Gedrag bokkers in nieuwstopics

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Gedrag bokkers in nieuwstopics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:01

Echwel: heb het topic geopend omdat het mij erg opviel in het topic over dat meisje. Daarom heb ik hem als voorbeeld genomen.
Maar het is van toepassing op veel topics uiteraard.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:03

Ik krijg echt kromme tenen van dat gespeculeer op Bokt. Echt soms denk ik wel eens: waar zit jullie fatsoen?

En uitlokking? Kom op, bij ieder paard gerelateerd topic in NL mbt een ongeluk is er wel een Bokker die er meer van weet en meer informatie kan geven. In de tussentijd moet iedereen zn gemak maar eens houden en bedenken hoe erg dit is voor alle betrokkenen.

Ik walg echt van sommige reacties en als t aan mij ligt wordt daar keihard actie op ondernomen door de mods. :n

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:10

Ik zag de link ook in het bovengenoemde topic...
Ik begrijp er ook niks van.
Waarschijnlijk posten de bokkers dit zonder na te denken wat voor gevolgen het emotioneel kan hebben onder de familieleden en nabestaanden.
Niet alleen in dit topic...

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:14

Toevallig speelde ik zelf gisteren ook met de gedachte om een topic te openen met de zelfde strekking als dit topic. Mensen weten het inderdaad allemaal beter, hadden het anders gedaan, geloven niet wat er geschreven staat in de beginpost etc. Maar ondertussen kwetsen ze de slachtoffers het meeste. Gisteren heb ik twee topics gevolgd: over de hengst die zijn eigenaar aangevallen had en over het meisje dat met de pony het ongeluk gehad heeft. Volgens mij zijn alle speculaties off-topic en zouden dus door de mods geweerd moeten worden. toch gebeurt dit niet. Terwijl in een topic waarbij een oneerlijke handelaar ter sprake komt, veel verhalen uit eerste hand (dus geen speculaties!) wel verwijderd zijn. Ik begrijp daar niets van!!!!
Ik vind dat er een nieuwe bokt-regel moet komen: "gij zult niet speculeren"

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:16

Aan de ene kant snap ik het gespeculeer wel. Mensen zijn toch geraakt en gaan bedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Maar het is de manier waarop. Neem Bello2005, ik kom haar in meerdere topics tegen waar ze op niet onderbouwde wijze haar mening keihard neerknalt. Dat doet zelfs mij wat; laat staan de slachtoffers/betrokkenen.

Het is dus meer het speculatie cq. inlevingsvermogen van verschillende bokkers en niet de speculatie opzich. Daarnaast zegt het al genoeg als bokkers niet de moeite nemen om echt te lezen in zo'n topic. Beetje moeite doen is al te veel. Daar erger ik me meer aan dan een opmerking of er wel/geen begeleiding bij was. Want dat is in dit geval een hele logische vraag en een moment van besef!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:18

Ik denk ook dat het niet eens de speculaties an sich zijn... speculeren gaat automatisch wanneer je niet genoeg informatie krijgt via de media.
Maar de wanneer waarop := Bijna gewetenloos een al gevormde mening neer kwakken waarbij, uit de manier van schrijven, is af te lezen dat dit dè situatie en hèt antwoord op alle vragen is volgens de auteur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:27

Ik wilde hier ook al een topic over schrijven, je slaat wat mij betreft de spijker op zn kop.

Moet eerlijk zeggen dat ik ook wel speculeer, maar dat zeg ik hier dan niet, vind ik hoogstens oneerlijk.

Een meisje bij mij op stal haar paard overleed tijdens vervoer naar Utrecht, toen dat bericht hier kwam gingen ook mensen speculeren.
Zij was daar echt zoo geschokt door! Is je paard dood, gaan mensen nog zeggen dat ze m vast niet goed heeft vastgezet of oh ze heeft hem zeker maar daar achter gelaten om dood te gaan. Sinds dien speculeer ik echt niks meer en wacht ik op de feiten...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:30

Zou het niet beter zijn als de nieuwsredactie zou besluiten dit soort berichten helemaal niet, of onder bepaalde voorwaarden te plaatsen? Wat voegt het eigenlijk toe? Er volgen - als het netjes blijft - uiteindelijk alleen maar reacties als "sterkte" en "oh wat erg" ... de meeste mensen die reageren hebben geen enkele relatie met het slachtoffer en hoewel ik het best lief vind dat men uitdrukking aan medeleven wil geven, vraag ik me vaak af waarom.. lang niet iedereen brengt de dag op bokt door en veel van dat medeleven verdwijnt ergens in de digitale ruimte. Waar het medeleven ophoudt, begint het speculeren en dat neemt soms vormen aan waar je haren van overeind gaan staan.
Als het persé nodig is dat zo'n bericht als nieuws op het forum moet komen.. waarom dan niet gewoon als mededeling waar niet op gereageerd kan worden? Voor degenen die het slachtoffer persoonlijk kennen bestaat er dan nog altijd de mogelijkheid om rechtstreeks kontakt op te nemen en zo uitdrukking aan hun medeleven te geven..
Dat spaart een hoop ergernis en geleuter van mensen die denken dat hun persoonlijke mening kennelijk zó belangrijk is dat de rest van de wereld het even moet horen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:33

Maar reacties als 'wat erg' 'sterkte' enzo zijn wel steunend voor de familie/nabestaanden.
Zie toch vaak in dat soort topics dat familie/kennissen of vrienden zich melden met het 'echte' verhaal en dan ook vaak reacties dat ze zich gesteund voelen door de reacties in het topic.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:45

Wil me er als journalist ook even in mengen. Ik vind dat de TS zeker een punt heeft dat journalisten weleens terughoudender mogen zijn en daar zou ik een urenlange monoloog over kunnen houden, een deel daarvan komt zometeen onderin mijn bericht. Ik beperk me even tot de praktijk op bokt:

Stel, er is geen nieuwsredactie. Dan is er altijd wel een bokker die dit bericht ziet en het zelf plaatst, waardoor je uiteindelijk hetzelfde resultaat hebt, zonder dat de nieuwsredactie de laatste informatie toevoegt.

Dan blijft het natuurlijk lastig dat mensen speculeren. De redactie zal dat in het bericht niet doen, misschien is het een idee (weet nog niet zeker of het een goed idee is) om de mogelijkheid om te reageren uit te schakelen totdat de nieuwsredactie vindt dat er genoeg bekend is? Ik zou dan wel een knop toevoegen als: "Weet jij meer? Tip de nieuwsredactie!"

Okee, dan nu de lange monoloog:

Dat de nieuwsredactie meer aan eigen nieuwsgaring zou moeten doen, is een mooi streven en ik denk dat er zeker mogelijkheden zijn aangezien dit een enorm forum is. Vaak kennen bokkers de mensen die door een ongeluk of iets dergelijks in het nieuws zijn. Vandoor ook mijn idee voor een 'tip de redactie' knop. Dat kan natuurlijk ook per pb, maar zo'n knop kan mensen over de streep trekken.

Er moet ook rekening mee worden gehouden dat de redactieleden geen geld krijgen voor hun werk. Natuurlijk is het gemakkelijk om te zeggen: "de nieuwsvoorziening van bokt kan veel beter!"

Ja, als je de hele redactie van de NOS voor bokt laat werken, krijg je een veel betere website, maar wie gaat dat betalen?

De boktredactieleden doen hun werk voor zover ik weet vrijwillig en om dan in elk bericht een half uur belwerk te steken is ook wel wat. Wie gaat bijvoorbeeld de telefoonrekening voor al die berichten betalen? Dan zouden we van bokt een betaalde nieuwssite moeten maken, maar ik denk dat veel mensen dan afhaken.

Natuurlijk is er meer informatie te achterhalen in dit soort gevallen. Op mijn werk bel ik bij ongelukken heel vaak met woordvoerders van de politie. De politie is natuurlijk als een van de eersten ter plaatse om zoiets te onderzoeken en om na te gaan of iemand iets te verwijten valt. Ik denk dat de woordvoerders bij ongelukken met paarden ook de redactie van bokt ter woord willen staan als daarom wordt gevraagd.

Vaak willen woordvoerders niet veel zeggen en dat is maar goed ook. "We wachten het onderzoek af", is een veelgehoorde uitdrukking. Ze zijn vaak wel bereid een persbericht per mail te sturen als er meer informatie bekend is. Ik zou mijn werk een stuk leuker vinden als mijn chef dan zou bepalen: "Dan wachten wij met ons bericht totdat het onderzoek is afgerond".

Maar ja, dan is er de concurrentie. Andere media komen wel met het onvolledige bericht en dan wordt ons persbureau als een 'traag' persbureau gezien. Helaas is de klant (de lezer op internet) voor een groot deel bepalend. Stel, op een saaie zondagochtend waarop niets gebeurt stort plotseling een vliegtuig in Amsterdam neer.

Nieuwssite A.nl meldt: "Vliegtuig crasht in centrum Amsterdam, mogelijk honderden doden, aanslag niet uitgesloten"

Nieuwssite B.nl meldt: "PVV daalt een zetel in peiling" (de nieuwsredactie van B.nl heeft besloten pas over het ongeluk te berichten als de oorzaak is onderzocht en als precies bekend is hoeveel doden er zijn en als zeker is of er sprake is van een terroristische aanslag).

Op welke website lees je dan verder? Nieuws wel of niet brengen is vaak een moeilijke afweging en er zijn ook gevallen waarin journalisten besluiten bepaald nieuws niet te brengen, maar de druk van de commercie wordt steeds groter. Nieuwssites willen de hele dag nieuwe berichten, ook als er eigenlijk niets te melden valt. Nieuwe berichten leveren 'clicks' op, bezoekers. En met meer bezoekers trek je adverteerders die geld in het laatje brengen.

Een website die alleen belangrijk Nederlands nieuws brengt en alle berichten goed uitzoekt, plaatst een paar berichten per dag. Dat geeft weinig clicks en dus zijn er weinig inkomsten. Een website die niet naar de kwaliteit van de berichten kijkt en gewoon alles dat 'leuk' klinkt ("Mannen met een grote linkerteen hebben meer libido. Dat blijkt uit een onderzoek") op de voorpagina dumpt, trekt veel bezoekers en heeft veel inkomsten.

Al met al denk ik dat de boktredactie met de mogelijkheden die ze heeft goed werk doet. Het kan natuurlijk altijd beter.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:25

Arno: heb er even een bakkie koffie bijgepakt om je monoloog telezen. Maar ben het voor een keer met je eens: De nieuwsredactie valt niets te verwijten in dit geval.
Ik zie ook liever dat de nieuwsredactie het bericht plaatst dan een bokker die het ergens op internet tegen komt.
In dit geval ook gebeurt, een meisje is het bericht tegengekomen en heeft het op OverigNieuws geplaatst mét de foto in het bericht. De nieuwsredactie heeft netjes de foto in een link gezet zodat mensen ervoor konden kiezen deze te bekijken.
Een mogelijkheid is ook ON dichtzetten en iedereen met nieuws dit naar een nieuwsredactielid laten mailen zodat die het kan posten.

Denk niet dat het voor de nieuwsredactie rendabel is om alles na te gaan bellen :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:28

@ Evelli: Dat kunnen ze toch 't best rechtstreeks bij de familie/slachtoffer doen? Het zal misschien wel eens voorkomen dat men zich nadien persoonlijk meldt om voor dat medeleven te bedanken maar hoe vaak komt dat voor? Het staat in ieder geval niet in verhouding tot het pijnlijke speculeren.

Nee - het overwegen van berichten te plaatsen die alleen ter kenisgeving zijn, zonder de mogelijkheid daarop te reageren, lijkt me zo gek nog niet en de moeite van het overwegen waard. Als er dan toch een bokker een eigen topic over wil openen, dan valt dat topic meteen ook onder de - hopelijk - strengere regels van de mods.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:34

De nieuwstopics vallen ook onder de mods hoor ;)

Vind het eigenlijk een beetje sensatiezoekerij als de nieuwsredactieleden achter een ongeluk aan meoten gaan bellen om een stel nieuwsgeilige bokkers te voorzien van informatie. Er moet gewoon véél strenger gemodt worden in dit soort topics met duidelijke consequenties voor de overtreders.
Ook is het verstandig om alle updates op volgorde in de openingspost te zetten aangezien de meeste bokkers alleen de OP lezen en dan reageren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:45

de NR leest hier zeer geinteresseerd mee. Ik zie een aantal zaken langs komen waarover ook steeds intern weer discussies gevoerd worden; wel/niet reacties toestaan, keuzes om wel/niet te publiceren, en wanneer. Wacht je op meer informatie, of ga je af op geruchten? De mogelijke verkoop van Totilas vorig jaar is zo'n voorbeeld, maar geruchten over besmettelijke ziektes is bijvoorbeeld ook iets waar we erg terughoudend mee zijn.
En idd, hoewel het mss anders lijkt, geldt voor ons ook dat het nieuwswerk iets is dat we naast allerlei andere (betaalde) activiteiten doen, en hoewel ik graag ieder bericht tot in de finesses zou uitspitten voordat het wordt geplaatst, ontbreekt daar simpelweg de tijd voor. Dat wil niet zeggen dat je dan maar wat moet aanrommelen, en voor heel wat berichten vindt er achter de schermen heel wat controle plaats voordat we publiceren, maar dat is niet altijd even uitputtend mogelijk.

Maar het feit dat de verantwoordelijkheid voor zorgvuldige nieuwsgaring bij de NR ligt, iets wat ik absoluut onderschrijf, geeft IMO niemand het recht om ongeremd te gaan speculeren zonder respect of begrip te tonen voor de direct betrokkenen.

Op ON/VN gelden idd dezelfde modregels als op het forum.

En een speciaal woord van dank aan Arno die wat mij betreft een aantal dilemma's bijzonder mooi heeft verwoord +:)+
Laatst bijgewerkt door Lielle op 04-02-10 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:48

Misschien toch prettig als mensen eerst nadenken bij zo'n bericht wat ze schrijven. Dat je bedenkt hoe iets gebeurd kan zijn is op zich niet vreemd. Maar je bent niet bij geweest.

En hoe makkelijk is het om mensen te veroordelen. Zelfs al maakt iemand een fout met vreselijke gevolgen, dan nog is het net een mens. En het vervelende is het kan ons allemaal gebeuren hoe goed je ook probeert om je verantwoording te nemen. Dus ik zou ervoor pleiten om even te bezinnen en dan te reageren.

De berichtgever is niet alleen verantwoordelijk dat zijn we allemaal samen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:51

Misschien is het een idee om de NR iets meer functies te geven. Bijvoorbeeld het verwijderen/aanpassen berichten? Of topic tijdelijk op slot zetten tot er meer informatie is?
Weet niet in hoeverre de NR dit al mag (het tweede dan)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:52

NR heeft geen moderator bevoegdheden op de nieuwsfora, om verwarring met moderators te voorkomen. We kunnen bv wel nieuwsberichten aanpassen maar slotjes, verwijderen etc wordt door de ON/VN mods gedaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:55

Misschien is het dan een idee dat jullie dit wel mogen? Of een extra mod op de nieuwsfora om wat strenger te modden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:00

extra bezetting is ook niet altijd een antwoord, dit zijn IMO behoorlijk fundamentele vragen die aan de orde komen. Ik weet dat dit als een flauwe smoes klinkt, maar we nemen ze echt mee in onze discussies achter de schermen. Ik denk alleen dat er geen zwart/wit antwoorden op zijn, Arno geeft de redenen daarvoor al mooi weer.

Het is iig erg prettig om er wat meer visies op te lezen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:00

We hebben momenteel drie mod's (die het ook allemaal vrijwillig doen). Het is onmogelijk om 24/7 elke minuut van de dag bokt in de gaten te houden. De verantwoording ligt ook bij de gebruikers! Die moeten eens leren nadenken.

Voor de scheiding van 'rechten' en 'plichten' is destijds gekozen. Wij plaatsen/ passen aan/ zoeken berichten. Mod's modderen op de berichten van bokkers (zoals op de rest van het forum). Wij kunnen dat niet doen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:03

Tuurlijk, ik begrijp jullie argumenten. Zie het ook niet als 'smoezen'.
Tuurlijk hebbn de gebruikers hun eigen verantwoording bij het reageren in zulke topics. Maar blijkbaar snappen ze niet wat ze 'aanrichten' met hun reacties.

Maar het gebeurt nu al zo lang (speculeren in de topics) en de modopmerkingen worden gewoon genegeerd. Misschein toch tijd voor een wat hardere aanpak. Misschien denken dan eens na bij wat ze zeggen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:07

Ik vind zelf de berichtgeving over tragische ongelukken met mens en paard en de reacties erop vaak zeer onsmakelijk. Hoe vaak ik wel niet lees 'ze zullen het niet nog een keer in hun hoofd halen' terwijl er een dode gevallen is. Ik krijg heel vaak last van plaatsvervangende schaamte door de reacties van (jonge) bokkers.

Uiteraad is verhalen erom heen verzinnen menseigen, maar veel jonge bokkers zetten dingen neer waaruit blijkt dat ze geen enkel besef hebben wat voor leed er geschied is. Ondoordacht, pijnlijk en heel erg kwetsend.

Maar ik heb er wel een oplossing voor; Ik open dat soort berichten niet meer. Ik vraag me ook af wat de meerwaarde is van dit soort tragische, oncomplete, berichten op bokt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:37

Sleeper schreef:
Ik vind zelf de berichtgeving over tragische ongelukken met mens en paard en de reacties erop vaak zeer onsmakelijk. Hoe vaak ik wel niet lees 'ze zullen het niet nog een keer in hun hoofd halen' terwijl er een dode gevallen is. Ik krijg heel vaak last van plaatsvervangende schaamte door de reacties van (jonge) bokkers.

Ik denk dat je nu 2 begrippen (per ongeluk) door elkaar haalt.
De berichtgeving is meer de openingspost, dus het geen dat de media geschreven heeft, eventueel aangevuld door de nieuwposters. Het gaat jou (en mij overigens) meer om de reacties van de Bokkers als de berichtgeving van de Nieuwsredactie.

Dat zijn imho ook 2 verschillende discussie.
a) de berichtgeving van tragische ongevallen
b) de reacties van users hierop

En van b) heb ik het meeste last. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:42

Maar wat zou je liever zien? Het strenger modderen op die reacties of reageren op nieuwsberichten gewoon helemaal niet meer mogelijk maken? (En dan zou dat dus niet alleen gelden voor het nieuwsbericht die de aanleiding gaf voor het openen van dit topic, maar ook voor overwinningen van het Nederlandse team, nieuw wereldrecord van Gal en Totilas, nieuwe wetgeving op paardengebied enz. enz.)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:43

Strenger modderen :)