onderwerp 'poetsspullen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Re: onderwerp 'poetsspullen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 20:55

Ik heb de naam in Finse borstel veranderd en er zijn redirects gemaakt.

De tekst klopt alleen nog niet. Is er iemand die dit stukje wil herschrijven :) ?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:43

Ik wil me er wel aan wagen, maar nog even op een rijtje:
- Wat moet de titel nou zijn? Sarvis borstel, plastic borstel of Finse borstel? Of nog wat anders? :')
- Niet ronddraaien dus, maar met de haren mee
- Alleen voor wintervacht geschikt of niet? Ik gebruikte ze namelijk ook wel op zomervacht :j
- Niet geschikt voor staart, wel geschikt voor manen als je voorzichtig doet of gewoon helemaal niet geschikt voor beiden?

:)

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:03

De naam is nu Finse Roskam .

Je zou erbij kunnen vermelden dat het erg geschikt voor de wintervacht is. De borstel is vooral handig om losse haren te verwijderen.

Er zijn veel mensen die deze borstel voor manen en staart gebruiken. tsja, of het goed/slecht is, is volgens mij vooral een sterk verdeelde mening. Je zou het gewoon kunnen vermelden met een waarschuwing dat je hierbij erg voorzichtig moet zijn, omdat er kans is dat je er veel haren uit trekt of afbreekt.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:12

Okee is goed :) Ik ga er even mee bezig :j

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:32

Citaat:
De Finse roskam

De Finse roskam wordt door veel mensen ook wel rosborstel of roskam genoemd. Dit is niet zo vreemd, aangezien de Finse roskam hetzelfde doel heeft als een rosborstel: vastzittend vuil en losse haren verwijderen. Ook kan je de Finse roskam goed gebruiken om te zorgen dat de haren losser komen te zitten wanneer het paard zijn wintervacht aan het verliezen is.
De Finse roskam is gemaakt van hard plastic en heeft een ovale vorm. Aan de bovenkant vind je een verstelbare handgreep om je hand doorheen te doen. Aan de onderkant van de borstel zitten lange, plastic tanden die ervoor zorgen dat je het vuil wat tussen de haren zit, weg kunt poetsen.
Je gebruikt de Finse roskam door met de haren van het paard mee te borstelen. Sommige mensen gebruiken deze roskam ook voor het doorkammen van manen en/of staart, maar dit wordt in het algemeen afgeraden. Met deze borstel loop je namelijk het risico dat er veel haren afbreken of uitgetrokken worden. Ook is deze borstel niet geschikt voor het borstelen van de harde gedeeltes van het paardenlichaam, zoals het hoofd en de benen.

Zoiets? :)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 11:57

ik kreeg overigens de opmerking dat 'harde gedeeltes van het paardenlichaam' niet helemaal de juiste benaming is. zelf had ik het gewoon overgenomen uit het stukje van de roskam, maar 'gevoelige gedeeltes van het paardenlichaam' is misschien een betere benaming? aangezien de benen niet echt hard zijn, maar wel gevoelig...
(mocht dit zo aangepast worden, dan moet dat natuurlijk ook bij de andere stukjes aangepast worden. bij de roskam enzo ;))

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:25

Vind ik wel een goede inderdaad :j

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:27

De benen en het hoofd worden de harde delen genoemd omdat de botten daar vlak onder de huid zitten. Dat voelt dus hard aan en is gevoelig.

Maar gevoelige delen lijkt mij een prima alternatief.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:33

Ik gebruik de Finse borstel dus ook om de harde borstel schoon te borstelen...

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:00

Ik heb het een klein beetje aangepast en op wiki gezet :D !
Super bedankt +:)+ .

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:53

Hij is goed zo :j