Maar idd, de tekenaar mag doen wat die wil

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
beantsje schreef:Niet netjes? Kom nou, wie weet, zijn er wel veel meer tekenaars die een paard op internet hebben nagetekend en verkopen die dan zonder de eigenaar van het paard in te lichten. Dat mag allemaal, zolang er geen mensen op staan.
Citaat:De tekening is helemaal eigendom van de tekenaar; TS kan er geen enkel recht op doen gelden. Zo simpel is het.
Shadow0 schreef:lifaya schreef:Maar in dit geval heeft TS wél toestemming gegeven....
Maar de vraag is voor wat precies de TS toestemming heeft gegeven, en dat vind ik niet helemaal eenduidig te beantwoorden in deze situatie.
Shadow0 schreef:Dat is niet waar. Bij het natekenen van een foto wordt er een 'afgeleid werk' gemaakt van de oorspronkelijke foto en die foto valt onder het auteursrecht.
en netjes is het trouwens uberhaupt niet
elanor schreef:Beatsje, auteursrechten hoef je helemaal niet te "claimen", die héb je gewoon op een foto die je zelf hebt gemaakt.
elanor schreef:Beatsje, auteursrechten hoef je helemaal niet te "claimen", die héb je gewoon op een foto die je zelf hebt gemaakt.
beantsje schreef:Of de kunstenaar inbreuk maakt op het auteursrecht van het andere werk, hangt af van de hoeveelheid van het andere werk die is overgenomen. Ik durf best te stellen dat een tekening doorgaans zoveel afwijkt van de originele foto, dat het daarmee geen inbreuk meer genoemd kan worden.
Citaat:Om een voorbeeld te noemen; vaak is de achtergrond anders of zelfs weg, door afwijkende technieken of kleurgebruik krijg je een ander beeld, enz. Samengevat: er is de nodige creativiteit voor nodig geweest, om de tekening te maken.
Citaat:ik kan me niet voorstellen dat je dit inbreuk op auteursrecht van een foto durft te noemen. Hij lijkt immers niet meer op de foto?
beantsje schreef:@Shadow0
Lees dit artikel eens door, dat geeft in heldere, eenvoudige bewoordingen wel door hoe het ongeveer zit.
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/s ... vereisten/
Fiffill schreef:Maar de artiest hoeft het ook niet te verkopen. Iedereen mag die foto natekenen, daarvoor heeft ze hem vrijgegeven.
De artiest mag de prijs bepalen (onderhandelen kan altijd) maar ze kan niet gedwongen worden hem voor minder te gaan verkopen oid.
Fiffill schreef:Maar de artiest hoeft het ook niet te verkopen. Iedereen mag die foto natekenen, daarvoor heeft ze hem vrijgegeven.
Citaat:De artiest mag de prijs bepalen (onderhandelen kan altijd) maar ze kan niet gedwongen worden hem voor minder te gaan verkopen oid.
Fiffill schreef:Maar nogmaals: is de foto wel door de TS gemaakt?
beantsje schreef:Waar hebben we het nou toch over? De fotograaf wordt toch op geen enkele manier benadeeld? De tekening staat inmiddels behoorlijk ver af van de originele foto.
Ga me nou niet vertellen dat de evt. koper anders de foto had willen kopen voor 50 euro...