Bokt speelt voor Psychiater.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:43

ik denk dat mensen het online posten omdat het laagdrempeliger voor ze is dan naar ouders of huisarts te stappen. veel weten niet eens dat je met vage klachten die niet lichamelijk zijn, naar de HA kan gaan. Veel weten ook niet hoe ze bij een psycholoog moeten komen.

wel jammer dat mensen die echt gewoon huis-tuin-en-keuken psychologie kennen dan adviezen gaan geven als: "doe maar eens een ademhalingsoefening. Zal je goed doen. Zag ik laatst bij Oprah ook."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:45

Laura1589 schreef:
Yamcha, amen! ;)

Een aantal vriendinnen van mij doen de PABO en dan hoor ik inderdaad zoveel verhalen over kinderen met ADHD, Asperger, ADD enzovoorts! Het lijkt wel een soort trend! Zelf ben ik werkzaam in de GGZ en ik zie dat de laatste jaren ook steeds meer patienten een labeltje met 'autisme (trekken)' hebben gekregen...
Ik werk in de zorg, en die oude mensen hebben hoogstens last van dementie..... verder geen stoornissen hier :D
geerke schreef:
ik zou het liever om willen draaien....ik verbaas mij af en toe waar mensen een topic over starten.
ik begrijp dat sommigen hun hart willen luchten,maar om nu alle vuile was buiten te hangen?

Ben dus ook niet verbaasd om de reacties van bepaalde posters.

Dat wil dus niet zegen dat ik het er mee eens ben dat iemand per direkt bestempeld word als zijn boarder-liner of manisch depressief....

True, daar mogen mensen ook wel wat terughoudender mee zijn, althans dat lijkt mij verstandig.

Sleutelwoord lijkt me sowieso terughoudendheid, de een pleurt zonder enige gêne zijn hele privéleven op internet, inclusief details, woordelijk geciteerde gesprekken en de hele rest.
Dat terwijl mijn moeder me leerde me discreet terug te trekken als mensen een gesprek begonnen wat eigenlijk niet voor mij bestemd was, net als dat je niet meeluistert als iemand telefoneert, of brieven van een ander opent. Discretie.
De ander plakt daar vervolgens schaamteloos een etiket op met allerlei vreselijke stoornissen en ziektes..... het een vraagt om het ander. Wat het uiteraard beide niet goed maakt.

Ik pleit ervoor om terughoudend en discreet te worden en blijven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:48

Daphaan schreef:
wel jammer dat mensen die echt gewoon huis-tuin-en-keuken psychologie kennen dan adviezen gaan geven als: "doe maar eens een ademhalingsoefening. Zal je goed doen. Zag ik laatst bij Oprah ook."

Oh dat vind ik niet eens zo gek omdat het een vrij simpele oefening is die je (als je hem goed uitvoert) heel goed kan werken :)

nadina

Re: Bokt speelt voor Psychiater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:49

voor psychiater spelen via bokt lijkt mij nogal lastig...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:49

Het is wel een verschil dat je vroeger veel minder snel gediagnostiseerd werd. Geloof best dat er tussen al die oudjes wel meer labeltjes dan alleen dementie zijn uit te delen. Maar zoals er nu gelabeld wordt, antidepressiva uitgedeeld wordt en mensen menen een 'burn out' te hebben, is gewoon erg overdreven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:52

Ethelate schreef:
Ja, vroeger had je 2 ADHD'ers op heel de school, nu minimaal per klas :+ Waarbij 90% van de gevallen puur met opvoeding te maken heeft.

Citaat:
ADHD door gebrek aan eiwitten in de hersenen
Dit blijkt uit een nieuwe studie gepresenteerd in het tijdschrift Journal of the American Medical Association. ADHD moet nu toch echt serieus genomen worden. Het blijkt dat delen van de hersenen van mensen met ADHD een gebrek tonen aan eiwitten die belangrijk zijn voor de dopaminehuishouding, schrijft C2W. Om dit probleem aan te pakken kunnen er medicijnen gegeven worden die het dopamineniveau verhoogen. Het feit dat drugsgebruik onder jongeren met ADHD hoger is dan gemiddeld is dus niet vreemd. Ook scholen moeten ervoor zorgen dat de lessen interessant en boeiend zijn voor kinderen met ADHD, zodat de kids met ADHD bij de les blijven. Veel ouders zullen nu opgelucht adem halen nu er een oorzaak is gevonden. Veel ouders met kinderen die ADHD krijgen namelijk vaak te horen dat ze hun kind beter moeten opvoeden en onder controle moeten houden, zo simpel is het dus helemaal niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:57

Ik "ben" zelf een "ADHD-er" en geloof absoluut dat ouders hun kinderen wel degelijk kunnen leren om te gaan met hun stoornis op zo'n manier dat ze de diagnose misschien niet eens meer officieel halen. Ik denk echter ook dat men vaak niet weet hoe er mee om te gaan (ja medicijnen maar die leren je niet omgaan met je klachten, die onderdrukken alleen)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:59

Ja ADHD word inderdaad niet echt sirrieus genomen. ik vloep er ook wel eens dingen uit zonder na te denken en dan kijken mensen me aan van `youre kidding` ... ik ben iemand die dingen zegt voordat ze nadenkt :P

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:59

Brainless schreef:
Ethelate schreef:
Ja, vroeger had je 2 ADHD'ers op heel de school, nu minimaal per klas :+ Waarbij 90% van de gevallen puur met opvoeding te maken heeft.

Citaat:
ADHD door gebrek aan eiwitten in de hersenen
Dit blijkt uit een nieuwe studie gepresenteerd in het tijdschrift Journal of the American Medical Association. ADHD moet nu toch echt serieus genomen worden. Het blijkt dat delen van de hersenen van mensen met ADHD een gebrek tonen aan eiwitten die belangrijk zijn voor de dopaminehuishouding, schrijft C2W. Om dit probleem aan te pakken kunnen er medicijnen gegeven worden die het dopamineniveau verhoogen. Het feit dat drugsgebruik onder jongeren met ADHD hoger is dan gemiddeld is dus niet vreemd. Ook scholen moeten ervoor zorgen dat de lessen interessant en boeiend zijn voor kinderen met ADHD, zodat de kids met ADHD bij de les blijven. Veel ouders zullen nu opgelucht adem halen nu er een oorzaak is gevonden. Veel ouders met kinderen die ADHD krijgen namelijk vaak te horen dat ze hun kind beter moeten opvoeden en onder controle moeten houden, zo simpel is het dus helemaal niet.

Maar niet alle met gediagnostiseerde ADHD'ers hebben ook daadwerkelijk ADHD.
Niet elk druk kind heeft een gebrek aan eiwitten in de hersenen.

Daarbij heb ik een broer met ADHD, en dat verwijt ik mijn ouders niet ;)
Heb dezelfde opvoeding gehad en bij mij is het wel goed gegaan (vind ik zelf).
Maar hoeveel ouders er niet met drukke, niet opgevoedde kinderen bij de GGZ komen, smekend om een diagnostisering, want dan hebben ze een excuus om aan te wijzen. Terwijl er bij 90% van die kinderen echt géén sprake is van ADHD of ADD.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:02

Daphaan schreef:
Ethelate schreef:

:))

Hier ben ik het ook zeker mee eens!

Rennie89

Oja, mijn broertje is een heftige ADHD er en hij kan echt druk zijn. gelukkig is die 18 dus het valt nu gelukkig wat mee (ik was vroeger ook een stuk beweeglijker dan nu, ik rende toen rondjes bij wijze van). en mijn andere broertje is meervoudig gehandicapt en heeft ook ADHD. Met hem durf je niet eens een winkel in want mensen denken meteen dat je hem mishandeld maar in feite zeg je dan alleen dat hij die chocopops niet mag omdat we die al hebben :+ mijn broertje heeft daarbij dus ook een vorm van autisme. Ik vergeet nooit die gezichten van die verkopers toen mijn broertje aan het krijsen en schreeuwen was omdat die de radio in de vitrine wou en niet in de doos :=

Solis

Dagelijkse diagnose wordt door iedereen en overal gedaan.. op een forum wat makkelijker denk ik, omdat het anoniemer is.

Dat je al (op mij iig) op een bepaalde manier overkomt als je denkt slim genoeg te zijn om over iemand te gaan oordelen over een forum is al één ding, maar als je dat soort uitspraken van iemand (die je notabene niet eens kent) ook nog eens serieus gaat nemen, gééf je diegene ook meer krediet dan terecht.
Dat is mijn mening. Het is (veel te) gemakkelijk geworden om zelfdiagnose uit te voeren met al die (al dan niet correcte) informatie op het internet. Er zijn niet voor niets opleidingen voor mensen die gekwalificeerd zijn dit te doen (systematisch en verantwoord).

Met andere woorden; iemand die over internet eventjes een diagnose stelt, neem je toch niet serieus?? Als iemand gekwalificeerd is, zal die ook wel beter weten dan op basis van een uitspraak te diagnosticeren of daar uberhaupt een uitspraak over te doen.

Mijn nekharen gaan ook overeind staan als ik hoor 'dat is echt zo'n adhd-ertje'... argh.
DAARDOOR is adhd een te makkelijke, dagelijkse term geworden en wordt het in veel gevallen niet serieus genomen denk ik. Iedereen denkt te weten wat het is en inhoudt, hoe het tot stand komt en dat het zo aan iemand af te zien is. uhuh.

Rennie89

oja, het zit dus schijnbaar in de famillie :') dat adhd gebeuren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:04

Maar er is duidelijk een verschil tussen een vermoedelijke en een echte (goede!) diagnose.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:04

Bij ons is het echt gediagnoseerd of hoe je het ook wil zeggen. Ik heb zelf een rugzakje :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:05

Heino schreef:
Daphaan schreef:

Oh dat vind ik niet eens zo gek omdat het een vrij simpele oefening is die je (als je hem goed uitvoert) heel goed kan werken :)

mijn punt is dat het heel effectief is, tenzij iemand zegt: ik droom steeds over dat ik mezelf wil ophangen en dan in paniek wakker wordt en het nog steeds zo voel. iemand tips?

dat is precies waar de een nuttig zegt: ga naar je HA
en de ander: ik zag laatst oprah en die hadden het over een ontspanningsoefening.

dat was meer mijn punt, niet dat dat niet werkt :)

verder over adhd, natuurlijk is het een ernstig probleem, maar er zijn ook genoeg drukke kinderen die niet echt die stoornis hebben, simpelweg impulsief en druk zijn, en toch dat stempeltje maar krijgen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:09

Ja je moet het niet in elke situatie aanraden nee.. Maar bvb bij mensen die angstig zijn kan het heel goed werken :)

Ik vind het overigens niet zo slecht dat mensen hier mee denken met elkaar. Ik heb zelf ook jarenlang rondgedoold met klachten waar ik maar niet mee om wist te gaan. Dan is het fijn als mensen met je meedenken waardoor je je klachten soms beter kan omschrijven en plaatsen.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:12

Ik ben een tijdje terug ook bij een psycholoog geweest omdat ik niet zo lekker in mijn vel zat.

Ik ben van mezelf altijd best wel druk geweest (enhousiast noem ik het altijd ;) ) vervolgens was de eerste vraag die ze me stelde: "ben je weleens getest op ADHD?" Echt belachelijk! Ik heb geen ADHD ben gewoon aanwezig :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:12

ja ik ben ook blij met dingen die worden geadviseerd hier hoor, het meedenken!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:16

ShirleyM schreef:
Ik ben een tijdje terug ook bij een psycholoog geweest omdat ik niet zo lekker in mijn vel zat.

Psycholoog is volgens mij geen beschermde titel meer. Dus wees je van zoiets bewust voordat bij iemand terecht komt.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:21

Oh maar tis niet iets waar ik me voor schaam ofzo hoor...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:22

ShirleyM schreef:
Ik ben van mezelf altijd best wel druk geweest (enhousiast noem ik het altijd ;) ) vervolgens was de eerste vraag die ze me stelde: "ben je weleens getest op ADHD?" Echt belachelijk! Ik heb geen ADHD ben gewoon aanwezig :P

Ja echt belachelijk dat iemand je de hulp probeert te bieden waar je zelf om gevraagd hebt!

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:25

Daar ging ik toch helemaal niet voor daarheen om te horen te krijgen dat ik druk ben... Dat stond geheel los van het probleem wat ik op dat moment had..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:25

Ik vind ook niet dat je als bokker een diagnose moet plakken. Ik doe het ook niet.
Als ik in een verhaal van iemand lees en het vermoeden krijg dat het serieuze problemen zijn, raad ik ook altijd aan om hulp te zoeken. Heb zelf nog nooit een diagnose gegeven aan iemand hier op bokt en ben ook niet van plan om dat te doen. Is mijn vak ook niet ;)

Verder vind ik wel dat je elkaar tips en adviezen kan geven. Zo zit ik zelf in het burnouttopic en als daar zich nieuwe mensen melden, kan ik ze vanuit mijn eigen ervaring echt wel nuttige tips geven. Maar ook daar vraag ik ook altijd of ze al hulp hebben. Want alleen van lotgenotencontact wordt je niet beter. Je kunt er wel steun vinden. Dat is wat anders...

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:29

Mijn nekharen gaan overeind staan van "label" reacties, ik tem er daarom ook altijd op..

Weet helaas zelf hoe het is om een label opgeplakt te krijgen.. :n Ik ben verhuisd van de ene kant van het land naar de andere kant, kwam in een klas terecht waar iedereen het leuk vond om de nieuwe te plagen. Al heel snel ging het plagen over in pesten, vernielen van spullen (jaja, 4 havo :n) en je verschrikkelijk voor schut zetten op verschrikkelijk gemene manieren...

Logisch dat je dan geen zin meer hebt om met dat soort mensen te praten, niet? Logisch dat je dan kwetsende opmerkingen gaat negeren.. Toch? Logisch dat je dan in een schulp kruipt en alles langs je heen laat gaan?.. Hoe hadden zij het er vanaf gebracht als zij in mijn schoenen zouden staan?

Ik kan je vertellen, als mensen dan recht in je gezicht gaan vragen of je geen autist bent (die het daarvoor de hele school hebben rondgeroddeld).. Dan doet dat PIJN, verdomd veel PIJN! Ookal weet ik beter, voor jou kan het maar een stom woordje zijn wat je tikt, maar voor anderen kan dat ongelooflijk pijn doen. :n