Ik vind het vreselijk ! Er zijn geloof ik 2 of 3 bokkers die 'U' gebruiken
Blue9
Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-09 13:38
Innepin schreef:
Toevallig ben ik deze week ook al twee keer met U aangesproken. Ik ben wel 50-plus, maar ik vind dat er hier op bokt gewoon 'gejijd' en 'gejoud' mag worden
Vind ik inderdaad ook wel, gewoon stug doorgaan dus
Verschilt dat niet per regio Mien? Ik was afgelopen weekend in gesprek met een Vlaming die mij af en toe aansprak met 'u' (en dan niet 'uw' in bezittelijke vorm). En een studiegenootje van mij had ooit een Belgische vriend die regelmatig 'ik zie u graag' tegen haar zei.
Yasmine
Geplaatst: 02-12-09 21:23
Oh ja, "ik zie u graag" of "ik hou van u" of "ik vind u leuk". Dat was ik even vergeten We zeggen het wel vaker dan we beseffen, denk ik. Ook in plaats van een vorm van "zich". Dus "kan je je omdraaien" wordt "kunt ge u omdraaien".
Karin
Geplaatst: 02-12-09 21:27
Hehe, 't is voor jullie al zo vanzelfsprekend dan, het valt u niet eens meer op.
Ik von dhet wel grappig toen ik het voor het eerst las, dat ben ik helemaal niet bekend. Maar inderdaad dat was bij een belgisch meisje.. Ook als ik in Belgie ben worden we aangesproken met u, dat is zo wennen!
Ps het is ook nooit goed he Ik vind iemand die je niet kent met u aanspreken meer als normaal! ongeacht hoe oud? of klink ik nu ouderwets of zakelijk.....
Ik heb 't niet gemerkt... Maar misschien dat er regelmatig mensen uit België posten, die nog met "U" aanspreken?
Karin
Geplaatst: 04-12-09 21:19
Mwoah... dat is niet echt een kwestie van 'nog' als in vroeger en nu.
Het is gewoon een van die typische taalverschillen tussen het Nederlands en het Vlaams.
Wel makkelijk trouwens dat er in het Engels maar één woord voor wordt gebruikt.
MamboBeach
Geplaatst: 04-12-09 21:22
Het is mij niet opgevallen moet ik eerlijk zeggen!
Ibbel
Geplaatst: 05-12-09 16:06
Vroegâh, toen ik nog mod was, werd ik per PB wel eens netjes met U aangesproken. Die (meestal jongere) bokkers hadden óf door dat ik oud genoeg ben om met enig respect bekeken te worden , óf dachten dat het wel verstandig kon zijn een mod netjes te behandelen
Verder is het mij ook opgevallen dat de genoemde bokkers idd u gebruiken, en ik was er automatisch van uit gegaan dat het Vlamingen zijn. Mijn ervaring met Vlamingen is dat ze u ook gewoon als persoonlijk voornaamwoord gebruiken, totdat je wat 'bekender' bent, en dan wordt het 'ge'.
Ik zal nooit vergeten hoe ooit een Vlaamse manager tegen mij zei, na een heel verhaal: "Verstaat gij mij?" Waarop ik antwoordde: "jawel, ik versta je wel, maar ik begrijp je niet."
Voor de niet-Vlamingen: "verstaat gij mij" is Vlaams voor "begrijp je me". En ik begreep heel goed wat-ie bedoelde, maar ik wilde 'm even plagen.
Niet alle vlamingen praten met 'u' hoor, ik praat hier op Bokt netjes met jij en jou. Omdat dat voor mij beleefder klinkt dan 'u'. Als ik aan iemand een boek vraagt vraag ik; 'Wilt gij uwe boek is geve.' als ik dat op Bokt zeg zou dat zijn: 'Wil jij je boek eens geven?' Dus zo makkelijk haal je de belgen er niet uit hoor
Vind een nederlander die 'u' gebruikt wel raar klinken, is extreem beleefd daar lijkt mij .
@Ibbel: Haha Als iemand aan mij vraagt: 'Verstaat gij mij?' zou ik ook denken, 'Ja ik versta u.' Maar denk dat de meeste zeggen: 'Verstaat ge wat ik wil zeggen?'
Viel me inderdaad gewoon op hoor, daarom starte ik dit topic. Per PB vind ik het inderdaad ook beleefder, kijk eigelijk wel nooit na hoe oud iemand is, meer automatisme.