van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:42

Ik klik het topic weer weg. Als een stel volwassenen die nooit zijn opgegroeid toch volwassen proberen te zijn door 'moeilijke' woorden en de meest achterlijke zinsbouw te gebruiken, doen ze dat maar lekker met mekaar.
Ik ga er niet eens moeite voor doen.

Daarbij komt nog eens bij dat, zoals je zegt, op forums iedereen jij ben.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:45

ik erger me eerlijk gezegd veel meer aan het slechte taalgebruik.

friendly

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:52

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het ermee eens ben. Dat zakelijke taalgebruik hoeft hier op bokt écht niet. Bovendien zitten er ook jongere mensen op bokt die het hele verhaal hoogstwaarschijnlijk niet kunnen volgen. En niet alleen jongere mensen kunnen het soms niet volgen hoor. Het is gewoon niet nodig. We zijn allemaal mens en elkaars gelijken dus spreek ons dan ook maar normaal aan. Jij en je, hallo en doei/groetjes zijn goed genoeg. Ik gebruik soms ook moeilijke woorden, maar alleen in een ZAKELIJKE mail. Op bokt pas ik mijn taalgebruik vaak aan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:53

asjemenou schreef:
***** schreef:
Maar geachte *****,
Daar gaat het hier niet om; ik heb mij teruggetrokken omdat de schijn van objectieviteit mijns inziens, niet meer gewaarborgd is in mijn functie als spreker, zoals de heer ********* duidelijk maakt in zijn bericht gepaatst gisteren 15uur29 "********* u weet wel valse tonen te schrijven, als of u de clinic wil saboteren."
In die functie zou ik ook niet tegenover de ******* of ****** staan, dus Uw voorbeeld is, sorry dat ik het zeg, niet van toepassing.
Ik wens niets liever dat de Praktijkdag doorgaat, waarvoor ik mij best in de achtergrond wil inzetten.

Misschien is de functie van Spreker iets dat U goed aan kunt. Mij lijkt U zeer geschikt daarvoor.

Met vriendelijke groet,

Zoiets, en dat een heel topic lang, gaat best vervelen.

Precies.. Volgens mij wanen ze zich zo slimmer of interessant? Zonder door te hebben dat half bokt ze uitlacht. Cherm.. :(:)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:56

De aanspreekvorm maakt me niet uit, maar ik vind het jammer dat er soms zo geschreven wordt dat de tekst niet meer voor alle bokkers toegankelijk is.

Ik krijg een beetje het politiek-idee erbij: Met mijn argumenten kan ik niet winnen, maar als ik lül-verhaal van hier naar Tokio ophang en er een paar moeilijke begrippen in gooi, snapt niemand me meer en win ik...Jeuhj! :D

Ja, weet niet wat ik er van moet vinden...Maar zodra ik er een woordenboek bij zou moeten pakken...Nee, dan druk ik de pagina liever weg....

Maar ja, dan kun je weer praten over wat moeilijk is en wat niet. Misschien is het voor sommige ook wel heel goed, dan kunnen ze hun taalkennis een beetje opkrikken :+

Maar ik geef het eerlijk toe: Ik snap er vaak niks van...Een paar bokkers weten al dat ik dit mijn eigen intelligentie toeschrijf en dat ik de eerst volgende keer naar een Jip en Jannke-vertaling ga vragen :D

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:00

Als je af en toe moeilijke woorden gebruikt is dat ook niet erg. Dan kan je de betekenis gewoon uitleggen en dan is dat ook weer klaar. Maar als de hele tekst onbegrijpelijk gemaakt is, is dat ook niet prettig meer... Dan moet er een vertaler aan te pas komen...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:04

Waar ik me aan irriteer zijn de formele teksten zonder inhoud.. Wat naar mijn idee over komt als gekopieerde teksten van internet.. Als we normaal doen, doen we al gek genoeg. Lappen formele teksten spreekt mij niet aan, en vele bokkers niet vermoed ik.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:07

friendly schreef:
Als je af en toe moeilijke woorden gebruikt is dat ook niet erg. Dan kan je de betekenis gewoon uitleggen en dan is dat ook weer klaar. Maar als de hele tekst onbegrijpelijk gemaakt is, is dat ook niet prettig meer... Dan moet er een vertaler aan te pas komen...

Ik heb vaak gewoon het idee dat er astronomisch gelült wordt zonder dat men weet wat men nu eigenlijk wil zeggen...snappie?

@ Daisies: Juist, de inhoud mist vaak compleet....Men komt niet 'to the point'. Met als gevolg dat ik een hele lap tekst lees en op het einde niks wijzer ben geworden :D
Laatst bijgewerkt door Adil op 24-01-10 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:08

Ik snap het in ieder geval helemaal :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:10

En dat willen we uiteindelijk toch, kennis en meningen met elkaar delen, op zo'n manier dat we elkaar nog snappen ook :D Kunst van discussiëren vind ik ook dat je je mening goed en duidelijk kan overdragen op anderen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:11

@ Heino: Amen :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:15

Ik kan me er niet zo druk over maken of mensen mij met u aanspreken. Maar op het moment dat ze bewust moeilijk proberen te schrijven en als gevolg daarvan onleesbare, grammaticale wangedrochten produceren, dan sla ik die berichten snel over. Het is gewoon niet leesbaar, want je moet echt zelf gaan verzinnen wat ze bedoelen, omdat ze grammaticaal gezien vaak net wat anders beweren dan dat ze bedoelen te zeggen :D

Volgens mij zegt het vooral wat over deze mensen zelf, als je jezelf interessant probeert te maken, dan heb je over het algemeen niet zoveel te zeggen en dat bevestigen ze zelf elke keer weer hier op Bokt :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:18

precies Karl :D

precies :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:31

Ik vind het overigens wel heel jammer, want de topics waarin dat vaak gebeurt vind ik vaak wel heel interessant qua onderwerp :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 16:35

Adil18 schreef:
friendly schreef:

Ik heb vaak gewoon het idee dat er astronomisch gelült wordt zonder dat men weet wat men nu eigenlijk wil zeggen...snappie?

@ Daisies: Juist, de inhoud mist vaak compleet....Men komt niet 'to the point'. Met als gevolg dat ik een hele lap tekst lees en op het einde niks wijzer ben geworden :D

Precies... met een makkelijk stukje tekst kan je je mening en argumenten imo veel beter overbrengen.
En dàt lijkt me juist het idee achter een discussie :D

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:46

Ja, RT-D was ooit zo'n fijn forum. :) Ik denk dat iedereen die de eerste 20/30 topics op RT-D even zou scannen, direct zou begrijpen om welke berichten het gaat. En ja, ook ik erger me eraan.

Als mensen u en uw (wel zonder hoofdletters graag, we zijn geen God. :D ) gebruiken op een normale manier, om beleefd over te komen, zul je mij niet horen.
Gaat het gepaard met zinnen die een gemiddeld docent Nederlands niet kan ontrafelen, steken onder water en 'even laten zien dat ik beter ben', klik ik het topic snel weg. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:50

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 17:02

Shadow0 schreef:
Ik deel je ergernis een beetje. Omdat het mijn gevoel is dat die etiquette niet gebruikt wordt als uiting van echt respect en beleefdheid, maar juist als afweer. Om afstand te scheppen, om langs de oplettendheid van de mods te glippen misschien, soms om minachting uit te stralen, en op z'n allerminst omdat degene die het gebruikt zich heel nadrukkelijk niet wil conformeren aan de normale manier van doen, en zich daar misschien ook helemaal niet in verdiept heeft. Dat is, op zichzelf, al een niet zo hele sociale opstelling.

Wat betreft de moeilijke woorden en moeilijke constructies: ze voelen niet 'echt' aan maar als manier om de ander te laten voelen hoe superieur ze zijn, en daar hou ik nooit zo van. (Maar ik kan er wel tegen, want ik ken die moeilijke woorden ook, mij bluf je er niet mee af.)

Ik deel die mening helemaal.

Ik heb ook altijd meer het gevoel dat het een manier is om te doen alsof je intellectueel slimmer bent dan je gesprekspartner. Ik krijg er de kriebels van. Met de u's kan ik nog leven, al vind ik dat ook bekakt en weet ik dat als ze mij ooit zo in een discussie zouden aanspreken, het eerste wat ik vraag zal zijn om me gewoon met 'je' aan te spreken.
Maar die berichten waarbij ik een woordenboek langs me moet houden om de bijvoegelijke naamwoorden te begrijpen...nee dank je, doe ik zelfs geen moeite voor.
Als ik vanuit mijn stageplaats een brief moet schrijven naar een instantie dan zal ik netjes gebruik maken van dat overdreven beleefdheidsgedoe. Maar hier bokt zitten we van 10 tot 100-jarigen, van laaggeschoold tot hooggeschoold, wat zwak iq tot hoogbegaafd...en ik vind dat mijn berichten niet alleen bestemd moeten zijn voor zij die een krak zijn in de Nederlandse taal, ook mensen die bv. laaggeschoold of jong zijn hebben evenveel recht om mij te begrijpen en zich te mengen in de discussie.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:02

Ik heb inderdaad het idee (bij die topics) alsof deze mensen heel anders paardrijden dan ik. Alsof ze het een hele andere dementie hebben gegeven, iets wat normale mensen niet kunnen, of over nadenken. Alsof clinics, schouderbinnenwaarts, etc alleen zijn voor de mensen die de buitengewone hersenen hebben gekregen om daar op een bepaalde manier over te praten.

-O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:07

Myukii, is het woord "dementie" een foutje, een bewuste verspreking of het gebruik van moeilijke woorden die je eigenlijk niet snapt (om maar even ontopic te blijven) :D :D :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:08

Karl door de bocht. :=
Ik gok een foutje....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:10

Men moet lekker schrijven zoals hij/zij wilt. maar schrijf aub op eigen niveau.. En als het woord gebruik gewoon boven je niveau is kan je beter niet zo schrijven.. En daarbij, wat geeft het voor meerwaarde?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:11

Karl66 schreef:
Myukii, is het woord "dementie" een foutje, een bewuste verspreking of het gebruik van moeilijke woorden die je eigenlijk niet snapt (om maar even ontopic te blijven) :D :D :D

Vakjargon. 8-) Ik werk al een paar dagen achter elkaar, zie voornamelijk demente ouderen, en ga zelfs woorden als dimensie aanzien voor dementie. O:)

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:13

het valt mij ook wel op, maar is het niet zo dat het in Belgie, normaal is om anderen met u aan te spreken? Ik had altijd het idee dat er daar ook veel "u" vandaan kwam. Maar ik begrijp ook wel wat jullie bedoelen met die overdreven grammaticale berichten en die komen natuurlijk niet alleen uit Belgie.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:14

Shadow0 schreef:
c_alsemgeest schreef:
En daarbij ook de enige die zich het afvraagt waarom het zo onprettig leest? _O-
Natuurlijk hoop ik ook de meningen te lezen van de personen die deze vorm van etiquette/formuleren verkiezen? Ben ik namelijk erg benieuwd naar :j

Ik deel je ergernis een beetje. Omdat het mijn gevoel is dat die etiquette niet gebruikt wordt als uiting van echt respect en beleefdheid, maar juist als afweer. Om afstand te scheppen, om langs de oplettendheid van de mods te glippen misschien, soms om minachting uit te stralen, en op z'n allerminst omdat degene die het gebruikt zich heel nadrukkelijk niet wil conformeren aan de normale manier van doen, en zich daar misschien ook helemaal niet in verdiept heeft. Dat is, op zichzelf, al een niet zo hele sociale opstelling.

Wat betreft de moeilijke woorden en moeilijke constructies: ze voelen niet 'echt' aan maar als manier om de ander te laten voelen hoe superieur ze zijn, en daar hou ik nooit zo van. (Maar ik kan er wel tegen, want ik ken die moeilijke woorden ook, mij bluf je er niet mee af.)

Ik vind het hele 'u' gebeuren ook niks. 'Jij' is toch prima?
Over 'moeilijk' taalgebruik: dat ligt ook aan je manier van schrijven. Sommige mensen slaan inderdaad door (ik noem geen namen :+ ) maar de een vind een woord wat ik normaal/simpel vind misschien wel moeilijk en andersom... :) Overigens ben ik zelf ook wel van de wat lastigere woorden, maar daar ben ik mee opgevoed en ik weet dus niet beter. :+

Verder ben ik het met je eens, overdaad is nooit goed. ;) Al helemaal niet als het de inhoud ver voorbij schiet.