Moderators

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:39

Mireille schreef:
Als ik eerlijk ben vind ik je 4de stukje een beetje krom. Als er op UK nu een enorme rel uitbreekt en ik zit overdag niets vermoedend op mijn werk. Wie moet dan die rel zo snel mogelijk bekijken? Een andere moderator.

Het hangt er vooral vanaf wat 'zo snel mogelijk' is. Als het iets is dat binnen een paar uur actie moet hebben ben ik het helemaal met je eens. Het is niet reeel om te verwachten dat alle tems binnen een uur gezien worden.
Maar ik heb dit dus ook meegemaakt dat TeMs over een topic, zelfs waar al eerder modingrijpen was en waarvan dus bekend is dat er aandacht aan besteed moet worden, toch meerdere dagen niet bekeken is. (Ik heb 3 van dergelijke topics in mijn bovenste 10 TeM's staan...)
Dat vind ik een hele slechte zaak. Dan mankeert er toch wel degelijk iets aan ofwel de bezetting, ofwel het systeem.

Citaat:
Ik vind het jammer dat je de slotjes voor overleg ziet als of er niets mee gebeurt. Achter de schermen gebeurt er wel degelijk iets.

Maar ik lees niet achter de schermen, ik lees voor de schermen! Op het gebied dat voor mij belangrijk is, de topics dus, zie ik dat er niets gebeurt. Het zal mij in feite worst wezen of een gebruiker wel of niet een OW krijgt voor bepaald gedrag, ik vind het veel belangrijker dat de topics niet verstierd worden. En dat gebeurt nu gewoon wel.
Dat is mijn belang als gebruiker.

Citaat:
Soms kan dat even wat tijd in beslag nemen. Het is ook niet niks om 20 pagina's door te moeten lezen op modwaardige berichten als je eerste instantie nog niet eens hebt uigevist waar het probleem precies vandaan komt.

Tsja, dat blijft een vicieuze cirkel. Want juist doordat er zoveel tijd zit tussen probleem en actie, blijf je ook voortdurend achter de feiten aanlopen. Als je een topic waar al problemen zijn geweest meer dan 2 dagen open laat zonder er een kijkje te nemen, kun je toch ook wel verwachten dat je weer 20 pagina's door moet ploegen? Dan moet je niet zeggen dat het als team zwaar is om zo'n achterstand op te lopen, nee, dan moet je investeren in het voorkomen van die achterstand. Iets dat bovendien heel best te doen is, want het hoeft niet meer tijd te kosten dan het huidige doorspitten van die 20 pagina's, alleen een andere werkwijze.

Citaat:
Het streven is om alles zo snel mogelijk te bekijken en af te werken. Dat het topic nog niet volledig is afgehandeld wil niet zeggen dat er niets met de TEM is gedaan.

Maar het gaat mij niet om de tem, maar om het topic. Ik waardeer een reactie op mijn tem ten zeerste, maar ik wil niet in de eerste plaats dat mijn tem afgehandeld wordt, maar dat de topics netjes en schoon gehouden worden!

Urielle

Re: Moderators

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:06

Wat is je concrete voorstel dan Shadow? Dan is er vast een mod die kan toelichten of het al dan niet haalbaar is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:18

Een concreet voorstel is dat de mods iets meer ruimte krijgen om in elk geval buiten hun eigen forum te kijken, zodat eigenlijk alle tems binnen 24 uur op z'n minst even worden doorgelezen en vluchtig worden beoordeeld op prioriteit. En de mods elkaar even inseinen als er op bepaalde plekken actie moet worden ondernomen, ipv dit af te laten hangen van pb'tjes door gebruikers.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:30

Dat laatste gebeurt sowieso wanneer een mod (of ander teamlid) zelf een 'noodsituatie' signaleert op het forum. :) Het komt incidenteel in heftige reltopics voor dat een mod die niet op dat forum modereert even een tijdelijk slotje zet om het werk voor de 'echte' mod (ik bedoel die op dat forum modereert) een beetje te verlichten. Het echte ingrijpen kan niet, omdat je te weinig achtergrondinfo hebt van de situatie om maatregelen te kunnen nemen (denk aan bestaande vetes of communicatie met een bepaalde bokker of dat de mods van dat tabblad al bezig zijn met communicatie).

Het eerste kan ik niet over oordelen. Ik weet dat men er destijds bewust van is afgestapt om te werken met 'vliegende keeps' en forumoverstijgende mods ed. maar ik ben daar te weinig bij betrokken geweest om er knowhow van te hebben :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:42

Urielle schreef:
Dat laatste gebeurt sowieso wanneer een mod (of ander teamlid) zelf een 'noodsituatie' signaleert op het forum. :)

Maar ik heb nu dus bv drie tems in mijn lijst staan, waarbij zo'n situatie meerdere dagen niet gesignaleerd wordt. (In twee van die gevallen heb ik inderdaad braaf een pb'tje eraan gewaagd hoor, bij de derde kwam het slotje uiteindelijk voor ik )

Citaat:
Het echte ingrijpen kan niet, omdat je te weinig achtergrondinfo hebt van de situatie om maatregelen te kunnen nemen

Het kan natuurlijk best ;) Het is maar net welke keuze je maakt als team. Als je als team de dingen op een rijtje gaat zetten zou je best die nadelen eens tegen de voordelen af kunnen wegen. Je bent als team maar al te snel geneigd om de regels die je maakt te beschouwen als 'absoluut', alsof ze onafhankelijk van het team bestaan en je je daar als teamlid maar aan te houden hebt. Maar dat is onjuist. Je kunt die regels als team opnieuw bekijken, opnieuw de voor- en nadelen afwegen en opnieuw een beslissing nemen wat je in de toekomst als beleid neemt.

Citaat:
(denk aan bestaande vetes of communicatie met een bepaalde bokker of dat de mods van dat tabblad al bezig zijn met communicatie).

Ik heb het idee dat er veel persoonlijke vetes ontstaan, juist doordat ze zoveel de kans krijgen om uit te groeien en niet al heel in het begin gewoon gestopt worden. Juist doordat mensen ongestoord dagen door kunnen emmeren in elkaars topic, en zeker als je dat wat subtieler doet wordt dat maar nauwelijks opgemerkt, kunnen eenmalige irritaties uitgroeien tot volledige persoonlijke vetes.
M.i. zou dat een reden zijn om het beleid eens goed te heroverwegen.

Citaat:
Het eerste kan ik niet over oordelen. Ik weet dat men er destijds bewust van is afgestapt om te werken met 'vliegende keeps' en forumoverstijgende mods ed. maar ik ben daar te weinig bij betrokken geweest om er knowhow van te hebben :)

Is die beslissing geevalueerd?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:17

Over de TEMs kan ik natuurlijk niet spreken omdat ik niet weet waar het om gaat, zelf geen TEMlijst kan zien en alleen uit eigen ervaring als TEMmer kan spreken. Ik TEM best veel, momenteel staat er niks open bij mij, maar dat wil niet zeggen dat ik jouw ervaringen kan ontkennen of tegenspreken want die zijn in deze ook net zoveel waard als de mijne dus dat laat ik over aan de mods ;)

Betreffende je tweede opmerking: je kunt gewoon echt niet verwachten van de mods dat ze bekend zijn met kwesties over het hele forum. Het gaat van jarenlang spelende vetes tot namen van SA's, subtiele hints die alleen de insider herkent of verwijzingen naar onderwerpen van maanden zo niet jaren terug. Je kunt je proberen te verdiepen in de onderwerpen en mensen die veel op je eigen deel voorkomen, maar over heel Bokt is dat echt niet bij te houden. Dat heeft dus niet te maken met tijd maar met tijdsgebonden werkzaamheden. Zeker de HK is geen bijhouden aan imo.

Als BClid heb ik juist met de persoonlijke vetes heel veel te maken en ik denk wel dat ik kan stellen dat zeker 80% gaat om iets wat buiten Bokt is ontstaan (gewoon op stal of in de regio) en op Bokt verder wordt uitgeknokt.

Je laatste deel kan ik niet op antwoorden omdat ik dat soort onderdelen van beleidsvorming oversla, omdat ik er zelf in praktische zin niet mee van doen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:36

Heb er zelf nooit een moment aan getwijfeld dat een TEM die lang blijft staan geen aandacht heeft zelf ben ik in de veronderstelling dat die juist uitvoeriger bekeken worden op de een of andere manier.
Ik zie het ook als een hulpmiddel voor het boktteam, laat het ook verder aan hun over wat zij dr mee doen en in wat voor soort tijdsbestek.
Ik verwacht daarom ook zelden een reactie terug (Zet hem vrijwel altijd op geen antwoord terug, alleen als ik twijfel of iets tegen de huisregels is of niet)
Besef mij terdege dat jullei het erg druk hebben met name met die ingwikkelde vete's, je geeft de leden immers nog een kans om terug te komen.
Jullie hadden ook de keus kunnen nemen ze definitief te bannen.
Dus ik ben erg tevreden zoals het er nu aan toe gaat maar realiseer mij wel dat er enorm veel tijd in gaat zitten!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:44

Urielle schreef:
Betreffende je tweede opmerking: je kunt gewoon echt niet verwachten van de mods dat ze bekend zijn met kwesties over het hele forum. Het gaat van jarenlang spelende vetes tot namen van SA's, subtiele hints die alleen de insider herkent of verwijzingen naar onderwerpen van maanden zo niet jaren terug.

Zolang er niet adequaat gereageerd kan worden op hele openlijke beschuldigingen en beledigingen zou ik niet weten waarom je subtiele hints en verwijzingen naar onderwerpen van jaren terug van belang zou vinden. Is het niet buitengewoon veel logischer om dat om te draaien: om eerst de openlijke dingen aan te pakken, en pas daarna ook de diepere dingen? Stop in elk geval het gedrag, dan kun je je later altijd nog bekommeren om de diepere dingen. En hebben de minder betrokken gebruikers er bovendien niet zoveel last van.

(Dat is toch ook precies hoe je dat in de klas zou doen? EERST stel je basisgedragsregels op: niet schelden of roepen, niet constant lopen klieren... pas als je die basisdingen op orde hebt kun je je ook richten op subtielere dingen als onderinge pesterijen. Maar alleen maar letten op subtiele signalen en vervolgens niks doen met een groep die boven op de tafels klimt, boeken door de klas smijt of elkaar uitscheldt heeft echt geen enkele zin.)

Citaat:
Als BClid heb ik juist met de persoonlijke vetes heel veel te maken en ik denk wel dat ik kan stellen dat zeker 80% gaat om iets wat buiten Bokt is ontstaan (gewoon op stal of in de regio) en op Bokt verder wordt uitgeknokt.

Tsja, het is mijn mening dat Bokt precies krijgt wat het toelaat... er is bijzonder veel mogelijkheid om dit soort dingen vol te houden. Ik heb nooit begrepen waarom, en snap dat nog steeds niet. Er wordt zo verschrikkelijk veel gelegenheid gegeven tot dat soort dingen, en het team laat ook gewoon toe dat het zoveel tijd kost... zonde. Daar zou je veel zinnigere dingen mee kunnen doen, die Bokt in z'n algemeenheid een stuk interessanter kunnen maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:47

Chiqa schreef:
Heb er zelf nooit een moment aan getwijfeld dat een TEM die lang blijft staan geen aandacht heeft zelf ben ik in de veronderstelling dat die juist uitvoeriger bekeken worden op de een of andere manier.

Chiqa: nee, niet echt :) Als ik er namelijk vervolgens een pb'tje achteraan stuur en er wordt gezegd: 'je hebt helemaal gelijk, bedankt dat je dit via pb hebt gestuurd, we gaan er gelijk wat mee doen' en er wordt precies de actie op genomen die al een dag eerder genomen had moeten worden, heb ik niet het idee dat de vertraging komt omdat ze mijn tem gezien hebben en daar zorgvuldig aandacht aan besteden, maar gewoon dat 'ie niet gelezen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:49

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens, althans als ik naar mijn eigen TEM's kijk dan he :) De TEMS die onmiddelijke aandacht vereisen, bv als er een reller is of iemand zich ernstig misdraagd worden ze onmiddelijk gesloten, duurt althans geen uren.
Als het heel ernstig is dan stuur dan TEM ik meteen al naar een MOD die toevallig dan online is, dat werkt sneller.
Ik heb niet het idee dat zulek TEM's erg lang blijven staan.
Meestal zie je dan ook binnen een uur al het desbetreffende lid tussen het lijstje staan met een definitieve ban.
Maar TEM's die wat ingewikkelder zijn, waar de mod moet inlezen om te kijken waar het over gaat staan wel langer open en dat kan ik me eigenlijk ook wel voorstellen, jij niet dan Shadow0?

Urielle schreef:
Het gaat van jarenlang spelende vetes tot namen van SA's, subtiele hints die alleen de insider herkent of verwijzingen naar onderwerpen van maanden zo niet jaren terug. Je kunt je proberen te verdiepen in de onderwerpen en mensen die veel op je eigen deel voorkomen, maar over heel Bokt is dat echt niet bij te houden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:55

Ik wa,s zelf mod toen er beslist werd om de mods "vast" te zetten op hun fora, met enkel de uitzondering dat er op een ander forum gemod werd als de eigen mods daar er niet waren oid. Ik hoop echt, echt, echt, dat dat zo blijft. Ik denk niet dat dit terug omkeren een positieve invloed zal hebben op het moderatorteam en het runnen daarvan. Enkel door dat zo te laten kan je een reëel beeld krijgen van waar er precies een tekort is aan mods of bijvoorbeeld wie eigenlijk zijn taak niet 100% naar behoren uitvoert.

Natuurlijk denk ik wel dat je als team altijd manieren moet zoeken om te kunnen verbeteren. Het aantal mods vermeerderen/nieuwe mods aanstellen is één ding en iets dat (en dat is gewoon een gevoel dat ik heb) moeilijker en moeilijker wordt...?

In ieder geval: ik wens alle mods nog veel succes, want het is niet gemakkelijk om vol goede moed te blijven doorgaan als zovelen ermee stoppen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:25

Maar weten de nieuwe mods dan wel waar ze aan beginnen? Als ik zie dat er weeeer iemand stopt, nu iemand die nog geen maand geleden aangesteld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:20

Ik moet me aansluiten bij Caira... Toen er een tijdje geleden een speciaal topic was waarbij mensen zich aan konden melden om mod te worden had ik eigenlijk verwacht dat het nu allemaal wat langer zou duren, maar ik geloof dat er al vijf mods die sinds die tijd begonnen zijn ook weer gestopt zijn?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:28

Vergeet niet dat er ook een heel aantal 'nieuwe' mods zijn die het allemaal prima hebben opgepakt en nu hartstikke goed bezig zijn; verkijk je niet op degenen die stoppen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:30

Dat is absoluut waar :j Er zijn zeker ook nieuwe mods die het heel goed doen in mijn ogen! Ik vind het alleen wel jammer dat er toch mensen heel snel afhaken ondanks dat het volgens mij duidelijk is vermeld dat het tijd en inzet vergt.

Maar in feite moet ik m'n mond houden, want je weet natuurlijk pas wat voor impact het heeft als je daadwerkelijk bezig bent als mod, dat besef ik me ook wel weer :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:40

Van te voren is dat echt heel moeilijk aan te geven, helaas.. de een doet zijn/haar modzaken in een uurtje per dag, de ander (kuch :o ) is zo ongeveer de hele dag online tussen de bedrijven door. En het blijft vrijwilligerswerk, dus mensen doen het tussen het werk, de paarden, de kinderen en hobby's door en dat werkt helaas niet altijd even goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:38

Als ex-mod ken ik beide kanten. Het modden vergt inderdaad veel tijd. Meer dan je in eerste instantie verwacht. Natuurlijk is het ook maar net wat je er zelf aan tijd in wil steken (afhankelijk of je alleen je eigen fora mod of bijvoorbeeld ook meedenkt met beleid). Maar een uur per dag is echt wel minimaal. Toen ik stopte had ik er ook gewoon te weinig tijd voor om alles te willen doen. Alleen mijn eigen forum modden redde ik wel, maar ik had echt geen tijd om actief mee te denken met beleid. Wat voor mij de reden was om te stoppen. Als ik iets doe, wil ik het goed doen. En zo zijn er meer. Ook verandering van omstandigheden (andere baan, paard, kinderen, of wat dan ook) kan er ook voor zorgen dat je minder tijd hebt.

Ik heb overigens als zwarte gebruiker niet de ervaring van lang openstaande Tems. Ze zijn gewoon binnen de week (meestal dezelfde dag nog of hooguit 2 dagen later) afgehandeld. En is er iets dringends pb ik naar een mod die op dat moment online is, zodat er meteen iets gedaan kan worden, ook al is bijvoorbeeld de mod van het forum op dat moment niet online. En ik weet uit ervaring dat dat zeker wordt gewaardeerd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:09

Amanda schreef:
Ik heb overigens als zwarte gebruiker niet de ervaring van lang openstaande Tems. Ze zijn gewoon binnen de week (meestal dezelfde dag nog of hooguit 2 dagen later) afgehandeld.

Niet mee eens, de 'simpele' TEM's (zoals een verkeerde titel op EA-VP) staan bij mij gemiddeld 3 dagen open. De moeilijke TEM's, of van fora waar mods niet goed de tijd hebben staan bij mij 1 tot 2 weken open, en dat is helaas geen incident meer. Voor mij reden om te stoppen met TEM'en, het heeft toch geen zin meer... En dat, terwijl ik als ex-mod van een staat van dienst van ruim 3 jaar precies weet hoe het achter de schermen eraan toe ging, en alle excuses en omstandigheden ook kan bedenken... En dat is wreed jammer, maar daarom stop ik dus met TEM'en, dan houden de mods wel tijd over voor de andere zaken ipv de enorme TEM-lijst af te werken...

Waar het ook enorm vaak aan schort is de wijze van terugkoppeling, hetzij per TEM, hetzij per slotje. Zoals een 'slotje voor overleg' vervangen door een definitief slotje met tekst en uitleg bijvoorbeeld... Zoiets simpels, waar vaak niet aan toegekomen wordt helaas.

Jammer, maar mijns insziens een teken van teveel werkdruk voor te weinig mensen en te weinig begeleiding. Daarom denk ik ook ook dat veel nieuwe mods stoppen, er komt gewoon teveel op ze af omdat bittere noodzaak is...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:16

Dat is jammer Maya. Ik heb dat dus echt niet. Niet met de lastigere dingen en niet met de simpele dingen als verplaatsingen.
Krijg altijd wel een berichtje dat het is afgehandeld of dat er overlegd wordt.
Ligt dan misschien aan het forum waarop je temt.

Wat het slotje voor overleg betreft ben ik het wel mee eens.
Dat zakt regelmatig gewoon naar beneden zonder verdere toelichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:36

Amanda schreef:
Dat is jammer Maya. Ik heb dat dus echt niet. Niet met de lastigere dingen en niet met de simpele dingen als verplaatsingen.
Krijg altijd wel een berichtje dat het is afgehandeld of dat er overlegd wordt.
Ligt dan misschien aan het forum waarop je temt.

Nou dat mag in dan wel hopen. Zou wel een heel bijzondere zaak zijn als de TEM's van het ene boktlid langer open blijft staan dan van een ander, lijkt mij ook niet logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:29

Ik denk dat dat meer te maken heeft met wáár ik of Amanda TEM :) Sommige fora zijn nou eenmaal beter bezet dan andere, en sommige juist meer met vlagen. Denk niet dat dat willekeurig om het 'boktlid' gaat :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:44

Maya schreef:
Ik denk dat dat meer te maken heeft met wáár ik of Amanda TEM :) Sommige fora zijn nou eenmaal beter bezet dan andere, en sommige juist meer met vlagen. Denk niet dat dat willekeurig om het 'boktlid' gaat :)

Dat lijkt me niet nee. Maar wat jij zegt was inderdaad wat ik bedoelde.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:48

Tot mijn verbazing zie ik nu dat er alweer een nieuwe moderator ermee stopt. Ik vind het toch maar raar. Meest voorkomende reden is de drukke baan of het drukke leven in het algemeen. Ik vraag me dan toch wel af of er inderdaad goed genoeg wordt uitgelegd welke tijd er kruipt in het modereren. Ik bedoel... Toen ik ermee begon (en eigenlijk gewoon tijdens "mijn periode") kon ik best goed inschatten hoeveel tijd ik erin kon steken en ik ging daar ook volledig voor. Mijn vraag is dan: zijn nieuwe mods wel voldoende geëngageerd/geïnformeerd/eerlijk ten opzichte van zichzelf als ze gaan beginnen met modden? Ik vind het echt heel bizar hoeveel mods er tegenwoordig aangesteld worden en ook snel vertrekken. Dit lijkt me ook zo demotiverend :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:06

En ook jij bent dus gestopt Tieneke zo te zien ;) Dus zou jij een verlossend antwoord kunnen geven?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:07

Ik reageer ook maar even, ik was ook een nieuwe mod die gestopt is. Opzich had ik best een goed beeld van hoe veel tijd het zou gaan kosten. Ik ben alleen van mening dat je pas écht merkt hoeveel tijd er in gaat zitten, als je er daadwerkelijk mee bezig bent. Bovendien waren er (in mijn geval) dingen die niet altijd even lekker liepen, waardoor het moeilijk was om de tijd goed in te delen.

Ik denk dus dat de voornaamste reden dat de nieuwe mods stoppen het feit is dat het toch meer werk is dan je in eerste instantie denkt. ;)