Aanwezigheid uitzetten door Mods

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:44

Jannepauli schreef:
Hier zou het forumbeheer toch heel eenvoudig een regeltje kunnen toevoegen in de zin van "Denk erom, een mod kan door drukke werkzaamheden of afwezigheid niet altijd meteen reageren"

Dat is toch vanzelfsprekend? :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:08

Jannepauli schreef:
@ Odetteke: in dat geval schakelt de mod toch gewoon even om van aanwezig naar afwezig?

@ Mas: ogenblikkelijk reageren wordt toch ook niet altijd verwacht? Als er iets aan de hand is en een mod wordt daarop geattendeerd, dan zal toch eerst even gelezen moeten worden waar het over gaat, wie de eventuele aanstichters van het ongenoegen zijn?

Nee, dat wordt niet altijd verwacht. Maar ik heb het nu ook over brandjes/situaties waarin een topic meteen op slot of naar de MH moet, vanwege spammers of relaccounts. Wanneer iemand mij een pb stuurt als ik online sta terwijl ik in werkelijkheid even met de hond buiten loop oid dan kan ik in zo'n geval niet meteen ingrijpen, zelfs al sta ik dan op online.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:31

odetteke schreef:
Jannepauli schreef:
Hier zou het forumbeheer toch heel eenvoudig een regeltje kunnen toevoegen in de zin van "Denk erom, een mod kan door drukke werkzaamheden of afwezigheid niet altijd meteen reageren"

Dat is toch vanzelfsprekend? :o

Blijkbaar niet... voor iedereen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:32

Mas schreef:
Jannepauli schreef:
@ Odetteke: in dat geval schakelt de mod toch gewoon even om van aanwezig naar afwezig?

@ Mas: ogenblikkelijk reageren wordt toch ook niet altijd verwacht? Als er iets aan de hand is en een mod wordt daarop geattendeerd, dan zal toch eerst even gelezen moeten worden waar het over gaat, wie de eventuele aanstichters van het ongenoegen zijn?

Nee, dat wordt niet altijd verwacht. Maar ik heb het nu ook over brandjes/situaties waarin een topic meteen op slot of naar de MH moet, vanwege spammers of relaccounts. Wanneer iemand mij een pb stuurt als ik online sta terwijl ik in werkelijkheid even met de hond buiten loop oid dan kan ik in zo'n geval niet meteen ingrijpen, zelfs al sta ik dan op online.

Maar als jij met de hond gaat wandelen, doe je je huisdeur toch ook dicht? Waarom dan niet gewoon even je aan-/afwezigheidsknop omzetten? :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:46

Jannepauli schreef:
Maar als jij met de hond gaat wandelen, doe je je huisdeur toch ook dicht? Waarom dan niet gewoon even je aan-/afwezigheidsknop omzetten? :)

Plan jij je hele dag? Ik niet namelijk.
Terwijl de pc aan staat loop ik naar boven om de was op te hangen, gaat de telefoon, gaat er een beker drinken omver etc. etc. En als ik toch met iets anders bezig ben besluit ik spontaan om een stuk te gaan wandelen, in de tuin te gaan zitten, boodschappen te doen, eten te gaan koken, een spelletje spelen etc. etc. Ik zou echt minstens 10x per dag mijn boktinstellingen moeten wijzigen als het op die manier zou moeten, da's geen doen. Waarom zou een mod dan de keuze niet mogen maken om op afwezig te staan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:52

Beetje vergezocht Odetteke, en bovendien ben jij geen mod maar een gewone poster. Van jou wordt niks verwacht en het zal de meesten een zorg zijn wat jij uitspookt. :)
Maar een mod neemt een bepaalde taak op zich en daar horen gewoon afspraken bij lijkt me. Wil je die niet, moet je ook geen mod willen zijn.

Mars

Re: Aanwezigheid uitzetten door Mods

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:57

Odetteke geeft wel goed aan hoe dat soort dingen vaak verlopen :j Ik zit te modden, intussen gaat de deurbel of de telefoon, of er gebeurd iets anders in huis... Dan sta ik op en in de meeste gevallen gooi ik de laptop dan dicht en sta ik op afwezig, maar ik laat hem ook weleens open staan. Dat kan ook gebeuren en dan lijkt het dus ook onterecht of ik er ben.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:00

Maar ik ben wel een tijd mod geweest ;)
Ik vond altijd dat als ik niet kon garanderen dat ik echt online was ik mezelf gewoon op afwezig moest zetten ookal was ik wel aanwezig. In feite kwam het er op neer dat ik altijd op afwezig stond. Liever afwezig terwijl je werkelijk aanwezig bent dan andersom.

Zo'n ramp was dat niet, op vakanties na was het een zeldzaamheid dat zaken echt zo dringend waren dat er gelijk een slotje op moest, en dan is dat voor een andere mod niet zo veel moeite om dat even te plaatsen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:02

Ja ho, het gaat toch niet over even een paar minuten weg zijn? Dat is natuurlijk flauwekul - niemand verwacht van een mod dat die 100% aanwezig is als je je 'on line' hebt staan. Maar als je een paar uur de deur uit gaat, of in de tuin gaat zitten, kun je toch gewoon besluiten dat ding even uit te zetten?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:46

Als ik een paar uur weg ga van mijn laptop dan sla ik die dicht en sta ik inderdaad offline :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:59

Jannepauli schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal merkwaardig als een MOD haar/zijn aanwezigheid niet kenbaar maakt door het aanwezigheidsknopje op 'niet zichtbaar' te zetten. Een mod heeft tenslotte een functie aangenomen en daar horen toch ook verplichtingen bij? Als je als mod niet aangesproken wil worden door posters, waarom wil je dan mod zijn?

Jannepauli, heb je de rest van de berichten gelezen? Mods kiezen er bijvoorbeeld voor om *in bepaalde omstandigheden* niet zichtbaar te zijn.

Bovendien zijn er veel meer taken voor mods dan alleen reageren op pb'tjes van gebruikers, het is ook maar wat op dat moment je aandacht vraagt. Als ik een bepaalde zaak uit wilde zoeken (lang topic aandachtig doorlezen, voorgeschiedenis uitzoeken) had dat even prioriteit boven het reageren op gebruikers - dat is iets waar je je aandacht wel bij nodig had. Een ander moment is dan misschien juist wel weer geschikt om gebruikers te woord te staan.

Ik vind het persoonlijk wel zo handig dat 'online' meestal betekent 'kan ook onmiddellijk reageren'. Want voor minder belangrijke dingen kun je ook offline mods prima pb'en.

Citaat:
Als een mod even geen dienst heeft, okay - zet dan je knopje maar om. Maar ls je wel geacht wordt om op een bepaald moment een subforum in de gaten te houden, waarom zou je je dan verstoppen?

Mods worden niet geacht op een bepaald moment een bepaald forum in de gaten te houden, ze hebben geen diensturen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:30

Ik heb de rest van de posten gelezen, ja (ben jij schooljuffrouw? ;) ) maar dat hoeft niet te betekenen dat ik er dan - desondanks - geen mening meer over heb.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:04

Jannepauli schreef:
...maar dat hoeft niet te betekenen dat ik er dan - desondanks - geen mening meer over heb.

Je mag best je mening hebben, maar je aannames klopten niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:16

Over aannames gesproken.......... :z

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:40

Het begrip dat teamleden naast Bokt nog een heleboel andere (en belangrijkere :P ) dingen te doen hebben is bij sommige mensen -helaas- echt ver te zoeken. En zeker wanneer de desbetreffende mod (of beheerder, of bc-lid,..) bijv. wel prive zit te posten gewoon voor de ontspanning maar even geen zin/tijd/humeur heeft voor modzaken. Soms wordt er echt heel claimend of zelfs ronduit onbeschoft gereageerd. :\

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 19:40

Jannepauli schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd nogal merkwaardig als een MOD haar/zijn aanwezigheid niet kenbaar maakt door het aanwezigheidsknopje op 'niet zichtbaar' te zetten. Een mod heeft tenslotte een functie aangenomen en daar horen toch ook verplichtingen bij? Als je als mod niet aangesproken wil worden door posters, waarom wil je dan mod zijn?
Bovendien veroorzaak je dan alleen maar extra werk voor andere teamleden - zoals hierboven al gezegd gaat een poster dan wel op zoek naar iemand die wel aanspreekbaar is en kan zo terecht komen bij een mod die wellicht voor het subforum helemaal niet aanspreekbaar is.
Als een mod even geen dienst heeft, okay - zet dan je knopje maar om. Maar ls je wel geacht wordt om op een bepaald moment een subforum in de gaten te houden, waarom zou je je dan verstoppen?

Ik moet zeggen dat ik het wel met Jannepauli eens bent. Er zijn Mods die gewoon standaard niet tonen of ze wel of niet aanwezig zijn. Dan zou ik ook zeggen, geef aan wanneer je bent en wanneer niet. Het gaat niet om wanneer iemand 10 minuten zijn hond uitlaat, want zo'n brand is er nooit. En wanneer er brand is en je staat standaard als niet aanwezig wentel je automatisch het werk naar een ander over. Vind het persoonlijk weinig collegiaal, maar goed schijnbaar is dat geen probleem onderling.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:32

Met uitzondering van midden in de nacht zijn eigenlijk altijd wel mods zichtbaar aanwezig en dus aanspreekbaar. Die kan je dan ook aanspreken en gelukkig is de sfeer in het team zodanig, dat wij het onderling dan wel regelen dat het afgehandeld wordt. Ik zie dus eerlijk gezegd het issue niet.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:50

Men is bang dat je overwerkt raakt karl ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:05

Maar goed, als er toch altijd mods online zijn, snap ik weer niet helemaal waarom de tems niet structureel in de gaten gehouden kunnen worden. Want de TeM is toch echt een stuk makkelijker - dan kunnen alle online mods het zien en niet alleen maar 1.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:18

Als ik overdag onder werktijd even online kom, dan sta ik ook weleens als afwezig. Reden is dat het vaak druk is op het werk en ik dan even een kijkje wil nemen, maar niet de mogelijkheid heb om echt taken op te pakken. Als ik thuis ben (en dus m'n handen vrij heb) sta ik wel altijd op online.

Shadow, volgens mij wordt er door de aanwezige mods wel regelmatig naar de temlijst gekeken. Ik probeer dat in elk geval wel te doen, alleen niet elke minuut of elke 10 minuten. Vaak ben je met dingen bezig die je aandacht vragen en dan werkt het niet fijn om constant een extra scherm open te hebben en te gaan zitten refreshen, dan komt er van de rest van het werk weer niets terecht.
Maar als er echt een spoedje is dan is het toch hopelijk wel zo dat er een mod bereikbaar is? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:29

Oscar schreef:
Shadow, volgens mij wordt er door de aanwezige mods wel regelmatig naar de temlijst gekeken. Ik probeer dat in elk geval wel te doen, alleen niet elke minuut of elke 10 minuten.

Hoewel de temafhandeling in het geheel wel een stukje vlotter is geworden (is tenminste mijn indruk) vind ik toch dat spoeddingen lang niet altijd snel worden opgepakt, ook niet als het heel duidelijk is dat er spoed is. En dat vind ik gewoon jammer, omdat het TeM-systeem veeeeel geschikter zou moeten zijn voor snelle afhandeling dan pb'tjes. (Meer mods die het lezen, later terug te zoeken door andere mods, je kunt meerdere Tems in 1 keer afhandelen, allemaal redenen waarom die hele pb's eigenlijk niet nodig zouden moeten zijn.)
Bovendien blijft het sturen van pb's voor de gebruiker erg omslachtig. De ene actie is
- tem
- typ toelichting

De andere is:
- open nieuw venster
- zoek online mod
- klik op pb
- kopieer link uit oorspronkelijke topic
- typ toelichting
En als je pech hebt en het wordt niet opgepakt en de mod is net offline gegaan (is me in elk geval al 2 keer overkomen) kun je na een paar minuten een andere mod gaan zoeken.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:35

Jannepauli en anderen, je hebt er geen idee van hoevaak Bokkers willen, eísen zelfs, dat een mod alles uit z'n/haar handen laat vallen om nú accuut een probleem op te lossen. Buiten het afwerken van de TeM-lijst en de samenhangende zaken moeten je topics doorgelezen worden en er wordt uiteraard ook van de teamleden verwacht ze meepraten op de teamfora, nog even los van de overige zaken.

Natuurlijk is het absoluut niet vrijblijvend om teamlid te zijn, Bokkers en mede-teamleden mogen zeker verwachten dat de mod minstens een uur per dag gemiddeld aan het werk is voor het forum, en ik weet dat de meeste teamleden daar ver overheen schieten (uitzonderingen daar gelaten). Maar ik denk echt dat veel Bokkers zich enorm verkijken op wat het werk inhoudt. Teamleden die zich lijken te drukken worden door de hoofdmods en het beheer achter de vodden gezeten, en als er geen verbetering is dan wordt verzocht om de functie neer te leggen. Maar je kunt niet verwachten dat teamleden dag na dag en avond na avond uren online zijn, alles uit de handen laten vallen, en zich niet meer bekommeren over hun studie, gezin, werk, etc. In de praktijk wordt dat echter wel zeer vaak verwacht.

Het verschil met veel ander vrijwilligerswerk is dat het werk op een forum bijna niet te plannen is. Het is niet zo dat je een aantal uur per week naar je vrijwilligerswerk gaat, je daar 100% inzet en daarna klaar bent. Forumleden wachten dat de mods een probleem oplossen wanneer zich dat voordoet, ongeacht het tijdstip en ongeacht de hoeveelheid werk dat dat kost. Dat zorgt, logischerwijs, geregeld voor wederzijds onbegrip.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:14

Gwen schreef:
Het verschil met veel ander vrijwilligerswerk is dat het werk op een forum bijna niet te plannen is.

Daar ben ik het zeker niet mee eens! Je kunt heel goed gewoon een bepaalde tijd inplannen (bv een uur) waarin je een bepaalde routine hanteert. (Eigen forum, teamfora, en daarna meer aandacht voor zaken die langer de tijd vergen.) En dan een half uur speling en soms wat extra.

Citaat:
Het is niet zo dat je een aantal uur per week naar je vrijwilligerswerk gaat, je daar 100% inzet en daarna klaar bent.

Ik moet zeggen dat ik op mijn huidige vrijwilligerswerk vaker bijspring dan dat ik als mod deed. Je hebt die grenzen zelf in de hand... maar het is voor een groot deel wel te plannen. Niet wat je doet, wel wanneer je de verwachte 1 a 1,5 uur besteedt. De situaties waarin je echt MOET en het niet kunt delen met een andere zijn als mod niet zo heel veelvoorkomend. Als je maar ongeveer elke dag een bepaalde tijd de zaken onderhoudt.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 00:47

Shadow, ik vind het prima als je het er niet mee eens bent, ik heb andere ervaringen :) .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:20

De echt dringende tems, lijken mij vooral ruzie en spam? Is het technisch niet mogelijk om de tems die als ruzie en spam staan aangeduid, in de lijst van de mods in een andere kleur (bv opvallend rood) aan te duiden? Dan weet men dat deze tem heel dringend is en dat er eerst naar gekeken moet worden.