Hoe zit het met copyright op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:25

Ze kunnen het erg vervelend vinden, maar in principe valt er juridisch weinig aan te doen. Als een gebruiker van horsetycoon zelf foto's maakt van bijvoorbeeld jouw pony in de wei, mag hij deze ook voor horsetycoon gebruiken.

Ayasha
Blogger

Re: Hoe zit het met copyright op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 21:36

Denk dat die bewuste gebruiker dan toch een stalkende PG achter haar gat zou hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:33

Het is schending van de auteursrechten, in principe. Maarja, vraag 1 is of de makers van de foto's er echt een groot probleem mee hebben. Punt 2 is dat ik denk dat als het beheer van Bokt daar achteraan moet gaan, ze ook nog een hele kluif gaan krijgen aan dingen als avatars etc.. want die zijn ook lang niet altijd zelfgemaakt of komen ook niet altijd ergens vandaan waar iedereen ze zo mag gebruiken. Of andere leuke foto's om profielen op te vrolijken, etc, etc.. je loopt dan ineens tegen veel meer dat soort dingen aan denk ik.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:27

pharagirlke schreef:
Eline: hoe zit het dan met de huidige "hetze" tegen horse tycoon van paardeneigenaren (neen, niet enkel fotograven, ook eigenaren) die zeggen "he da's mijn paard dat mag niet!" ?

Dat is iets dat fotografen en paardeneigenaren zeggen, dat is niet het standpunt van Bokt.nl. Wat betreft de paardenspel discussie snap ik het standpunt van die paardenspelen prima, het is niet mogelijk om als beheerder van een spel (of forum) te controleren op copyright schending en gelukkig is dat ook niet onze verantwoordelijkheid. Als jij hier een foto plaatst dan heb ik echt geen enkele mogelijkheid om te controleren of jij de rechten hebt om de foto hier te gebruiken, dus ook al zouden we op willen treden tegen inbreuk op rechten dan zouden we dit juridisch gezien niet eens kunnen. We kunnen (en willen) pas ingrijpen als er klachten komen van de rechthebbenden. Niet omdat we geen bal geven om auteursrechten maar omdat het met 30.000 berichten per dag niet te controleren is en omdat wij niet vast kunnen stellen of een foto 'illegaal' geplaatst is.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:55

Duidelijk antwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:16

Wat de collage betreft; waar dit topic om draaide:

"Toestemming" om een foto te gebruiken is alleen schriftelijk te krijgen van de fotograaf, en deze toestemming is persoonsgebonden.

Als persoon 1 toestemming heeft gekregen, dan moeten persoon 2, 3, 4, 5, etc. zélf gewoon weer opnieuw toestemming vragen aan de fotografen.
Tenzij álle fotografen toestemming hebben gegeven om de betreffende foto's totaal vrij te geven voor dit betreffende doel.

Daarmee is de vraag dus kort te beantwoorden:
Alleen mensen die zélf bij álle fotografen van de foto's op de collage toestemming hebben gekregen, mogen de collage gebruiken.

Daardoor kun je toch met enige zekerheid zeggen dat alle andere gebruikers, behalve de 1e gebruiker van de collage, de auteursrechten van de fotografen in kwestie schenden.

De maker van de collage?
Lastig om iets over te zeggen... Als deze persoon zelf voor iedere foto toestemming heeft gevraagd en gekregen, dan mag deze persoon de collage gebruiken.
Als dat niet zo is, dan mag de collage dus niet gebruikt worden.

Ook al zijn de foto's "elders" op internet gevonden; dat betekend niet dat ze "public domain" zijn en iedereen ze maar gewoon mag gebruiken.
Het is en blijft het recht van de fotograaf om te bepalen waar zijn/haar foto's wel of niet geplaatst worden.

Natuurlijk zijn de foto's wel ooit "gemaakt" door de fotograaf, maar waarschijnlijk niet in die hoedanigheid dat er sterk op het hoofd/bit is ingezoomed. Maar als totaal plaatje. En dat kan toch echt een totaal ander beeld geven. :)

Ik zou me dan ook best kunnen voorstellen dat de fotografen van deze plaatjes er misschien helemaal niet blij mee zijn dat hun foto's hier nu voor gebruikt worden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:25

Hypofocus schreef:
"Toestemming" om een foto te gebruiken is alleen schriftelijk te krijgen van de fotograaf, en deze toestemming is persoonsgebonden.

Voor zover ik weet is dit niet helemaal waar. Een fotograaf kan prima een foto publiceren met bijvoorbeeld een Creative Commons licentie, in het public domain zetten of in licentie geven aan een (micro)stocks site. Schriftelijk toestemming krijgen is een manier maar zeker niet de enige :)

Overigens is er daarnaast ook nog zoiets als 'Fair use' (hoewel dat in NL juridisch wat complex is) en je mag foto's gebruiken voor nieuwsgaring. Zo zijn er nog wel wat meer uitzonderingen die het hele (overigens enorm antieke) auteursrechten verhaal al snel behoorlijk complex maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:39

Een licentie is ook een vorm van schriftelijke toestemming ;)

Foto's komen trouwens ook niet "vanzelf" in public domain... Daar moet de fotograaf ook zélf actie voor ondernemen. Want pas als de fotograaf zelf zijn foto's vrij geeft voor public domain, dan pas mogen anderen er gebruik van maken.

Dus voor "standaard" foto's op internet, waar geen licenties bij omschreven staan (zoals creative commons of release voor public domain), is het echt de standaard dat je ze pas mag gebruiken na persoonlijke schriftelijke toestemming ;)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:51

Helemaal eens :)
Maar dit is al genuanceerder dan wat je eerder schreef. Daar staat namelijk dat iedereen zelf toestemming moet hebben, als een foto onder een CC licentie valt heb ik geen schriftelijke toestemming nodig van de fotograaf :)

Maar goed, allemaal irritant en complexe materie... Daarnaast is de hele auteursrechten wetgeving ook totaal niet geschikt voor internet als je het mij vraagt :\