beantsje schreef:Of de kunstenaar inbreuk maakt op het auteursrecht van het andere werk, hangt af van de hoeveelheid van het andere werk die is overgenomen. Ik durf best te stellen dat een tekening doorgaans zoveel afwijkt van de originele foto, dat het daarmee geen inbreuk meer genoemd kan worden.
Dan zou ik de wet (en de toelichtingen) nog maar eens goed doorlezen want dit is absoluut onjuist. Je hebt het citaatrecht, maar daar heeft dit niks mee te maken.
Citaat:
Om een voorbeeld te noemen; vaak is de achtergrond anders of zelfs weg, door afwijkende technieken of kleurgebruik krijg je een ander beeld, enz. Samengevat: er is de nodige creativiteit voor nodig geweest, om de tekening te maken.
Klopt, en daarmee is ook de tekening een werk waar auteursrecht op rust, maar dat sluit de oorspronkelijke rechten op de foto NIET uit!
Citaat:
ik kan me niet voorstellen dat je dit inbreuk op auteursrecht van een foto durft te noemen. Hij lijkt immers niet meer op de foto?
Dat doet er dus echt helemaal niet toe
Niet alleen ik durf dit inbreuk op auteursrecht van de foto te noemen, maar elke jurist zal hetzelfde zeggen, want hier is echt geen twijfel over. Waar je over kunt twisten, is waar de TS precies toestemming heeft gegeven. Maar dat het de auteursrechten op het oorspronkelijke werk moet respecteren, daar is geen twijfel over.