schaduwaccounts met toestemming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Re: schaduwaccounts met toestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:29

Ik heb erg meegelezen en meegeleefd in het genoemde topic, en ik ben dan ook heel benieuwd of we ooit nog te horen krijgen of het nu wel of niet waar is??

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:29

Ik vind wel (maar ga er vanuit dat de mods daar ook naar kijken) dat een SA alleen een service naar trouwe gebruikers moet zijn. Dus niet voor iemand met 100 berichten, maar wel voor mensen die minstens een jaar lid zijn en meer dan 1000 posts hebben bijvoorbeeld. Mensen met meer posts hebben meer binding met bokt en vaak ook ontmoetingen met andere bokkers gehad. De kans dat iemand dan dergelijke dingen doet wordt een stuk kleiner.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:30

Het is niet uitgesloten dat er geen sancties aan een hoofdaccount uitgedeeld worden. Als iemand de boktregels overtreed met een toegekend schaduwaccount zal die ook een passende sanctie krijgen. Een goedgekeurd schaduwaccount krijgen betekend niet dat je alles aan je laars mag lappen.
Voor de duidelijkheid, ik spreek nu over schaduwaccounts in het algemeen en niet over dit schaduwaccount.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:31

Ik kan me zelfs voorstellen dat iemand met een echt probleem niet eens meer durft het op een SA hier van zich af te schrijven... je wordt toch niet meer serieus genomen!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:33

;(

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:35

Nee het gaat me ook niet alleen om dit SA... ik had dit topic alleen als voorbeeld genomen omdat dit recent is!

Een passende sanctie?? eigenlijk is de enige passende sanctie die ik dan dus kan bedenken: permanent geband van het forum, ook met hoofdaccount.
Of nog erger: je hoofdaccount wordt bekent gemaakt...

Ja het klinkt misschien hard maar je kunt imo niet hard genoeg gestraft worden wanneer je zo ontzettend liegt en mensen belazerd.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:37

Dat vind ik wel een hele goede Odetteke :j En met Kentaro en Linda ben ik het ook eens :j

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:42

19LindA83 schreef:
Een passende sanctie?? eigenlijk is de enige passende sanctie die ik dan dus kan bedenken: permanent geband van het forum, ook met hoofdaccount.
Of nog erger: je hoofdaccount wordt bekent gemaakt...

De hele filosofie van een SA is dat je op dat moment anoniem je verhaal kwijt kunt. Je vraagt niet voor niks een SA bij 1 van de mods aan en dan is het wel een hele harde maatregel om als sanctie het hoofdaccount bekend te maken. Ook al zijn de overtreders niet netjes geweest, ze hebben altijd nog recht op hun privacy en wij zijn niet degene die hun identiteit dan maar open en bloot op internet moeten zetten. Want daar kunnen zeer verstrekkende gevolgen aan vastzitten.

Ik keur het absoluut niet goed als mensen misbruik maken van een (goedgekeurd) SA, maar ik vind wel dat we gewoon netjes met elkaar om moeten gaan.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:49

dus je mag gewoon lekker anoniem mensen belazeren.... hmmm dat vind ik niet netjes met elkaar omgaan maar goed!

En ik denk dat er ook verstrekkende gevolgen zitten aan het feit dat iemand dus anoniem de boel belazerd heeft... mensen zijn hun vertrouwen in medemens kwijt, in het voorbeeld geval (als het waar is) iemand dus ook haar geld..

Maar als dat dus geen optie is ben ik toch voor permanente ban, ook met hoofdaccount

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:50

Toch altijd jammer dat de wet van privecy maar steeds misbruikt kan worden.... :P (een moordenaar mag niet afgeluisterd worden, moorden is minder erg dan het schenden van de privacy.....)
Wanneer een persoon weet dat er zulke gevolgen aan zitten, denken ze misschien toch een beetje meer na voordat ze de boel belazeren...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:51

Linda, gelukkig is dit een grote uitzondering.
We snappen echt jouw gedachtengang ook wel, het is niet leuk en je krijgt de volgende keer ook vraagtekens bij een dergelijk topic. Maar nogmaals, de keren dat dit voorkomt op Bokt, is gelukkig niet groot.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:52

dat dacht ik dus ook!!! zolang jij je dus netjes aan regels houd is er niks aan de hand en blijft je privacy gewaarborgd, maar maak je misbuik van iets dan zul je ook met de (vooraf bekendgemaakte) sancties moeten dealen.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:53

Ik denk dat het er ook wel van afhangt in hoeverre je gelogen hebt zeg maar. En dat dat weer heel moeilijk te achterhalen is.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:56

Storm76 schreef:
Linda, gelukkig is dit een grote uitzondering.
We snappen echt jouw gedachtengang ook wel, het is niet leuk en je krijgt de volgende keer ook vraagtekens bij een dergelijk topic. Maar nogmaals, de keren dat dit voorkomt op Bokt, is gelukkig niet groot.

niet??? ik kan ze zo niet oplepelen, maar volgens mij komt het best vaak voor dat er misbruik wordt gemaakt van een SA.. en dan misschien niet dat het zo ver gaat dat mensen geld geven. Maar het gebeurt vaak dat mensen helemaal meelezen, meedenken, dingen aanbieden... zelfs dan is het toch al erg dat dan achteraf blijkt dat er van een verhaal niks waar is?

enne: zie het ook niet als aanval op de modjes hoor, het is meer frustratie en meedenken naar een oplossing ;)

Ik reageer zelf al niet eens meer in zo een topic, want vaak is mijn eerste gedacht ook: ja, ja.... en als je dat dan neerzet word je nog onderuit gehaald dat je niet zo wantrouwend moet zijn !! :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 14:00

Ik heb het natuurlijk over een goedgekeurd SA.
Dat er misbruik wordt gemaakt van SA die niet aangevraagd zijn, lijke me duidelijk. :)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 14:03

ja dat lijkt me ook ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:52

Ik vind dat schaduw accounts wel moeten kunnen blijven bestaan. Er zitten inderdaad wel eens rotte appels tussen die de boel belazeren, maar er zijn ook heel veel mensen die dankzij een schaduwaccount heel goed geholpen zijn!

Echter vind ik wel dat als iemand onder een schaduwaccount de boel zit te belazeren dat die gewoon een ban moet krijgen. Iemand die onder zijn eigen naam de boel belazerd krijgt dat ook, dus waarom iemand onder een schaduwaccount dan niet? (en dan bedoel ik dus een ban voor de hoofdaccount)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:11

De evt. sanctie laten we altijd afhangen van de ernst van 'het vergrijp' :) Het is niet per definitie zo dat iemand die niet (volledig) de waarheid spreekt altijd een permanente ban krijgt. Er zit nl. veel verschil tussen niet de waarheid spreken en niet de waarheid spreken. Als ik bijv. zeg dat ik net naar de Albert Heijn ben geweest dan is dat niet de waarheid (ik ging nl. naar de Spar ;) ). Ondanks dat ik dan niet de waarheid spreek, doe ik er verder ook niemand kwaad mee en het zou wel erg heftig zijn als ik hier een permanente ban voor zou krijgen.
Als iemand echt anderen dupeert dan mag je er vanuit gaan dat we passende maatregelen nemen, maar we proberen wel alles op gepaste wijze te doen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:14

nou jah, hoeft ook niet meteen een permanente ban te zijn, als het niet zo ernstig was. Maar een tijdelijke ban laat ook al voelen hoor!

Maar verder snap ik wat je bedoeld...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:06

Voor zover mij bekend, is dit echt de eerste keer dat er met een goedgekeurde SA een, uiteindelijk, twijfelachtig verhaal geplaatst is. Ik heb niet alle goedgekeurde SA's nagespit, maar ik kan me echt geen andere gevallen herinneren.

We hebben achter de schermen regelmatig een discussie over toegestane SA's gehad en we hebben er heel bewust voor gekozen om ze wel toe te staan. Voor je anonimiteit zou je namelijk heel gemakkelijk naar een ander forum, zoals bijvoorbeeld Viva of Flair kunnen gaan. Maar voor veel bokkers is Bokt meer dan alleen maar een forum, het is een plek waar zij zich vertrouwd en beschermd voelen. Dat is heel belangrijk als je over, vaak, grote problemen wilt praten, ook al is dat met een anonieme account. Daarom vinden wij het belangrijk dat die mogelijkheid er is en er ook blijft.

Daarnaast is het ook nog zo dat wij mensen adviseren om het topic zodanig anoniem te schrijven, dat ze ook echt anoniem blijven. Om het voorbeeld van Oscar maar even aan te halen, zouden we zelfs kunnen adviseren om te zeggen dat ze naar de AH in plaats van de Spar geweest is, juist om herkenning te voorkomen. In dit geval kregen wij twijfels over een aantal zaken en die waren voldoende om het topic te sluiten, dat wil niet zeggen dat het hele verhaal opeens volledig onwaar is. Wij vonden het alleen op basis van die feiten niet meer verantwoord om het topic open te houden.

Of er sancties gegeven worden en wat voor sanctie is altijd afhankelijk van de situatie en dat gaan wij achter de schermen bespreken.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:19

uiteraard is er een verschil tussen liegen en liegen!!!

En dat je over bijv een bepaalde supermarkt liegt zal bokt zich niet druk om maken..
Maar zo een topic gooien jullie niet op slot om zo een leugen neem ik aan...
Dus is het inderdaad zaak om een leugen met verstrekkende gevolgen een passende sanctie te geven...
Maar volgens mij is het aanvragen van een SA ook wel heel makkelijk, een pb sturen naar een mod, er wordt achter de schermen overlegd en hup je krijgt een SA... is het dan niet verstandiger om eerst wat dingen na te vragen bij iemand die een SA aanvraagt....dingen die bijv nu door bokkers in een tipic gevraagd worden waardoor duidelijk word voor jullie dat het dus niet helemaal waar blijkt te zijn? Dit scheelt een heleboel ''teleurstelling'' bij bokkers denk ik.. Dus een beetje voorwerk doen..
En ja ik weet ook wel dat jullie het al heel erg druk hebben ;) dus ik snap ook dat je niet alle SA langs bent gegaan om te kijken of het eerder gebeurd is... ik dacht van wel zover ik me kon herrinneren!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:32

Als we een aanvraag voor een SA krijgen dan worden er al behoorlijk wat vragen gesteld. Het is niet zo dat iedereen die bij ons aanklopt toestemming voor een SA krijgt, er worden ook best veel verzoeken afgewezen. In veel gevallen vragen we zelfs een openingspost of stellen we specifieke vragen om beter een mening te kunnen vormen en om de dingen te checken die we vooraf na willen gaan.
't Is dus niet zo dat we klakkeloos een SA toekennen en geen voorwerk doen. Het jammere is dat we niet alles exact na kunnen gaan, of dat er soms in het verloop van een topic dingen gebeuren of geschreven worden waar ook wij geen weet van hebben. Dan kan zo'n topic ineens een andere wending krijgen en soms komen er ook dingen boven water die niet kloppen.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:39

Ok het is mij helemaal helder..
We komen dus tot de conclusie dat:
* de modjes wel voorwerk doen bij een aanvraag van een SA
* helaas dan niet alles boven te halen is
* bokkers altijd op hun hoede moeten zijn bij dit soort topics
* bokkers dan goede kritische vragen moeten stellen
* sommige bokkers hebben een grote fantasie en liegen er op los
* Niet alle goedgekeurde SA's bevatten een fake verhaal
* het kan natuurlijk wel
* de modjes zullen altijd een passende sanctie opleggen.
* helaas niemand is meer te vertrouwen, ook niet op bokt ;)

Wat mij betreft is mijn vraag beantwoord!!!!!

We zullen met z'n alle moeten opletten en temmen wanneer we iets niet vertrouwen!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:21

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:31

Janine, dat was geen toegestane SA, maar account waarvan wij er achter kwamen dat het een SA was. Die is niet aangevraagd, door ons besproken en toestemming voor gegeven. Dat kan je dus niet vergelijken met een toegestane SA.