Kwaliteit Fotokunst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:46

Guernica schreef:
Lijkt mij ook een goede oplossing.
Hoewel ik wel hoop dat er dan toch nog ook goede tips gegeven worden voor beginners. En beginners natuurlijk andersom ook.

Edit: Was trouwens nog wel benieuwd welke HK topics er bedoeld worden?

uuuh dit is het topic waar ik post

[HK] Fotografen topic deel 13 ! We gaan door!!!

geloof dat er nog ergens een HK fotografietopic is, maar dat weet ik niet precies.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:18

Ik ben hier nog aan het bijlezen maar wilde wel alvast reageren op beginners en gevorderden. Het probleem hiermee is: wie bepaald dat? Wij vinden namelijk dat wij dat niet mogen bepalen. Waar ligt die grens?

Een dergelijke discussie is ook al eens op Uit de Kunst geweest, wanneer is een kunstwerk 'UK-waardig' en dit zie je nu dus ook Fotokunst terug.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:29

Lontje schreef:
Ik ben hier nog aan het bijlezen maar wilde wel alvast reageren op beginners en gevorderden. Het probleem hiermee is: wie bepaald dat? Wij vinden namelijk dat wij dat niet mogen bepalen. Waar ligt die grens?

Een dergelijke discussie is ook al eens op Uit de Kunst geweest, wanneer is een kunstwerk 'UK-waardig' en dit zie je nu dus ook Fotokunst terug.

Helemaal mee eens want dan krijg je weer topics waarin gaat worden gediscuseerd of het wel of niet beginnend of gevorderd is! Je hebt nou eenmaal mensen met een hoog en mensen met een laag eigendunk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:51

Lontje schreef:

wie bepaald dat, de artiest zelf natuurlijk. En mocht het niveau van 1 van de fora om de 1 of andere reden toch drastisch omlaag of om hoog gaan is het aan de mods om in te grijpen lijkt me. Als het écht de verkeerde kant op gaat dan kan je altijd even een aardig pbtje sturen waarom het mss meer thuishoort op een ander forum. Maar ik denk dat mensen prima zelf in staat zijn om te beoordelen hoe goed hun werk is.

Helemaal als de fora er een maandje zouden zijn bv. Dan is er een duidelijke lijn wbt de niveau's op de fora, en is het als TS makkelijker om in te schatten waar diegene zijn werk het beste kwijt kan. Ik denk dat het er niet zo zeer om gaat hoe geweldig de kwaliteit is van je kunstwerk, maar wel met hoeveel ervaring en 'expertise' het gemaakt is. Als jij zeer bewust bepaalde keuzes maakt omtrent bv je compositie. Dan hoeft dat ook niet bij iedereen in de smaak te vallen maar het is wel wat anders als 'eventjes uitproberen' ... snap? En over het algemeen zal een kunstwerk als het met de nodige 'expertise' gemaakt is ook wel beter uitvallen dan het gemiddelde 'eventjes uitproberen kiekje' ...

Maar ik denk niet dat iemand die al jaren lang met fotografie bezig is bv. het op een forum gaat zetten waar het ondergesneeuwd gaat worden met kwalitatief mindere foto's en een hele andere feedback omdat diegene niet op een showcase/gevorderde forum durft te posten, want daar zou diegene alleen zichzelf mee hebben. Showcase zou een betere benaming zijn denk ik,

als er discussies gevoerd gaan worden lijkt het me wederom de taak van de mods om in te grijpen. Zoiets zou dan gewoon in de regels moeten staan en ook streng gehandhaafd moeten worden. Aan de andere kant weet de TS dan ook meteen of zijn kunstwerk wellicht beter tot zijn recht zou komen op een ander forum. Maar paginalange discussies moeten uiteraard voorkomen worden.

Lontje schreef:

Maar daarom is het juist een goede oplossing denk ik. Want wat nu door velen wordt gezien als 'niet UK/FK waardig' kan nu in een testcase/beginners forum. En dat is voor de mensen die die foto's ook hartstikke leuk, omdat die mensen ook wel de goede wil hebben, maar vaak nog niet de ervaring en kunde om echt mooie platen te maken. Op een 'eventjes uitproberen foto' doen mensen ook vaak hun best, maar je moet niet verwachten dat dat de mensen zijn die al jaren met fotografie bezig zijn. En daarom vind ik dat er ook gewoon ruimte moet zijn voor die werken, en dan heb je het bijkomende voordeel dat het niveau op het andere forum ook stijgt. En tuurlijk zal je in een showcase/gevorderde meer bezoekers hebben. Maar nu krijgen de écht mooie foto's ook meer aandacht. Of niet, terwijl ze het wel verdienen.

Toen hier op FZ de vraag gesteld werd over hoe we UK beter konden splitsen dan op leeftijd was ik hier ook al groot voorstander van moet ik zeggen :j

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 13:01

Die discussie zal af en toe best opduiken ja.
Ik denk dat de meeste mensen best wel weten van zichzelf
waar ze horen, en er zullen er ook een aantal zijn die op het randje zweven.

Maar geen scheiding aanbrengen is zoals nu blijkt ook geen oplossing,
het nivo zakt in en de betere foto's zie je nu veel minder voorbijkomen dan vroeger.
Het is toch veel leuker en ook veel leerzamer als die er juist ook bij staan.
Maar misschien zijn we al een eind opweg met een centraal oefen/testcase-topic.
Heb je daar genoeg geleerd en zijn je foto's het beginnersnivo ontstegen dan kan je
eigen topics posten in FK.

Faux

Re: Kwaliteit Fotokunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:05

Ik vind Kanzi's idee wel goed. Ik kan me zo ergeren aan weer zo'n topic waarin je een slechte kwaliteit foto ziet van een shetlander van bovenaf.. "Ik wil fotograaf worden, wat vinden jullie hiervan?"

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:11

W.b. het bepalen of iets beginner/gevorderde is: aangezien dat showcase/testcase idee toch ook al op DPZ draait, kan net zo goed hun aanpak ook overgenomen worden, d.w.z. dat het de bedoeling is dat de TS het zelf beoordeelt, maar als iemand dus iets verkeerds zet kan een moderator het omgooien.
Er zullen dan vanzelf reacties komen als 'Ik vind dit gevorderden-waardig' of andersom, 'Ik denk dat dit bij beginners thuishoort' o.i.d. en dan kan een moderator dat aanpassen.

Maar met een centraal topic zou ik ook al tevreden zijn. :j

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:21

Ik ben ook even aan het bijlezen geslagen :)
De vraag of iets 'gevorderd' is, of niet; dat blijft een moeilijke. Als je dat mensen zelf laat bepalen vervallen we in eindeloze discussies waar we niet uit gaan komen ben ik bang, dat is op [UK] ook gebleken.
Uiteindelijk zijn de gebruikers/ fotografen zelf verantwoordelijk voor het niveau van een forum. Dit geldt ook voor [FK]
Als je een bepaald werk niet [FK] waardig vindt, dan kan je dit aan TS uitleggen in het topic zelf (op een nette manier). De 'gevorderden' kunnen er ook voor kiezen hun werk wel te (blijven) plaatsen zodat anderen zich daaraan weer op kunnen trekken en daarvan kunnen leren. Het is een wisselwerking in mijn ogen. Iets wat we samen moeten doen, door weg te blijven wordt het niet beter ;)
Het idee van zo'n centraal topic is iets wat de moeite waard is om te bespreken lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:10

ik denk dus niet dat je in eindeloze discussies vervalt aangezien meerdere fora een dergelijk systeem hebben, en zich er over het algemeen wel een hele duidelijke lijn ontwikkelt wbt gevorderd/beginner...

Of showcase/testcase .... Want een beginner kan ook wel eens een wow-plaat maken en een prof ook wel eens een mwoah-plaat.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:12

Op Uit de Kunst hebben we, zoals Lontje al aangaf, dezelfde discussie gevoerd. Deze komt regelmatig naar boven zetten en dat is goed denk ik, dat houdt ons allemaal scherp.
Er werd daar een aantal keren de term [UK]-waardig gebruikt. Ik denk dat dat in dit geval weer gaat gebeuren. De toevallige wow-plaat van een beginner mag bij de gevorderden gepost worden, en de rest bij de 'beginners?' En als een gevorderd iemand een slechte plaat maakt, moet diegene dan terug naar de beginners?
Ik blijf erbij dat het volgens mij afhangt van de gebruikers van een forum zelf. Als je het niveau laag vindt; geef dan in de topics onderbouwd commentaar zodat TS ervan kan leren. Laat je eigen werk zien en motiveer waarom je gekozen hebt voor een bepaald standpunt/bepaalde compositie. Op die manier tillen we het totaal denk ik naar een hoger niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:29

dat ligt er aan wat voor regels je invoert. Een showcase en een testcase vind ik meer, dat je in showcase het werk plaatst waar je echt trots op bent en in een testcase de foto's waar je niet tevreden over bent en juist commentaar op wil.

Als je een beginner en gevorderde forum doet, dan moet je het denk ik puur op ervaring en onderbouwing baseren, maar dat heb je als beheer zelf in de hand. We kunnen het niveau wel naar een hoger niveau tillen, maar degenen die zich bv. aan het orienteren zijn op fotografie en net een leuk toestelletje hebben gekocht en een hele simpele clichéfoto hebben gemaakt, die zullen hun foto's ook willen plaatsen. En dat zal ook wel zo blijven gebeuren. Het is een paardenforum waar ook heel veel mensen een beetje leuk 'voor erbij' fotograferen, je kunt niet echt een minimum niveau eisen denk ik. Je kunt slechts onderscheid maken tussen de niveau's ....

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 22:21

Fnanne, ik ben zo bang dat FK doodbloedt als het blijft zoals het nu is.
Zo'n centraal starters-topic roomt aardig wat beginnerstopics af
waardoor de verhoudingen weer iets worden recht getrokken.

Ik merk dat de Mods terughoudend zijn wat betreft een nieuwe indeling.
Zouden we dan zo'n centraal topic op proef kunnen proberen,
zodat we kunnen zien of het scheelt?
Werkt het niet dan kan daar altijd weer een slotje op. ;)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:27

Ik ben voor. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:36

Me too, tegenwoordig is het een rage om je ook maar bij de minst geringste foto al prof te noemen, en zelfs een website hebben met fotoshoots waar je nog voor betalen moet ook.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:38

Chiqa schreef:
Me too, tegenwoordig is het een rage om je ook maar bij de minst geringste foto al prof te noemen, en zelfs een website hebben met fotoshoots waar je nog voor betalen moet ook.....

Inderdaad. :=

Ik denk wel dat er dan ook gevorderde wat meer moeten posten op UK. Roepen dat het niveau zo slecht is maar ondertussen zelf nooit iets posten en ook niet reageren op topics vind ik een beetje krom (wijs hiermee naar niemand, algemene stelling).
Als zowel de gevorderde als de beginners wat meer hun best gaan doen om het niveau algemeen wat op te krikken denk ik dat het ook al een enorm verschil maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:53

O dus dat is mij niet alleen opgevallen. Vind het een vreemde ontwikkeling, dr komt volgens miij bij goede fotografie iets meer bij kijken dan alleen het knopje indrukken, smoesjes verzinnen dat het uploaden de kwaliteit niet ten goede is gekomen en nog het ergste...hun zakken te vullen.
Nee wat mij betrefd mag daar onderscheid in komen, du stussen profs en amateurs.

Want ik zit soms met krullende tenen te kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:55

Kijk ik vind het geen probleem dat mensen fotograferen en willen leren, alleen maar leuk juist. Maar dat onmiddelijk geld vragen zit mij dwars. Ik heb een diploma van een van de betere fotografie scholen van Nederland, werk samen met BN'ers, maar vraag nog steeds geen geld.
Vind het ronduit belachelijk, soms zie ik bedragen staan op websites, en dan zie je de portfolio erbij en dat is gewoon écht zo overschat. Heel zonde, denk niet dat dat de fotografie goed doet. :=
Zeg overigens niet dat je er geen geld voor moet vragen of dat ik het wel goed doe hoor, alleen het wordt allemaal zooo makkelijk zo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 01:05

Klopt, fotografie is een vak, stukje natuurtalent is leuk, maar een studie ervoor zou ook niet verkeerd zijn....
En dat is allemaal gekomen door de komst van de digitale camera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:35

Chiqa schreef:

ja, maar als je dat niet doet krijg je ruzie met de 'echte profs' dat het geen eerlijke concurentie meer is }:0
Andere discussie overigens.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:13

Ach wat betreft het geld vragen.. Ik kan me er ook wel eens aan ergeren als het gewoon écht hele slechte foto's zijn.. Maar als iemand redelijke foto's maakt en daar een tientje voor vraagt maak ik me niet druk. Deed ik zelf vroeger ook, voor de moeite. Zelfde als de tuin van de buurman vegen en onkruid wieden toen je klein was.. Ja, je vergat wel eens een plantje of een hoekje, maar je kreeg toch je gulden voor de moeite. :)

Maar als mensen hoge bedragen gaan vragen voor middelmatig tot 'slecht' werk.. Ja. Dáár kan ik me ook aan ergeren.

Kom ik aan als fotografe met een eenmanszaak, KvK-nummer, belasting afdragen enzovoorts, allemaal veel gedoe en geregel met geldzaken.. Komt er zo'n snotneus die even roept proffessioneel te zijn en geld te vragen. :+ Maargoed, dat is inderdaad een hele andere discussie. Ik hoop op een verzameltopic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:21

Menino schreef:
Chiqa schreef:

ja, maar als je dat niet doet krijg je ruzie met de 'echte profs' dat het geen eerlijke concurentie meer is }:0
Andere discussie overigens.

Dat kan ik me niet voorstellen, dat is een psoitie die ze zichzelf dus ook nog eens aanmeten?
Wat voor concurrentie geeft nu een meisje of jongetje die foto's maakt van zijn vriendjes of vriendinnetjes tov. een prof fotograaf?
Niets toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:14

nou reken maar dat degene die hun brood er mee verdien heel boos worden als jij je fotoshoots gratis weggeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:19

Dat gaat er bij mij echt niet in sorrie, hoe kan je nu een fotoshoot van een prof vergelijken met een 'fotoshoot' van een amateur??

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:22

Ik vind het inderdaad niet erg als een beginner/amateur zijn shoots gratis of voor een heel laag bedrag doet. Die word dan toch niet serieus genomen, en de mensen die hun shoot bij diegene laten doen zijn blijkbaar niet geïnteresseerd in kwaliteit.

Erger is het als ze veel geld vragen, en zo de indruk wekken goed werk te leveren, serieus genomen worden.. DAN word het concurrentie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:24

zelfs ik hoor vaak dat ik te duur ben hoor.... en volgens mij lever ik toch wel redelijke kwaliteit. Gewoon puur omdat er zo vaak gratis aangeboden word, word de klant ook verwender, in mijn ogen dan... ik ben al spotgoedkoop, en dan nog krijg ik te horen dat ik te duur ben :') tis ook nooit goed haha