Oneerlijk verkoop in stand houden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:08

_sparta_ schreef:
Wat is een onterechte quote? Als de verkoper ergens rood zegt en in de advertentie blauw. En je quote dat de verkoper echt wel weet dat het rood is, dan is dat toch geen onterechte quote?

Als ik vertel dat ik een half jaar geleden ben gevallen omdat mijn paard schrok (fictief, ik ben nog nooit van mijn huidige paard gevallen, :+ voordat je daar weer op aangesproken wordt). En vervolgens vertel dat mijn paard geschikt is voor beginners, en iemand komt aan met 'Ja maar, je hebt ooit gezegd dat.......' Paard blijft een paard, ook een beginnerspaard KAN een keer schrikken.

Nu is dat op dit topic niet van toepassing, want hierin is duidelijk naar voren gekomen dat het paard 'gevaarlijk' te noemen is..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:10

double schreef:
_sparta_ schreef:
Wat is een onterechte quote? Als de verkoper ergens rood zegt en in de advertentie blauw. En je quote dat de verkoper echt wel weet dat het rood is, dan is dat toch geen onterechte quote?

Als ik vertel dat ik een half jaar geleden ben gevallen omdat mijn paard schrok (fictief, ik ben nog nooit van mijn huidige paard gevallen, :+ voordat je daar weer op aangesproken wordt). En vervolgens vertel dat mijn paard geschikt is voor beginners, en iemand komt aan met 'Ja maar, je hebt ooit gezegd dat.......' Paard blijft een paard, ook een beginnerspaard KAN een keer schrikken.

Nu is dat op dit topic niet van toepassing, want hierin is duidelijk naar voren gekomen dat het paard 'gevaarlijk' te noemen is..

Maar wat als de verkoper zegt:
"Paard is nog nooit geschrokken. Is echt 100% bomproof, kind van 3 rijdt er zo mee weg. Echt waar, hij schrikt NOOIT!"

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:10

dat is inderdaad ook mogelijk maar ik denk haast wel dat mensen daar toch wel verschil in maken.
Dit was wel extreem met dat paard.

en inderdaad verkoper ontkende en was ook niet eerlijk in deze.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:15

Focussed schreef:
Maar wat als de verkoper zegt:
"Paard is nog nooit geschrokken. Is echt 100% bomproof, kind van 3 rijdt er zo mee weg. Echt waar, hij schrikt NOOIT!"

Allereerst vind ik dat niemand mag zeggen dat zijn paard NOOIT schrikt.. ;)

Buiten dat zou ik in dit geval best een quote geplaatst kunnen worden.. Aangezien dit niet de waarheid is! Paard is niet 'nooit geschrokken'.

Mijn paard is ook aan mij verkocht als 'geschikt voor beginners'. En toch zet ik mijn vader (als beginner) er niet op! Hij blijkt uit eindelijk super braaf, maar toch vind ik hem niet geschikt voor beginners. En dat heb ik (toen hij te koop stond, hij is nu uit de verkoop) ook eerlijk gemeld aan een potentiële koper. Die vervolgens toch persé wilde komen proefrijden. Tsja, dat vind ik dan eigen risico. Het is lastig, ik schat mijn paard ongeschikt voor beginners, terwijl de verkoopster hem destijds wel inschatte als geschikt voor beginners.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:16

Tussen de voorbeelden van Double en Focussed zit inderdaad een wezenlijk verschil. Nu is een keer schrikken allemaal niet zo schokkend, ik denk dat elke paardenman/vrouw wel weet dat zulke dingen nu eenmaal weleens gebeuren. 't Zou behoorlijk naief zijn om aan te nemen dat je een paard koopt dat echt 100% bomproof is, elk paard kan een keer een stap verkeerd zetten.
Het gaat in dit geval meer om het principe en ook de waarde die je aan berichten hecht. Als iemand dagelijks berichten plaatst waarin duidelijk wordt dat een paard echt schrikachtig is en vervolgens beweert dat het paard nog nooit geschrokken is, dan ben ik van mening dat het misleidend is.
Wanneer iemand beweert dat een paard geen 'schrikker' is en er wordt vervolgens een post uit 2001 opgerakeld waaruit blijkt dat het paard een keer 10 cm. van de ideale lijn afgeweken is, dan lijkt het me totaal niet relevant. Ook dit soort dingen gebeuren trouwens weleens op EA en da's nou precies wat we niet willen zien omdat het dan al snel een hetze tegen de TS wordt die zich vervolgens gedwongen voelt om zo'n bericht te ontkrachten.
Jammer genoeg is het niet altijd zo zwart/wit als de voorbeelden die hierboven genoemd staan. Vandaar dat we ook vragen om ons te informeren wanneer je dingen tegenkomt waarvan je vermoedt dat ze niet correct zijn.

__Nathalie__

Re: Oneerlijk verkoop in stand houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:18

oscar ik hoef ook niet te weten wat er besproken is hoor, maar was benieuwd of er wel een waarschuwing richting ts uit zou gaan.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:19

Je verwoord het precies zoals ik bedoel Oscar :)

Het is geen zwart/wit. En als jullie elke advertentie moeten gaan controleren op waarheden voor ze geplaatst worden, heb je er een dagtaak aan.

Denk dat er niet meer op zit dan zorgen dat je oplettend bent, en zelf de grens kunt trekken of het nodig is een quote in een topic te plaatsen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:23

__Nathalie__ schreef:
oscar ik hoef ook niet te weten wat er besproken is hoor, maar was benieuwd of er wel een waarschuwing richting ts uit zou gaan.

Nathalie, Oscar heeft onderaan de vorige pagina het volgende bericht geplaatst:

Oscar schreef:
Ik vind het best lastig om hier een correct antwoord op te geven omdat er ook nog zoiets is als privacy van de topicstarter en het niet met derden bespreken van informatie die tussen mods/gebruikers is. Het zou niet goed zijn als ik hier exact ga noemen wat we met deze persoon besproken hebben, dus ik probeer het maar zo algemeen mogelijk te houden.

Wanneer we een topic ontdekken waarin feitelijke onjuistheden staan, dan dient dit door de TS verklaard te worden. In sommige gevallen (zoals nu) wordt een topic verwijderd. Het topic in de huidige vorm zal ook niet meer terugkomen op EA. Wat wel een mogelijkheid is, is dat er een nieuw topic geplaatst wordt met daarin relevante informatie (of in elk geval: geen misleidende informatie).

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:25

ja daar was mijn reactie ook op omdat ze zei dat het lastig was om er een correct antwoord op te geven ivm privacy :D

MIsschien niet helemaal duidelijk van mijn kant :P

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:32

't Is duidelijk, bedankt voor het begrip :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:36

Ik heb het topic ook doorgelezen en het paard ook aan een vriendin aangeboden die echt beginner was. Toen ik die andere informatie onder ogen kreeg, vond ik dat juist wel relevant voor het topic. Stel je reist er 300 km voor omdat het paard echt aan je eisen voldoet, en later blijkt van niet. Ik vind dat zulke informatie juist wel geplaatst mag worden, TS wordt dan wel geconfronteerd met eigen leugens/info die ze zélf op Bokt heeft gezet over het paard en later wel in haar nadeel kan werken. Als verkoper wil je ook weten waar je aan toe bent.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:39

ik vraag me af of de ts van dat topic uberhoupt nog een advertentie durft te plaatsen en zowel hoop ik toch dat ze alles er in zet.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:59

Even complimenten voor TS & mod Oscar!
TS super dat je dit topic opent, ben het helemaal met je eens. Vind het van de zotte dat er zo een paard op dit forum aangeboden kan worden, gelukkig is het topic nu verwijderd.
Oscar, bedankt voor de tijd om info te geven & uitleg!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:49

De dank gaat voornamelijk uit naar de moderators die hier snel reageren met duidelijke informatie. +:)+

Ondanks dat ik begrijp dat EA vast erg druk is met modereren en de grens ook regelmatig vaag zal zijn heb ik wel begrip om alles te verwijderen wat “offtopic” is. Maar daarnaast vind ik het erg jammer dat bij een topic waar het erg duidelijk is dat het niet klopt wat er staat, het topic verwijdert wordt. Eigenlijk zou iedereen voor een dergelijke verkopen behoed moeten worden. En juist dan zou het een gepaste maatregel zijn alles te laten staan en het topic te sluiten.
Want deze verkopers verliezen vaak hun streken niet en laten ook buiten bokt een ongewijzigde advertentie staan. Dan kan iedereen zien, ook van buiten bokt als ze googelen, met wat voor persoon ze te maken hebben. Ook al is het niet de taak van bokt om mensen te behoeden voor zulke verkopers, mooi meegenomen zou het wel zijn.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 19:14

Sparta, daar kan ik me eigenlijk wel bij aansluiten en misschien dat Oscar ook wel met het team een dergelijke wijziging zou willen bespreken?

Als mod en als gebruiker zijnde heb ik vaak ideeën voorgelegd en soms werden ze vrij snel met goede argumenten weerlegt en was het dus niet zo'n goed voorstel, maar soms is het ook gewoon doorgevoerd. :)