár als nieuwelingen op bokt gemotiveerd worden om het leuk en gezellig te maken op UK dan blijven deze wel komen maar juist door het opleggen van veel regels in mijn ogen, snap ik dat men zoiets heeft van.... toedeloe... *denkt: WAUW!!!*, volgende topic,... etc....

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:46

We willen gewoon graag voorkomen dat alle subs die geen betrekking hebben tot paarden gaan veranderen in een veredelde HK. Dat is een standpunt wat eerder is aangenomen en waar we naar toe proberen te werken, zoals ik eerder ook aangaf.
Onze mening is dat het voor de crea, maar ook zeker voor ieder ander, echt niet moeilijk hoeft te zijn om even net iets meer te typen. Bokt is geen MSN en geen shoutbox. Bovendien, nogmaals, is eerder middels topics als deze op FZ en via de enquête naar voren gekomen dat er ook bij zijn die vinden dat ze niets hebben aan de korte berichten van mede-bokkers. Aan die geluiden is toen gehoor gegeven. De regels en de insteek van de fora is volledig op de schop gegaan en na even puzzelen is het geworden tot dat wat het nu is.
Kijk, meningsverschillen zijn er altijd. Als de een het graag zo ziet, dan is er altijd wel iemand die het daar niet mee eens is. Dat wil dus zeggen dat we nooit iedereen 100% tevreden kunnen stellen, ook al zou dat natuurlijk een fantastisch doel zijn. Onmogelijk, gaat nooit gebeuren.
Bovendien is het absoluut niet relevant of iemand voor 'de mooiste werken' zorgt of niet. Iedereen is gelijk, iedereen die UK/FK bezoekt is gebruiker en de mening van ál die gebruikers telt.

Ondanks dat zijn we zeker welwillend om te kijken naar de wensen. Maar dan wel de wensen van iedereen. Om heel eerlijk te zijn zie ik tot zo ver maar een paar namen van (redelijk) vaste UK/FK bezoekers hier voorbij komen. We zijn dus meer benieuwd naar de mening van meerdere, de grote groep. Wat zijn de gedachtes bij de fora, hoe zouden ze het met z'n allen, voor zo ver mogelijk, willen zien.
Dan rest ons dus te zeggen dat we dit zeker bespreken achter de schermen, de feiten en kennis van de afgelopen er nog eens bij pakken en gaan onderzoeken hoe of wat nu verder.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 23:49

Gooi er dan een nieuwe enquête tegenaan zou ik zeggen?
Of bespreek de tips die hier in dit topic al vernoemd zijn... puntensysteem etc wat ik ook al eerder vernoemd heb bijvoorbeeld... daar heb ik ook nog niets op gehoord :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:56

Citaat:
Dan rest ons dus te zeggen dat we dit zeker bespreken achter de schermen, de feiten en kennis van de afgelopen er nog eens bij pakken en gaan onderzoeken hoe of wat nu verder.

;)

Verder lijkt het me vooral heel verstandig om vooral niet te roepen per direct iets als bijvoorbeeld een puntensysteem in te voeren, als niet duidelijk is wat de technische mogelijkheden zijn. ;)

We gaan met deze kwestie dus aan de slag, maar het is echt te vroeg van alles te beloven. :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:39

Zoals beloofd; ik zou hier nog op terug komen.

We hebben achter de schermen bekeken hoeveel groene opmerkingen er de afgelopen 3 maanden op UK/FK zijn geplaatst. Daarnaast hebben we bekeken wat de meest voorkomende redenen waren om een groene opmerking te plaatsen. Naar aanleiding van die 2 punten hebben we een afspraak gemaakt binnen de crea-moderators om op een andere manier om te gaan met het plaatsen van groene opmerking, om de hoeveelheid groen te gaan terug dringen.
Dit gaan we 3 maanden aanhouden. Daarna bekijken we achter de schermen of dat effect heeft gehad. Naar aanleiding van die nieuwe bevindingen, afgewogen tegen de oude kunnen we verder kijken of we hier nog iets mee moeten doen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:43

hoe bedoel je precies? mogen we nu gewoon leuke reacties laatsen zonder enig commentaar verder? :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:14

Nee, het is nog steeds de bedoeling om onderbouwd te reageren. Als je reacties niet voldoende onderbouwd zijn krijg je nog steeds daar een berichtje over met de vraag een volgende keer meer aandacht aan je berichten te besteden.

We hebben voor ons zelf een lijstje gemaakt met redenen waarom een groene opmerking geplaatst zou kunnen worden en daar van uit hebben we een plan gemaakt om het aantal terug te dringen. De gewone regels worden daardoor niet veranderd. ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:54

dus eigenlijk is het dus gewoon precies hetzelfde gebleven?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:00

Als je de oneliners bedoelt wel. Het is op heel Bokt niet toegestaan om oneliners te plaatsen, er is ook een stukje over in de regels opgenomen dus dat geldt niet alleen voor de creatieve fora.

http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Regels#Off ... _oneliners

We hebben nu gekeken naar de manier van modereren en hopen dat we daar in kunnen verbeteren.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 18:01

Weet niet goed wat ik ervan moet zeggen...maargoed...

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:04

maar lontje, als het dus nog steeds niet is toegestaan om te zeggen dat je iets heel mooi vind en de TS
helemaal te overbluffen met aardige dingen.. dan is er dus niks veranderd?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 18:06

Wij moeten gewoon onderbouwd commentaar geven want dat is immers niet zo moeilijk :Y)

Nee, hou het dan maar mooi zoals het is en dan pleit ik gewoon voor een puntensysteem/respect of weet ik veel wat.

Dit nodigt mij in ieder geval niet uit om vaker te reageren.
Rondsnuffelen doe ik dan wel als ik me écht verveel :D

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:10

Een respectknopje zou best handig zijn. :j

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:17

Ik onderbouw altijd wel mijn mening op creatief werk, maar vind de sfeer op Uk gewoon niet leuk meer. Door alle regels word er inderdaad niet meer spontaan gereageerd, en ik denk dat dat puur en alleen al komt omdat er 'regels' zijn zodat mensen denken dat ze ook niet meer mogen zeggen dat b.v. de ogen heel mooi realistisch getekend zijn.

Werk plaats ik hier zowieso niet meer, commentaar geef ik nog wel puur en alleen om wat leven in Uk te houden. Helaas merk ik dat veel mensen ook hier geen zin meer in hebben en dat doet de boel niet veel ten goede.

Heloasch... :7

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:44

Janique dat wat jij aanhaalt: '... de ogen heel mooi realistisch getekend zijn.' dat is al een heel mooi voorbeeld van een hele simpele onderbouwing waardoor wat je zegt geen oneliner meer is.

Zo laat je iemand met een paar woorden meer toch weten dat je wat je ziet echt heel erg mooi vind zonder dat je verstand hoeft te hebben van kleuren, technieken, materialen etc. en zonder dat je een oneliner neerzet.

Zullen we gewoon kijken hoe het gaat de komende 3 maanden zoals Mireille ook al aanhaalt? We nemen dit echt wel serieus vandaar ook nu dit voorstel om te kijken of dit al wat verandering brengt. We kunnen het echter niet alleen, UK en FK waren mede gezellig door de gebruikers en dus zullen we ook jullie nodig hebben om verbeteringen te kunnen aanbrengen en om UK en FK gezelliger te maken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 22:42

Begrijpelijk, maar als de meeste al aangeven niet meer op UK te komen omdat de sfeer niet leuk is of omdat er teveel regels zijn, is het dan niet logischer iets daarin te veranderen? En dán te kijken of de sfeer verbeterd???

Als er een respectsysteem zou komen dan denk ik dat ik toch zeker minimaal 1 keer per week alle werken afsnuffel en deze met een punt zou beoordelen zonder dat ik me telkens druk hoef te maken over regels en of mijn post wel onderbouwd genoeg is :)

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 00:06

Over zo'n respect systeem kan ik geen uitspraken doen, het is mij op dit moment ook niet bekend of dat er kan komen technisch gezien. Ik begrijp het wel, dan is het inderdaad makkelijker maar goed ik weet niet of dat technisch mogelijk is en of er tijd/ruimte is om iets dergelijks in te bouwen.