mensen een topic verbod geven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jeweetwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:15

Caira schreef:
Alleen dat feit is toch al schokkend, dat er blijkbaar zoveel topics zijn waarbij er zo respectloos wordt gesproken.

Jeweetwel, wil je ergens anders gaan mopperen? Het is volledig offtopic

Vindt het niet oftopic hooR!!!Is gewoon mijn mening!!!
Zal het niet meer doen chiara :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:15

djuno schreef:
Ik geloof dat een ieder hier een ander topic voor ogen heeft...

Die indruk krijg ik ook. Ik weet niet om welk topic het gaat, maar denk even in zijn algemeenheid door.

Dat iemand die zwaar opgelicht is zijn verhaal niet zonder meer op Bokt kwijt kan is helaas maar al te waar. Maar dat geldt ook voor andere media, bijv. de krant. Als iemand onschuldig wordt aangeklaagd staat dat op de voorpagina van de Telegraaf, en de rectificatie een aantal dagen later op pagina 6 leest niemand, wat bij de mensen blijft hangen is die voorpagina. En daar doe je helemaal niets aan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:22

Dan krijg je dus topics waarin alleen mensen die de mening delen mogen reageren... of topics waarin iets ter discussie staat wat al vaker ter discussie heeft gestaan, waar iemand dan maar 1 X in zijn/haar bokt leven op mag reageren...
Wordt het ook een beetje saai, lijkt mij.

En vooral onderwerpen die emotioneel gevoelig liggen, daar lees je vaak zeer emotionele reacties, die op diverse manieren gelezne kunnen worden.
En als je dan iemand de mond wilt snoeren vanwege een gebrek aan argumenten.... of omdat iemand niet dezelfde mening deelt?

vrijheid van meningsuiting, of een verbod op meningsuiting?
vrijheid van het delen van ervaringen of een verbod daarop?
leven en laten leven, voor een ruzie heb je nog altijd 2 partijen nodig.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:28

Alane schreef:
Dan krijg je dus topics waarin alleen mensen die de mening delen mogen reageren... of topics waarin iets ter discussie staat wat al vaker ter discussie heeft gestaan, waar iemand dan maar 1 X in zijn/haar bokt leven op mag reageren...
Wordt het ook een beetje saai, lijkt mij.

En vooral onderwerpen die emotioneel gevoelig liggen, daar lees je vaak zeer emotionele reacties, die op diverse manieren gelezne kunnen worden.
En als je dan iemand de mond wilt snoeren vanwege een gebrek aan argumenten.... of omdat iemand niet dezelfde mening deelt?

vrijheid van meningsuiting, of een verbod op meningsuiting?
vrijheid van het delen van ervaringen of een verbod daarop?
leven en laten leven, voor een ruzie heb je nog altijd 2 partijen nodig.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik neem aan dat zon persoon pas een verbod krijgt als ze eigenlijk al te ver zijn gegaan? Bij een ander/nieuw topic kunnen ze weer hun 'mening delen' maar als het (weer) echt kwetsend/beledigend etc. wordt die persoon pas (weer) een 'topic verbod' krijgen.

Zo bedoel je dat toch Caira?

Daks

Re: mensen een topic verbod geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:33

ik heb geen idee waar het over gaat. maar leven en laten leven is hier vaak op bokt gezegd maar word helaas niet nageleefd. Misschien kan je desbetreffende bokken een vriendelijk pb sturen dat haar posts vervelend zijn en onnodige discussies uitlokken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:36

En wie beslist wat vervelend is, en wat niet? De beoordeling is ten allen tijde subjectief.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:37

Caira schreef:
Ja maar dat is het dus, er wordt door die personen niet weggeklikt, sterker nog ieder greintje fatsoen wordt overboord gegooid en het is hakken waar je hakken kunt!

Als ik denk welk topic het is vind ik het eerlijk gezegd nog wel meevallen! Ik zie het vele malen erger.
Ook bij andere topics als dieren ziek zijn wordt er door TS gevraagd geen vervelende reacties te geven en dan wordt het ook gedaan, geen haan die er dan naar kraait. Maar nu ineens wel. Iedereen heeft een andere mening en daar zul je het mee moeten doen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:39

jijzelf als jij je mateloos irriteerd aan iemand zijn post ofzo en je ziet dat dat een onnodige discussie uitlokt dan kan jij zelf bepalen of je dat vervelend vind

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:39

Ik kan alleen iemand kwetsen als die zich laat kwetsen...
en roepen dat iemand je beledigd heeft kan al heel vlot...

Ik zie ook topics waar mensen hun mening geven, af en toe dan wel met opmerkingen die op 2 manieren gelezen kunnen worden en de volgende 2 bladzijdes lees je alleen nog maar, heb je al getemd, ik heb ene mod gepeebeet.... etc etc...
dan vraag ik me wel eens af wie er nu op een slotje aanstuurd?
Wie een topic verbod zou moeten krijgen.

Als iemand een reactie plaatst die fel of scherp is, en dan vooral in een zeer emotioneel beladen topic, dan kun je die opmerking ook negeren, ipv zelf persoonlijk te worden of opdezelfde manier te reageren.

maar een stdionverbod?? voor een uit of thuis wedstrijd.... voor of tegen TS, ik vind het not done..
wordt een gebruiker/bokker persoonlijk of grof, dan heb je een TeM knop, maar dat hoef je dan niet open en bloot te vermelden of je stuurd de bewuste bokker een pb, gewoon normaal en vriendelijk..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:40

Daks schreef:
jijzelf als jij je mateloos irriteerd aan iemand zijn post ofzo en je ziet dat dat een onnodige discussie uitlokt dan kan jij zelf bepalen of je dat vervelend vind

precies, en je beslist zelf of je daarop reageerd of niet.... dat beslist die andere bokker niet voor jou.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:41

@ Cassidy:
Nodeloos kwetsende dingen zeggen? Stoken? Etc?
Sommige dingen zijn duidelijk 'vervelend', en verzieken al snel een topic.
Ik denk dat de berichten vervelend/ niet-vervelend snel te onderscheiden zijn qua een 'topicverbod', omdat dat dan ook niet zomaar 'vervelende berichtjes' zijn (andere woorden: iemand moet duidelijk te ver gaan).

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:43

Alane schreef:

Ik zie ook topics waar mensen hun mening geven, af en toe dan wel met opmerkingen die op 2 manieren gelezen kunnen worden en de volgende 2 bladzijdes lees je alleen nog maar, heb je al getemd, ik heb ene mod gepeebeet.... etc etc...

Als iemand een reactie plaatst die fel of scherp is, en dan vooral in een zeer emotioneel beladen topic, dan kun je die opmerking ook negeren, ipv zelf persoonlijk te worden of opdezelfde manier te reageren.

maar een stdionverbod?? voor een uit of thuis wedstrijd.... voor of tegen TS, ik vind het not done..
wordt een gebruiker/bokker persoonlijk of grof, dan heb je een TeM knop, maar dat hoef je dan niet open en bloot te vermelden of je stuurd de bewuste bokker een pb, gewoon normaal en vriendelijk ..

Maar zon 'aanvallende bokker' gaat dan toch ook 'open en bloot' te ver? Ik vind dat daar best een stokje voor gestoken mag worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 16:48

Alane schreef:

Dat vind ik echt een kul verhaal, natuurlijk ben je gekwetst als iemand zegt dat je een moordenaar bent of harteloos. Als zoiets je niet kwetst dan zit er volgens mij een steekje bij je los.

Het gaat erom dat er gewoon mensen zijn die niet met respect kunnen posten in sommige topics en die gruwelijk persoonlijk worden. Die mensen mogen van mij best eens verteld worden dat ze zich OF moeten kunnen gedragen OF op kunnen hoepelen. Alleen kunnen wij dat wel roepen, maar uitvoeren wordt wat lastig...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:51

Nogmaals, ik weet niet om welk topic het ging. Maar na je laatste opmerking Ciara, denk ik inmiddels wel te weten over welk topic het gaat.

Maar even algemeen. Voordat iemand weer denkt dat ik het op mezelf betrek :D

Wat iemand kwetsend vindt, hoeft een ander nog niet te vinden.
De een is wat teerderbesnaard dan de ander.
De een is denkt ook wat meer door dan de ander.
De een schrijft dingen tussen de regels door die een ander niet als zodanig herkent.
En het omgekeerde kan ook, dat er dingen tussen de regels door worden gelezen die er niet staan.
En begrijpend lezen is voor sommigen ook een probleem.

Er is al eerder geroepen dat topics tegenwoordig te snel geslotterd worden.
En vergeleken met de begintijd van Bokt, kan ik het daar alleen mee eens zijn.

Berichten die duidelijk te ver gaan, zouden eigenlijk moeten worden verwijdert, en tijdig worden verwijdert voordat de boel escaleert. Dit gebeurt niet, dus wordt er geslotterd.
Een slotje omdat de boel escaleert zou eigenlijk niet hoeven. Alleen heb ik begrepen dat een topic netjes opschonen, zodat de discussie er niet door wordt verstoord, heel veel werk is.
En gezien het huidige formaat van bokt en het aantal moddies, is dit gewoon niet haalbaar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 16:52

Maar je moet het ook met me eens zijn dat het niveau van de posts en het respect hebben voor elkaar ook sterk gedaald is!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:55

Alane schreef:

wordt een gebruiker/bokker persoonlijk of grof, dan heb je een TeM knop, maar dat hoef je dan niet open en bloot te vermelden of je stuurd de bewuste bokker een pb, gewoon normaal en vriendelijk..

Hier ben ik het mee eens!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 16:58

Ik denk dat je niet snapt wat ik bedoel Alane, geeft niet ik ga bedenken hoe ik het duidelijker uit kan leggen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:59

Caira schreef:
Alane schreef:

Dat vind ik echt een kul verhaal, natuurlijk ben je gekwetst als iemand zegt dat je een moordenaar bent of harteloos. Als zoiets je niet kwetst dan zit er volgens mij een steekje bij je los.

Het gaat erom dat er gewoon mensen zijn die niet met respect kunnen posten in sommige topics en die gruwelijk persoonlijk worden. Die mensen mogen van mij best eens verteld worden dat ze zich OF moeten kunnen gedragen OF op kunnen hoepelen. Alleen kunnen wij dat wel roepen, maar uitvoeren wordt wat lastig...

Maar ik vind het wel moord, en dan...
Dan mag ik dat toch zeggen, want dat vind ik.
Ik mag toch zeggen dat ik het er niet mee eens ben, maar ook zeer zekers niet voor TS, of die er al goed over nagedacht heeft omdat ik mensen ken in hetzelfde schuitje en die eeuwige spijt hebben. Maargoed, ik weet ook wel dat dit niet voor iedereen geldt. Maar daar mag je iemand toch attent op maken? Nee, dan wordt er al geschreeuwd dat dat niet mag en TS heeft er niet om gevraagd...
Moet jij eens opletten in hoeveel topics je als moraalridder mag komen opdraven!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 17:00

Nee ik ben het ook absoluut niet eens met de TS daar, maar er is een verschil tussen dat zeggen en tussen de TS zo hard mogelijk proberen te kwetsen.

Maar ach, misschien ben ik ook gewoon BOKT-moe. Misschien is het gewoon tijd om verder te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:06

Denk dat mensen iets eerder op hun kop zouden moeten krijgen, idd, er zijn reacties die erg ver gaan, maar het lijkt soms ook zo te zijn dat je in een emotioneel beladen topic maar één mening mag hebben.
Al viel me dat bij nader inzien wel weer mee, toen ik een mening gaf die tegen de TS inging, vonden een aantal mensen die wel respectvol en vriendelijk gebracht. Volgens mij is dat het punt ook. Als er vriendelijk en mild gediscussieerd wordt door voor- en tegenstanders, blijkt er best wat goodwill te bestaan.

De grens van vrijheid van meningsuiting ligt volgens mij bij de grenzen van fatsoen. Als een mening op een onfatsoenlijke manier geventileerd wordt, kan ik goed begrijpen dat mensen gaat stijgeren, dat is niet meer dan normaal.

Anderzijds is het ook zo, dat er soms dingen gezegd worden, die volkomen waar zijn, maar te confronterend zijn, en daardoor kwetsend opgevat worden. Of dat dan de bedoeling van de poster is, is nog maar de vraag.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:10

Caira schreef:
Nee ik ben het ook absoluut niet eens met de TS daar, maar er is een verschil tussen dat zeggen en tussen de TS zo hard mogelijk proberen te kwetsen.

Maar ach, misschien ben ik ook gewoon BOKT-moe. Misschien is het gewoon tijd om verder te trekken.

Dat begrijp ik wat je bedoelt! Ik ben er wel voor om eerlijk voor mijn mening uit te mogen komen, maar iemand zo hard mogelijk te kwetsen is nooit mijn bedoeling! Dat is ook niet nodig!

Dat heb ik soms ook, laat Bokt maar... :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:11

Wat ook zo is, is dat natuurlijk je iets hier op Bokt mept het heel anders over kan komen dan dat je daadwerkelijk bedoelt!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:14

Caira schreef:

Wat ik erger vind is dat iemand probeerd voor een ander te bedenken of iets kwetsend is of niet. oF dat iemand doordoor een opmerking beledigd is of wordt.

Dat kan een ieder voor zichzelf beslissen en daarvoor biedt Bokt diverse mogelijkheden, TeM of PB.

Ik begrijp je heel goed en denk dat ook ik wel weet wel topic er bedoelt wordt, maar moet alles dan maar in roze watje bverpakt worden omdat er een bokker mee kan lezen die mischien kan vinden dat mijn opmerking of reactie iemand kan kwetsen of beledigen??

Oftewel een hond zoeken bij een stok die er mischien helemaal niet is.. .. .. en dat is pas kwetsend en beledigend, voor iemand anders reageren is kleinerend.. .. en dat is wat er vaker gebeurd, en waardoor topics uit de baan vliegen... en uieraard worden alle bekenden gemobiliseerd ter ondersteuning...
ala als er 1 schaap over de dam is, wordt gelijk de gehele afrastering afgebroken, ipv dat ene schaap te laten lopen en het gat te repareren...
En mi wil men, het weggelopen schaap doodschieten zodat de rest angstig achter het hek blijft.

Daarnaast is de mening van een ander net zo waardevol als je eigen mening, of je het met elkaar eens bent of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:14

MamboBeach schreef:
Maar ik vind het wel moord, en dan...
Dan mag ik dat toch zeggen, want dat vind ik.
Ik mag toch zeggen dat ik het er niet mee eens ben, maar ook zeer zekers niet voor TS, of die er al goed over nagedacht heeft omdat ik mensen ken in hetzelfde schuitje en die eeuwige spijt hebben. Maargoed, ik weet ook wel dat dit niet voor iedereen geldt. Maar daar mag je iemand toch attent op maken? Nee, dan wordt er al geschreeuwd dat dat niet mag en TS heeft er niet om gevraagd...
Moet jij eens opletten in hoeveel topics je als moraalridder mag komen opdraven!

Klopt, soms wordt er door de bokkers zelf erg streng gecensureerd, en dat is volgens mij ook op de manier die op dat moment het beste uitkomt.
Neemt niet weg dat het woord 'moord' niet helemaal handig is misschien, en ik kan me voorstellen dat dat erg kwetsend is, maar goed, ik ben fanatiek pro-life, en vind sommige dingen ook echt af te keuren. Wat ik ook wel heb gezegd.
Wil maar zeggen dat je sommige dingen ook iets tactischer kunt brengen. Als je mensen tegen je in het harnas jaagt, zullen ze sowieso niet meer open staat voor (misschien heel goede) argumenten. Dit is geen aanval op jou, hoor, MamaboBeach, (ik weet niet eens wat je in het desbetreffende topic gepost hebt) want ik ben het met je eens dat er soms erg eenzijdig gecensureerd wordt door de bokkers zelf. Ik vind dat oprecht heel jammer, het doodt de discussie, het is een killer voor respect, en mensen staan totaal niet meer open voor andere ideeën en gedachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:16

Alane schreef:
Caira schreef:

Wat ik erger vind is dat iemand probeerd voor een ander te bedenken of iets kwetsend is of niet. oF dat iemand doordoor een opmerking beledigd is of wordt.

Dat kan een ieder voor zichzelf beslissen en daarvoor biedt Bokt diverse mogelijkheden, TeM of PB.

Ik begrijp je heel goed en denk dat ook ik wel weet wel topic er bedoelt wordt, maar moet alles dan maar in roze watje bverpakt worden omdat er een bokker mee kan lezen die mischien kan vinden dat mijn opmerking of reactie iemand kan kwetsen of beledigen??

Oftewel een hond zoeken bij een stok die er mischien helemaal niet is.. .. .. en dat is pas kwetsend en beledigend, voor iemand anders reageren is kleinerend.. .. en dat is wat er vaker gebeurd, en waardoor topics uit de baan vliegen... en uieraard worden alle bekenden gemobiliseerd ter ondersteuning...
ala als er 1 schaap over de dam is, wordt gelijk de gehele afrastering afgebroken, ipv dat ene schaap te laten lopen en het gat te repareren...
En mi wil men, het weggelopen schaap doodschieten zodat de rest angstig achter het hek blijft.

Daarnaast is de mening van een ander net zo waardevol als je eigen mening, of je het met elkaar eens bent of niet.

Totaal mee eens, goed gesproken. Zo voel ik dat ook.

Dodelijk voor een goede discussie, zulke dingen.