MoriMann schreef:Sms/msn taal lijkt alles over te nemen, niet alleen forums op internet. Scholen schijnen zich er ook niet meer zo mee bezig te houden. Een collega ging hierover verhaal halen bij de lerares van zijn dochter. Als antwoord kon hij het doen met 'dat haalt de spellingscontrole er wel uit'. Ja, zo kan ik het ook. (Hij heeft het tot aan de directie door gespeeld en uiteindelijk is het kind bij een meer 'ouderwetse' juf in de klas gekomen.)
Voor sommigen is het dyslexie, voor sommigen opleidingsniveau, anderen kunnen hun populariteit niet op het spel zetten en voor weer anderen is het een vorm van vrijheid van meningsuiting (ik magd tog lekkur zelluf wete hoe ik dat woort schreiv?). Ik wacht met ingehouden adem on de dag dat zelfs boeken hieraan ten onder gaan en we moderne 'vertalingen' van de huidige literatuur voorgeschoteld krijgen. 'Die nieso ligte chatroom van Damodinges'
Het is in en intriest dat mensen je ook nog vertellen dat je maar ergens anders heen moet gaan als het je stoort dat een taal op deze manier gebruikt/misbruikt wordt. Op internet vind je dergelijke plaatsen niet of nauwelijks.
Een paar jaar geleden deed zich iets soortgelijks voor bij mijn broer op de middelbare school. Mijn vader ging verhaal halen omdat m'n broer werkelijk níks opschoot met zijn Duits en Frans en dergelijke. De docent verklaarde doodleuk: hij hoeft het niet te kunnen schrijven, als hij maar een broodje kan bestellen; als ze maar kunnen bedenken wat hij bedoelt .. dan is het prima. Onze oren klapperden ...
En als ik die taal soms op bijvoorbeeld hyves voorbij zie komen, met de meest idiote afkortingen en bewúste taalfouten (want dat is makkelijke en staat mooier (uh, niet?)) dan denk ik: blij dat ik het nog wél goed heb meegekregen.