Modden om het modden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:50

Eline schreef:
daarom zijn er de hoofdmods waar je altijd een klacht over een moderator neer kan leggen.

Maar wat als de betreffende mod nu zelf een hoofdmod is?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:21

Maartje: Dan kan je bij mij terecht, of als ik het ben bij Bart.

JP: Daar heb je denk ik gelijk één van de moeilijkste situaties te pakken die je als mod kan vinden. Ik kan in ieder geval zeggen dat er zeker rekening gehouden wordt met wie er de worm of aanstichter is in een topic. En als er dan een 'wellicht/misschien' overtreding van degene die aangevallen wordt tegenover staat, is de kans zeker aanwezig dat die op dat moment positief uitvalt. Maar op het moment dat iemand keihard tegen de aanstichter ingaat en op die manier zelf ook duidelijk de regels overtreedt, kan dat gewoon niet altijd door de vingers gezien worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:28

Jannepauli schreef:
De toelichting van Eline lijkt logisch. En toch.... ik zie vaak genoeg dat één poster de fout in gaat, vervolgens gaan daar mensen ( soms heel terecht) op reageren, en het eind van het liedje is een topic vol ruzie en sneren. Het gelijke monniken-gelijke kappen-principe gaat dan volgens mij niet meer op: er is één veroorzaker. Toch worden degenen die op het postgedrag van de veroorzaker reageren, óók afgestraft met een OW. Naar mijn mening moet in zo'n geval gekeken worden waar de worm in de appel zit.

Hier wil ik ook nog even op reageren.

Wanneer iemand op een bepaalde manier een negatieve toon in een topic zet dan kun je hier beter op temmen of een mod pb'en.
Door op dezelfde manier op zo iemand te reageren wakker je het vuur dan alleen maar aan en krijg je een hele vervelende sfeer.
Je kunt dan beter niet reageren. Of blijf respectvol en inhoudelijk, ook al zit je te koken.
Dan zal dit echt niet afgestraft worden met een OW.

Het gaat om de manier van reageren, om de persoonlijke sneren, respectloos reageren. Hier kun je een OW voor krijgen (in dit geval dus wel gelijke monniken-gelijke kappen voor de manier van reageren).
Niet zozeer om het reageren zelf.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:49

Tja Amanda... ik wil dat toch wat nuanceren. Niet reageren op een vervelende poster kan best wel even werken maar aan de andere kant geef je zo iemand toch ook het gevoel dat die te pas en te onpas maar iets kan roepen en er vervolgens ook mee wegkomt. In veel gevallen zal ik ook mijn mond wel houden, schouders ophalen en denken "sukkel dat je bent"!
Maar, als ik mij ergens écht aan stoor ( en dat moet er wel heel wat gebeuren), dan zal ik dat opmerken maar.. ik zal me niet tot het niveau verlagen van de veroorzaker. Ik denk dat ik gerust kan stellen dat mijn eigen postgedrag over het algemeen heel netjes is - en mijn zelfbeheersing is groot genoeg om niet tot scheldpartijen of kwetsende persoonlijke aanvallen te vervallen. Natuurlijk is de standaardregel dat je beter de mod kunt temmen of een pb sturen. Maar mods zijn er lang niet altijd en soms kan daardoor een topic uit de hand lopen. Om erger te voorkomen vind ik dat een poster dan best wel een waarschuwing mag geven. Maar die waarschuwing ( zeker als het fatsoenlijk gesteld is) moet dan niet met een OW beloond worden. Hooguit met een berichtje van de mod waarin je verteld wordt dat je niet als hulp-mod aangesteld bent. *D

Sammie

Re: Modden om het modden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:27

Janne, als jij temt op zo'n bericht wordt dat (als het goed is) verwijderd en misschien een pb gestuurd naar die persoon. Dan heeft die persoon écht niet het gevoel dat hij/zij te pas en te onpassen dingen kan roepen om er mee weg te komen. Júist het er op reageren en er op door gaan is wat die persoon wil. Hij of zij wíl een reactie zien op zijn/haar flauwe/gemene/ rare opmerking. Niks mooiers om die persoon dus gewoon te negeren, te temmen/pb sturen, het aan de mod's over te laten en gewoon doorgaan over het eigenlijke onderwerp. Imo ook wel afhankelijk van het soort opmerking dat gemaakt wordt, want er zullen best wel opmerkingen zijn waarbij een andere gebruiker even netjes kan melden dat het zo niet werkt, want... (uitleg). Het lijkt mij ook niet dat je voor zo'n opmerking een OW krijgt? Melden wat voor een domme dodo of achterlijke geit iemand is werkt, hoe verleidelijk, meestal niet :D Dat daar een OW opvolgt lijkt míj wel logischer. Echt gemene opmerkingen kun je beter links laten liggen. En dat is soms best moeilijk := :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:43

Je hebt wel gelijk Sammie! Maar ik voel me altijd zo sneaky als ik een keer tem.. het voelt een beetje als stiekem de juf zeggen dat er iets fout loopt. Nou ja, ik neem de OW dit keer maar ter harte. Voor een volgende keer zal ik de 'aanstichter' ( in mijn ogen dan) wel 's flink te grazen nemen via de pb :D
Ik moet wel nog even kwijt dat het contact dat ik had met de mod die mij informeerde over de OW, heel plezierig was hoor dus wat mij betreft geen kwaad woord daarover.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 21:01

Heel eenzijdige regels idd. Niet tegen de mod persoonlijk overigens, echt niet, die doet ook maar zn werk.

Ik zie op WN 2 topics over de geboorte van een veulen staan, dus denk goh, ik Tem, die horen tenslotte bij KS.
maar nee, WN heeft kennelijk nog steeds meer eigen recht dan de rest van bokt, die wel op KS dient te plaatsen....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:06

Jannepauli schreef:
Voor een volgende keer zal ik de 'aanstichter' ( in mijn ogen dan) wel 's flink te grazen nemen via de pb :D

'Te grazen nemen'? Wat wil je daar dan mee bereiken?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:02

Niet zo serieus, Shadow - er staat een lachend kopje achter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:57

Wat bedoel je dan wel?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:07

Eline schreef:
Wat betreft het topic op AR, de fora op Bokt zijn op dit moment per onderwerp ingedeeld. Soms levert dat situaties op als degene die je beschrijft, dat een topic op een bepaald forum thuishoort (voor het zoeken van diensten is EA-GZ in het leven geroepen) maar qua inhoud ook goed op een inhoudelijk forum zelf past. Dat zal bijvoorbeeld ook voor het aanbieden van karren of tuig het geval zijn, of het zoeken van een groom op Endurance, een dressuurzadel of dressuurhengst voor een dressuurmerrie op rijtechnisch. En dan loop je tegen een nadeel van fora aan: een topic kan maar op één plaats tegelijk staan, ook als het op meerdere plaatsen past. Om toch overzicht te houden, moet je dan een keuze maken - geen verplaatsen om het verplaatsen, maar verplaatsen om overzicht te behouden.

NIet helemaal mee eens. Door topics te verplaatsen kan ook genoeg onduidelijkheid ontstaan. Het 1ste waar mensen informatie over hun doelgroep zoeken, is bij dat gerelateerde onderwerp. Als er een discussie ontstaat over verschillende leverancies qua kwaliteit prijs whatever, kan deze (IMO) beter op dat desbetreffende onderwerp blijven staan.
Zelf heb ik een hoop verplaatsingen mee gemaakt waar ik zelf mijn twijfels bij heb. En dan krijg je inderdaad het gevoel 'modden om te modden'.

Zelfde zoiets als met EA, wat ik zelf al eerder heb aangekaart, in jullie (modteam) ogen zijn alle reacties offtopic, behalve een bod oid. Een vraag of wat dan ook, is helemaal geen offtopic bericht maar gerealteerd aan het onderwerp. Daarnaast zie ik ook vaak genoeg dat er ontzettend met 2 maten gemeten word, in de zin van "vandaag heb ik tijd om lekker veel reacties/vragen weg te halen, morgen heb ik er geen zin in". Ook zie ik een hoop topics waarin de TS zélf vraagt om evt. vragen ín het topic te vragen, zodat ze niet tig keer een antwoord hoeft te geven via PB ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:13

Unwritten schreef:
Er is eerlijk een grijs gebied met modereren, wat Nuage ook aanhaalt, we kunnen niet de ene wel wat toestaan en de ander niet..

Wat wel is, dat er zeker naar de situatie gekeken wordt, wanneer een topic zichzelf reguleert, en dus zelf na een opvlieger, rustiger wordt, zal er geen moderatoropmerking verschijnen. Echter, wanneer er in de opvlieging aanspreekwaardige dingen staan, dan wordt er alsnog aangesproken, anders lijkt het een vrijbrief om de regels te overtreden.

nee maar de mods van tegenwoordig nemen niet meer de tijd iemand die vaker negatief is krijgt sneller een ban of ow
ze lezen de topics maar half door.

stel dat iemand negatief door over bv lengte van de ruiter dan komt er een waarschuwing vervolgens gaat die persoon niet verder over de lengt maar over het feit dat de pony bv niet goed kan lopen want er zit een te groot zadel op iets heel anders (ik weet het slecht voorbeeld) maar toch volgt er een ow

of het feit als je een andere mening hebt die niet gerespecteert wordt, je gaat er tegen in het halve topic is pissig en dan komt er een mod..hup ow

ik zie het steeds gebeuren vriendjespolitiek onder de mods, niet goed lezen en verwoorden van mods..
en een menig hebben is sowieso verboden op bokt

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:24

Kaisa: dat kan ik me vanuit jouw optiek absoluut voorstellen, en het is ook gewoon geen ideale situatie. Maar op dit moment, binnen de bestaande forumstructuur, kan dat niet aangepast worden.

Tita: 'de moderators van tegenwoordig' lezen topics waarin het fout gaat zeker weten in het geheel door. Dit gebeurt zelfs door meerdere moderators. En het hebben van een mening is op Bokt niet verboden, nooit verboden geweest en het wordt ook nooit verboden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:10

je mag niet bij je mening blijven je moet hem vaak herstellen vaak gebruik ik nu de woorden van IMO en ik vind maar dat maakt niet uit.

Als iemand echt fout bezig en jij vindt dat misplaatst dan mag je dat niet zeggen..sommige dingen hier op bokt kan echt (er loopt nu een topic is te erg voor woorden) ben je het niet met de ts eens...en vermeld je dat een paar keer hup een ban

Ik vind dat mods onderscheid moeten maken voor bepaalde topics sommige topics kunnen er nou eenmaal hard aan toe gaan helemaal als het gevoelige onderwerpen zijn.
Maar nee je mag alleen de wens van ts goedkeuren doe je dat niet en vermeld je dat een paar keer hup een OW

terwijl bokt dan in staat moeten zijn om te zeggen van
A we bemoeien ons er niet mee want is gevoelig onderwerp en TS wil het er perse over hebben

B dit soort onderwerpen en dit soort situaties willen we niet hebben op bokt

(eline als je wilt, wil ik je wel het topic doorsturen want ik vind dit echt een fout topic voor bokt en geeft ook nog eens een slecht voorbeeld wel opschieten want ik heb weer een OW :D )

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:18

ik ben 't niet met je eens tita. Trouwens dat 'bij je mening blijven' was dat een 'aanval' naar mij? Beslis dat namelijk zelf wel :)

En als je 't NIET goedkeurd dan kun je 't toch ook gewoon NIET zeggen? Waarom MOET je dan persee er op reageren? heeft de TS niks aan en jij zelf ook niet ;) of voel jij je beter dan. Als bijv. dat abortus topic je de ts in kwestie nog even uitmaakt voor 'moordernaar' ? ik zeg niet dat jij dit nu gedaan hebt hoor, maar dat is wat ik daar gelezen heb.

Je hoeft de wens van de TS niet goed te keuren, maar als je 'm niet goedkeurt reageer dan niet, want de TS vraagt daar toch niet om?

En ik betwijfel ten zeerste of je 'hup een OW' krijgt hoor ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:23

nou jij bent typisch een voorbeeld van slecht lezen nee bij mening blijven algemeen

stel iemand is te groot je vermeld dat komt er een groene balk dat je dat niet meer mag zeggen

Mensen gaan er over door jij komt ook weer es in topic en zegt dat het zadel te klein is voor haar iets heel anders en je blijft bij je mening en dan ...... hup ow

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:36

het zou schelen als je wat duidelijker zou schrijven :) en kom, dat is dus niet iets heel anders, dat is op een andere manier zeggen dat ze te groot is. Je zegt dan wel dat het zadel te klein is maar dat staat gelijk aan dat het zij te groot is voor 't zadel en dus voor die pony?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:54

tita schreef:
Maar nee je mag alleen de wens van ts goedkeuren doe je dat niet en vermeld je dat een paar keer hup een OW

Het is prima mogelijk om je mening te geven. Maar 'een paar keer' - ja, ik snap wel dat dat niet mag. Dat herhalen is inderdaad niet altijd even constructief. En als er al talloze mensen zijn die hetzelfde hebben gezegd... zeg het dan maar een keertje gewoon niet.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:24

Ik ken het betreffende topic niet dus of het hier in die zin van toepassing is weet ik niet, maar hou iig in de gaten dat er een groot verschil is tussen een mening hebben en hierover een prettige discussie houden of gewoon drammen. Het eerste ga je echt geen OW voor krijgen, bij het 2e is dat echt niet uit te sluiten.