Overzicht giftige planten (met foto) op Wiki?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: Overzicht giftige planten (met foto) op Wiki?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 10:44

Als men zoekt op een bepaalde term in wiki, en de andere namen staan in het artikel wordt het ook gevonden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:48

Is het overigens niet overzichtelijker om de foto's in een aparte categorie te zetten en de lijst met giftige planten alleen de lijst te houden? Zodra men dan op de plant klikt, dat dan alle informatie te zien valt. Als je al die foto's erin zet zo onder elkaar wordt het een gigantische lijst met onder elkaar.

Is het dan niet handiger om er een photo-gallery van te maken? Dan vul je het scherm ook meer,dus de foto's ook naast elkaar. Zo vind ik het bijv. ook niet handig dat JKK niet naar het artikel linkt, maar alleen de foto laat zien, zo moet je dus extra klikken om naar de informatie zelf te gaan. Dat het eronder ook aanklikbaar is vind ik vrij onduidelijk, kwam ik pas na uitleg achter.

Daarnaast staat aucuba met een kleine letter.

Bij Boterbloem staat eigenlijk al direct informatie in het onderschrift die niet relevant daar is. Je kunt beter Ranonkel apart in de lijst zetten en er een doorverwijspagina van maken imo :)

EstherHegt, beter is om de informatie onder 1 naam te houden, en de andere namen te laten doorlinken. Zoals je bijv. ook Luzerne, lucerne en alfalfa hebt. Dat linkt ook allemaal naar 1 pagina. Dus dan maak je een doorverwijspagina van Heermoes naar Akkerpaardenstaart.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:50

Maya, ik ben het met je eens dat een gallery tzt handiger is. Omdat we nu nog zo weinig foto's hebben wilde ik het nog even zo laten staan.
Mijn uiteindelijke plan was om dan een gallery te maken onderverdeeld per letter ofzo. Dus planten met de A, planten met de B enz.
Bovenaan het artikel kan ik wel vermelden dat de namen van de planten aanklikbaar zijn zodat dat voor iedereen duidelijk is.

Met de rest van je opmerkingen ben ik het wel eens.
Alleen een lijst met namen lijkt mij niet handig omdat veel mensen niet weten hoe een plantje heet. Door meteen een duidelijke foto in de lijst erbij te zetten kunnen mensen dan toch de info over de plant vinden als ze de naam niet weten.

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:56

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:59

bedankt voor de tip ASsi_ ik ga gelijk kijken.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:44

Volgens mij hoort de suikerbiet hier ook bij?

maar ik zag dat er ook al een stukje over geschreven is wat onder voeding valt.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:18

Stephanie, zijn de suikerbieten zelf giftige dan?? Ik bedoel zitten er stoffen in de specifiek giftig zijn? Of is het meer dat het niet goed is als ze er enorm veel van eten?
Of bedoel je misschien dat de suikerbietenplant giftig is?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:24

de suikerbiet zelf uit de grond is giftig.
giftig in de zin van dat als ze er iets van eten de boel gaat gisten en ze koliek krijgen. Zo uit mijn hoofd bestaat een suikerbiet voor iets van 25% uit suiker. of de suikerbietplant zèlf giftig is betwijfel ik :=

een suikerbiet is niet meer giftig als het meeste suiker eruit is gehaald(suikerfabriek) en het een kwart dag geweekt heeft in water.

ik weet niet of dit onder jullie lijstje valt omdat een kleine hoeveelheid suiker natuurlijk een delicatesse is voor paarden :) .

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:35

Ik ga het even overleggen.

Ik ben er eerlijk gezegd nogal verbaasd over omdat onze paarden in de winter heel vaak suikerbieten eten en ze zijn er nog nooit ziek van geworden.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:43

ik ken iemand waarvan ze een keer suikerbieten die van de wagen waren gevallen in de weide hadden gedaan bij kennissen. 2 van de 3 pony's hebben dat niet overleefd. en vermoedelijk had de 3e er niets van gehad :)

oh wacht ik heb het stukje van wiki weer gevonden:

http://www.bokt.nl/wiki/Bieten

De suikerbiet:

De suikerbiet is niet geschikt om te voeren als ze rechtstreeks van het land komen. Suikerbieten bestaan voor 20% uit suiker en dit is teveel voor paarden. Kleine beetje voeren door een biet in kleine stukjes snijden is af te raden omdat het veel werk is en een kapot gesneden biet gaat snel gisten waardoor ze oneetbaar worden. Ook in de koelkast gaan ze vrijwel direct gisten. Als de suikerbiet in de suikerfabriek is geweest en de grootste hoeveelheid suiker uit de biet onttrokken is, is hij wel geschikt voor paarden. De restanten van de suikerbiet wordt ook wel bietenpulp genoemd. Maar ook bietenpulp heeft nog bewerking nodig voor het geschikt is om aan paarden te voeren. Zo moet bietenpulp ongeveer 6 uur in water hebben gestaan voor, anders gaat de pulp in de maag en darmen uitzetten met alle gevolgen van dien.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:39

Ja ik heb het gezien. Maar de suikerbiet is als zodanig niet giftig. Er zit geen stof in die giftig is. In het stukje over de suikerbiet staat eigenlijk al dat er teveel suiker in zit, dus dat hoeven we er niet meer bij te zetten.

Of zou jij toch nog iets aan willen passen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:26

Het stuk van op de Wiki valt dus te betwijfelen, ik zie daar geen enkele bronvermelding staan. Dus wie zegt dat wat daar staat klopt?

Suikerbieten zijn niet gevaarlijk, het geval wat je aanhaalt zal vermoedelijk eerder te maken hebben met dat ze er teveel van konden eten. Een enkele per dag / week is echt geen probleem. Juist een lekker tussendoortje voor ze.

Overigens vind ik het sowieso niet op giftige planten thuishoren, omdat het geen giftige plant is, maar er mogelijk gevaar kan ontstaan bij over-voeren. Dat geldt voor meer voedermiddels.

Citaat:
een suikerbiet is niet meer giftig als het meeste suiker eruit is gehaald(suikerfabriek) en het een kwart dag geweekt heeft in water.

Klopt dus ook niet, het ding is helemaal niet giftig, het is gewoon suiker. Het weken doe je trouwens omdat het na extraheren van de suiker bijeen geperst wordt zodat er brok van gemaakt kan worden voor de koeien mee te voeren. Als het dan vervolgens weer in contact met water komt, zet het uit, gezien paarden een kleine maag hebben, is het voor hun dus gevaarlijk. Koeien hebben meerdere magen en een ander spijsverteringsstelsel waardoor ze daar wel tegen kunnen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:20

Thnx voor de info Maya, ben het met je eens.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:04

Nee aurora, mijn kennis over suikerbieten reikt niet verder dan het ongeval wat ik hier boven beschreef :+ .

nee ik snap waarom het er niet bij hoort, ik vond het al een twijfel geval.

- Bilzen kruid
- verbascum / zwarte toorts

- je hebt vingerhoedskruid en groot bloemig vingerhoedskruid

- andere benaming voor wolfskers is Atropa Belladonna
- voorjaarsanemoon
- thuja
- akelei
- ridderspoor (Delphinium)
- gele mosterd

ik heb dit even opgezocht in:
Paarden encyclopedie / Josée Hermsen / isbn: 903960261-1 / jaar 1997
alles over paarden: handboek voor de jonge ruiter / Chistiane Gohl / isbn: 90-384-0510-3 / 4e druk 1996

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:48

:p dat boek heb ik ook nog thuis in de kast staan. Je mag je info wat mij betreft zelf in de lijst zetten.

Atropa Belladonna zou je dan moeten melden in het artikel over de wolfskers op de Wiki. Dat is namelijk de latijnse naam volgens mij.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:30

Haha ja ik heb nog een hele reeks aan paardenboeken van mijn pennytijd :Q
ik wilde uiteraard alles weten hè :Y)

ja klopt ik heb het even na gegoogled.
geld ook voor delphinium en verbascum...
hoewel ik het idee heb dat verbascum een groep planten is :+

ik ben niet echt 1 met groene vingers :D

ik heb groot bloemig vingerhoedskruid er niet bij gezet...
ik wist niet zeker of dit op de pagina van vingerhoedkruid zelf hoort of apart moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:01

Ik zou dat soort zaken op vingerhoedskruid zetten, en dan per variant een toelichting :)

Ik heb zelf een Engelstalig goed boek erover, mocht ik ooit eens tijd over hebben, dan kijk ik er ook wel eens naar :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:41

Maya, heb je anders de naam van dat boek, dan kan ik daar misschien wel aan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:37

A guide to plants poisonous to hourses. Door Keith Allison, veterinary adviser : Christopher Day MRCVS
ISBN : 0-85131-698-0

All about poisonous Plants door Sonia Davidson,
ISBN : 978-0-85131-804-2

Verder staat er ook vaak vrij veel in de gewone grass and fields management boeken :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:55

Ik ga eens even rondspitten bij ons op school, volgens mij hebben ze dat tweede boek daar staan.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:48

ik heb een hele duidelijke foto van de rups die van sint jacobskruis kruid leeft, is dat bruikbaar ? dan zoek ik die namelijk even op.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:51

ehmmmmm de rups is op zich geen probleem voor paarden denk ik, of wel??

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:48

nee maar misschien een handig detail om de plant te herkennen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:13

Elinaa schreef:
nee maar misschien een handig detail om de plant te herkennen?

Ja daar zit wat in, maar zou je het dan ook niet met alle andere rupsen en waardplanten moeten doen?
Ik denk dat dan het eind zoek raakt voor de lijst giftige planten.
Wat mij betreft kun je de rups wel oploaden hoor voor de JKK pagina, maar dan zou er ook een stukje bij geschreven moeten worden van alle insecten die gebruik maken van die plant. ( Bij JKK zijn dat er veel! de zebrarups is de bekendste, maar er zijn ook kevers etc.)

Bij de nachtschades staan volgens mij planten die er niet thuis horen. Komkommer en aubergine zijn dacht ik een andere familie dan de nachtschades en zijn niet giftig. Dat moet even goed uitgezocht en ik stel voor om die voorlopig te verwijderen tot er meer duidelijkheid over is. Ze staan niet in mijn flora's bij wilde planten en ik wat ik heb opgezocht op internet ( voor zover internet betrouwbaar is) horen ze niet bij nachtschades.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:23

ik dacht dat deze rups juist erg kenmerkend was voor de plant.

wist niet dat het ook zo voor veel andere planten gold :o