Heersend moralisme op Bokt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:04

Vind het in bepaalde subfora van fok veel erger...
Hier vind ik het een mooie afspiegeling van de paardenwereld in het echt, paardenvrouwen hebben nog wel eens het haar op de tanden. :+

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:05

Genee schreef:
Als een lesbienne kledingtips vraagt, maar geen jurk wil dragen, komen er verhalen over bewuste homosegregratie

:D

Ik ben het met je eens. Maar aan de andere kant denk/hoop ik dat de meeste mensen het doen om de betreffende TS iets te laten inzien/te helpen. Ook al komt het vaak niet zo over en ook al zijn er natuurlijk altijd mensen die nooit iets fout doen en alleen anderen op hun fouten kunnen wijzen ipv met tips te komen. In sommige topics is de TS nu eenmaal fout bezig en als Bokt dan aangeeft dat het echt niet goed is, is het ook weer 'typisch Bokt'.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:07

Marley schreef:
breezy302, de TS noemt jou toch geen junk?!
ze geeft een voorbeeld zoals anderen denken......

je reactie is niet al te best in zo'n topic....

je bedoelde het blijkbaar anders, misschien even anders formuleren, want komt niet best over!

ontopic:
ik denk niet dat het per se typisch bokt is, maar menselijk....

Kijk dit is ook weer een voorbeeld van 'typisch bokt'.

Als je dit van achter je schermpje leest komt het heel anders over dan wanneer we met z'n allen dit gesprek irl hadden gevoerd. Ik denk dat het veelal komt doordat mensen iets lezen en dit verkeerd overkomt.

Of dat typisch bokt is weet ik niet, maar ik heb er buiten het internet eigenlijk geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:08

Niet typerend voor bokt ;)
Het is al vanuit de oudheid bekend dat als je zelf gefaald heb in het leven, je jezelf toch ophemelen door andere naar beneden te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:13

Is IRL ook, vind ik. Mensen pakken dingen vaak negatief op, als je het ook positief kan opvallen, voelen zich snel aangevallen, hebben enorm lange tenen lijkt wel.
Volgens mij is het niet zo zeer het moraliseren, maar meer mensen die onzeker zijn, en zich snel in het verdomhoekje geduwd voelen.
Ik oordeel niet snel, niet vaak, maar zie mezelf niet als progressief, ik ben dat zeer zeker niet. De "alles-moet-maar-kunnen-mensen" oordelen net zo hard, want oh-oh als je geen voorstander bent van homohuwelijken, of niet zo voor abortus bent, of wat dan ook...... dan krijg je die club over je heen. Volgens mij is oordelen gewoon heel hip, en bijna iedereen doet het.
Asyaa schreef:
Het is al vanuit de oudheid bekend dat als je zelf gefaald heb in het leven, je jezelf toch ophemelen door andere naar beneden te halen.

Juist :j

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:15

Asyaa schreef:

Die snap ik niet..
Ik denk dat het gebrek aan intonatie al voor een deel van het probleem zorgt...
Sommige mensen lossen dat op door veel met smiley's te werken, maar je mist gewoon het grootste gedeelte van wat wij mensen gebruiken tijdens het communiceren, lichaamstaal en manier van praten...

Ik vind het voorbeeld met Breezy hier in het topic daar wel een mooi voorbeeld van :)

Anoniem

Re: Heersend moralisme op Bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:16

Jeej nu ben ik weer een voorbeeld!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:16

Yamcha:
Als je vraagt aan iemand die tegen iets is...... waarom dat het zo is..... gewoon uit nieuwsgierigheid naar de beweegredenen van die persoon.... Dan worden ze vaak al boos..... Daar snap ik dus echt helemaal niets van........
Ik probeer niet te oordelen, maar een mening te vormen. Een mening kan je altijd bijstellen een oordeel niet. Nee, ik voel me niet aangevallen door je post ;), maar wilde er wel graag even op reageren :D.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:17

breezy:
:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:18

@_Hedwig_
Ik bedoelde dat sommige mensen blijkbaar zo'n saai leven hebben, dat ze zich maar gaan 'bekommeren' om de hele financiële situatie van iemand als een vraag stelt over internetbankieren. In principe is het hetzelfde als roddelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:21

Ik vind het geen roddelen want de persoon in kwestie kan het ook gewoon lezen. maar ik snap niet wat er steeds zo boeiend aan is.

Ik denk ook doordat het komt dat mensen internet steeds meer zien als een sociale ontmoetingsplaats. De mensen op internet zijn makkelijker om contact mee te maken voor de mensne die het irl niet durven.

Durf te wedden dat 98% van de bokkers die hier een grote mond hebben het in het echt niet hebben.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:24

Roddelen zie ik als iets wat ieder mens doet, soms bewust, soms onbewust...

Overal heb je rotte appels, misschien heb je hier wel hele actieve rotte appels...
Ik probeer altijd maar op te denken bij zo'n internetbankier vraag bijvoorbeeld, ze bedoelen het vast goed....

Ik bedoel alle "lagen" van de samenleving komen samen op bokt volgens mij dan zijn er altijd mensen die appart reageren, maar die bestaan irl ook toch?

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 21:25

Saskiaatje schreef:
Genee schreef:
Als een lesbienne kledingtips vraagt, maar geen jurk wil dragen, komen er verhalen over bewuste homosegregratie

:D

Ik ben het met je eens. Maar aan de andere kant denk/hoop ik dat de meeste mensen het doen om de betreffende TS iets te laten inzien/te helpen. Ook al komt het vaak niet zo over en ook al zijn er natuurlijk altijd mensen die nooit iets fout doen en alleen anderen op hun fouten kunnen wijzen ipv met tips te komen. In sommige topics is de TS nu eenmaal fout bezig en als Bokt dan aangeeft dat het echt niet goed is, is het ook weer 'typisch Bokt'.

Oh natuurlijk, soms is het wel goed. Als iemand al 10 jaar een relatie met een getrouwde man heeft en vraagt wanneer hij nu eindelijk eens voor haar kiest, prima dat er mensen zijn die daar ideeën over hebben en zeggen dat die affaire maar beter beëindigd kan worden. Prima als dat op een erg directe manier gebeurt. Maar dan komen er posts als: 'ik walg van jou, wat ben jij een h*oer' die gewoon echt niet nodig zijn.

Ik kreeg trouwens eens op Bokt kanker toegewensd, omdat ik toch al een ordinair kind moest zijn. En waarom? Omdat ik opbiechte het sporadisch als scheldwoord te gebruiken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:27

Met kanker schelden is niet goed te praten, maar goed, dat is iedereen zijn mening natuurlijk ;)
en ach, mensen die iemand nare ziektes wensen en voor dingen uitmaken moet je gewoon links laten liggen. Die staan meestal op zichzelf en zijn geen afspiegeling van bokt :)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:30

Genee schreef:
Oh natuurlijk, soms is het wel goed. Als iemand al 10 jaar een relatie met een getrouwde man heeft en vraagt wanneer hij nu eindelijk eens voor haar kiest, prima dat er mensen zijn die daar ideeën over hebben en zeggen dat die affaire maar beter beëindigd kan worden. Prima als dat op een erg directe manier gebeurt. Maar dan komen er posts als: 'ik walg van jou, wat ben jij een h*oer' die gewoon echt niet nodig zijn.

Ik kreeg trouwens eens op Bokt kanker toegewensd, omdat ik toch al een ordinair kind moest zijn. En waarom? Omdat ik opbiechte het sporadisch als scheldwoord te gebruiken.

Dat is wellicht ook het gemak van internet en praten met onbekenden die je niet ziet....
Ik ben mod geweest op een forum waar de een de ander ooit beloofde met een mes haar op te komen zoeken omdat ze ook iets zei wat "niets" voorstelde, hij voelde zich heel veilig in de geborgenheid van zijn woonkamer en achter zijn beeldschermpje....
Dan typen mensen volgens mij wat ze denken... Daarnaast denk ik ook dat de maatschappij ook steeds meer "verhard" of kouder wordt....

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:33

breezy302 schreef:
Ik vind het geen roddelen want de persoon in kwestie kan het ook gewoon lezen. maar ik snap niet wat er steeds zo boeiend aan is.

Ik denk ook doordat het komt dat mensen internet steeds meer zien als een sociale ontmoetingsplaats. De mensen op internet zijn makkelijker om contact mee te maken voor de mensne die het irl niet durven.

Durf te wedden dat 98% van de bokkers die hier een grote mond hebben het in het echt niet hebben.

Haha.. Daar denk ik ook zo over :) Of is dat ook een soort van vooroordeel?
Vind het nogal jammer dat dit zo vaak gebeurd, bijna elk topic (oké een beetje overdreven, maar wel veel) worden reltopics, door al die vooroordelen.

Overigens breezy302, wel 2 trekjes van een joint 8)7, hoe durf je? Gekheid, voor diegene die dat nog niet begrepen had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:34

_Hedwig_ schreef:
Genee schreef:

Dat is wellicht ook het gemak van internet en praten met onbekenden die je niet ziet....
Ik ben mod geweest op een forum waar de een de ander ooit beloofde met een mes haar op te komen zoeken omdat ze ook iets zei wat "niets" voorstelde, hij voelde zich heel veilig in de geborgenheid van zijn woonkamer en achter zijn beeldschermpje....
Dan typen mensen volgens mij wat ze denken... Daarnaast denk ik ook dat de maatschappij ook steeds meer "verhard" of kouder wordt....

Nou lekker dan :+ Ik denk dat mensen op internet gewoon echt zeggen wat ze denken of ze zeggen iets heel anders als dat ze denken gewoon om ergens bij te horen.

Christel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:34

Ik ben het hier helemaal mee eens! Heb er zelf ook nog aan gedacht zo'n topic te openen. Misschien dat je mede door zo'n topic even een keer extra nadenkt voor je iets zegt.

Heel vaak komen hier ook topic's voorbij waarin relatie problemen omschreven worden. 9 van de 10 reacties die gegeven worden zijn; Dumpen die handel, geen hand vol maar een land vol, ik had hem alleen de deur uit geschopt enz enz... Ik kan me hier best wel aan ergeren. Tuurlijk denk je dat vaak op het eerste gezicht. Maar voor de TS zit er altijd nog gevoel bij. Dan doe je dat toch niet zomaar. Probeer, ook al zit je voor een beeldscherm en weet je alleen wat er geschreven is, je in te leven in de TS haar echt tips te geven ipv dumpen die handel enz..

Ook word er soms heel rot gereageerd in topic's die in de ogen van iemand anders nutteloos zijn. Zo plaatste ik laatst een topic over iets met mijn OV en er werd gelijk heel heftig op gereageerd wat mij best wel raakte. Er stond: 'Dit is gewoon op google te vinden even zoeken dus. En even aan de andere mensen, reageer aub niet op haar vraag'. Ik open op zo'n moment niet voor niks dat topic ik kon het namelijk niet vinden. (Vrouw in kwestie en ik hebben het al uitgesproken hoor;)) En tuurlijk worden er soms onzinnige topic's geopend maar komt op een forum is toch om vragen te stellen enz.

Ik hoop gewoon dat iedereen eens een keer meer nadenkt voordat je er iets uitfloept. En de toon waarop het bedoeld is. Op een beeldscherm weet je nooit hoe het bedoeld word dus als iets niet boos/aanvallend bedoelt is, formuleer het dan ook zo!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:42

LZP --> FZ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:42

Bij topics over relatie problemen vind ik het juist goed als er reacties komen in de trant van dumpen die hap. Zelf heb ik ook een keer een oliebol gehad en mede dankzij zulke reacties van mijn vrienden ben ik bij hem weggegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:47

rainbow8 schreef:
Yamcha:
Als je vraagt aan iemand die tegen iets is...... waarom dat het zo is..... gewoon uit nieuwsgierigheid naar de beweegredenen van die persoon.... Dan worden ze vaak al boos..... Daar snap ik dus echt helemaal niets van........
Ik probeer niet te oordelen, maar een mening te vormen. Een mening kan je altijd bijstellen een oordeel niet. Nee, ik voel me niet aangevallen door je post ;), maar wilde er wel graag even op reageren :D.

Klopt :j

Dat is dan ook vaak omdat er niet echt argumenten zijn, maar dat het gaat om onderbuikgevoelens, snappez-vous? Dat kunnen mensen niet beargumenteren, en dan worden ze boos.
Maar ik wil best uitleggen waarom ik niet voor abortus ben: omdat ik vind dat een ongeboren kind net zo goed een mens is, en niet een klompje cellen, en een mens heeft recht op leven. Maar daarom ga ik nog niet iemand veroordelen die wel een abortus laat uitvoeren, je kunt best laten weten waarom je het ergens niet mee eens bent, en het dan ook onderbouwen, maar een daad is geen persoon. Gedrag en persoon moet je uit elkaar houden. En ik vind dat ik het recht tot oordelen niet heb, ik ben niet God en ik ben ook geen rechter. Ik ben maar gewoon een mens, en maak net zoveel fouten als ieder ander. En dus mag ik niet boven anderen gaan staan, ik vind oordelen een vorm van jezelf boven een ander zetten.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:52

Dat ligt niet aan Bokt, dat is internet. Oordelen is erg makkelijk vanachter een toetsenbord. Op internet flappen mensen alles eruit. Beleefd zijn is immers niet nodig.

Dat heeft voordelen en nadelen.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:56

Ook denk ik btw dat een deel van het probleem ook voort komt uit niet alles (willen) lezen of selectief lezen...
Of alleen op de argumenten reageren die rechter tegenover dat van jou staan.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:58

Yamcha:
I undersnap. Ik sta soms wel boven anderen..... als ik een tree hoger op de trap/ladder sta ;), sorry kon het even niet laten. Maar ik begrijp volkomen wat je bedoeld.
Ik ben niet tegen abortus. Mijn mening daarover is dat het per persoon en geval verschilt of die persoon met zichzelf door 1 deur kan om het wel of niet te doen..... Zo is het ook met veel andere dingen..... Wat niet wil zeggen dat ik er geen mening over heb...... (dat is menselijk denk ik). Daarom vond/vind ik mijn onderschrift wel bij me passen :D. Leven en laten leven...... Gelukkig dat we fouten maken, daar kunnen wel alleen maar van leren.... En het eventueel de volgende keer beter of anders doen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:03

In jou onderschrift kan ik me echt helemaal vinden :j