nieuwe optie: alleen PB van vrienden? rest uitzetten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: nieuwe optie: alleen PB van vrienden? rest uitzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:13

Nee, duidelijk is het absoluut niet en heel erg omslachtig ook nog.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:18

Ik vind het een beetje onhandig. Want stel je voor, je zet iets te koop. Dan moeten mensen eerst vrienden met je worden, en dan pas kunnen ze je een PB sturen...

Ik zou dan eerder bedenken om mensen geheel te blokkeren, zodat je helemaal niks meer van ze ziet, en zij ook niks meer van jou zien. En volgens mij bestaat dat al dacht ik, iig wat ik me kan herinneren (de foei knop)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:21

FZ_Lin schreef:
Ik zou dan eerder bedenken om mensen geheel te blokkeren, zodat je helemaal niks meer van ze ziet, en zij ook niks meer van jou zien. En volgens mij bestaat dat al dacht ik, iig wat ik me kan herinneren (de foei knop)

Het instellen van Foeis heeft alleen maar invloed op wat jij te zien krijgt. Anderen kunnen je berichten altijd lezen, tenzij zij jou zelf als foei hebben ingesteld.

Maar er zijn veel mensen die niets te koop hebben staan en maar zelden pb's ontvangen van onbekenden, zeker als je niet zo actief bent op de open fora en vooral in de HK schrijft.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:23

Zou dat dan niet een idee zijn? Dat er aan de Foei geknutseld wordt, dat ook de tegenpartij ook niks meer van jou kan zien dan?
Dus dat alles geheel geblokt wordt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:31

Ten eerste denk ik dat het niet handig is omdat er dan hele rare situaties ontstaan in het topic. (En bovendien is het vaak eenvoudig te omzeilen, als iemand anders bv een quote aanhaalt waarin jou tekst staat, of ze loggen in als iemand anders, wat uiteraard niet mag maar wel gebeurt.)

Ten tweede staat de knutsellijst tot ongeveer 2020 vol, zo zijn er nog een nieuwe layout en een nieuw EA-systeem die ooit in de praktijk gebracht zullen worden, en liggen er ook nog wel wat bugs bij het TeM-systeem en de fotoverkleinmachine (hoewel ik daarvan niet weet of dat nog zo is, niet recent geprobeerd). Zelfs als het een wenselijke feature zou zijn denk ik niet dat je 'm op korte termijn kunt verwachten.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:34

Nee daar heb je gelijk in, er zijn natuurlijk belangrijkere zaken :j
Maar misschien in de toekomst haha

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:55

Shadow0 schreef:
Saffier schreef:
Daarbij gebeurd het op een forum toch al sneller dat een bericht niet goed verwoord is ;) Het kan dus zijn dat iemand irl heel anders overkomt alleen maar omdat je ook echt kunt zien hoe iets bedoeld is.

Dat is een excuus dat mensen graag als mantra aanhalen. Maar het is niet waar. Dat er zovaak dingen niet goed verwoord worden is omdat mensen geen zin hebben de moeite te nemen dingen goed te verwoorden, omdat ze het onzin vinden rekening te houden met andermans gevoelens. (En dat schrijven ze met enige regelmaat letterlijk.)

Dat ben ik absoluut niet met je eens ShadowO, imo is het wel degelijk waar dat het geschreven woord heel anders over kan komen dan het bedoeld is EN anders dan wanneer je iemand spreekt en er ook een toon te horen is en een gezichtsuitdrukking te zien is. Ik heb het zelfs met een vriendin van me meegemaakt; ik wist niet dat ze een account op Bokt had, en ik heb dan ook eens een discussie met haar gevoerd omdat ik de 'toon' van een post volledig verkeerd opvatte. Irl heb ik dit 'probleem' echter nooit met haar gehad omdat ik dan de klank van haar stem ook hoor, en ik haar gezichtsuitdrukking kan zien.

Saffier is trouwens een van de meest zachtaardige en integere mensen die ik ken op Bokt.nl. Ik kan haar post met geen mogelijkheid als een sneer zien, ik ben geloof dan ook echt dat haar post anders over kwam op Frantic dan deze bedoeld was :) .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:09

vikki schreef:
Dat ben ik absoluut niet met je eens ShadowO, imo is het wel degelijk waar dat het geschreven woord heel anders over kan komen dan het bedoeld is EN anders dan wanneer je iemand spreekt en er ook een toon te horen is en een gezichtsuitdrukking te zien is.

Nee, in het echte leven zijn er ten eerste minder mensen die die woorden opvangen, en ten tweede reageert niet iedereen meteen. Maar al die relatieproblemen, bestuursruzies, discussies op het werk, en andere discussies, ruzies en roddels gaan OOK vaak over 'jamaar zij zei dat...' en dan blijken veel woorden ook in het echt heel anders over te komen dan de zender bedoelde. En in het echt worden veel gezichtsuitdrukkingen anders opgevat. Maar in het echt, dat is wel waar, doen mensen wel meer moeite om zich in te houden. Er zijn veel dingen waar ik in het echte leven mijn mond over hou, omdat het niet handig is om de sfeer te verstoren. Maar dat heeft niet te maken met het verkeerd interpreteren van de andere woorden, maar van een veel voorzichtigere houding van degene die ze uit.

Als de schrijvers de moeite zouden nemen om na te denken hoe hun woorden over komen bij de ander, zou 90% van de misverstanden de wereld uitzijn. Maar de meeste schrijvers geven aan daar geen zin in te hebben. 'Want dan kun je overal wel op letten.' Het is die houding die maakt dat irl-contact vaak anders verloopt, niet de beperkingen van het geschreven woord.

Maar mensen hebben liever excuses dan dat ze zelf moeite steken in dergelijke dingen. En wat Saffier betreft: het kwam op mij niet over als een sneer, maar toch ook niet direct een erg handige manier van reageren voor iemand van het team. En dat jij je beroept op een persoonlijke achtergrond ('ze is een van de zachtaardigste mensen') geeft ook al niet de indruk dat jullie begrijpen hoe tekst overkomt, maar dat je vasthoudt aan het excuus dat het aan de lezers ligt. Het is natuurlijk logisch dat als je dat als team niet goed helder hebt, de gebruikers het ook niet zullen doen. Maar wat mij betreft blijft het onzin. Als je zorgvuldig nadenkt over hoe je wilt overkomen dan kun je zo overkomen. Het overgrote deel van de misverstanden en frustraties ontstaat omdat de meeste schrijvers geen zin hebben daar zorgvuldig mee om te gaan.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:31

Jij begrijpt mij zo te lezen nu ook verkeerd ShadowO... Ik houd me aan geen enkel excuus vast, maar probeer simpelweg uit te leggen dat de post van Saffier op mij heel anders over komt, en dat dat mede zal zijn doordat ik haar ken. Kortom, dezelfde post, maar verschillende interpretaties omdat verschillende mensen deze vanuit een ander gezichtspunt lezen... Imo is dat niet meer dan logisch, dat is denk ik gewoon een stukje menselijkheid.

Ik vermoed dat jij jouw post wellicht ook anders bedoeld hebt dan hoe deze op mij overkomt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:45

Shadow, ik heb 5 minuten gedaan om het eerste bericht te schrijven. Persoonlijk denk ik dus wel dat ik de tijd heb genomen, maar met wat ik in mijn hoofd had heb ik het gewoon niet goed verwoord om het ook zo over te brengen. Dat vind ik dan een defect van mijzelf, als mijn bericht niet goed overkomt :) Dan had ik toch beter op moeten letten hoe ik het plaatste.
En dat bedoelde ik dus ook eigenlijk, met een geschreven woord komt anders over, het was echt niet geschreven om vervelend te doen tegen wie dan ook. Zo is het wel opgepakt, dus mijn fout. Wellicht als ik meer, of andere woorden had gebruikt was dat niet gebeurd..... Ik vind het dus in geen enkel topic de fout van de lezer, maar de schrijver moet meer opletten.
Ik ben het met je eens dat mensen zich vrijer voelen op het internet, terwijl je vaak toch te maken hebt met mensen die je niet kent, en waar je dus in mijn ogen beter op je woorden moet letten dan irl. IRL ken je de mensen die tegenover je staan over het algemeen en weet je dus wat je wel en niet kan zeggen tegen iemand.

Ik denk dus dat je op het internet juist beter op je woorden moet passen omdat je mensen wel eens heel erg kunt kwetsen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 22:47

Ik wist niet dat er zoveel mensen met pb werden lastiggevallen ;(

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 23:43

nee, absoluut onzin en heel onhandig. en over het on-topic argument: vaak wil je tegen iemand iets zeggen wat dus net off-topic is maar voor de persoon goed om te weten, en dan krijg je niet de mogelijkheid dat buiten het topic te melden

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:56

Lijkt mij erg onhandig. Als je bijvoorbeeld in een topic leest dat iemand een bepaald product heeft, en jij wil diegene een vraag stellen daarover (om wat voor een reden dan ook), zou dat helemaal niet kunnen. Dat zou erg jammer zijn.

Laatst bijvoorbeeld, wilde ik een deken kopen voor mijn paard. Dan kan ik of de zoekfunctie gebruiken, en mij specifieke vragen stellen aan de mensen die melden dat zij die deken hebben óf ik kan een topic erover openen. Dan is het toch veel makkelijker opgelost.

En verder is het ook erg handig als je sommige dingen niet in een topic zetten wilt, maar bijv. toch wilt laten weten dat jij er hetzelfde/anders over denkt. En helaas word daar soms dan misbruik van gemaakt, maar je zou die persoon dan ook in je foei lijst kunnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 01:16

shilady schreef:
Ik wist niet dat er zoveel mensen met pb werden lastiggevallen ;(

Tot voor kort waren dat soort PB's bij mij op een hand te tellen dat heb ik ook altijd gezegd, maar van de week kwam daar toch even zomaar spontaan verandering in.
Wát een gezeik kreeg ik in mijn PB boks om een topic , heb mijn idee hierover niet veranderd en bij het lezen van de eerste zeikwoorden meteen weggedonderd.

Als je daar toch mee in discussie gaat veroorzaak je een hoop ellende.....Kan mij zo voorstellen dat niet iedereen zo kan handelen, en iemand mss eens een gesprek probeert aan te gaan.
Mijn ervaring, staat een mening of kromme gedachte vast? Heeft dit geen enkel zin om dit recht te praten en kies alsjeblieft het ruime sop, wegdonderen. Zonde van je energie.

Maar goed dat neemt niet weg dat ik dan dit soort leden meteen definitief onder de foei zet, dat is in mijn hele boktcariere (*kuch) één bokker, en nu ik die berichten/reacties zo lees gaat die dr ook niet meer af.

Dit persoon kan mij PBen maar heb het zo ingesteld als Slimmerik aangeeft, linearecta vuilnisbak.
Alleen PB's voor vrienden zou ik echt dood zonde vinden, want ik heb ook verschrikkelijk veel leuke reacties gekregen over dat topic die mij veel meer waard zijn.
Zou ik die dan moeten missen?