misleidende advertenties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:47

KiWiKo schreef:
ben het met Yamcha eens.............

alhoewel ik als verkoper graag mezelf aan wil kunnen kijken als ik mijn tanden poets.......

Inderdaad. Ik ben het er ook volledig mee eens dat de verantwoordelijkheid ook bij de koper ligt, maar je zou als verkopende partij ook een stukje verantwoordelijkheid kunnen nemen met betrekking tot de onervarenheid van de koper. Ik wil niet zeggen dat je dit als verkoper bij iedereen moet doen, maar dat je moet kijken naar je doelgroep.

Stel dat ik een oud versleten zadel te koop aan zou bieden bied, dat in principe enkel nog geschikt is als decoratie en niet om mee te rijden. Ik zou het aanbieden als een prima rijzadel voor maar 10 euro en een klein meisje wil dit zadel voor haar laatste spaarcentjes kopen voor haar verzorgpony, maar heeft totaal geen benul over dat niet elk zadel op elk paard past.
Ik zou mezelf niet meer aan durven kijken als ik weet dat zij dat zadel nu gebruikt om de pony te rijden en daarmee de rug van de pony kapot rijdt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:47

ja snap ik, naja hun hebben geen paard, en het zadel hangt buiten in een boom voor de kinderen om mee te spelen.

Alane

Re: misleidende advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:57

en dan gooi je het zadel in de ton, de vuilnisman ziet dat en dat meisje met 10 euro in de spaarpot is zijn nichtje... en hij geeft het zadel aan haar...

Je kunt niet overal bij stil gaan staan, dan kun je nog geen leeg conservenblik in de vuilniston gooien... stel dat een kat er met z'n koppie vast in komt te zitten...

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:02

Alane schreef:
en dan gooi je het zadel in de ton, de vuilnisman ziet dat en dat meisje met 10 euro in de spaarpot is zijn nichtje... en hij geeft het zadel aan haar...

Je kunt niet overal bij stil gaan staan, dan kun je nog geen leeg conservenblik in de vuilniston gooien... stel dat een kat er met z'n koppie vast in komt te zitten...

Ja nou ja, daar kun je geen invloed op hebben, maar ik vind het gewoon ronduit achterbaks dat mensen zadels aanbieden die niet meer geschikt zijn om te rijden, maar er toch geld aan proberen te verdienen door het te verkopen als prima rijzadel. Daar draait het me om. Het gaat me niet om de manier hoe het meisje uit mijn voorbeeld aan het zadel komt (voor mijn part vind ze hem zelf in een container) maar het gaat er om hoe sommige verkopers geld proberen te verdienen door het aanbieden van rommel met een rooskleurig verhaaltje....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:05

wat is er dan mis mee om een zadel waar je niet op kunt zitten, te gebruiken om een paard aan een zadel te laten wennen? (mits zadel op paard past)
Heb ik ook, al jaren... en mocht er eentje op de rug gaan dan gaat het zadel aan de muur voor decoratie.. en tot die tijd, doet hij gewoon dienst... is nog geen paard slecht van geworden.

niet alleen een slecht zadel is funest, een niet passend zadel is net zo slecht... ook als is die nieuw en kost 2000 euro.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:10

ik heb ook altijd een kapot zadel gebruikt voor het zadelmak maken...... een met een gebroken boom :) :) kunnen ze mooi mee flikflakken zonder dat het mijn dure kieffer beschadigd :)

en als ik erop ga, dan gaat het goede zadel erop :)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:16

Bij die zadels staat het er ook bij dat ze enkel geschikt zijn om zadelmak te maken, maar niet om op te rijden.

Het gaat om de zadels die niet meer geschikt zijn om op te rijden, maar waar bij genoemd wordt dat het nog prima rijzadels zijn. Dat is misleidend.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:12

Helma_Amber schreef:
Bij die zadels staat het er ook bij dat ze enkel geschikt zijn om zadelmak te maken, maar niet om op te rijden.

Het gaat om de zadels die niet meer geschikt zijn om op te rijden, maar waar bij genoemd wordt dat het nog prima rijzadels zijn. Dat is misleidend.

ik kan dat niet beoordelen vanaf een foto of een zadel wel of niet geschikt is om nog mee te rijden..
Als de boom heel en recht is, en het zadel past, waarom zou je er dan niet meer mee kunnen rijden? Alleen omdat de vraagprijs laag is, of het zadel ouder is?

Een koper kan en zal zelf ook onderzoeken moeten of iets kan of niet kan...
Je kunt toch niet de kopers beschermen door verkopers regels op te leggen...
Als de kamer te smal is maakt het niet uit of het een zadel is met een vraagprijs van 1500 euro of van 15.00 euro.. zadel oet hoe dan ook goed zijn en passen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:35

Alane schreef:

Dat is het hele punt.

Je kunt de koper aanspreken op wat hij koopt en waarvoor, maar dan nog, het is een vrije markt, en als zowel koper als verkoper de afspraken allemaal keurig nakomen, heb je gewoon geen poot om op te staan.

Als iemand bij mij een stereo koopt voor 200 euro, en ik zeg erbij dat ie niet goed meer is, en de persoon betaalt hem en vindt alles goed, moet die niet later komen klagen dat de CD-speler stuk is. En zelfs al zeg ik er niets van, dan nog heb je als koper onderzoeksplicht, en moet je ook echt zélf nagaan of het product is wat de verkoper zegt dat het is. Doe je dat niet, eigen schuld, dikke bult.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:41

KiWiKo schreef:
ben het met Yamcha eens.............

alhoewel ik als verkoper graag mezelf aan wil kunnen kijken als ik mijn tanden poets.......

Ik ook.
Als ik een kapot paard zou verkopen als dressuurtalent, zou ik mezelf niet meer recht aan kunnen kijken, wetende wat er met het paard zal gebeuren, dan maak ik het dier nog liever zelf af.

maar als iemand mij 5000 euro wil geven voor een weidepaard, wat echt niet meer bereden kan worden, en ik heb dat erbij gezegd, geen probleem mee hoor..... :D
Toch ben ik als verkoper niet verantwoordelijk voor wat de koper met een product doet. Maar het is wel zo, imo dat als je een paard zou verkopen wat dan van handelaar naar handelaar zou gaan, en er gebeurt weet ik wat mee, dan moet je het dier niet verkopen. Maar dan nog, dat kan gebeuren met elk paard, je kunt nu eenmaal niet door mensen heenkijken.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:18

Yamcha schreef:
Alane schreef:

Dat is het hele punt.

Je kunt de koper aanspreken op wat hij koopt en waarvoor, maar dan nog, het is een vrije markt, en als zowel koper als verkoper de afspraken allemaal keurig nakomen, heb je gewoon geen poot om op te staan.

Als iemand bij mij een stereo koopt voor 200 euro, en ik zeg erbij dat ie niet goed meer is, en de persoon betaalt hem en vindt alles goed, moet die niet later komen klagen dat de CD-speler stuk is. En zelfs al zeg ik er niets van, dan nog heb je als koper onderzoeksplicht, en moet je ook echt zélf nagaan of het product is wat de verkoper zegt dat het is. Doe je dat niet, eigen schuld, dikke bult.

Ja en daar draait dit topic weer om. Om verkopers die hun product anders omschrijven dan dat het in werkelijkheid is, om op deze rottige manier geld te verdienen over de rug van een ander. Dat is misleidend.
Zet er dan gewoon helemaal niks bij en laat de koper het inderdaad zelf onderzoeken. Dat is eerlijker en dan valt de verkoper niets te verwijten.

Maar goed, zo kan de discussie denk ik nog wel een eeuwigheid doorgaan. Ik zou nooit een zadel van een foto af kopen. Ik zou het altijd eerst willen passen en proberen voordat ik uberhaupt een zadel koop. Ik neem gewoon zelf de verantwoordelijkheid.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 11:02

Helma_Amber, jij snapt me :D
mijn punt is idd dat iedereen natuurlijk alles mag aanbieden, maar dat het gewoon eerlijk omschreven moet worden. iemand die er verstand van heeft kijkt naar de foto en nauwelijks naar de tekst, maar iemand die er geen verstand van heeft wordt door de tekst misleid...

maargoed, zo zouden we idd nog eeuwig kunnen discussieren, maar lijkt me onnodig. mijn punt is denk ik duidelijk, en snap en begrijp ook de punten van de rest :D

hierop controleren is idd niet de taak aan het forum.. :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:16

en wie zegt dat de verkoper het niet eerlijk omschrijft?
Dat de verkoper niet beter weet? men gaat er altijd maar van uit dat de verkoper kwaad wil... maar kan best zijn dat die ter goede trouw handeld.

Ik kan vanaf een foto niet beoordelen of een zadel nog te gebruiken is of niet...
Ik laat regelmatig de zadelmaker komen om te laten controleren of de zadels nog goed liggen en/of die bijgelegd moeten worden.
ik weet welke boommaten mijn paarden hebben, en als ik een zadel zoek, vraag ik daar gericht naar..
Heb ik dan een leuk zadel gevonden, dan komt de zadelmaker om te controleren of hij goed ligt..
laat ik mhem per post komen, het zadel, en de boom blijkt gebroken, dan is dat jammer.. (nog niet gehad)
merkloze zadels wil ik al helemaal niet hebben :D
en onbekende merken kun je pas over oordelen als je ze gezien hebt irl...
zo was Kentaur eerst ook onbemind, nu redelijk populair.

momenteel gaat de voorkeur voor mij uit naar; jaguar, sommer (ook niet zo ekend/populair) en wil dochterlief een KN uitproberen :D

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:31

En wat denk je van al die zadelmarkt zadels die worden aangeboden en zogenaamd volgens de verkoper op bijna alle paarden past? Ik kan me nog een topic herinneren van iemand die zo'n zadel uit elkaar heeft gehaald, maar dat terzijde. Zo'n zadel kan niet op alle paarden passen.
Maar goed. Iedereen heeft zijn eigen mening en dat respecteer ik. Een ieder doet wat hij of zij zelf als goed ervaart en daar kun je onmogelijk verandering inbrengen. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid toch bij jezelf.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:06

Helma_Amber schreef:
En wat denk je van al die zadelmarkt zadels die worden aangeboden en zogenaamd volgens de verkoper op bijna alle paarden past? Ik kan me nog een topic herinneren van iemand die zo'n zadel uit elkaar heeft gehaald, maar dat terzijde. Zo'n zadel kan niet op alle paarden passen.

Past op BIJNA alle paarden... en dan heb je alweer over onderzoeksplicht van de koper...

Ik heb ook wel eens dure merken zadels gezien die helemaal scheef waren... of door verkeerd opstijgen verkeerd opvullen of weet ik wat..
Dat topic kan ik me ook nog voor de geest halen, maar vergeet dan niet dat de prijs van een ZM zadel niet dezelfde is als die van KN, Stuebben etc...

Wat ik wel kwalijk vond, is dat de verkopers van zadelmarkt, vroegah vertelden dat hun zadels uit de stuebben fabriek kwamen, en dat hun vanwege het ontbreken van het merkje de zadels goedkoop konden aanbieden.. .. ..

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:39

Een zadel kan ook niet op BIJNA alle paarden passen, dat is een leugen, want dat kan nooit. Elk paard heeft een andere rug, dus dat is complete onzin, vooral als het om een gebruikt zadel gaat. En tuurlijk heeft de koper onderzoeksplicht, dat zeg ik ook al de hele tijd, maar een koper hoeft ook geen leugens te verkondigen, dat is misleidend.

Tuurlijk zijn er genoeg dure merken die ook scheef zijn, die ervaring heb ik helaas ook.

En dat Stubben verhaal van Zadelmarkt heb ik dan nog nooit van gehoord, maar dat is inderdaad ook een kwalijke zaak.

Wat ik ook opvallend vind, is dat verkopers nooit uit zich zelf zullen noemen dat hun zadel bij Zadelmarkt vandaan komt. Dit wordt enkel genoemd als er naar gevraagd wordt en dat is ook opvallend. Want ze weten hoe de kwaliteit van die zadels is...
Maar goed dit is een beetje offtopic..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:28

Helma_Amber schreef:
Yamcha schreef:
Dat is het hele punt.

Ja en daar draait dit topic weer om. Om verkopers die hun product anders omschrijven dan dat het in werkelijkheid is, om op deze rottige manier geld te verdienen over de rug van een ander. Dat is misleidend.
Zet er dan gewoon helemaal niks bij en laat de koper het inderdaad zelf onderzoeken. Dat is eerlijker en dan valt de verkoper niets te verwijten.

Maar goed, zo kan de discussie denk ik nog wel een eeuwigheid doorgaan. Ik zou nooit een zadel van een foto af kopen. Ik zou het altijd eerst willen passen en proberen voordat ik uberhaupt een zadel koop. Ik neem gewoon zelf de verantwoordelijkheid.

Ik vind dat ook niet eerlijk, maar dan nog valt de verkoper (wettelijk gezien) niets te verwijten, ivm de onderzoeksplicht van de koper.

Overigens ben ik het wel met je eens, hoor, ik vind het ook niet netjes en niet eerlijk, maar er is niets wat je er aan kunt doen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:26

Helma_Amber schreef:
Een zadel kan ook niet op BIJNA alle paarden passen, dat is een leugen, want dat kan nooit...

Is geen leugen, is een feit... :D
En als mijn zadel niet op jouw paard past, dan valt jouw paard dus net buiten die groep paarden wie het zadel wel past :D daarom ook BIJNA alle paarden...

Ik heb een paard waar bijna iedereen zo mee weg kan rijden... als het jouw niet lukt.. das dan pech, val je net buiten de groep die het wel kan.. en ik zeg niets over hoe groot de groep van mensen is die het wel kunnen..
maw je moet de tekst niet letterlijk nemen..

en zo zijn er meer uitspraken die dubbel opgevat kunnen worden.

paard is buiten zeer braaf...
ja waar buiten? buiten de stal, op de weide, tijdens buitenrit? en wat doet ie binnen dan?
enz enz enz...
mensen gaan teveel uit van eigen aannames en vragen niet verder of door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:32

Als mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, moeten ze het zelf weten. Genoeg kennis hier die duidelijk maken dat een goed passend zadel van levensbelang voor je paard is. Willen ze met een paar tientjes dergelijke kostbare zaken kopen, moeten ze het zelf weten.