dorientjuh schreef:Maar dan kun je zelf beslissen om je niet in een dergelijk topic te mengen of het zelfs helemaal niet te lezen. Iedereen die Arabesk een béétje kent weet dat ze daarin toch niet verandert, dus er tegenaan blijven schoppen heeft geen zin.
Bij duidelijke topics over bitloos/ijzerloos/boomloos/stalloos e.d. kun je ervoor kiezen om weg te blijven.
Dat gaat niet bij topics waar een specifieke groep naturals altijd even post om te melden dat bitloos/dekenloos/ijzerloos/stalloos beter is omdat.. Terwijl de topicstarter daar dus niet om vraagt.
Citaat:
By the way: ik schaar mezelf onder de groep naturals, en ik hoor vaak de opmerking over zieltjes winnen door naturals (niet tegen mij). Ik als natural let hier ook op of dit gebeurt. En ik moet je zeggen: naast Arabesk, Arno8 en Joviban misschien ook een beetje, ken ik geen een natural hier op bokt die meedoet aan het ''zieltjes winnen'''. Vaak worden opmerkingen volgens mij op een andere manier gelezen dan dat de betreffende natural bedoeld heeft, dát is het volgens mij.
Het trieste is dat ik dat altijd heb gedaan. Ik gebruik bij trainen / opvoeden van mijn paarden veel onderdelen van parelli en andere 'NH-goeroes". Ik kan zonder problemen een proef bitloos op alleen een halstertje of zo rijden of een parcourtje rondspringen. Ik ben oprecht van mening dat een paard (ook een sportpaard) in de groep in een wei hoort. Mijn ene paard staat zomers dag en nacht buiten, de andere uit bewuste keus binnen). Scheren doe ik niet aan, wel aan dekens als me dat zo uitkomt. Maar in de loop der jaren heb ik, juist door het zieltjes winnen en de sterke scheidslijn die door 'goed natural en fout normal' loopt steeds meer de neiging me af te willen zetten tegen natural. Omdat de aangehaalde onderzoeken niet kloppen, omdat er geen grijs bestaat voor die groep. Omdat ze kortom met deze acties eerder bereiken dat mensen zich afkeren van de (ook goede) denkbeelden dan dat ze er de gewenste zieltjes mee willen.
Citaat:
Bovendien vind ik eigenlijk dat naturals vaak meer recht van spreken hebben dan traditionals, omdat zij over het algemeen beide kanten kennen; bijna alle naturals waren eerst traditional. De mensen die hierover vallen hebben over het algemeen nog nooit iets van de naturalkant geprobeerd, maar keuren het toch af. Oogkleppen dus. Wat nog steeds niet wil zeggen dat je per sé zieltjes moet winnen natuurlijk.

Ik ken ook beide kanten. Ik maak ook mijn eigen keuzes, ben bijvoorbeeld met twee kastelen van KWPNers western gaan rijden omdat ik de stijl (mits netjes gereden) vriendelijker vindt. Bovendien zijn er veel 'normals' die wel degelijk ook principes van de naturals hebben (paard buiten, geen antromorfisme, kunnen ook prima bitloos rondsturen, kiezen ook niet automatisch altijd voor ijzers), maar die er niet zo ingewikkeld over doen. Dus het valt wel mee met die oogkleppen. Wel worden de oogkleprecties opgewekt door de stellige overtuigingen die worden geventileerd en ook nog eens 'ondersteund' met onderzoek. Onderzoek dat in veel gevallen echt niet deugt. En geloof me ik weet hoe goed je kunt liegen met onderzoek. Of ervoor zorgen dat de uitkomsten van onderzoek passen bij hetgeen je eruit wilt laten komen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 09-10-09 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt