ik pleit voor een centraal schimmel topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

Re: ik pleit voor een centraal schimmel topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:03

Wiki-mod meldt zich in dit topic. Het lijkt mij inderdaad een heel goed idee om hierover een artikel op te nemen in de Wiki. Lielle, begrijp ik goed dat jij het wel ziet zitten om hier iets over te schrijven??

Het zou dan inderdaad een artikel worden in de trant van Hoe_schimmel_wit krijgen. Net zoals Hoe_vlechten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:04

nee, ik probeer juist anderen zo ver te krijgen om ook eens iets te schrijven.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 11:06

nu gaat ik me schuldig voelen omdat ik niet kan en wil schrijven :o
maar wel wil dat er wat aan gedaan word

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:10

O:) zou je anders de diverse tips uit de topics willen kopieren, met voor- en nadelen? Als je dat aan mij PBt, maak ik er wel een lopend verhaal van.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:14

Voor Wiki moet het vooral een 'hoe krijg ik mijn schimmel wit' stukje zijn en dat bestaat al:
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_wit_paard_wit_krijgen
Maar ik had het idee dat de ts meer een algmeen schimmel topic bedoelde waarin de links naar faq's over schimmels staan.

Ik zie er overigens al zilvershampoo tussen staan, maar mis de waarschuwing dat je die niet te lang in moet laten trekken omdat een paard er anders blauw/paars kan uitzien na het uitspoelen.
Wel een apart effect op wedstrijd :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:23

volgens mij bedoelde TS een centraal topic waarin alle vragen over het wit houden van schimmels gesteld kunnen worden. En daar stelde ik als alternatief een wiki topic tegenover, en dat blijkt al te bestaan, maar dus slecht te vinden.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:24

Ik ben er ook voor! Ik heb ook een krachtige vuil aantrekker in mijn bezit!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 11:28

ik heb in dat topic al een hoop link's gevonden

ik zal eens mijn best doen
dan zou dat wel een aanvulling zijn op het (wat ik nu zie) een reeds bestaande artikel

verder vind ik ook wel dat alle link's wel in het artikel genoemd moeten worden, tenminste de meest informatieve topic's

idd zou een stiky een makkelijkere voorkoming zijn voor de schimmel wild posters maar als het een wiki artikel moet worden zou den dat soort topic's rap gesloten kunnen worden
alleen kunnen de mensen dan niet geen vragen meer stellen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:29

ik denk dat hier de wikimods beter inhoudelijk op in kunnen gaan (en de forummods) maar IMO hoef je door de goede info uit de zinvolle topics te halen geen links meer naar het forum op te nemen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:29

Mijn schimmel zit er nu tussen in, mensen zien niet eens wanneer het een zandmonster is of niet, want hij heeft een zandkleur..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DPC8REYG.jpg
Alleen tips om zijn voetjes en staart schoon te krijgen zouden wel heel handig zijn, op deze foto had ik net z'n staart drie keer gewassen!!!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:31

Tja eerlijk gezegd vind ik dat nu wel een beetje belachelijk om daar een wiki voor aan te maken. Zo kan je alle categoriek wederkerende vragen daaronder gooien. Wil je het niet lezen, reageer dan niet. Dat zijn nu geen topics die leiden tot rellen ofzo en iedereen heeft toch weer een andere aanpak. Zo'n wiki is dan echt zo'n belachelijke link waar niemand om maalt.
Dan kan je ineens ook een wiki maken over hoe zwarte paarden, zwart houden. Hoe een staart, voorpluk of whatever dikker laten worden etc.

Zo kan je voor alles een wiki aanmaken. Rijtechnische problemen, hop link naar wiki en zet daar dan alle boeken van klassieke rijkunst en andere links, dan hebben we dat ook niet meer.
Wat blijft dan over?? Horses at work en andere picture verhalen, nieuws en de huiskamertopics.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:35

tja, ik wil graag een goed geschreven artikel met de informatie verzameld, ipv allerlei rommelige topics (of nog erger een centraal topic metallerlei HK geklets) met dubbele info.

je hoeft de wiki niet te lezen toch O:)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 11:47

bulck ga die topic's eens lezen komen allemaal op het zelfde uit
zilver shampoo, boitex, cow boy magic, driehoek zeep, steradent, zwitzal, betadine etc etc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:51

Lielle schreef:
tja, ik wil graag een goed geschreven artikel met de informatie verzameld, ipv allerlei rommelige topics (of nog erger een centraal topic metallerlei HK geklets) met dubbele info.

je hoeft de wiki niet te lezen toch O:)

ja dat is hetzelfde toch voor als je een topic opent met een specifieke vraag en je dan op slot gedraaid wordt met een wiki gekoppeld waar je niets of weinig aan hebt.

Als je dan al zo'n wiki maakt moet je al heel compleet zijn. Welke producten en hun inwerking, wat op welke plekken. bvb de benen, manen en staart of het gehele lichaam.
En alternatieven.

Als jullie er de tijd voor hebben heel leuk, maar wees dan consequent voor gelijkaardige topics en verder heel gedetailleerd.
Uiteindelijk is bokt een forum en geen wiki verwijzing toch?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:54

rommulus schreef:
bulck ga die topic's eens lezen komen allemaal op het zelfde uit
zilver shampoo, boitex, cow boy magic, driehoek zeep, steradent, zwitzal, betadine etc etc

Tja dat is hetzelfde met die donkere paarden. Ook shampoo's, dekens en heel het verhaal

Dat is hetzelfde met al die rijtechnische vragen. (zie antwoorden die je allemaal kan terugvinden in oa het scala van de dressuur etc)

Nu heb je enkel het algemeen topic over hoe aan de teugel rijden. Maar eigenlijk komen al die vragen op dezelfde antwoorden neer.
Dus dan ook simpel, slotje en verwijzing wiki

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:00

ik gebruikte jouw eigen argument (je hoeft het niet lezen) nu tegen je, want het geldt natuurlijk beide kanten op.

een wiki artikel is altijd open voor aanvulling, hoewel ik het met je eens bent dat er wel in eerste instantie een goed en behoorlijk compleet artikel moet staan. Daar vraag ik dus oo k om.

Bokt is niet alleen een forum, bokt is ook een wiki (en een nieuwsbron etc), dus verwijzingen naar de wiki zijn zelfs zeer gewenst, zeker als het om al zeer vaak gestelde vragen gaat. Vergelijk het maar met een FAQ, wat ik overigens de mooiste oplossing vind. Op SGW is er een FAQ die verwijst naar diverse wiki artikelen, en het uitgangspunt is daar dat als je na het lezen van die informatie nog steeds gerichte vragen hebt, je zeer welkom bent om ze te stellen.

En idd, ook voor een zwart paard (en voor springen, en voor 'aan de teugel', en voor BE rijbewijs etc) lees ik liever een goed geschreven wikistuk van iemand die verstand van zaken heeft, dan de vaak halfslachtige antwoorden op de fora van mensen die denken dat ze het weten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 12:07

heb je gelijk in
maar worden daar ook zoveel topic's over geopend binnen zo'n korte periode ??
voor exact het zelfde probleem ???

ik bedoel iedere schimmel is wit en de manier om die te wassen is overal het zelfde

dat zelfde geld voor idd de zwarte paarden

rij technisch vind ik het moeilijker
immers niet ieder paard is even ver en iedere ruiter even handig

waar ik gewoon erg veel tegen aan hang is dat ik het laatste jaar wel erg veel schimmel was topic's tegen kom omdat mensen gewoon niet de zoek functie gebruiken
kijk als je gestresseerd bent in een nieuw product voor het wassen bv en je opent dan een topic oke
maar vraag niet continu naar dezelfde weg

daarom dacht ik ook in eerste instantie aan een sticy
mocht het een wiki worden kunnen gebruikers er altijd naar verwijzen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:08

Lielle schreef:
ik gebruikte jouw eigen argument (je hoeft het niet lezen) nu tegen je, want het geldt natuurlijk beide kanten op.

een wiki artikel is altijd open voor aanvulling, hoewel ik het met je eens bent dat er wel in eerste instantie een goed en behoorlijk compleet artikel moet staan. Daar vraag ik dus oo k om.

Bokt is niet alleen een forum, bokt is ook een wiki (en een nieuwsbron etc), dus verwijzingen naar de wiki zijn zelfs zeer gewenst, zeker als het om al zeer vaak gestelde vragen gaat. Vergelijk het maar met een FAQ, wat ik overigens de mooiste oplossing vind. Op SGW is er een FAQ die verwijst naar diverse wiki artikelen, en het uitgangspunt is daar dat als je na het lezen van die informatie nog steeds gerichte vragen hebt, je zeer welkom bent om ze te stellen.

En idd, ook voor een zwart paard (en voor springen, en voor 'aan de teugel', en voor BE rijbewijs etc) lees ik liever een goed geschreven wikistuk van iemand die verstand van zaken heeft, dan de vaak halfslachtige antwoorden op de fora van mensen die denken dat ze het weten.

Dan toch apart dat er al tig onderwerpen geweest zijn over alleen de rollkuren en ldr zonder dat daar dan een wiki naar is. Is wel ff offtopic, maar als een banaal onderwerp als 'hoe krijg ik een schimmel wit' (tja door te wassen, want daar komt het uiteindelijk op neer) daar een plek krijgt, vind ik belangrijkere zaken die daar vernoemd kunnen worden.

Sow klinkt ff als kritiek, maar is niet zo bedoeld hoor :-)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:09

Nou, als schimmeleigenaar kun je best radeloos zijn zo af en toe.

Ik zou het echt op prijs stellen om er een sticky van te maken. Ieder heeft toch weer andere tips en tricks. En daarbij hoeft het niet eens alleen over het schoonhouden te gaan, maar bijv. ook over melanomen, verkleuring, e.d.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:11

ik snap je punt. Ik denk alleen dat het eenvoudiger is om een goed en onomstreden topic over het wit wassen van een schimmel te schrijven dan over de rollkur. Wat niet wegneemt dat een gedegen artikel over LDR IMO een zeer waardevolle aanvulling zou zijn, ook al omdat het zou kunnen zorgen voor een wat beter gefundeerde discussie, al ben ik me ervan bewust dat dat dus wishful thinking is ;)

maar het is IMO wel zo dat LDR of andere rijtechnische zaken zich meer lenen voor een discussie dan iets als vlechten of een paard wassen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:56

Ik ben het inderdaad met Lielle eens. Natuurlijk verdienen dingen als LDR en Rollkur ook een plaats op de Wiki, maar dat zijn geen makkelijk te schrijven stukken. Als zo'n stuk op de Wiki zou komen moeten beide kanten van de zaak belicht worden met voor en tegen argumenten die op een onafhankelijke manier besproken worden.
Bulck, als jij het ziet zitten om daaraan te beginnen dan zou zo'n artikel zeker welkom zijn. Het is alleen erg moeilijk om schrijvers te vinden voor zulke artikelen.
Vlechten of wassen is inderdaad makkelijker te schrijven.

Rommulus, als jij iets zou willen schrijven, heel graag. Je mag je stuk op WZ plaatsen als het af is, of pb'en naar mij of een andere Wiki-mod. Voor vragen mag je ook altijd een pb sturen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 18:07

ik zou info verzamelen voor lielle
ik kan niet schrijven geen greintje talent voor

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:16

Als je me dat nu enkele weken geleden voorgesteld had, was ik daar aan begonnen, maar begin vanaf dinsdag terug te werken.

SaskiaB ik heb zelf ook een schimmel dus ken de problemen al te goed. Wassen en volharden is de boodschap, eigenlijk redelijk simpel dus ;-)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:05

goed voor zover ik het begrijp blijft het bij een wiki stukje ?
ach iets is beter dan niets ;)