Bekende ruiter/persoon afzeiken vs bokker afzeiken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:54

In het Totilas topic wat je als voorbeeld stelt wordt helemaal geen persoon afgezeken. Daar wordt gediscusseerd of mensen de bewegingsvorm van Totilas wel of niet extreem vinden.
Als dat ook al niet meer zou mogen op een paardenforum, waar mag nog wel over gediscusseerd worden dan?

Miracle_

Re: Bekende ruiter/persoon afzeiken vs bokker afzeiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:59

Het maakt verder toch ook niet uit wat de voorbeelden zijn, het gaat nu om de discussie over wáárom je bokkers niet mag "afzeiken" en bekende NL's wel.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:05

Miracle_ schreef:
Het maakt verder toch ook niet uit wat de voorbeelden zijn, het gaat nu om de discussie over wáárom je bokkers niet mag "afzeiken" en bekende NL's wel.

Omdat die hier niet op bokt zitten. Omdat die bekend zijn.

In het echte leven worden die ook afgezeken hoor, die bekende mensen. Dat je hier een weerspiegeling van ziet, vind ik niet raar, integendeel.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:10

BraveSpots schreef:
Miracle_ schreef:

In het echte leven worden die ook afgezeken hoor, die bekende mensen. Dat je hier een weerspiegeling van ziet, vind ik niet raar, integendeel.

Dat begrijp ik, maar ik vind dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen niet-bokkers en wel-bokkers.
En dat word hier op bokt wel gedaan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:17

Miracle_ schreef:
Dat begrijp ik, maar ik vind dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen niet-bokkers en wel-bokkers.
En dat word hier op bokt wel gedaan.

Tuurlijk word dat gedaan. In het echte leven roddel je ook niet over iemand recht in zijn gezicht ;) .

Bovendien zou het hier dan een volledige soep worden. Er zijn nu soms al halve (of hele) rellen met de strenge regels, laat staan als je iedereen maar laat doen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:23

Miracle_ schreef:

Persoonlijk vind ik dat een heleboel uitmaken, als je dat topic namelijk een voorbeeld van afzeiken vindt kan Bokt beter opgedoekt worden.

Verder lijkt het me een hele goede zaak dat de paardensport en daarmee de bekende ruiters en amazone's kritisch bekeken blijven worden. Het zijn geen afgoden waar niets dan alleen maar goeds over gezegd mag worden.

Echt afzeiken om het afzeiken is nooit goed en dat wordt het al gauw als het om een niet bekende nederlander gaat en mijn ervaring is dat het dat bijna altijd is als het om een bokker gaat. :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:26

Ik snap opzich wel dat bekende ruiters meer kritiek krijgen. Ook vooral omdat ze toch ook een beetje een voorbeeld functie innemen. Anky v Grunsven doet dat bijv. heel bewust door reclame te maken voor de dieren bescherming. Dan kan je verwachten at er mensen zijn die bijv. kritisch zijn over hoe zij zelf met welzijn omgaat.

Let wel afzeiken vind ik ook respectloos. Maar je mag best kritiek geven op deze mensen. Vond bijv. bij dat stuk over Patrick Kittel dat er ook wel mensen waren die wel argumenten gaven over waarom ze het er wel of niet mee eens waren dat vind ik soms nog best intressant. Soms geeft het je iets om over na te denken, soms geeft het wel kans op een gezonde discussie. Maar wat dat betreft vind ik de mensen op bokt die zonder argumentatie ophemelen net zo irritant als zij die zonder argumentatie 'afzeiken' :Y) (tussen aanhalingstekens omdat zij best een argumentatie kunnen hebben maar die niet neer zetten of niet duidelijk weten te maken op papier.)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 02:05

Nadir schreef:
Ah, dus als Anky, Sjef en Patrick Kittel een account aanmaken mogen we ze niet meer afzeiken. :)*
Die zitten er toch al lang op? :))

Miracle_ schreef:
Sander_ schreef:
Hoge bomen vangen veel wind. ;) Bekende nederlanders staan vaak in de schijnwerpers waardoor iedereen een mening over ze heeft. Ik vind dit anders dan wanneer een onbekend persoon dezelfde kritiek zou krijgen. Door in de openbaarheid te functioneren stem je tegenwoordig als het ware in met het feit dat mensen een mening over je hebben. Dat verschil is er dus wel IMO.

Daar heb je idd gelijk in. Door bekend "te worden" weet je zelf ook wel van te voren dat je veel besproken zal worden. Niet dat dat het rechtvaardigt om zo over ze te praten, maar zo gaat dat nou eenmaal.

Maar die mensen zijn er niet altijd op uit om beroemd te worden. Sommigen houden gewoon heel erg van paarden en van paardrijden.
Neem Alice Naber, van haar weet ik zeker dat ze meer van paardrijden en van paarden houdt, dan van de bekendheid die het met zich meebrengt.
Ik kreeg van haar een heel leuk meeltje na m’n onbeteugelde cross ( [SGW-ITP] onbeteugeld @ Bathmen ) Ze schreef dat ze het fijn vond om plezier bij paard en ruiter te zien, wat sommige mensen vergeten zijn. Ik vond het erg lief en oprecht.

Ook van de andere beroemde mensen denk ik dat ze begonnen zijn uit liefde voor de sport. Doordat ze veel gewonnen hebben komen ze in de schijnwerpers te staan. En intussen is het wel werk geworden en als je niet scoort komt er ook minder geld in het laatje, en stappen er misschien sponsors op waardoor je de paarden niet kunt behouden.
Zelf vraag ik me bij sommige takken van sport af of het doel de middelen niet voorbij streeft. Een dressuurwedstrijd is er toch om te laten zien hoever je paard in training is, en niet andersom, zo trainen dat je op de wedstrijd hoge punten scoort?
Het moet voor hen wel pijnlijk zijn sommige commentaren te lezen. En ik denk dat ze dat vast af en toe doen. Misschien gaan ze er echt wel een beetje anders tegenaan kijken. Maar daarbij helpen ongefundeerde rotopmerkingen natuurlijk niet.
Zolang er voor en tegenstanders aan het woord komen vind ik dit forum toch wel een mooi medium om te discussieren. En bij echte ongefundeerde of grove kritiek kan Bokt misschien ingrijpen. Gebeurd dat nooit in dit soort gevallen? Maakt het verschil of de Bokt-naam of eigen naam gebruikt wordt?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 09:03

ThePast03 schreef:
Persoonlijk vind ik dat een heleboel uitmaken, als je dat topic namelijk een voorbeeld van afzeiken vindt kan Bokt beter opgedoekt worden.

Verder lijkt het me een hele goede zaak dat de paardensport en daarmee de bekende ruiters en amazone's kritisch bekeken blijven worden. Het zijn geen afgoden waar niets dan alleen maar goeds over gezegd mag worden.

Echt afzeiken om het afzeiken is nooit goed en dat wordt het al gauw als het om een niet bekende nederlander gaat en mijn ervaring is dat het dat bijna altijd is als het om een bokker gaat. :+

Er is ook niets mis met kritiek. Maar 100 pagina's roepen dat iemand een dierenmishandelaar is vind ik schandalig. Of het nou een bokker of een bekende ruiter is, dat maakt niet uit. Ik ben het er alleen niet mee eens dat je ongestraft een bekende ruiter kunt afzeiken en dat je gelijk een OW krijgt als je zoiets over een bokker zou zeggen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:49

BraveSpots schreef:
Miracle_ schreef:

Ik word in het echte leven ook wel eens afgezeken hoor... :+

Als het filmpje van Kittel er eentje van mij geweest was, dan was het topic na een paar pagina's al op slot gegaan. Dat vind ik krom.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:03

Ook als ze jou bij je voor- en achternaam noemen? (ipv je Bokt-naam) Dan zou het idd zo opgelost zijn als de "afgezekenen" even een account aanmaken, en klaar...

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:04

KarinvdM schreef:
Als het filmpje van Kittel er eentje van mij geweest was, dan was het topic na een paar pagina's al op slot gegaan. Dat vind ik krom.

Hier sla je de spijker op zn kop. Dit is nou precies wat ik bedoel. :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:28

KarinvdM schreef:

Echt? Recht in je gezicht? Dat vind ik oprecht jammer voor je dat jij zulke rotmensen hebt in je omgeving.

Maar om dat soort waarden en normen daarom op bokt ook in te voeren, heb ik zo mijn bedenkingen over :\ .

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:55

BraveSpots schreef:
KarinvdM schreef:

Echt? Recht in je gezicht? Dat vind ik oprecht jammer voor je dat jij zulke rotmensen hebt in je omgeving.

Maar om dat soort waarden en normen daarom op bokt ook in te voeren, heb ik zo mijn bedenkingen over :\ .

IK denk dan altijd zegt meer over de afzeikers dan de afgezekene.

Hoewel sommige mensen ook terecht afgezeken worden of eigenlijk gewoon vinden dat ze afgezeken worden omdat ze de kritiek niet begrijpen. Terwijl hij soms nog best terecht is. (Zo herinner ik mij dat louie van gaal ooit bij een tv programma was waar in de blooopers sectie een stukje van zijn boekpresentatie werd getoont waar hij zij dat het uniek was dat iemand bij leven een AUTObiografie schreef. Hij voelde zich heel afgezeken omdat hij niet door had waarom zijn uitspraak niet klopte)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:59

BraveSpots schreef:

Ja hoor, ik krijg wel eens commentaar of opmerkingen waarvan ik denk, moet dat nou zo?
Maar ik kan wel wat hebben hoor. :D

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:06

KarinvdM schreef:

Enerzijds wel, anderzijds niet. Als jij met jouw paard op datzelfde openbare concours had rondgereden met een blauwe tong en mensen hadden daar kritiek op (of over je rijmethode), dan zou het topic volgens de regels gewoon open moeten blijven. Dat zou mij logisch lijken in ieder geval?

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:03

Sander_ schreef:
KarinvdM schreef:

Enerzijds wel, anderzijds niet. Als jij met jouw paard op datzelfde openbare concours had rondgereden met een blauwe tong en mensen hadden daar kritiek op (of over je rijmethode), dan zou het topic volgens de regels gewoon open moeten blijven. Dat zou mij logisch lijken in ieder geval?

Ja, maar dan komt wel het feit erbij dat het een bokker is. En zij zal dan dus direct haar mening terug geven waardoor het toch een discussie topic word wat vast wel weer uit de hand loopt waardoor er toch een slotje op komt.
En de niet-bokkers worden sneller 'afgezeikt' dan bokkers. Want die zullen niet direct antwoord terug geven. Kijk maar naar sommige filmpjes bij links. Die mensen zijn geen beroemde ruiters, maar daar worden volgens mij ook vaker mensen van de filmpjes voor dierenmishandelaars ofzo uitgemaakt. Dat mag wel?

Ik denk dat het dus niet eraan ligt of hij beroemd is maar of hij op bokt zit of niet?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:06

Yucome schreef:
En de niet-bokkers worden sneller 'afgezeikt' dan bokkers.

Nee, hoor, kijk maar eens op HAW. Met de nieuwe regels is het wel veranderd, maar er zijn topics waar de TS heel veel kritiek krijgt op de wijze van rijden.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:08

Hoge bomen vangen veel wind, dit weet je van tevoren en dat is iets wat je voor lief neemt/moet nemen als je bekend wordt. 'De gewone man' vraagt hier niet om, die doet gewoon z'n ding en vraagt verder ook niet om aandacht (wat een bekende ruiter opzich ook niet doet, maar hij weet van te voren dat dat erbij hoort).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:10

Ik vind het ook dat het niet moet mogen.........

Mensen openen topics over bekende ruiters en sabelen ze helemaal neer.......... als ik zo een topic zou openen over een bokker......... dan ben ik de pineut :) en ik vind dat raar

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:13

Niet helemaal mee eens Angelita, als je hier een topic opent op HAW of ITP dan vraag je zelf om reacties en ook dan kan je afgezeken worden en dat gebeurt dus ook, hoewel dat nu door de nieuwe regels minder erg is geworden. Als het te heftig wordt, dan grijpen de mods in.
Ik heb wel eens een topic gehad met veel discussies dat op pagina 14 alsnog op slot ging.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:18

Ah op die manier. Nee als je een topic opent dan vraag je inderdaad om commentaar. :j

Ik wil nog wel de kanttekening maken dat je - of het nou over een bokker of een bekende ruiter gaat - gewoon je grote mond moet houden als je het niet op een normale manier kunt formuleren. :)
Wel verwacht ik dat een bekende ruiter meer kan hebben (omdat het minder persoonlijk is, diegene toch z'n ding wel doet en het wel gewend is, ga ik vanuit) dan een bokker die om opbouwend commentaar vraagt. Neemt niet weg dat de bekende ruiter natuurlijk niet compleet afgezeken moet worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:20

KarinvdM schreef:
Niet helemaal mee eens Angelita, als je hier een topic opent op HAW of ITP dan vraag je zelf om reacties en ook dan kan je afgezeken worden en dat gebeurt dus ook, hoewel dat nu door de nieuwe regels minder erg is geworden. Als het te heftig wordt, dan grijpen de mods in.
Ik heb wel eens een topic gehad met veel discussies dat op pagina 14 alsnog op slot ging.

hihi ik ook............. :D

en ik word graag neergesabeld als ik eens foto's plaats :D

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:21

Wat ik me afvraag... wat willen jullie graag zien? Dat iedereen afgezeken kan worden (harde kritiek krijgen zeg maar), of niemand? :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:26

eerlijke kritiek............ Ik kan ook best kritiek geven (kan het overigens ook goed ontvangen) maar mensen met het maaiveld neersabelen is (zeker als het onterecht is) not done.........