De neuroot meldt zich aan.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vegetariërs...

Zijn niet wijs.
51 (30%)
Dat kan ik echt niet!
44 (26%)
Respect, zelf laat ik het vlees een aantal keer per week staan.
45 (27%)
Ben ik zelf ook.
26 (15%)

Totaal aantal stemmen: 166

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:47

Pluttersput schreef:
Voor de mensen die zich afvragen waarom ruinen onnatuurlijk zijn: moet je even haar berichten lezen, zijn best grappig hier en daar :')

zal ik even doen :')

Tjah is rij zelf ook op een ruin, die zich soms kan gedragen als een hengst _O-

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:48

Ben blij dat er iemand het met me eens is, kom ik niet vaak tegen op bokt :P.
Geen probleem dat je niet de ervaring hebt met alle rassen/geslachten/.... maar dan kan je er ook gewoon geen uitspraak doen, althans dat vind ik...
Niet iedereen heeft het geluk met zoveel paarden in contact te komen natuurlijk.

enneuh, voordat iemand mij fout begrijpt, met mijn uitleg bedoel ik helemaal niet dat ik niets meer kan bijleren of alle ervaringen al gehad te hebben, zeker en vast niet. ;)

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:50

Je krijgt toch een gigantisch hengstenoverschot als je niks meer castreert? Want lang niet iedereen kan of heeft de mogelijkheid een hengst te houden. Dan zouden ze worden geslacht waarschijnlijk? Hoe denk je daar dan over?

En ik hou van mij stukje vlees elke dag. (Respecteer vegetariërs en veganisten wel hoor)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:52

langstrumpf schreef:
Ik heb ook een groot aantal vriendinnen die al jaren paardrijden, waaronder een aantal die volgens de natural horsemanship manier rijden, en net als ik geen groot fan zijn van het castreren van hengsten; één van hen heeft zelfs een bloedhekel aan ruinen, door het kinderachtige, toch erg onnatuurlijke gedrag - een hengst is een hengst, als je dat niet bevalt moet je maar een merrie nemen. Anders moet je niet zeuren.

En vervolgens op het paard stappen is niet onnatuurlijk??? Hoefijzers zijn die natuurlijk? Het is maar net hoe je het bekijkt en hoever je daar ik door gaat. Hihihi zou nog wat worden als er geenéén hengst meer gecastreerd wordt! Ik wil je dan wel eens zien op stal als jij daar met je hengstige merrie staat tussen een hoop hengsten ;)

Vjestagirl

Welkom op bokt, ben benieuwd naar je reacties in topics hier :)

Kimmikky

langstrumpf schreef:
Nou, sorry hoor -.- Mag ik ook een keer een slecht humeur hebben? Wanneer ademhalen al een aantal weken pijn doet dan doet dat je humeur niet erg ten goede.

Maar goed, excuses voor mijn gedrag nog, zal proberen me wat netter te gedragen.

En bedankt voor het welkom ;)

ook welkom
zou persoonlijk dat slechte humeur achterwege hebben gelaten als je hier pas net komt en nog niemand kent, had misschien een leukere indruk gemaakt, zelfs al voel je je verrot
mij maakt t geen bal uit, hengst, merrie, ruin, als ik maar niet levend opgevreten word door dat beest mag een hengst wat mij betreft best z'n ballen houden. staat bij mij op de manege een privepaard, vorig jaar, op z'n 7e gecastreerd, als ik de eigenaren mag geloven is ie er niet door veranderd, maar hij mag nou wel zonder problemen op de manege staan zonder elke merrie eigenaar bang is dat hij erbovenop wil springen, EN hij kan los met andere paarden.

ik ben niet vegetariër of iets, vin t lastig uit te voeren op t moment, ik woon nog thuis, dan zou ik m'n eigen prakkie elke keer moeten maken, neh.. daarbij vin ik vlees af en toe best lekker. en zovaak eet ik geen vlees.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:53

Pluttersput: dankje, ik heb het gedaan :))

Sinds wanneer wordt alle natuur en instincten verwijdert bij een castratie :? Tis geen hersenoperatie :=

Oh je bent hier heel goed op je plek hoor, mits je leert je open te stellen voor andere meningen en er van te leren, niet alleen je vriendinnen kunnen het bij het rechte eind hebben.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:54

MarjonTampon schreef:
Je krijgt toch een gigantisch hengstenoverschot als je niks meer castreert? Want lang niet iedereen kan of heeft de mogelijkheid een hengst te houden. Dan zouden ze worden geslacht waarschijnlijk? Hoe denk je daar dan over?

En ik hou van mij stukje vlees elke dag. (Respecteer vegetariërs en veganisten wel hoor)

Ik zou zelfs durven zeggen dat de minderheid maar in staat is om een hengst te houden.
Er worden trouwens veel hengsten gecastreerd wegens gezondsheidsproblemen, hoe zit het daar dan mee volgens jou?

Ik zie je in het andere topic maar schrijven over Azië, ben jij daar zelf dan al eens gaan kijken tussen de paarden? Goed gecheckt welke gecastreerd zijn en welke niet?
Waarom vergelijken met een land zo ver van hier, waar alles anders is, waar het klimaat anders is,.... Daar zie ik absoluut het nut niet van in, geen goede basis voor een vergelijking in mijn ogen
(mijn vragen zijn gericht aan de Ts, maar ik ga volledig mee met je uitleg Marjon)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:55

Blue9 schreef:
Wat ben jij erg :')

Je doet net alsof wij een stelletje overal tegenin gaande massa zijn die je helemaal gaan afmaken omdat je misschien een andere mening hebt dan andere hier. Dat doen we helemaal niet, mits je fatsoenlijk onderbouwt.

Voorderest welkom, ben benieuwd hoelang je het volhoudt ;)

Inderdaad. :+
Die houding hebben wel meer mensen hier en die zijn niet erg geliefd.
Eerlijk gezegt kan ik me behoorlijk ergeren aan dit soort aanvallende types.
Je gaat zonder dat er iets gezegt is al in de verdediging. :D

Verder over het castreren, als ik de hengst hier op stal weer hoor of zie word ik er zelf bijna triest van.
Een mening geven kan prima, alleen een ander kan wel eens een andere mening hebben die ook gegeven mag worden.
Niet alleen jou mening telt hier, anders zou het trouwens ook wel erg saai worden.

Verder ga ik met Kirr mee.

Bojar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:56

Welkom op Bokt!
Ik deel je menig absoluut niet. Ik heb zelf een hele lieve ruin en weet zeker dat als ik hem hengst had gelaten, ik een heel lastig beest had gehad! Nu kan kan hij samen met z'n vriendjes in de wei en heeft hij een heerlijk leventje. Dat had zeker niet gekund als hij hengst was geweest!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:57

Misschien moet TS dan maar naar Arabië emigreren... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:58

Was nog even vergeten te zeggen dat me de ruin die bij me verzorg merrie staat, haar nog wel eens wil bespringen als ze hengstig is :+

langstrumpf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 14:59

Nog even een korte verklaring, en alsnog mijn excuses. Kunnen we het hierna gewoon laten vallen? >.> Ik zal me beter gedragen, beloofd.

Heb op dit moment een lichte longontsteking, gelukkig een goed behandelbare vorm - werd aangestoken door mijn vader, mede door erg veel in zijn buurt te zijn geweest voordat de diagnose bij hem was vastgesteld. Dacht 'ik ben toch al verkouden' en ging gewoon door met lief doen |3 Maar daardoor doen mijn longen en keel al lange tijd zeer, wat mijn humeur niet ten goede komt, en mijn normaallijks medium-sized lontje naar XXS verkleint *schaam*

Ik bijt inderdaad te snel van me af, en denk te vaak niet na voordat ik iets zeg. Ik kan eventueel de ietwat hatelijke berichten verwijderen, als jullie dat ook goed vinden. Ik schaam me na die tijd er wel altijd voor als ik zo tekeer ben gegaan >: Ik bied mijn verontschuldigingen aan, aan iedereen die ik heb beledigd, en zal me ook een wat opener instelling aanmeten tegenover het onderwerp. Iets te veel onderzoek gedaan naar de redenen tegen, en te weinig bij de redenen voor castratie. Ik begrijp nu, dat het toch wat moeilijker ligt dan ik voorheen had gedacht, nogmaals mijn excuses v.v

Mijn botte gedrag stamt ook uit een erg onplezierige basisschool/onderbouw tijd. Kleinste en magerste (doch oudste) van de klas, snel huilen, dus makkelijk slachtoffer >3> Uiteindelijk aangemoedigd door moeder en zus een 'sla d'rop' mentaliteit aangemeten, die iets te stevig is blijven kleven, ook verbaal. Mijn excuses (ja, alweer) voor mijn ongepaste gedrag, zal me verder verwijderen van dat specifieke onderwerp.

Slightly forgiven and forgotten, alstublieft? >': Ik schaam me nu nogal dood >.> Shouldn't have flown off the handle like that.

(voor wie't nog niet gemerkt heeft - ik gebruik erg veel Engels, mede door een heel leger aan engelstalige vrienden/gedeeltelijk engelse opvoeding, enz.)

Mijn oprechte excuses, ik zal er geen woord meer over uiten - heb al voldoende schade aangericht, ik wil gewoon dat de rest van mijn tijd op dit forum wat prettiger zal verlopen.

Vriendelijke groet,

Tania (is an idiot, excuse my stupidity)

langstrumpf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 15:02

Btw, kan ik nu al wel of niet wat plaatsen in Uit De Kunst? Zou graag wat recente schetsjes willen laten zien (helaas nog geen paardjes, ben nog te veel aan't oefenen - toch heel anders dan hert/hondachtige/katachtige), aangezien op mijn deviantART voornamelijk oud spul staat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:03

x_Marr schreef:
Pluttersput: dankje, ik heb het gedaan :))

Sinds wanneer wordt alle natuur en instincten verwijdert bij een castratie :? Tis geen hersenoperatie :=

.

Hahaha geniaal _O-

Welkom trouwens. Ik snap je visie niet zo goed wat betreft het castreren? Zou je die wat meer willen uitleggen? Waarom verdwijnen alle instincten en natuur uit een paard als je dat doet dan?

En ja, je kan als het goed is al posten op UK :j (dacht ik, pin me er niet op vast)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:04

Vreemdste bokt introductie die ik tot nu toe heb gezien.....

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:05

Welkom op bokt! :)

TS ooit eens op een hengst van zo'n 700 kilo gepast die niet mag dekken? :D Vraag me af of je dan nog dezelfde mening hebt. :)
Een hengst is een BOM hormonen en levensgevaarlijk in de verkeerde handen. :)
Laatst bijgewerkt door Shattered op 30-03-10 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Dat is een wending die ik niet verwacht had, imo: excuses aanvaardt! En nu, op naar een hoog berichtenaantal!

Kirrr

1000 excuses, maar geen onderbouwde uitleg of antwoord op alle vragen/opmerkingen die hier geplaatst worden....

Ik dacht net hetzelfde Kuggur, zit al enkele jaartjes op bokt en zoiets nog nooit tegengekomen :p

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:06

Kuggur schreef:
Vreemdste bokt introductie die ik tot nu toe heb gezien.....

_O- vond ik ook

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:07

Het meisje rijd AL 1,5 maand paard op de manege. Dan weet ze natuurlijk helemaal hoe alle hengsten zich gedragen :) Super ervaren ruiter hebben we in ons midden gekregen.

Welkom.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:09

Nou TS, blij dat je ook normaal kan doen, maar ja wat is normaal hier op bokt :P
Hopelijk kan je je licht hier opsteken en je mening/kennis verbreden/bijstellen. Het is allemaal niet zo zwart/wit als jij denkt.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:12

welkom op bokt,

iedereen heeft een eigen mening en daarom is het een discussie site.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:13

_sparta_ schreef:
Het meisje rijd AL 1,5 maand paard op de manege. Dan weet ze natuurlijk helemaal hoe alle hengsten zich gedragen :) Super ervaren ruiter hebben we in ons midden gekregen.

Welkom.

Dat verklaard het.

Ik dacht vroeger ook dat ik wel n hengst kon houden, en dat het zielig was om te castreren...
Ach ja. *mompelt iets over wel ouder geworden maar niet véél wijzer*

langstrumpf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 15:24

Dat ik pas 1.5 maand rijd betekent niet dat ik voorheen nooit met paarden ben omgegaan ;) Maar goed, ik houd er maar over op. Ik moet inderdaad nog veel leren. Ik heb dus een verkeerd mentaal beeld van Gelding vs Stallion, zal me maar eens te goed doen aan correcte informatie (en een aantal bevriende ruiters aan hun jasje trekken, die mede factor waren voor de opbouw van mijn mening tegenover dit onderwerp, voor een nadere verklaring). Zoals mijn biologieleraar al zei tegen mij over mijn profielwerkstuk, moet je een onderzoek eigenlijk van meerdere kanten bekijken, iets dat ik nogal eens vergeet. Terwijl zwart/wit denken toch iets is dat ik bij -andere- mensen ergerlijk vind, misschien merk ik het niet van mezelf? Is iets waar ik aan zal moeten werken.

Maar goed, met het onnatuurlijke bedoelde ik dat het beestje simpelweg niet langer 'mannelijk' gedrag vertoont terwijl het toch nog 'officieel' een mannejte is >3> Maar ik begrijp nu al wat beter dat dat soms nou eenmaal erg schadelijk gedrag kan zijn, en begrijp nu ook al stukken beter waarom een castratie vaak onvermijdelijk is. Ik ben koppig, maar over het algemeen in ieder geval een snelle leerling ;) Zal eens aan m'n instructeur (en tevens eigenaar van de manege) vragen welke paardjes er allemaal ruin zijn, ik begin te vermoeden dat de haflinger waar ik meestal op zit toch niet helemaal man meer is xD Mede doordat een vriendin die bij die manege reed zei dat dat beessie bokt, en ik daar nu toch totaal niks van merk *gniffel*

Grappig, ik claim een hekel te hebben aan de werkwijze van Peta, maar verbaal ben ik geen snars beter dan zij. Maar goed, ik zal me voortaan gedragen, en ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen met het onderwerp Gelding vs Stallion. Is daar eventueel een topic over waar ik meer informatie kan opdoen?