censuur uitbreiden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:25

kleinvosje schreef:
Nee, dat vind ik niet, dat zeg ik zelf ook wel eens. Ik vind Jezus mina wel vloeken, vloeken is de naam van God/Jezus onbehoorlijk gebruiken.

Ik gebruik God of Jezus ook weleens "onbehoorlijk", dan is het dus niet erg? :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:25

Ik denk dat het altijd een beetje geven en nemen is. En ik denk dat je als gelovige soms moet slikken, lang niet iedereen vind het erg om de naam van God en Jezus onbehoorlijk te gebruiken omdat ze er niet in geloven.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:28

kleinvosje schreef:
Nee, dat vind ik niet, dat zeg ik zelf ook wel eens. Ik vind Jezus mina wel vloeken, vloeken is de naam van God/Jezus onbehoorlijk gebruiken.

Aan de reacties te zien, ben ik de enige die er zo over denkt. Dat had ik niet verwacht.

Cutie_lover, dankjewel, zo denk ik er ook over.

Specials, ik heb het over vloeken, niet over schelden. Ik noem mijn paard ook wel eens een poedersuiker knul, waarbij ik er dan wel wil zeggen dat ik dat niet zeg als er kinderen bij zijn...

Tja.... Daar waar jij de naam van Jesus en God op een onbehoorlijke manier gebruiken niet prettig vind, zullen een hoop mensen het smijten met geslachtsdelen misschien wel onprettig vinden... zo blijf je altijd wel wat houden.

Jij stoort je aan "Godverdómme!!!" en een ander aan "poedersuiker!!!" Waar leg je de grens? Moeilijk onderwerp hoor.

Overigens is het "appelflap niets anders dan de verbastering van "God, verdoem mij" en heeft in die zin een geheel bijbelse betekenis :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 17:28

Loiz, sorry, die snap ik niet? Ik vind dat dus wel erg, anders had ik dit topic niet geopend.

Natuurlijk is het een beetje geven en nemen, maar ik krijg het idee dat iedereen steeds makkelijker dat soort woorden gebruikt. Daar stoor ik mij aan, net als aan het beroerde Nederlands dat sommige mensen uitkramen.

Misschien ben ik een pietlut, kan heel best, sorry daarvoor dan!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:30

Denk dat het ook moeilijk wordt om dit te censureren, omdat er op Bokt toch wel af en toe serieus over religie en Jezus wordt gepraat. Als in die topics Jezus ook steeds wordt vervangen door een gecensureerd woord, tja, dan blijft er niets van over...

De grens moet ergens getrokken worden :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:30

Ik denk dat dat gewoon levende taal is. Net als dat er nu woorden worden gebruikt als 'ik wou' ipv 'ik wilde' etc. Taal en de maatschapij leven en veranderen en dus het gebuik van taal ook

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:31

Ik vind het ook een beetje vergaan... Nou moet ik zeggen dat ik er tjeetjemina of Jeeezz! van maak, maar toch, ik vind het niet kwetsend als iemand jezusmina tegen mij zou zeggen :+ kwetsender vind ik indd worden als hoér etc en die worden naar mijn mening ook voldoende gecensureerd :)

moet ook zeggen dat ik het censuur gewoon uit heb staan omdat ik me er uberhaupt niet aan stoor :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 17:31

Barmat, de meeste jongelui weten niet eens dat het woord die betekenis heeft. Vind jij het normaal dat iemand die dat zegt, zichzelf onheil wil laten overkomen? Want letterlijk vertaald is dat hetgene wat ze zeggen, verdoem mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:32

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:33

kleinvosje schreef:
Loiz, sorry, die snap ik niet? Ik vind dat dus wel erg, anders had ik dit topic niet geopend.

Je zegt dat je gestoord niet erg vind omdat je het zelf ook zegt. Ik zeg zelf jezus, dus dan zou het in jou woorden ook niet erg zijn..

Hier gebruik je trouwens ook een scheldwoord, namelijk een geslachtsdeel :+

We hebben inderdaad een levende taal Vjestagirl :j

Captain

Re: censuur uitbreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:37

Ben het met de TS eens, met vloeken kwets je nl wel mensen die geloven. :j
Of het haalbaar is? Nee, denk het niet. Helaas..

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:38

kleinvosje schreef:
Barmat, de meeste jongelui weten niet eens dat het woord die betekenis heeft. Vind jij het normaal dat iemand die dat zegt, zichzelf onheil wil laten overkomen? Want letterlijk vertaald is dat hetgene wat ze zeggen, verdoem mij.

Dat is een tweede ;)

Ik geef alleen aan dat de uitspraak an sich een religieuze herkomst heeft. Maar dat is met heel veel dingen, die in de hedendaagse cultuur verweven zijn, en waarvan min of meer niemand meer weet waar het ooit toe diende. Vraag kinderen van 8 jaar waar Pasen voor is en ik durf te wedden dat 80-90 % zal zeggen dat het om het zoeken van paaseieren en chocola gaat :)
Carnaval is het feest van verkleden en zuipen.
Kerstmis is voor pakjes en oh ja, een mooie boom en vooral lekker eten.

Denk dat je nog geschockt raakt als je er over na gaat denken hoe weinig mensen de oorsprong van bepaalde feesten en dagen nog kennen.

En dus ook van dusdanige uitspraken.

Wat me uiteindelijk bij het volgende brengt - Denk niet dat je er te zwaar aan moet tillen als mensen zeggen: Jesus mina. Het is niet met de bedoeling om de naam van Jesus of God te lasteren, het is onwetendheid.

En dit allemaal uit de mond van iemand die weliswaar katholiek gedoopt is, maar niets met het geloof heeft, noch enig geloof aanhangt, maar er wel respect voor heeft. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:38

Hannah_Menno schreef:

Maar je kwetst overal mensen mee, je kunt niet eidereen gelukkig maken

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:39

Hannah_Menno schreef:

Niet alleen met Jezus en God kwets je mensen.. ik vind persoonlijk kanker en andere ziektes harder aankomen, ben dan ook niet gelovig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:41

Vjestagirl schreef:
Maar je kwetst overal mensen mee, je kunt niet eidereen gelukkig maken

Kun je een voorbeeldje noemen?
Ik ben het met je eens hoor maar vind dit wel iets 'anders' zeg maar. Lastig uit te leggen.. :+
Als ik bijv. 'Jezus wat stom' zie staan dan quote ik dat altijd en zeg ik dat dat wel iets minder kan.

*ziet al een voorbeeld*
Kanker, ja klopt! Snap ook echt niet dat mensen dat gebruiken. :n Maar ik ben hier op Bokt eigenlijk nog nooit kanker tegengekomen in topics om mensen te kwetsen of bij slecht nieuws... Ik heb nog nooit zien staan;

'kanker wat een rotnieuws' of zoiets dergelijks..

edit; iets bijgevoegd
Laatst bijgewerkt door Captain op 04-06-10 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:43

je kunt je overal wel aan storen.... maar je zou er ook niet naar kunnen kijken/ overheen lezen/ het negeren.
naar mijn mening is dit soort dingen censureren erg overdreven hoor!
dan zou je woorden als kanker (wat ik echt veel erger vind als scheldwoord) ook op 1 of andere manier moeten gaan censureren. wordt lastig als je een naar bericht over bijv. je oma hebt gekregen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:46

Wat overdreven. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:56

Ik ben zelf niet gelovig.

Godverdómme zeg ik nauwelijks (of ik moet echt buiten zinnen zijn, dan komt er wel meer uit m'n mond wat ik niet graag gebruik).

Jezus gebruik ik wel heel vaak. Tja... voor mij is het gewoon 'een woord'.

In gezelschap van gelovige mensen probeer ik erom te denken omdat ik respect probeer te hebben voor mensen hun gevoelens.

Maar het lijkt me onzinnig om dat te gaan censureren op bokt. Als je mij in het echte leven tegenkomt en iets dergelijks flapt eruit, plak je ook niet mijn mond met duct tape dicht toch?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:00

Jezus mina, wat een gezeur :')

(Oke, dat was een inkoppertje :+ )

Serieus, "jezus mina" vind ik nog wel één van de minst erge scheldwoorden. Sterker nog, ik vind het eigenlijk geeneens een scheldwoord. Daar versta ik toch eerder iets als "appelflap" onder.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:06

waw als je daar al niet tegen kunt _O-

jesus (zonder hoofdletter) mina zeg, wat flauw...

btw ik ben zelf theoloog, dus denk ff na voor je me als heidense boer gaat aanvallen...

het hele punt dus: je geloof valt of staat niet met wat onbenullige uitspraken waar jij je niet eens mee identificeert toch? kweek wat haar op je tanden en leer ertegen kunnen, want je leeft toch echt in een maatschappij waar de meningen uiteen lopen hoor.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:20

kynshiri schreef:
het hele punt dus: je geloof valt of staat niet met wat onbenullige uitspraken waar jij je niet eens mee identificeert toch? kweek wat haar op je tanden en leer ertegen kunnen, want je leeft toch echt in een maatschappij waar de meningen uiteen lopen hoor.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Bij mij slipt er ook vrij geregeld een "Jezus" uit, maar probeer me ook altijd in te houden als ik bij gelovige mensen ben (of in het openbaar).

Voor mij zijn scheldwoorden als "kanker" toch een stuk heftiger. Maar dat heeft w.s. te maken met het feit dat ik niet geloof :)

Escha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:37

Nee, niet voor niets dat ik mijn censuur UIT heb staan :) Vind het grote onzin. Wanneer er kwetsende opmerkingen worden geplaatst TeM dan en een mod die regelt het wel weer verder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:25

Barmat schreef:
Overigens is het "appelflap niets anders dan de verbastering van "God, verdoem mij" en heeft in die zin een geheel bijbelse betekenis :)

Helemaal niet! appelflap is een verbastering van "moge God verdoemen", heeft niets met jezelf te maken. Je roept God aan om iets te verdoemen.

En Jezus is met een z :Y)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:25

Barmat schreef:
Ik wou net zeggen.... Stel je voor dat iemand nu serieus over Jesus wil praten...

En er staat ineens ipv "jesus" het woord "fietsbel"

Zou wat moois zijn..... (en humorvol)

En fietsbel zei: gaat heen en... :')

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:26

Jezus Mina al een vloekwoord??? Waar je je godsamme al niet druk over kunt maken :+

Bij mij staat ie uit en kom zelden vloekwoorden tegen,... al dat oliebollen en banketstaaf gedoe maakt mij alleen maar hongerig :')