Lontje schreef:Ik ben hier nog aan het bijlezen maar wilde wel alvast reageren op beginners en gevorderden. Het probleem hiermee is: wie bepaald dat? Wij vinden namelijk dat wij dat niet mogen bepalen. Waar ligt die grens?
Een dergelijke discussie is ook al eens op Uit de Kunst geweest, wanneer is een kunstwerk 'UK-waardig' en dit zie je nu dus ook Fotokunst terug.
wie bepaald dat, de artiest zelf natuurlijk. En mocht het niveau van 1 van de fora om de 1 of andere reden toch drastisch omlaag of om hoog gaan is het aan de mods om in te grijpen lijkt me. Als het écht de verkeerde kant op gaat dan kan je altijd even een aardig pbtje sturen waarom het mss meer thuishoort op een ander forum. Maar ik denk dat mensen prima zelf in staat zijn om te beoordelen hoe goed hun werk is.
Helemaal als de fora er een maandje zouden zijn bv. Dan is er een duidelijke lijn wbt de niveau's op de fora, en is het als TS makkelijker om in te schatten waar diegene zijn werk het beste kwijt kan. Ik denk dat het er niet zo zeer om gaat hoe geweldig de kwaliteit is van je kunstwerk, maar wel met hoeveel ervaring en 'expertise' het gemaakt is. Als jij zeer bewust bepaalde keuzes maakt omtrent bv je compositie. Dan hoeft dat ook niet bij iedereen in de smaak te vallen maar het is wel wat anders als 'eventjes uitproberen' ... snap? En over het algemeen zal een kunstwerk als het met de nodige 'expertise' gemaakt is ook wel beter uitvallen dan het gemiddelde 'eventjes uitproberen kiekje' ...
Maar ik denk niet dat iemand die al jaren lang met fotografie bezig is bv. het op een forum gaat zetten waar het ondergesneeuwd gaat worden met kwalitatief mindere foto's en een hele andere feedback omdat diegene niet op een showcase/gevorderde forum durft te posten, want daar zou diegene alleen zichzelf mee hebben. Showcase zou een betere benaming zijn denk ik,
als er discussies gevoerd gaan worden lijkt het me wederom de taak van de mods om in te grijpen. Zoiets zou dan gewoon in de regels moeten staan en ook streng gehandhaafd moeten worden. Aan de andere kant weet de TS dan ook meteen of zijn kunstwerk wellicht beter tot zijn recht zou komen op een ander forum. Maar paginalange discussies moeten uiteraard voorkomen worden.
Lontje schreef:Een dergelijke discussie is ook al eens op Uit de Kunst geweest, wanneer is een kunstwerk 'UK-waardig' en dit zie je nu dus ook Fotokunst terug.
Maar daarom is het juist een goede oplossing denk ik. Want wat nu door velen wordt gezien als 'niet UK/FK waardig' kan nu in een testcase/beginners forum. En dat is voor de mensen die die foto's ook hartstikke leuk, omdat die mensen ook wel de goede wil hebben, maar vaak nog niet de ervaring en kunde om echt mooie platen te maken. Op een 'eventjes uitproberen foto' doen mensen ook vaak hun best, maar je moet niet verwachten dat dat de mensen zijn die al jaren met fotografie bezig zijn. En daarom vind ik dat er ook gewoon ruimte moet zijn voor die werken, en dan heb je het bijkomende voordeel dat het niveau op het andere forum ook stijgt. En tuurlijk zal je in een showcase/gevorderde meer bezoekers hebben. Maar nu krijgen de écht mooie foto's ook meer aandacht. Of niet, terwijl ze het wel verdienen.
Toen hier op FZ de vraag gesteld werd over hoe we UK beter konden splitsen dan op leeftijd was ik hier ook al groot voorstander van moet ik zeggen