[Dienstmededeling] Twee nieuwe leden bezwaarcommissie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [Dienstmededeling] Twee nieuwe leden bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:09

Gefeli met jullie nieuwe functie! :D
Succes!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:39

Aha, de zoektocht heeft dus zeker wat opgeleverd! Succes beiden :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:42

Welkom (terug) in het team allebei,
heel veel succes en plezier in het oranje :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:49

Veel succes en plezier! :)

(Overigens vind ik het wel opvallend dat er kritiek wordt gegeven door iemand die zelf bij mijn weten ook meerdere kleuren heeft gehad, maar dat terzijde)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:13

A_lette schreef:
(Overigens vind ik het wel opvallend dat er kritiek wordt gegeven door iemand die zelf bij mijn weten ook meerdere kleuren heeft gehad, maar dat terzijde)

Wat vind je daar opvallend aan? Ik heb destijds ja gezegd tegen het modschap (en later het wikimod/coordschap) omdat ik graag van Bokt iets leuks wilde maken, en er destijds veel vertrouwen in had dat er van Bokt ook echt iets te maken valt. Maar ik ben gestopt met mijn modschap omdat ik me ernstig in de steek gelaten voelde door de rest van het team (met name de mensen met de meeste verantwoordelijkheid.) Daarna heb ik nog heel lang gedacht en gehoopt dat er ondanks alles wel wil was om te veranderen. Maar, noem het voortschrijdend inzicht, de laatste periode ben ik tot de conclusie gekomen dat die wil er niet is. Er wordt niet gestreefd om echt een onafhankelijk of objectief bc-team op te stellen. Er worden veel, heel veel excuses gezocht voor het niet-functioneren, in plaats van dat de problemen worden aangepakt.
Ik heb me lang loyaal gevoeld, omdat de meeste mods leuke mensen zijn. Maar ik zie nu gewoon eigenlijk geen reden meer om loyaal te zijn, maar wel heel veel redenen om kritisch te zijn. Helaas.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:19

Ik wens jullie beide veel succes en als jullie het beiden willen dan gun ik het jullie van harte.

Maar ik ben het met shadow0 eens. Is voor mij ook de reden om me nooit tot de bc te wenden. Ze zijn imo niet onafhankelijk. Ik vecht het dus wel met de moddies uit.... trek alleen altijd aan het kortste eindje |( ^)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:37

Nieuwe teamleden worden altijd met reden gekozen. We streven er juist wel naar de geschikte personen er tussen uit te pikken. Personen die objectief naar zaken kunnen kijken, ook wanneer zij eerdere een andere functie hebben gehad. Als het team van mening is dat iemand niet objectief zou kunnen functioneren, dan is dat meer dan voldoende aanleiding om iemand niet aan te stellen. Het feit dat een aanstelling toch in gang is gezet, is van uit ons in ieder geval een teken dat we volledig achter die 'nieuwe' teamie en zijn/haar objectiviteit staan. En we hopen ook dat bokkers achter die beslissing kunnen staan, als wij voor de volle 100% die beslissing steunen.

Kwesties waaraan een ex-moderator heeft meegewerkt worden nu ook niet meer besproken in de bezwarencommissie. De ex-moderator kan daarom ook nooit binnen de functie van bemiddelaar nogmaals dezelfde kwestie bekijken, alles wordt binnen een relatief korte termijn afgehandeld.

Meningen kunnen natuurlijk verschillen. En dat is ook prima. Als er de perceptie bestaat dat de bezwarencommissie niet onafhankelijk en objectief functioneert dan kan dat diverse redenen hebben. Het is niet mogelijk om te weten wat er achter de schermen gebeurd, enkel de uitkomst is wat ze communiceren. In dat geval zou ik het persoonlijk erg lastig vinden om aan te nemen dat iemand niet objectief zou zijn. Je weet niet wat er zich afspeelt en hoe de teamleden daarmee om gaan. En ik denk ook dat een verschil van inzicht en mening een reden kan zijn voor het beeld dat je kunt hebben van de bezwarencommissie.

Tips en adviezen om bepaalde zaken naar jullie wensen anders in te vullen zijn natuurlijk welkom.

Ik wens de 2 nieuwe teamleden heel erg veel plezier en succes toe. :)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:51

Ik denk juist omdat er zoveel dingen achter de schermen gebeuren waar de gemiddelde bokker niks van af weet dat een ex-mod wel degelijk anders tegen bepaalde kwesties aan kan kijken (omdat die de kennis wel heeft van wat er achter de schermen gebeurd en waarom sommige maatregelen er zijn) dan iemand die er niks vanaf weet.
Een ex-mod kent het beleid en weet hoe er normaal gesproken mee om gegaan wordt. Een gemiddelde bokker weet dat niet en heeft in mijn ogen een onbevangener blik naar problemen die voor de bezwaarcommissie komen.
Ik denk dat als je een bokt-probleem voorlegt aan iemand die bokt niet kent en hetzelfde probleem aan iemand die ex-teamlid is, je twee totaal verschillende uitspraken/oplossingen voor het probleem krijgt.
Dat is omdat de eerste onbevangen tegen dit probleem aankijkt en de mens erachter niet kent, waardoor je makkelijker objectief kunt zijn en niet weet hoe ditzelfde probleem al 20 keer eerder is aangepakt.
Het ex-teamlid kent de mensen die de regels hebben opgelegd en weet hun gedachtengang erachter en weet hoe ongeveer hetzelfde probleem al 20 keer eerder is opgelost. Dat maakt objectiviteit een stukje moeilijker.
Dus ik snap best dat sommige mensen hier even een kritsche noot bij willen zetten.

Hoe dan ook, 1 op 7 is een mooi aantal en brengt mijn inziens geen problemen voor de objectiviteit van het team.

Verder wil ik de nieuwe leden natuurlijk veel plezier en wijsheid wensen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:52

Mireille schreef:
In dat geval zou ik het persoonlijk erg lastig vinden om aan te nemen dat iemand niet objectief zou zijn. Je weet niet wat er zich afspeelt en hoe de teamleden daarmee om gaan.

Dat klopt, ik kan dat niet zien en moet daarom afgaan op wat ik aan de gebruikerskant waarneem en op ervaringen in het verleden. En wat ik aan de gebruikerskant waarneem is dat mods en exmods over het algemeen vrij loyaal zijn en het erg moeilijk vinden om iets vanuit een ander standpunt te bekijken. Dat maakt dat ik geen vertrouwen meer heb in de objectiviteit van een exmod als bc-lid. Het team heeft mijn vertrouwen in elk geval verspeeld, en ik ben dus niet bereid om er 'zomaar' van uit te gaan dat het wel goed is, totdat er redenen getoond worden waarom ik mijn mening aan zou moeten passen. Ik twijfel niet aan de intenties overigens, maar intenties zijn niet genoeg om ook werkelijk objectief te zijn. En dat jullie dat niet erkennen is voor mij alleen maar meer reden om er geen vertrouwen in te hebben.

Dit is overigens niet gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen met de BC. Maar het is wel wat onsympathiek om het op deze manier te brengen, als een soort insinuatie dat dit een actie is omdat ik mijn zin niet heb gekregen.

Citaat:
Tips en adviezen om bepaalde zaken naar jullie wensen anders in te vullen zijn natuurlijk welkom.

Welnee :) Er moeten nog minstens 5 jaar aan tips, adviezen en vragen van mij in de archieven liggen. En die zijn genegeerd. Niet afgewezen (op basis van goede gronden na een open discussie met fatsoenlijke argumenten), maar gewoon genegeerd. Ze zijn vriendelijk ontvangen, en er wordt nooit meer inhoudelijk op teruggekomen. Niet met een 'we gaan het doen', maar ook niet met een 'we gaan het niet doen want'. Zelfs niet met een 'we gaan het niet doen, punt'. Er komt gewoon niks... en het verstoft en verzandt weer. Als je maar lang genoeg niet reageert zakken de topics immers vanzelf van de pagina. Dit is echt een holle frase die geen enkele werkelijkheid bevat.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:55

Is het misschien niet beter dat je eens om de virtuele tafel gaat zitten met het team?
Blijkbaar zit jou erg veel dwars, en dat voegt eigenlijk niets toe aan het onderwerp van
dit topic, naar mijn idee :).

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:57

Ik was erg benieuwd wie het waren geworden!
Heel veel succes met jullie nieuwe functie :D

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:26

Veel plezier en succes met jullie nieuwe kleurtje! :)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:11

Succes dames!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:23

Nuage schreef:
Welkom in het team!
@Shadow0: er wordt wel altijd gekeken naar balans daarin binnen het team. Op dit moment is odetteke de enige ex-mod en dat is denk ik een prima verhouding in een team met nu 7 personen. Over alles wordt gestemd dus ik geloof dat we voldoende onpartijdig zijn, afgezien van het feit dat ik erop vertrouw dat iedereen in ons team sowieso onpartijdig is :)

Over welke post van Shadow heb jij het????

Of is die soms weer weggehaald omdat hij heeeelllll misschien niet zo was als het Bokt team graag wil zien?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:25

Nee hoor, de post waar ik naar refereerde staat nog steeds een klein stukje boven mijn post :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:30

ah, nu zie ik hem wel!

Ik vind dus dat Shadow wel een punt heeft.... Waarom een ex mod kiezen? die mod niet meer omdat hij of zij eruit gezet is of heeft aangegeven niet meer te willen of te kunnen modderen..... waarom dan wel toelaten tot de bezwaar commissie???

Er waren toch weel meer belangstellenden die ook een kans konden krijgen?

p.s. en dat beide mensen vooral in HK posten tot op heden..... zou voor mij geen aanbeveling zijn.... paardgerelateerd posten ze al helemaal erruggg weinig, dit is toch een paardenforum?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:45

De sollicitatieprocedure is enorm uitgebreid, er wordt dus heel goed gekeken naar de kwaliteiten van de kandidaten, en ook naar de achtergrond. Een mod die "eruit is gezet" lijkt me sowieso geen goede optie :n
Dat is nu ook helemaal niet aan de orde uiteraard.

Lid zijn van de bezwaarcommissie is een hele andere functie dan modereren. Waarom iemand afschrijven als hij of zij in het verleden ooit heeft gemodereerd? Ik ben het er helemaal mee eens dat je niet een team van ex-moddies moet samenstellen, maar nogmaals, 1 ex-mod op 7 teamleden is geen probleem. Daarbij zijn we allemaal volwassenen en kunnen we prima onafhankelijk en objectief nadenken. In het verleden hebben er ook ex-moderators in het team gezeten, dit heeft ook nooit problemen opgeleverd. Ik vind het jammer dat er wordt aangenomen dat een ex-mod per definitie niet objectief is. Dan wordt er dus gedacht dat die het altijd eens zal zijn met het moderatorteam?
De praktijk wijst echt anders uit.

Kritiek is altijd welkom, maar ik zie nu ook kritiek langskomen waar ik moeilijk iets mee kan. Ik vind het niet nodig, en zeker niet eerlijk, om de gehele sollicitatieprocedure inclusief reacties en stemming nu online te plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe we tot onze keuze zijn gekomen. Ik vind het dan ook jammer dat er geen vertrouwen is. Vertrouwen dat wij de juiste mensen for the job hebben geselecteerd.

Wat ik wel graag wil weten is wat ervoor gezorgd heeft dat de bzc dit vertrouwen dan van jullie niet krijgt. Functioneren wij niet goed? Zijn wij niet objectief? Zijn daar voorbeelden van?
Dit soort kritiek is namelijk altijd welkom en zien we juist graag tegemoet. Ik krijg echter meer het idee dat er een frustratie ligt tegenover het gehele team en dat onze sollicitatieprocedure nu een doelwit is om deze frustratie te uitten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:55

Allereerst: ik hoop jullie nooit nodig te hebben :D

Ik heb al met een van de bezwarencommissie een pb communicatie gehad over dit onderwerp. Mijn "bezwaar" is juist dat er imo té gemakkelijk een bezwaar toegekend wordt. En dan krijg je toch gauw het idee van vriendjespolitiek. Maar waar ik van uit ga en wat ik ook geloof is, dat jullie allemaal stinkend jullie best doen.

En er zullen zich best meerdere mensen aangediend hebben maar kan me voorstellen dat daar mensen tussen zitten die absoluut niet geschikt zijn of niet in het team passen want het blijft natuurlijk een "team" sport.

Petje af voor jullie belangeloze inzet. Afbeelding

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:58

@ nuage: volgens mij stel ik vragen, geef niet mijn mening hoor. alleen dat Shadow voor mij wel een punt heeft.

Vragen met vragen beantwoorden is niet netjes.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:04

Imo zijn al jouw vragen een motie van wantrouwen over ons besluitproces. Vandaar mijn wedervraag over vertrouwen. Wat jij eigenlijk wilt (denk ik) is inzicht in de stemming en bijbehorende onderbouwingen. Want dan zie je waarom we gekozen hebben voor iemand die ex-mod is en waarom een merendeel HK berichten wel of niet belangrijk zijn. Maar dat is niet iets wat je met derden bespreekt, dat lijkt me logisch.

Daarom is mijn wedervraag: waarom dat wantrouwen? Is daar aanleiding voor?
Want als je ergens zo kritisch over bent dan neem ik aan dat je daar een aanleiding voor hebt. Misschien kunnen we dáár dan iets aan doen :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:13

Ook ik vind dat Shadow een punt heeft. Ik heb geen idee op welke gronden jullie mensen geselecteerd en gekozen hebben, maar blijkbaar was objectiviteit inderdaad niet een van de hoogste voorwaarden. Terwijl voor een bezwaarcomissie juist die volledige (volledige dus!) onafhankelijkheid van het vaste team gewaarborgt dient te worden. De bezwaarcomissie hoort volledig los te staan van de partijen waartussen ze bemiddelen. En iemand die dus in 1 van die twee partijen gewerkt heeft (want het team is toch 1 geheel, in tegenstelling tot de losstaande gebruikers) is per definitie minder objectief dan iemand die daar niet in heeft gewerkt. Als er dan maar 2 aanmeldingen zijn, tja, dan zou ik het misschien nog begrijpen, maar er waren meer dan genoeg aanmeldingen. Leg dus maar eens uit waarom objectiviteit niet jullie hoogste prioriteit had, terwijl het dat wel moet zijn.

Waarom zou je de sollicitatieprocedure niet bespreken? Waarom mag heel bokt niet weten waarop jullie selecteren? Door alles zo geheim en achter gesloten deuren te houden, creëren jullie zelf een motie van wantrouwen.
Je hoeft echt niet te bespreken wie er gesolliciteerd hebben en hoe die wel of niet in jullie plaatje past. Maar kom maar eens naar voren met de criteria. Laat maar eens zien waarom jullie ons vertrouwen verdient hebben.

Ikzelf heb gelukkig nooit met de BC te maken gehad, maar uit de gevallen die ik wel ken, krijg ik sterk de indruk dat de BC in eerste instantie achter het team staat. En door ex-mods te kiezen versterk je dat gevoel. En door dan ook nog niet uit te willen leggen waarop jullie selecteren, tja......

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:17

Volledig onafhankelijk zijn ze natuurlijk nooit. Echt onafhankelijk zou zijn dat ze niet eens posten op bokt of de mensen herkenden uit topics.

Daarom vind ik juist dat mensen die weinig posten en veel in HK hangen uitermate geschikt voor BC. Die zijn onafhankelijker als mensen die een grote "vriendjes" club achter zich hebben. En zelf een geschiedenis hebben.

Kan me zelfs ook voorstellen dat een ex mod bewezen heeft veel vrije tijd te willen besteden aan bokt maar het rustiger wil hebben dan als mod, toegelaten wordt. En idd 1 op 7 is te doen imo.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 11-08-10 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:18

Interessant om te zien dat er 2 hele verschillende meningen zijn.

Lalidan schreef:
maar uit de gevallen die ik wel ken, krijg ik sterk de indruk dat de BC in eerste instantie achter het team staat.

slimmerik schreef:
Mijn "bezwaar" is juist dat er imo té gemakkelijk een bezwaar toegekend wordt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:20

Met alle respect, de BC staat imo helemaal niet per definitie achter het moderatorteam. Zij zijn er juist voor om een kritische houding aan te nemen tegen moderatorbesluiten. En dat gebeurt écht achter de schermen. :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:22

Jep .... ik heb bezwaren toegekend zien worden die imo volkomen onbegrijpelijk zijn. Heb daar ook de uitleg bij gekregen dat er soms dingen op de achtergrond spelen (persoonlijke omstandigheden en zo) waar wij als gewone bokkers geen weet van hebben en die in de bezwaarcommissie wel bekend zijn en meegewogen worden.