Pottoks in ZW Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 18:46

We hebben de 2 veulens nu 8 dagen. Ze zijn al aan ons gewend en ze kijken niet meer op van onze aanwezigheid. We behoren nu tot het meubilair, zal ik maar zeggen.

Nimue, ik gebruik nu de tip door ons niet meer steeds te richten op de veulens. Ook lopen we nu niet meer recht naar ze toe. We lopen zogenaamd ongeinteresseerd voorbij. We zien dat dat inderdaad meer hun aandacht trekt.
We zien dat ze zich thuis beginnen te voelen, maar echt contact is er nog niet geweest. We gaan ervan uit dat dat vanzelf komt.
Nu zijn ze toch nog in de verkenningsfase: alles is nieuw: de hooiruif, de drinkbak, de weien etc. Als dat nieuwe er vanaf is, dan hebben ze misschien de rust om ons te gaan verkennen. Nu schrikken ze nog regelmatig en zijn ze er nog niet 100% zeker van dat alles zonder gevaar is.

Als we op een stoel hebben gezeten en opstaan, dan zien we dat ze aan onze stoelen gaan ruiken. Dus nieuwsgierigheid genoeg.

Iedere dag zijn we benieuwd hoe ze reageren. Maar ...... ze zijn erg druk bezet met eten. De grote hooiruif is hun vaste plek!

Sultan64

Nimue

Re: Pottoks in ZW Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:48

Super dat het steeds beter gaat! Ik denk dat het contact inderdaad vanzelf komt, na 8 dagen al zoveel bij ze in de buurt kunnen komen vind ik echt al iets waar je heel trots op mag zijn. Het kost gewoon een hoop tijd, en ik vind het mooi om te lezen dat jullie die tijd ook nemen.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:50

Ik reageer niet echt, maar ben trouw lezer van je verhalen.
Leuk om te horen dat het beter gaat, en blijf vooral updaten!

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:01

Vanochtend ging het weer iets beter. Ik bleef op 5 meter van ze staan. Toen ik op mijn hurken ging zitten, kwam Jolly naar me toe en bleef op 1 meter staan. Ik vertel door met een zacht stemmetje en zij staat dan echt te luisteren. Dat gaf me een geweldig gevoel.
Na een paar minuutjes ben ik heel voorzichtig omgestaan (want ik word dan plotseling voor hun erg groot) en ben weggelopen. Ze kwamen toen achter me aan gegalopppeerd. Heerlijk is dat, als je ziet dat het vertrouwen groeit.

Even een slimmigheidje:
We hebben de laatste nachten vorst gehad. Het drinkwater bevriest dan, maar daar hebben deze Pottok-veulens een oplossing voor: ze blazen zo lang warme lucht in de waterbak, zodat er een wak ontstaat!
Zo kunnen ze toch drinken. Het water zakt dan onder het ijs.

Toen we de eerste ochtend die ronde open plek zagen in het ijs, wisten we eigenlijk niet hoe dat kwam. Daarna zagen we dat ze boven het ijs staan te blazen om het ijs open te houden. Dat vind ik toch zo slim.
Omdat we ze hooi geven, is het nodig dat ze kunnen drinken. Dus een geruststelling dat ze dit zelf kunnen oplossen!!

Sultan64

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:55

Leuk Sultan om te horen hoe die twee rakkers langzaam aan aan jullie wennen.
Jolly lijkt iets stoerder dan Norah :D
Je merkt echt dat ze erg op hun instinct afgaan om te overleven.
Ze zijn helemaal niet aan de mens gewend die dingen voor hun doet.
Probeer dit instict erin te houden in zo verre het kan natuurlijk.
Mijn merrie komt ook uit frankrijk en kan zichzelf ook prima redden.
Ook zij heeft nog steeds het voor mij zgn oerinstinct in zich.
Soms is het wel afvragen hoe en waarom maar dat maakt het juist zo leuk.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:31

fijn dat ze een beetje meer toenadering zoeken.

Wat betreft dat ijs op het water, hier stampen ze gewoon met hun hoeven een gat in het ijs, dus zolang het niet echt dik is, moet je je daar geen zorgen om maken. :)

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 15:06

Even een update:

Het gaat heel goed met de veulens. Ze spelen samen en houden 's middags siësta op de wei. Ze liggen dan naast elkaar op de grote wei. We storen ze dan niet en laten ze lekker rusten. Wij gaan dan mest ruimen en zo. Als ze uitgeslapen zijn, staan zij op en komen geeuwend naar ons toe.

Ze eten al hooi uit de hand. Norah heeft 2 dagen geleden voor het eerst een wortel gegeten. Wauw, dat vond ze lekker.
Vandaag zijn ze voor het eerst in de stal geweest. Daar zijn ze de 2e dag uitgebroken en sindsdien bleven ze ver wer van die stal.
Maar met alle regen hebben ze nu de stal herontdekt. We zijn erg blij voor die 2, want het is toch wel lekker om met slecht weer binnen te zijn.

We hebben ze nu 2 weken en als we zien hoe snel wilde veulens wennen, dan is dat toch geweldig.
We overhaasten niets en soms is dat wel moeilijk. Als ze uit onze hand eten, willen we ze zo graag over dat kopje aaien, maar ik weet zeker dat ze er van zouden schrikken op dit moment.

Morgen zetten we een voerbak klaar met een beetje geweekte luzerne en gebroken mais met een beetje brood. Ben benieuwd! Ze hebben natuurlijk nog nooit een voerbak gezien. Ook niet bij hun moeders.

Sultan64

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 11:38

Met Norah en Jolly gaat het erg goed. Ze zijn al goed gewend en vinden ons gevarieerd terrein leuk. Ze rennen heuveltje op en af en vinden het leuk in de kleine bosjes op de wei. De bramenstruiken vinden ze ook heerlijk.

Norah en Jolly volgen ons nu als hondjes. Ze eten uit de hand en willen aan ons ruiken. Norah kunnen we al aaien. dat was best een grote stap.
Jolly is daar nog te 'verlegen' voor en daarbij merken we dat Norah ook erg graag op de voorgrond treedt. Ze wil Jolly liever een beetje achter zich houden. Maar dat verbetert nu ook.

Ze eten nu alles: wortels, brood, luzerne (geweekte brok) en mais, naast hooi en gras.
De stal is weer echt hun huisje geworden.

Kortom: we zijn erg blij met de vooruitgang.

Sultan64

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:22

Wat leuk om weer te lezen :D
Fijn dat ze gewend lijken te zijn :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:47

Wat leuk om te lezen! Zo te zien gaat het echt steeds beter, super joh. Echt mooi om te lezen dat ze jullie steeds meer gaan vertrouwen. Volgens mij hebben jullie ook echt een mooie plek voor ze, met een open stal en zo'n gevarieerd terrein. +:)+