Het paard die...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:30

Barmat schreef:
Mijn persoonlijke mening is, dat als je je dusdanig ergert aan dergelijke taalfouten, je misschien beter een ander forum kunt bezoeken.

.

Mijn mening is: als je het goed uitspreekt je sommige dingen ook goed kunt neerzetten.
Of gebruik je in het dagelijkse leven ook het is z'n paard wanneer je het is zo een paard bedoelt??
In spreektaal hoor je dan toch werkelijk het verschil wel.
En ik ga na oma heen betekent toch werkelijk iets heel anders dan ik ga naar oma toe.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:33

Sms/msn taal lijkt alles over te nemen, niet alleen forums op internet. Scholen schijnen zich er ook niet meer zo mee bezig te houden. Een collega ging hierover verhaal halen bij de lerares van zijn dochter. Als antwoord kon hij het doen met 'dat haalt de spellingscontrole er wel uit'. Ja, zo kan ik het ook. (Hij heeft het tot aan de directie door gespeeld en uiteindelijk is het kind bij een meer 'ouderwetse' juf in de klas gekomen.)

Voor sommigen is het dyslexie, voor sommigen opleidingsniveau, anderen kunnen hun populariteit niet op het spel zetten en voor weer anderen is het een vorm van vrijheid van meningsuiting (ik magd tog lekkur zelluf wete hoe ik dat woort schreiv?). Ik wacht met ingehouden adem on de dag dat zelfs boeken hieraan ten onder gaan en we moderne 'vertalingen' van de huidige literatuur voorgeschoteld krijgen. 'Die nieso ligte chatroom van Damodinges'

Het is in en intriest dat mensen je ook nog vertellen dat je maar ergens anders heen moet gaan als het je stoort dat een taal op deze manier gebruikt/misbruikt wordt. Op internet vind je dergelijke plaatsen niet of nauwelijks.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:34

Jemig mensen maken zich vandaag de dag overal druk om.Fouten maken is menselijk en er zijn mensen die gewoon niet zo goed de taal beheersen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:36

Ik vind het toch wel erg prettig als ik een verhaal van iemand lees, ik ook begrijp waar het over gaat, ik neem de moeite die persoon zijn verhaal te lezen, laat die persoon dan ook de moeite nemen het begrijpelijk op te schrijven.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:38

MoriMann schreef:
Sms/msn taal lijkt alles over te nemen, niet alleen forums op internet. Scholen schijnen zich er ook niet meer zo mee bezig te houden. Een collega ging hierover verhaal halen bij de lerares van zijn dochter. Als antwoord kon hij het doen met 'dat haalt de spellingscontrole er wel uit'. Ja, zo kan ik het ook. (Hij heeft het tot aan de directie door gespeeld en uiteindelijk is het kind bij een meer 'ouderwetse' juf in de klas gekomen.)

Voor sommigen is het dyslexie, voor sommigen opleidingsniveau, anderen kunnen hun populariteit niet op het spel zetten en voor weer anderen is het een vorm van vrijheid van meningsuiting (ik magd tog lekkur zelluf wete hoe ik dat woort schreiv?). Ik wacht met ingehouden adem on de dag dat zelfs boeken hieraan ten onder gaan en we moderne 'vertalingen' van de huidige literatuur voorgeschoteld krijgen. 'Die nieso ligte chatroom van Damodinges'

Het is in en intriest dat mensen je ook nog vertellen dat je maar ergens anders heen moet gaan als het je stoort dat een taal op deze manier gebruikt/misbruikt wordt. Op internet vind je dergelijke plaatsen niet of nauwelijks.

Een paar jaar geleden deed zich iets soortgelijks voor bij mijn broer op de middelbare school. Mijn vader ging verhaal halen omdat m'n broer werkelijk níks opschoot met zijn Duits en Frans en dergelijke. De docent verklaarde doodleuk: hij hoeft het niet te kunnen schrijven, als hij maar een broodje kan bestellen; als ze maar kunnen bedenken wat hij bedoelt .. dan is het prima. Onze oren klapperden ...
En als ik die taal soms op bijvoorbeeld hyves voorbij zie komen, met de meest idiote afkortingen en bewúste taalfouten (want dat is makkelijke en staat mooier (uh, niet?)) dan denk ik: blij dat ik het nog wél goed heb meegekregen.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:38

Jij dus ook sabje. En als je de beginpost goed had gelezen (overigens is iets GOED lezen ook voor veel mensen niet zo gemakkelijk), had je de essentie van deze discussie misschien wel begrepen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:39

MoriMann schreef:
Scholen schijnen zich er ook niet meer zo mee bezig te houden.

Sinds ik begreep dat een Pabo-student nog kan slagen met een onvoldoende voor rekenen, neem ik de schooljuf láng zo serieus niet meer. Ik leg het mijn kinderen later zelf maar uit, denk ik...

Tijdens mijn eerste HBO opleiding zakte ruim 50% (!) van de eerstejaarsstudenten voor hun nederlands dictee :oo

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:39

Echwel schreef:
Ik vind het toch wel erg prettig als ik een verhaal van iemand lees, ik ook begrijp waar het over gaat, ik neem de moeite die persoon zijn verhaal te lezen, laat die persoon dan ook de moeite nemen het begrijpelijk op te schrijven.

Om niet te spreken van de leestekens die soms ontbreken .. verhalen van 50 regels aaneen getypt zonder één komma, punt, uitroepteken, vraagteken .. zitten die tekens voor nop op het toetsenbord?

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:40

Elise88 schreef:
Waves schreef:
:j. Na me paard .. brr.

Ehm.. "Ik ging na me (m'n?) paard de hindernis over" misschien? :=

Een tikfout kan iederen overkomen, daar ben ik ook goed in, maar het taalgebruik in het algemeen en op internet in het bijzonder, zorgt ervoor dat sommige berichten moeilijk te volgen zijn. Vooral als er als bonus ook niet aan hoofdletters en interpunctie gedaan wordt.

Of midden in
een zin zonder reden op een
nieuwe regel beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:41

4EverHobbes schreef:
Wat overigens ook een veel gemaakte fout is: 'hij wilt'. En het ergste is dat velen niet eens weten dat het fout is.

Dat doe ik ook altijd, hij wilt. Maar dat zit er bij mij zo ingebakken. Tis iets Rotterdams :j

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:42

Wij hebben een spellingstoets in het eerste jaar (Nederlands recht aan de universiteit), maar ik moet zeggen dat ik in de jaren daarna niet heb begrepen hoe sommigen die toets dan toch hebben gehaald .. en bij rechten komt het toch wel .. 'redelijk' op de lettertjes aan.
Overigens had ik een 10 :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:43

Unwritten schreef:
[q

Dat doe ik ook altijd, hij wilt. Maar dat zit er bij mij zo ingebakken. Tis iets Rotterdams :j

Net als het legt daar, vraag ik altijd wat legt het dan?

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:43

nou je het zegt..
ik betrap me er nu ook vaakk op :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:44

Arabesk schreef:
Citaat:
Steeds meer mensen knallen ook Engelse termen door hun posts. Ook zoiets wat onze mooie taal niet ten goede komt.

Vooral de NH-ers hebben daar last van, die lijken geen nederlandse woorden te kunnen verzinnen voor allerlei termen :7 Of juist door ze te gebruiken geven ze aan dat ze bij een bepaalde groep horen :? of laten ze zien dat ze er verstand van hebben :? . Ik weet het niet, maar als je sommige posts leest is het bijna een karikatuur van zichzelf.

'Ik ging wandelen met mijn paard en kwam een paar tresholds tegen (..) Beauty was behoorlijk leftbrained introvert (..) ja het is een kwestie van make versus want (..) we gaan een nieuwe challenge aan'

_O-

Uit ervaring weet ik zelf hoe moeilijk het is om, als je vaak met een andere taal bezig bent dan het Nederlands, over te schakelen naar het Nederlands, of zelfs ook maar enkele woorden of vakbegrippen uit die vreemde taal naar het Nederlands te vertalen. En dan maakt het niet uit of je met je werk, of je hobby bezig bent. Je zult er mensen tussen hebben zitten die deze fouten bewust maken, of het interessant vinden (interessant gevonden willen worden) om deze fouten te maken. Ik begrijp wat ze bedoelen, en ga daar niet moeilijk over doen of ze bewust uitlachen, zoals jij dat blijkbaar doet. Zegt meer over jezelf dan over die persoon die die fouten maakt, en die laatste smilie valt dan ook heel verkeerd bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:45

Echwel schreef:
Unwritten schreef:
[q

Net als het legt daar, vraag ik altijd wat legt het dan?

Ik moet er van mijzelf wel echt op letten. Want ik plak, typisch Rotterdams, achter heel veel woorden een T. Zeker als je mij hoort praten :=

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:46

4EverHobbes schreef:
Jij dus ook sabje. En als je de beginpost goed had gelezen (overigens is iets GOED lezen ook voor veel mensen niet zo gemakkelijk), had je de essentie van deze discussie misschien wel begrepen.

Moet dat met hoofdletters,een beetje zielig.Maar goed,ik heb het goed gelezen maar wist niet dat ik nergens mijn mening mag geven.Jammer hoor dat je gelijk zo zielig moet reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:52

4EverHobbes schreef:

Een naam dient geschreven te worden met een hoofdletter en een zin hoort niet te beginnen met 'en'. Als we dan toch zo gaan beginnen :evaw:

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:54

Waar is dat gemopper op elkaar goed voor? Dit topic was geloof ik niet echt bedoeld voor de ene persoonlijke aanval na de andere?

edit: het is natuurlijk makkelijk om elke post hier even na te gaan op foutjes, maar feit is wel dat ik elke post in dit topic tot nu toe goed leesbaar vind .. en dat is in andere topics toch vaak wel anders.

sabje1985

Re: Het paard die...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:57

nee maar dat krijg je toch.Mensen willen graag alleen horen waar ze voor staan.Zie je het anders,moet je beter lezen en gaan ze er gewoon tegenin.Jammer maar zo werkt dat gewoon

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:59

Veel buitenlanders praten ook zo,en als je dat vaak hoort ga je op den duur ook zo praten.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:01

Jammer dat je zo aanvallend reageert sabje. Daar is dit topic niet voor bedoeld. Als je niet mee wilt discussiëren, dan doe je dat toch niet? Ik probeer alleen mijn idee maar weer te geven. Dat iemand anders het daar niet mee eens is: mag. Daarvoor is een discussieforum tenslotte bedoeld. Maar persoonlijke aanvallen is niet mijn bedoeling.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:01

Het is vooral de luiïgheid (is dat goed geschreven?) waar ik me aan erger. Men verschuilt zich achter het lage opleidingsniveau en probeert het niet eens om goed te schrijven.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:02

Liek_ schreef:
4EverHobbes schreef:

Een naam dient geschreven te worden met een hoofdletter en een zin hoort niet te beginnen met 'en'. Als we dan toch zo gaan beginnen :evaw:

Bedankt voor je bijdrage Liek_.

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:03

overigens is iets GOED lezen ook voor veel mensen niet zo gemakkelijk,dit zeg jij en dat vindt ik erg zielig,maar goed het zal allemaal wel goed zijn

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:04

Dat is ook gewoon een feit sabje. En dat bedoel ik niet neerbuigend. Met jouw reactie geef je wel aan dat je de essentie niet begrepen hebt.