'Foto's zijn niet fotokunst waardig'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:50

Dan verschillen wij van mening fiffill. Ik denk namelijk dat een technisch correcte foto ook FK waardig is. En het is helemaal leuk als ze ook nog eens de 'X-factor' hebben. Zo niet, dan zeg ik daar wel wat van.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:51

Maar het feit dat je er wat van zegt geeft toch aan dat er iets mist aan de foto? Ik zou alleen foto's op FK zetten die "iets" hebben, en als ze technisch correct zijn is dat helemaal mooi meegenomen, maar een saaie technisch correcte foto zou voor mij al niet eens geslaagd zijn. Technisch heeft een stuk minder met kunst te maken in mijn ogen. :)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:53

Fiffill schreef:
Niet alles draait om compositie. Er zijn ook nog dingen zoals sfeer, uitstraling, kleur... allemaal even bepalend voor het uiteindelijke beeld.

Het gaat hier om FotoKunst. Het gaat om meer dan een technisch correcte foto. ;)

En aan "niet FK waardig of het is een HTK-kiekje" heeft niemand iets, maar aan "oh wat mooi" ook niet. Het een is negatief, het ander positief, maar beiden is het niet onderbouwd. Nu is onderbouwen voor veel mensen ook lastig, maar je mag gewoon TeMmen op posts zonder onderbouwd commentaar. ;)

Zodra je een fototechnisch goede foto hebt, kan je het verbeteren tot een FotoKunst foto.
Maar daarbij kan commentaar helpen, aangezien andere een andere kijk hebben op een foto van iemand anders.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:55

Natuurlijk mist de foto dan wat, maar daar is FK toch juist voor. Je krijgt commentaar (positief en negatief) over jou werk. Een foto is (bijna) nooit perfect en er mist dan dus iets. Als het zo was dat er alleen foto's op FK stonden die niks miste, dan zou het wel erg saai worden.

Als we even in het uiterste gaan denken. Een foto met ruis, fletse kleur en onscherp, maar wel orgineel. Zou jij die FK waardig vinden?

Fenrir

Re: 'Foto's zijn niet fotokunst waardig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:58

Loiz, kennelijk zien wij het precies andersom. Ik zie liever dat een fotograaf eerst het oog goed ontwikkeld, want dan komen de technische dingen vanzelf. :)
Dat is overigens ook hoe ik het fotograferen heb ontwikkeld (en hiermee zeg ik niet dat ik een sterfotograaf ben, maar ik heb eerst leren kijken en daarna leren fotograferen).

Dribbel, zoals ik al zei, ik zie liever een foto met sfeer en uitstraling maar mindere kwaliteit dan een technisch nette foto die helemaal niks heeft. Totale onscherpte is natuurlijk wel wat anders (dat gaat mij ook wat te ver) maar als dat oog er eenmaal is...dan zit de basis erin. :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:59

Even een berichtje om aan te geven dat ik dit topic heb gezien en zal volgen. :)

Het betreft voornamelijk iets wat gebruikers onderling naar elkaar aangeven. Niet iets wat in de regels staat, zo als ik eerder al voorbij zag komen. Het is goed om een keer te discussiëren over dergelijke zaken die voorbij komen op FK. :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:00

Fijn dat je het topic volgt Mireille +:)+

Wie weet komen we met een mooie oplossing voor het probleem. Ik heb het dan over het niet onderbouwde commentaar bij een opmerking als: HTK-kiekje of niet FK waardig.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:05

Fijn Mireille!

Ik verveel me toch, dan ga ik maar eens even topics doorlezen en temmen op dit soort reactie's ;)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:19

Een bericht waar in staat 'deze foto's vind ik niet FK-waardig' zonder dat daar onderbouwd commentaar en tips bij staat, valt ongetwijfeld binnen de noemer 'oneliner'. Daarop kun je zeker TEM'en. :)

Maar wanneer iemand aangeeft 'deze foto's vind ik niet FK-waardig' met daarbij goede tips en onderbouwd commentaar, dan is een persoonlijke mening waar we van uit het moderatorteam - beleid technisch - niet zo veel mee kunnen doen, mits het bericht gewoon netjes en respectvol is.
In dat geval is dat meer de communicatie tussen gebruikers onderling. En misschien wel een zeer makkelijk zinnetje om te gebruiken. Zo kon je een hele tijd terug in bijna iedere topic ook het commentaar 'Je foto is overbelicht!' vinden, waarbij het vaak glimmertjes of licht weerkaatsing betrof. Ook de term overbelichting werd toen erg gemakkelijk gebruikt. Misschien is dat dus ook het geval voor de zin dat foto's niet FK waardig zouden zijn?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:26

Jij zegt dus dat het commentaar, voor een deel, aan trend onderheven is? Als dat zo is, denk je dan dat het ook weer over gaat?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:32

Het zou zomaar kunnen, hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Maar je ziet de laatste tijd inderdaad dat de zin vaker gebruikt wordt. :)
Trends gaan meestal van zelf weg he.... :D Met een beetje pech komen ze ook weer terug.

Om nog even toe te voegen aan mijn vorige bericht:
Op FK/UK hebben we best een fijne 'sociale controle'. Gebruikers durven elkaar ergens op aan te spreken en doen dat ook. Ook wanneer je ziet dat iemand vooral verteld dat iets niet mooi is, maar niet meer dan dat, mag je zelf ook vragen om meer tips. :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:36

Als ik meer wil dan alleen een opmerking (en wat daar ook de bedoeling is), dan vraag ik daar ook zeker om. Ik (en veel anderen denk ik ook) plaatsen op FK of UK juist voor tips en niet alleen een losse opmerking.

Om nog even op de trendgevoeligheid van FK door te gaan: ik denk dat je op dit moment alleen kunt temmen als het oneliners zijn. Dat deed ik al en ik zal het blijven doen. Op dit moment is het beleid op FK/UK toch goed? Niks aan doen lijkt me. Gewoon zo doorgaan. En zoals je zei: als het een trend is, dan verdwijnt deze vast weer.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:41

Een trend kun je natuurlijk ook helpen oplossen. Als het werkelijk een trend is. Als het geen trend is, maar een blijvertje, dan kun je die ook helpen oplossen.
Het is super om in je eigen topic om meer tips te vragen. Maar je mag dat ook in een topic van iemand anders doen als je denkt dat de TS beter geholpen is met anders soort reacties. Dat valt wat mij betreft ook wel binnen de ´sociale controle´ die we op FK/UK hebben.

Ik denk inderdaad net als jij Dribbel dat het beleid op FK/UK best in orde is. Te veel regeltjes zijn ook niet goed en we proberen ook niet om alles meteen de kop in te drukken, maar vooral gebruikers een kans te geven een volgende keer wat meer tips te geven. Ik denk dat dat we een dergelijk beleid op FK/UK ook moeten volgen. Het lijkt me niet goed om de zin 'Ik vind dit niet FK-waardig' te verbieden. :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:42

+:)+ Mee eens! Niks meer aan toe te voegen. Misschien hebben ander bokkers een andere mening hoor. Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:53

Als je zegt dat een foto niet FK-waardig is, dan hang je er een bepaalde 'waarde' aan van wat jij wel zou willen zien op FZ. Die mening is subjectief. Wat de een wel op FK wil zien, vind de ander niets. Door foto's te bestempelen als HTK, doe je meteen afbreuk aan iemands plezier om die foto's te posten. Mensen posten niet voor niets op FK, ook zij willen tips en adviezen. Zelfs de grootste n00b kan door een paar kleine tips weer aan de slag. Naar mijn mening zou je die reactie ook niet moeten verbieden, maar het lijkt me wel verstandig om eens goed na te denken wat het met iemand doet.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:55

Iris82 schreef:
Als je zegt dat een foto niet FK-waardig is, dan hang je er een bepaalde 'waarde' aan van wat jij wel zou willen zien op FZ. Die mening is subjectief. Wat de een wel op FK wil zien, vind de ander niets. Door foto's te bestempelen als HTK, doe je meteen afbreuk aan iemands plezier om die foto's te posten. Mensen posten niet voor niets op FK, ook zij willen tips en adviezen. Zelfs de grootste n00b kan door een paar kleine tips weer aan de slag. Naar mijn mening zou je die reactie ook niet moeten verbieden, maar het lijkt me wel verstandig om eens goed na te denken wat het met iemand doet.

+:)+ Het is een dooddoener ja. Als ik dat commentaar/oneliner zou krijgen, dan zou ik het misschien wel links kunnen laten liggen, maar ik denk dat veel mensen dat niet kunnen.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:58

Ik ben het helemaal met de ts eens.
Ik heb al een paar keer een topic op fk gezet, en kreeg regelmatig de opmerking dat ze niet "fk-waardig" zijn.. Vond dat zo rot om te lezen. Ik zette ze er juist neer voor wat tips en advies!
Zeker omdat ik echt hard aan het oefenen was, en erg trots was op mijn foto's, en als je dan "commentaar"krijgt als "dit is niet fk waardig" of "het zijn leuke plakboek kiekjes' tja.. dat is niet erg motiverend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:06

Wordt die opmerking geplaatst door moderators of bokkers? (Zomaar een klein detail)
Want kan me niet voorstellen dat zoiets bij een gewoon knappe foto wordt gezegd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:09

Door bokkers Chiqa. ;)
En de foto's waarbij het gezegd wordt zijn meestal ook niet "gewoon knap" maar vaak van slechte kwaliteit (thans, waar ik die opmerking gelezen heb). Maar dat wil nog niet zeggen dat je 'm gewoon maar moet plaatsen, vaak is hij niet onderbouwt en dan heb je er nog niks aan. Daarbij is het natuurlijk niet een al te aardige opmerking (ligt er ook aan hoe je het brengt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:11

Fiffill schreef:
Door bokkers Chiqa. ;)

O dan zou ik mij dr dus totaal geen zorgen om maken, ze zitten toch niet bij de officier van justititie ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:44

Dat zeg jij. Maar niet iedereen is zo'n bikkel. ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:00

hmmm veel foto's die ik daar zie vallen voor mij ook onder 'gewone' kiekjes hoor. iedereen heeft wel een goeie digitale camera tegenwoordig, maar dat maakt nog niet dat je professionele foto's maakt... echte kunstfoto's zijn voor mij ook nog wel wat meer dan een technisch correct kiekje eerlijk gezegd (en zelfs dat zijn de foto's die er gepost worden al niet altijd). als mensen er dan niet tegen kunnen dat dat gezegd wordt, dan is het maar zo...

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:42

Inderdaad Iris. :) Wat je zegt. Om meteen te horen dat het niks is is niet leuk. Om vervolgens al helemaal niet te horen wat je de volgende keer anders kunt doen is nog minder leuk.

Chiqa; de reacties worden door gebruikers onderling geplaatst.
Een UK/FK moderator beoordeeld niet op kwaliteit, binnen de moderatorfunctie. Dat willen we ook helemaal niet en is alles behalve handig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:13

Mireille schreef:
Chiqa; de reacties worden door gebruikers onderling geplaatst.
Een UK/FK moderator beoordeeld niet op kwaliteit, binnen de moderatorfunctie. Dat willen we ook helemaal niet en is alles behalve handig. :)

Dat wist ik niet, dan nog begrijp ik niet waarom daar aandacht aan wordt besteed zou persoonlijk die opmerking lekker naast mij leggen, volgende keer beter toch. je kan je beter richten op de positieve reactie's krijg je die niet moet je jezelf mss eens achter de oren krabbelen.
Alhoewel tegenwoordig zie je de wannabee fotograven wel als paddenstoelen uit de grond schieten hoor.....Denk dat je de lat dan als maar hoger legt dan iemand die gewoon een foto plaatst zonder allemaal watermerken en stempels.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:47

Als je geen positieve reacties krijgt weet je misschien nog niet hoe je het een volgende keer beter moet doen. Zonder input achter je oren krabbelen is een moeilijke opgave. Je hebt juist die tips van anderen zo hard nodig. Niet alleen fotografen die fantastisch werk plaatsen willen tips hebben, ook fotografen die misschien nog niet zo ver zijn en graag nog willen leren. Gelukkig is het aantal stempels en watermerken op een foto geen graadmeter voor goede of slechte foto's. :)