Imago van bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:16

Met dat penny-imago heb je helemaal gelijk, al vind ik je voorbeelden niet de beste. Er zijn ook zat toppers in de paardenwereld die (terecht) gruwelen van de slof en dat geval in den haag kon je overal in de media horen.
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Echte paardenmensen hebben het hier zo gezien met al die pennypraat en hebben bovendien geen tijd om hier hele dagen te zitten kletsen, die zijn buiten met de paarden bezig.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:17

Goed geschreven als eerste.

Over dat er snel hevige discussies zijn tja je zit hier met allemaal verschillende mensen die allemaal een verschillende ervaring hebben en alles anders geleerd hebben. Ook het niveau is vaak anders.

Daar bij komt ook nog dat het natuurlijk allemaal getypt is en dat het allemaal ook heel snel verkeerd geïnterpreteerd kan worden door anderen.

Bokt zou een goed imago moeten hebben en heeft dat denk ik ook wel als mensen er door heen kunnen kijken.
Het is nou eenmaal internet en soms lees je dingen anders dan dat je ze opgevat zou hebben als het via de mond gezegd werd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:18

Shadow0 schreef:
Citaat:
Dus mijn vraag: hoeveel paardenkennis denken jullie dat er op bokt zit? Is het imago dat bokt heeft terecht? Of denken jullie dat dit imago niet bestaat?

Volkomen terecht mi. De mensen met waardevolle kennis en een iets genuanceerdere mening en manier om dat te brengen (vooral dat laatste) zijn zelden op de algemeen toegankelijke delen te vinden. Ze zijn er genoeg hoor - de meesten reageren echter niet meer op het openbare deel.

Heeft geen zin, ze weten het allemaal zelf beter :) Er zijn helaas niet erg veel boeiende topics meer op de paardgerelateerde delen. Kan me wel in de beginpost vinden, wat dat betreft.
Maar goed, om Bokt daarom helemaal niets te vinden is ook zo wat, denk dat Bokt een prima afspiegeling van de paardenwereld is, veel mensen die er echt verstand van hebben, het grootste gedeelte rijdt voor de lol, en heeft verder vaak niet echt een idee van wat ze doen. Geeft niets, als je er maar voor open staat om iets te leren, maar dat mis ik soms een beetje :)

Storm76 schreef:
Dribbel, ik was laatst in een topic aan het posten en iedereen zei 'je moet het zus doen!', toen kwam ik en vertelde dat ik het heel anders zou doen. Direct daarna riep iedereen dat ik gelijk had en je het beste het zo kon doen.
Over meelopers gesproken... kan je zelfs de link geven via pb als je dat zou willen, maar ik heb me rot gelachen om dat topic :')

:))
Ik wil best de link hebben, maar dat valt me idd vaker op.
Jade15 schreef:
Wat een onzin, wat verwacht je precies van een openbaar forum waar iedereen lid van kan worden, ongeacht zijn/haar ervaringen met welk een paard dan ooit?
Verder moet je meenemen dat de gemiddelde leeftijd van bokkers vrij laag ligt. Om zelf onderwerpen te kunnen openen moeten er minimaal een aantal nuttige adviezen worden geplaatst dus ook iemand zonder kennis van zaken kan ongevraagd adviezen geven.

Daarom is het nog geen onzin Jade, het is gewoon waar, de rest van je post onderbouwt dat ook :))

Zillah_M

Zo te zien vallen de negatieve reacties en kritiek op je topic nog wel mee :o _O-

paix

TS zegt presies wat ik denk!
Mensen oordelen altijd zo snel over dingen zonder dat ze echt weten waar het over gaat.

rockwitch

Storm76 schreef:
Dribbel, ik was laatst in een topic aan het posten en iedereen zei 'je moet het zus doen!', toen kwam ik en vertelde dat ik het heel anders zou doen. Direct daarna riep iedereen dat ik gelijk had en je het beste het zo kon doen.
Over meelopers gesproken... kan je zelfs de link geven via pb als je dat zou willen, maar ik heb me rot gelachen om dat topic :')

Mensen blijven kuddedieren he.

Zelf zit ik ook niet op bokt om er veel info vanaf te halen, omdat iedereen zo zijn eigen mening heeft over bepaalde dingen, die kunnen erg interessant zijn, maar vaak zie ik toch dingen ertussen staan dat ik denk van neuh niet bepaald mijn manier. En dat geeft niks, als dat voor die anderen wel werkt, tja dan is dat zo.
Ik zit hier gewoon voor de gezelligheid, heb er al een paar leuke vriendinnen aan over gehouden. Ik kan me wel voorstellen dat de profs die jij noemt het idd een pennyforum zitten, een groot deel is ook penny. (niet allemaal overigens). Uiteindelijk kan je er zelf voor kiezen of je bepaalde dingen ook serieus neemt of niet.

Relien

Re: Imago van bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:21

Als je echt informatie wil denk ik dat je het beste gewoon dat via een reallife iemand moet doen. Op z'n groot forum krijg je van alle kanten andere tips waardoor je soms door de bomen het bos niet ziet ( heb ik meegemaakt) Sinds dien haal ik mijn ervaring en info gewoon van boeken en of mensen die ik in het echt ken.
Niet om nu af te kraken op de informatie die hier staat hoor

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:21

Een aantal weken geleden heeft mijn merrie 6 dagem met verstoppings koliek gestaan.
Dagelijks de DA erbij en behandelt.
Na 4 dagen werd ik toch wel lichterlijk nerveus dat het nog steeds niet los kwam, dus opende ik een topic hierover.
Nou....kan zeggen dat ik daar helemaal de zenuwen van kreeg al die "adviezen"
Ik vroeg daar ook nadrukkelijk om reakties van paarden eigenaren die ditzelfde ooit eens mee gemaakt hadden.
De meeste reakties kwam van laat ik het netjes zeggen, tieners die hooguit een verzorg pony hebben.
Ik vertelde ook mijn DA hier over en die zei meteen, "Oh nee he...doe dat aub niet op bokt, daar weten ze het allemaal beter en daarmee laat jij je de kop gek maken".
Tja....hij had idd gelijk.

Dus ja...ik vind dat er op bokt veel beweerd wordt wat totaal niet goed onderbouwd word.
Irl heb je dat ook, maar net iets genuanceerder want dan kan je iemand die jou iets verteld vragen om het dan eens voor te doen...en dan vallen ze vaak door de mand.
Die ervaring heb ik al vele malen ondervonden...achteraf moest ik dan wel weer lachen om het betweterige gedrag, want daarmee zetten die gene zichzelf natuurlijk wel effe flink te kijk :D

Van kinds af aan rommel ik al tussen de paarden en ben inmiddeels 46.
En nee.....ondanks heel veel jaren van ervaring weet ik nog bij lange na niet alles.
Ook denk ik misschien heel anders over wat goed voor mijn paard is dan pietje Puck.
Dat maakt mij ook niet uit(zolang Pietje Puck haar/zijn paard wel goed verzorgt uiteraard)
Zoveel mensen, zoveel meningen zeg ik altijd maar.
Maar helaas snapt lang niet iedereen dat.

Ik ben ook altijd erg gematigt om zomaar te gaan lopen vertellen wat wel of niet goed is.
Mijn stalgenootjes vragen mij geregelt wel eens naar mijn mening, die geef ik dan ook maar wat ze ermee doen, dat is hun keuze.

Ik vind dat "paarden mensen" in de ruime zin van het woord vaak erg over de top kunnen reageren alsof ze de wijsheid met paplepels gegeten hebben.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:21

CaPrIoLe`79 schreef:
Met dat penny-imago heb je helemaal gelijk, al vind ik je voorbeelden niet de beste. Er zijn ook zat toppers in de paardenwereld die (terecht) gruwelen van de slof en dat geval in den haag kon je overal in de media horen.
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Echte paardenmensen hebben het hier zo gezien met al die pennypraat en hebben bovendien geen tijd om hier hele dagen te zitten kletsen, die zijn buiten met de paarden bezig.

Ok, het zou goed kunnen dat dat in den haag wel echt dierenmishandeling is, maar dat kan je imo niet alleen uit dat filmpje concluderen. Ik zou in zo'n geval wat terughoudend zijn/niet reageren, maar die eigenaar wordt compleet afgefakkeld doordat iedereen elkaar napraat imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:22

Hinke schreef:
Ik ben zelf gewend dat als je ergens niet zoveel van weet, je daar andere mensen niet de les over gaat lezen, maar dat is dus precies wat er hier wel gebeurd ;)

Dat is de Nederlandse mentaliteit, geloof ik.
Jan met de Pet weet alles beter dan de expert, sterker nog, als je hem moet geloven, kan de expert nog heel wat van hem leren.
Waarom de expert de expert is, weet geloof ik niemand, het is namelijk onmogelijk dat hij het beter weer.

Wetenschappelijke bewijzen zijn onzin, want men ervaart het héél anders. Verder kan het meisje om de hoek van 120 kilo op haar ranke paardje heel wat beter rijden dan Anky, gaat ze in ieder geval met de beweging mee, en trekt ze haar paard niet in de krul. Da's Bokt in het kort.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:23

@Onassa: leuk om die ervaring te horen ;) wist niet dat zelfs dierenartsen al bekend zijn met bokt :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:23

Onassa schreef:
Een aantal weken geleden heeft mijn merrie 6 dagem met verstoppings koliek gestaan.
Dagelijks de DA erbij en behandelt.
Na 4 dagen werd ik toch wel lichterlijk nerveus dat het nog steeds niet los kwam, dus opende ik een topic hierover.
Nou....kan zeggen dat ik daar helemaal de zenuwen van kreeg al die "adviezen"
Ik vroeg daar ook nadrukkelijk om reakties van paarden eigenaren die ditzelfde ooit eens mee gemaakt hadden.
De meeste reakties kwam van laat ik het netjes zeggen, tieners die hooguit een verzorg pony hebben.
Ik vertelde ook mijn DA hier over en die zei meteen, "Oh nee he...doe dat aub niet op bokt, daar weten ze het allemaal beter en daarmee laat jij je de kop gek maken".
Tja....hij had idd gelijk.

Dus ja...ik vind dat er op bokt veel beweerd wordt wat totaal niet goed onderbouwd word.
Irl heb je dat ook, maar net iets genuanceerder want dan kan je iemand die jou iets verteld vragen om het dan eens voor te doen...en dan vallen ze vaak door de mand.
Die ervaring heb ik al vele malen ondervonden...achteraf moest ik dan wel weer lachen om het betweterige gedrag, want daarmee zetten die gene zichzelf natuurlijk wel effe flink te kijk :D

Van kinds af aan rommel ik al tussen de paarden en ben inmiddeels 46.
En nee.....ondanks heel veel jaren van ervaring weet ik nog bij lange na niet alles.
Ook denk ik misschien heel anders over wat goed voor mijn paard is dan pietje Puck.
Dat maakt mij ook niet uit(zolang Pietje Puck haar/zijn paard wel goed verzorgt uiteraard)
Zoveel mensen, zoveel meningen zeg ik altijd maar.
Maar helaas snapt lang niet iedereen dat.

Ik ben ook altijd erg gematigt om zomaar te gaan lopen vertellen wat wel of niet goed is.
Mijn stalgenootjes vragen mij geregelt wel eens naar mijn mening, die geef ik dan ook maar wat ze ermee doen, dat is hun keuze.

Ik vind dat "paarden mensen" in de ruime zin van het woord vaak erg over de top kunnen reageren alsof ze de wijsheid met paplepels gegeten hebben.

Mee eens. En ik heb daar nog een toevoeging op. Sommige mensen denken dat er maar 1 waarheid is en dat is die van zichzelf. Ze willen niet verder kijken. Ik denk dat dat ook een groot probleem is.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:24

Wetenschappelijke bewijzen zijn onzin, want men ervaart het héél anders. Verder kan het meisje om de hoek van 120 kilo op haar ranke paardje heel wat beter rijden dan Anky, gaat ze in ieder geval met de beweging mee, en trekt ze haar paard niet in de krul. Da's Bokt in het kort.
:D :D :D

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:24

Hinke schreef:
[Ok, het zou goed kunnen dat dat in den haag wel echt dierenmishandeling is, maar dat kan je imo niet alleen uit dat filmpje concluderen. Ik zou in zo'n geval wat terughoudend zijn/niet reageren, maar die eigenaar wordt compleet afgefakkeld doordat iedereen elkaar napraat imo.

Daar heb je gelijk in. De enige feit die hier aan het begin vermeld werd was dat ze in de modder liepen en er verder gezond uitzagen. Later werd in de nieuwere topics pas duidelijk dat het erger was, maar nog zie je van een afstand niet hoe het er daar in het echt uitziet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:25

dat is de paardenwereld altijd zo...dat je met mensen te maken hebt die het altijd beter weten....en ik ben waarschijnlijk ook z'on mens :D

Ik heb maar met twee verschillende mensen te maken buiten mijn eigen paarden...en daarmee verschil ik al vreselijk van mening...laat staan op bokt...

Paarden in de bagger tot hun knieen kan bij mij niet door de beugel...en een beginner met een slof die een paard naar beneden trekt ook niet....ik begrijp dat dat bij TS geen probleem is.
Dat bedoel ik...zoveel mensen zoveel meningen...en niet alleen op bokt.

Storm

Re: Imago van bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:27

Men zou hier op Bokt niet iedereen over 1 kam moeten scheren.

Een slofteugels is als een scheermes in de handen van een aap, heb ik een wijs paardenman horen zeggen. En dat klopt, je kan ook hele goede dingen bereiken met een slof.

Maar wee je gebeente als jij -als ervaren ruiter- die foto's hier op Bokt durft te zetten....

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:29

@geerke: Paarden in de bagger, maar wel met een droge schuilplaats kan bij mij dan weer wel...( aangezien modder altijd tijdelijk is) en dat kan je niet op het filmpje beoordelen. Slof ook, een slof betekent nl niet perse dat je hem ermee in de krul trekt (heb zelf overigens ook nog nooit met slof gereden maar kan me voorstellen dat het in sommige uitzonderlijke gevallen nodig is) ;)
En inderdaad, zoveel mensen zoveel meningen, maar op bokt zijn het imo toch wel wat meer ongegronde meningen :+
Laatst bijgewerkt door Hinke op 05-04-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 22:30

Storm76 schreef:
Men zou hier op Bokt niet iedereen over 1 kam moeten scheren.

Een slofteugels is als een scheermes in de handen van een aap, heb ik een wijs paardenman horen zeggen. En dat klopt, je kan ook hele goede dingen bereiken met een slof.

Maar wee je gebeente als jij -als ervaren ruiter- die foto's hier op Bokt durft te zetten....

Idd ;)

Zo, zijn er toch een aantal mensen het met me eens. Had ik niet verwacht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:30

Slof is toch per definitie fout? :D

Heb me pasgeleden echt van de benen gelachen toen nogal wat mensen beweerden dat een kneveltrens zo een straf bit was :D Dan heb je écht geen verstand van waar je over praat :))

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:31

Hinke schreef:
@Onassa: leuk om die ervaring te horen ;) wist niet dat zelfs dierenartsen al bekend zijn met bokt :D

Ja, een zeer bekwaam DA die denk ik wel vaker zulke dingen hoort.
Zie je het voor je......Penny's pony is ziek, laat DA komen en geeft een diagnose, Penny zegt....nou ik denk toch dat het wat anders is hoor want op Bokt zeggen ze namelijk....... }:0
Eigenlijk om te gillen toch :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:32

Storm76 schreef:

Dan heeft u men die bokkers tch goed onder controle als moderator.
Zou wel dat topic willen lezen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:33

Yamcha schreef:
Slof is toch per definitie fout? :D

Heb me pasgeleden echt van de benen gelachen toen nogal wat mensen beweerden dat een kneveltrens zo een straf bit was :D Dan heb je écht geen verstand van waar je over praat :))

:D Dit is ook zo'n voorbeeld, ik zou daar niet meer mee kunnen dan echt hartelijk om lachen en denken kind...je hebt nog heel wat te leren :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:34

Ik ben een nieuwkomer op bokt en vind het leuk om hier na een dag hard werken eens wat rond te lezen. Is wat mij betreft een ontspannen tijdverdrijf, te vergelijken met het lezen van een "licht" magazine.
Ten opzichte van professionals in de sport denk ik idd dat bokt een heel erg penny imago heeft, en op momenten denkt ik dat dat niet helemaal onterecht is. Waar ik me idd wel over verbaas is de stelligheid waarmee sommige dingen beweerd worden, het ontbreken van nuance, en het ontbreken van mildheid. Op momenten vind ik bokt ronduit polariserend en bij vlagen ook blind achter iets aan gaand, waarvan ik denk: is dit nu echt inhoudelijk zo fantastisch, of gaat het hier over een modegril/ een trent en WAAR is het kritisch oordeels vermogen. Tegelijkertijd: daar waar ruiters beoordeeld worden denk ik eigenljik dat je idd van een plaatje niet zo veel kunt zeggen, alles is relatief en met een plaatje mis je toch de context. En het besef dat je soms iets doet waarvan je weet dat het niet ideaal is, maar waar je op dat moment toch even voor kiest, vaak op goede, redelijke gronden. ( vaak geeft een TS dat dan ook aan, met redenen enz enz, en dan wordt daar toch nog een keer of dertig over gezeurd.).
Zelfkennis, kennis van eigen kunde, onkunde en met mildheid ten op zichte van zichzelf en de ander reageren mis ik hier wel eens, evenals het met verstand van zaken discussieren, met respect voor ieders mening, met ook de bereidheid om echt te luisteren naar de andere kant. Het zou mooi zijn als dat er meer zou zijn: waardevrij discussieren. Niet om het gelijk hebben, of om het conflict aan te gaan, maar om te komen tot een open uitwisseling van ideeen, kennis, vaardigheden, meningen

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:35

riagr schreef:
Ik ben een nieuwkomer op bokt en vind het leuk om hier na een dag hard werken eens wat rond te lezen. Is wat mij betreft een ontspannen tijdverdrijf, te vergelijken met het lezen van een "licht" magazine.
Ten opzichte van professionals in de sport denk ik idd dat bokt een heel erg penny imago heeft, en op momenten denkt ik dat dat niet helemaal onterecht is. Waar ik me idd wel over verbaas is de stelligheid waarmee sommige dingen beweerd worden, het ontbreken van nuance, en het ontbreken van mildheid. Op momenten vind ik bokt ronduit polariserend en bij vlagen ook blind achter iets aan gaand, waarvan ik denk: is dit nu echt inhoudelijk zo fantastisch, of gaat het hier over een modegril/ een trent en WAAR is het kritisch oordeels vermogen. Tegelijkertijd: daar waar ruiters beoordeeld worden denk ik eigenljik dat je idd van een plaatje niet zo veel kunt zeggen, alles is relatief en met een plaatje mis je toch de context. En het besef dat je soms iets doet waarvan je weet dat het niet ideaal is, maar waar je op dat moment toch even voor kiest, vaak op goede, redelijke gronden. ( vaak geeft een TS dat dan ook aan, met redenen enz enz, en dan wordt daar toch nog een keer of dertig over gezeurd.).
Zelfkennis, kennis van eigen kunde, onkunde en met mildheid ten op zichte van zichzelf en de ander reageren mis ik hier wel eens, evenals het met verstand van zaken discussieren, met respect voor ieders mening, met ook de bereidheid om echt te luisteren naar de andere kant. Het zou mooi zijn als dat er meer zou zijn: waardevrij discussieren. Niet om het gelijk hebben, of om het conflict aan te gaan, maar om te komen tot een open uitwisseling van ideeen, kennis, vaardigheden, meningen

Amen to that!! +:)+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:38

bokt is een bacterie van paardenmensen heb ik ooit iemand horen zeggen. Altijd onthouden die wijze zin.

Ik heb geen idee onder welke categorie mensen me inschalen, ik neem alles altijd met een korreltje zout en een gezonde dosis zelfspot.