"Nou, ik ben dus..." Hoezo dus?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:19

Wat mij ook opvalt, is dat mensen vaak onderaan hun profiel zetten; "als je meer wil weten, stuur maar een PB" of iets in die trant.

Dan denk ik, hoeveel mensen zouden na het lezen van dat zinnetje ook daadwerkelijk een PB'tje gestuurd hebben? ;)

En dat "dus", ik heb het persoonlijke deel gewoon niet ingevuld ;) Heb je er ook geen last van, haha!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:00

itsmi schreef:
Wat mij ook opvalt, is dat mensen vaak onderaan hun profiel zetten; "als je meer wil weten, stuur maar een PB" of iets in die trant.

Dan denk ik, hoeveel mensen zouden na het lezen van dat zinnetje ook daadwerkelijk een PB'tje gestuurd hebben? ;)

En dat "dus", ik heb het persoonlijke deel gewoon niet ingevuld ;) Heb je er ook geen last van, haha!

Ik heb het er ook in staan, geen idee waarom. Maar ik heb serieus iemand gehad die mij gepb't heeft :D. Ik vond het erg grappig.

Dat 'dus' verhaal dat herken ik. Net als in de spreektaal, dat het te pas en te onpas gebruikt wordt. Het werd bij ons in de streek helemaal verwarrend toen er een discotheek de naam 'dus' kreeg. Was behoorlijk lastig kan ik je vertellen _O-.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:35

Uums schreef:
Die taalkundige ontwikkelingen vind ik gewoon interessant.

Aanrader: Het boekje 'Taal is zeg maar echt mijn ding' van Paulien Cornelisse. Jij hebt hem misschien al gelezen (ik 'ken' je van het boekentopic), maar zo te lezen zijn er hier wel meer mensen die dat boek zullen waarderen. :D

Blue_Eyes

Re: "Nou, ik ben dus..." Hoezo dus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:21

Ik heb hem ook al uit ;)

Overigens: ik heb ook de oproep om te pb'en als je meer vragen hebt, in mijn profiel staan en ja hoor, zo af en toe komt daar best reactie op.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:25

Caira schreef:
Misschien ben je wel zwanger?

Hey jij hebt een ander topic gelezen. *zet zichzelf weer recht op de stoel* haha

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:26

*checkt eigen profiel of er 'dus' instaat...

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:34

Veirl schreef:
*checkt eigen profiel of er 'dus' instaat...

En dan kom ik erachter dat ik mijn profiel helemaal niet heb ingevuld ;)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:44

Caira schreef:
Misschien ben je wel zwanger?

Ik dacht eerst: Wat is dat nou voor een stomme reactie, dit heeft toch niks met hormonen te maken en waarom wordt er tegenwoordig áltijd maar geroepen dat iedereen zwanger is? >;)
Tot mij een topic begon te dagen waar dit aan de orde kwam.. :')

Heerlijk profiel heb je trouwens, Uums. Gaaf, je zou iets met Nederlandse taal moeten gaan doen. (Ha-ha. Stomme grap.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:50

Als we dan tóch aan het ontleden zijn, wat dacht je van al die topics die beginnen met: En dan gebeurt er...

Wanneer dan? :D

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:54

Ibbel schreef:
Als we dan tóch aan het ontleden zijn, wat dacht je van al die topics die beginnen met: En dan gebeurt er...

Ja: En dan wordt je gebeld, en dan breek je je been, en dan krijg je de mexicaanse griep, en dan is je oma ineens dood, en dan win je het NK, en dan wordt bij jou het eerste groene hangbuikzwijntje geboren.

Ik denk dat ik me er zelf ook wel een keer aan schuldig heb gemaakt, haha! :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:35

Stelletje puristen :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:22

Ibbel schreef:

Of het leed dat 'dus' heet. ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:27

Uums schreef:
Evelijn schreef:
Ik denk dat het komt dat de schrijver niet echt kijkt vanuit het perspectief van de lezer. De schrijver weet van zichzelf zijn eigen naam en gebruikt daarom het woord dus.

Gebrek aan empathie, dus :j Dat is goed mogelijk.

Verklaart dat ook het gegeven dat mensen abusievelijk aannemen dat ik me druk maak om deze ontwikkeling? :)

Nou om het meteen gebrek aan empathie te noemen. Ik zou meer denken dat ze zich weinig bewust zijn van het publiek. Niet meteen dat ze geen invoelingsvermogen hebben.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 21:16

Typisch dat juist de harde kern van het tb-topic de vraag herkent :D
Rock: het voelt nog steeds prima hoor, zwart :) Ik kleur leuk bij m`n paard zo (al heet hij dan Gruno).

Mientjeuh: dat zeg je nu wel, maar zolang 'wij' bij Tien voor Taal nog steeds verliezen van 'jullie', blijf ik scherp... O:)

Myukii: dank je :D

Evelijn: ik doel niet op de afwezigheid van empathie; 'gebrek aan' betekent ook dat iemand er misschien iets meer van zou kunnen hebben :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:30

Overigens, als de volledige topictitel inderdaad bovenaan iemand profiel staat met de naam erachter, zou ik eerder vallen over het woordje 'nou' dan over 'dus' :D

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 14:37

Dat is inderdaad een bijzonder genre binnen de 'dus'-profielen.

Toen ik eens iemand vertelde dat een (zakelijke) brief niet met 'ik' hoort aan te vangen, schreef ze vervolgens op: "Nou, ik..." :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:26

Waar je je al druk om kan maken, jeetje :').

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:31

Haha geweldig topic Uums _/-\o_
Je hebt gelijk, hoe dan ook gebruik ik dus ook vaak. Eigenlijk slaat het gewoon nergens op O:)
Maar dus was ook ooit mijn stopwoordje := Ben er nog lang niet helemaal van af :P

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:37

Uums schreef:
Dat is inderdaad een bijzonder genre binnen de 'dus'-profielen.

Toen ik eens iemand vertelde dat een (zakelijke) brief niet met 'ik' hoort aan te vangen, schreef ze vervolgens op: "Nou, ik..." :D

:D :D

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:41

itsmi schreef:

Ik dus!! Soms wel soms niet. Ligt aan de rest van het profiel.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:51

rainbow8 schreef:
itsmi schreef:

Ik dus!! Soms wel soms niet. Ligt aan de rest van het profiel.

Maar met wat voor reden dan?? Ik kan me er namelijk niet zoveel bij voorstellen :P Tenzij je een paard uit het profiel herkent ofzo, maar anders zou ik geen reden zien om iemand naar aanleiding van het profiel een PB te sturen!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:54

hahaha leuk topic!

Ik heb niet het gevoel dat de ts zich er echt druk om maakt, ze vraagt alleen waarom.

Ik weet niet waarom, is het niet afgeleid van msn taal?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:56

Ik ben dus van mening...

Laatmaar zelfs ik ben nog niet zo laag gezonken dat ik hier een mening over ga vormen. :')

(Maar het is het wel leuke vraag. :') )

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:01

itsmi schreef:
Maar met wat voor reden dan?? Ik kan me er namelijk niet zoveel bij voorstellen :P Tenzij je een paard uit het profiel herkent ofzo, maar anders zou ik geen reden zien om iemand naar aanleiding van het profiel een PB te sturen!

Ik ken die mensen of paarden helemaal niet. Maar er kan een zin in het profiel staan waardoor mijn nieuwsgierigheid getriggerd word. Dan stuur ik een PB en meestal krijg ik wel antwoord.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:03

Haha sorry dat ik zoveel aan je vraag rainbow8, als je me zat wordt moet je het maar zeggen. Maar ik ben toch heel erg benieuwd. Waardoor kan je nieuwsgierigheid getriggerd worden dan? Waar ben je dan nieuwsgierig naar? Naar de achtergrond van het paard? Wat maakt je nieuwsgierig? In het profiel staat toch meestal alle informatie?