Onduidelijke topictitels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:22

Prrrr schreef:
Dat zou inhouden dat je als mod niet alleen vrijwillig tijd steekt in het modden, maar als dank daarvoor niet meer mee zou mogen doen als 'gewone' bokker in een discussie. Dat lijkt me wel een zware eis. Het lijkt me alleen maar duidelijker als, wanneer een mod actief is in een discussie, deze mod niet meer op een topic kan modereren.

Ik vind het bijzonder jammer dat er zo slecht en onzorgvuldig gelezen wordt. Opnieuw: dit heb ik NIET gezegd, deze conclusie klopt niet.

Ik vind dat je je als mod te allen tijde bewust moet zijn van je positie. Dat betekent inderdaad dat je je nooit zomaar als gewone bokker kunt gedragen. Maar dat vind ik ook volkomen logisch want je draagt je groene kleurtje altijd - niet op zaterdagen niet ofzo.
Het betekent niet dat je in het geheel niet meer kunt reageren in topics. Maar als er topics zijn die echt niet kloppen, en je reageert er, met je groene kleurtje maar zonder in te gaan op wat er aan de hand is, dan geef je het signaal af dat het gedrag blijkbaar geaccepteerd is, dat het mag. Dat vind ik een slecht signaal en ik vind het bij je functie horen om dat niet te doen.

Ik vind dat het begrijpelijk is dat een mod niet modereert in een topic waarin je ook deelnemer bent, ik heb niet gezegd dat dat niet kan. Maar ook als je niet modereert maar deelnemer bent, denk ik dat je je bewust moet zijn van je positie en dat je niet kunt doen alsof je niets gezien hebt. Dat tast je geloofwaardigheid als team namelijk enorm aan.

luxx

Re: Onduidelijke topictitels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 15:42

Helemaal met Shadow0 eens.

@Prrrr, met breder modereren bedoel ik dat mensen wel op bepaalde fora modereerden maar niet heel statisch zoals nu, mod van forumonderdeel x modereerde forumonderdeel y ook als dat zo uitkwam. Maar nogmaals, misschien vergis ik me daarin, ik heb er ook niet écht op gelet, het is een idee van mij, kan een waanidee zijn.

Prrrr

Re: Onduidelijke topictitels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:52

Ik denk dat ik vrij zorgvuldig gelezen heb: je geeft aan dat ik, als deelnemer aan een discussie, ook al is dat volstrekt buiten mijn 'eigen' fora, toch een bepaalde verantwoordelijkheid zou moeten dragen voor het verloop van een discussie, die verdergaat dan temmen op het moment dat het misgaat.

Ik vind dat een te zware belasting van de mods, en bovendien onduidelijk: bij iedere uiting van een mod moet je je dan af gaan vragen of hij die als privé-persoon doet, of als mod. Ik vind dat je een opmerking van een modererende mod niet mag negeren, een opmerking van een willekeurige medebokker mag van mij echt wel terzijde gelegd worden. Hoe moet je daar in een dergelijke situatie mee omgaan dan?

Overigens ben ik er niet zo blij mee als iemand mij beticht van slecht lezen als dat niet het geval is. Vooral als daar ook nog de term onzorvuldigheid bijgehaald wordt. Ook al is het vrijwilligerswerk, de omgang met het modschap neem ik vrij serieus.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:46

Om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen. Uit topics op FZ bleek dat bokkers slotjes als heel vervelend ervaren. Vandaar dat wij proberen zo weinig mogelijk slotjes te plaatsen. Daar zijn uitzonderingen op, denk bijvoorbeeld aan EA waar een slotje geplaatst kan worden als de artikelen verkocht zijn of aan FZ waar een topic gesloten wordt als een forumspecifieke vraag is beantwoord. Op het moment dat er dus al een stuk of dertig reacties in een topic staan en mensen in dat topic gewoon in discussie zijn, dan is een slotje plaatsen gewoon bokkertje pesten en dat moet je niet willen. Wat je op NM dan ook vaak bij gesloten topics ziet is dat er voornamelijk reacties als "waar gaat het naartoe met deze wereld" staan en dat er niet echt een discussie gevoerd wordt.

De meeste mods kunnen domweg niet alles bijlezen, gewoon vanwege het aantal berichten dat er dagelijk op Bokt geplaatst wordt. Wat ik als mod doe is dagelijks de lijst met nieuwe topics scannen en de topics eruit proberen te pikken waar ik problemen verwacht. Dat betekent dat ik sommige problemen niet actief vindt en dan is het heel prettig dat er mensen zijn die temmen, waardoor ik daar alsnog in kan duiken. Het probleem is gewoon dat je op Bokt, zeker op de actievere fora niet alles bij kan lezen.

Shadow, ik ben het met je eens dat je als mod een voorbeeldfunctie hebt en dus voorzichtig moet zijn met wat je zegt en hoe je het zegt. Maar tegelijk willen we ook dat mods gewoon op Bokt meediscussiëren, niet alleen omdat dat ooit de reden was waarom wij als mods ook op Bokt zijn gekomen, maar ook omdat je dan veel beter de sfeer blijft proeven en een gevoel houdt wat bokkers willen en denken. Als je dan ook nog wilt dat mods nooit berichten plaatsen in een topic wat aan de regels voldoet, dan maak je het ons bijna onmogelijk om nog te reageren. Een voorbeeld zijn de felicitatietopics op LZP. Op een paar uitzonderingen na worden die gesloten. Maar die uitzonderingen zijn meestal ook nog wel goed voor overleg achter de schermen. Als een mod in een felicitatietopic voor een hem of haar bekende bokker reageert en wij besluiten na overleg om het topic toch te sluiten, dan heb je bijvoorbeeld dus al een probleem. Dat wil niet zeggen dat je als mod met oogkleppen op overal maar berichten moet plaatsen, maar er is een behoorlijk grijs gebied waarover wij achter de schermen eerst moeten overleggen en in zulke situaties komt het voor dat mods in zo'n topic posten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:48

Citaat:
Ik vind dat een te zware belasting van de mods,

Tsja, daarover verschillen de meningen dus nogal. Ik vind dat volstrekt geen zware belasting en heb dat ook nooit gevonden als moderator, het spreekt voor mij zo vanzelf...

Citaat:
en bovendien onduidelijk: bij iedere uiting van een mod moet je je dan af gaan vragen of hij die als privé-persoon doet, of als mod.

Juist niet :) NU, op dit moment, moet je juist uit gaan zoeken wie waar welke rechten en plichten heeft. Zo kun je in een topic terechtkomen waar een aantal dingen niet naar behoren verlopen. Als ik zie dat er een mod aanwezig is, ga ik er vanuit dat de zaak blijkbaar gezien is. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn, want als het toevallig niet onder jurisdictie valt van die betreffende mod, zegt het dus blijkbaar niks. Dat is veel onduidelijker.

Als je een kleurtje draagt ben je m.i. gewoon in functie. Zo niet, dan is het misschien een idee dat Bart het zo aanpast dat je functie alleen zichtbaar is op de plekken dat je ook 'in functie' bent, dus op de fora waar je mod etc?

Citaat:
Overigens ben ik er niet zo blij mee als iemand mij beticht van slecht lezen als dat niet het geval is. Vooral als daar ook nog de term onzorvuldigheid bijgehaald wordt. Ook al is het vrijwilligerswerk, de omgang met het modschap neem ik vrij serieus.

Ik weet niet of er slecht gelezen wordt of alleen maar onzorgvuldig gereageerd, maar evengoed worden er regelmatig dingen op FZ gezegd (door mods) die niet kloppen, worden de vragen niet beantwoord met een antwoord op de vraag (er wordt dan wel gereageerd maar er wordt niet ingegaan op de vraag die eigenlijk gesteld wordt) en in deze discussies worden verschillende conclusies aan mijn reacties verbonden die niet in die teksten staat. Met alle respect voor de individuele personen, ik vind het voor een team van zo'n groot forum inderdaad niet zorgvuldig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:59

Karl66 schreef:
Op het moment dat er dus al een stuk of dertig reacties in een topic staan en mensen in dat topic gewoon in discussie zijn, dan is een slotje plaatsen gewoon bokkertje pesten en dat moet je niet willen.

Bedoel je dat je hier openlijk en officieel de handeling van Alette afkeurt, die toch precies dat heeft gedaan? En dat de actie op NM, waar ook precies dat gebeurde, dus eigenlijk niet had moeten plaatsvinden?
Ik vond dat geen onbegrijpelijke actie trouwens, ik vond het jammer dat twee keer een goedlopende discussie gesloten werd maar kon in beide gevallen de beweegredenen van de mod prima begrijpen - en de mods namen ook de moeite dat toe te lichten. Ik heb daar dus ook geen problemen mee.
Maar ik vind het wel opvallend dat je nu iets zegt waaruit je zou kunnen concluderen dat dat dus helemaal niet had mogen gebeuren?

Citaat:
De meeste mods kunnen domweg niet alles bijlezen, gewoon vanwege het aantal berichten dat er dagelijk op Bokt geplaatst wordt.

Wordt het dan niet eens tijd om te zorgen dat dat wel kan? Door voldoende mods te zoeken, zodat iedereen de fora die hij/zij bijhoudt ook gewoon goed kan bijhouden? Dat je heel bokt in je eentje niet bijgelezen krijgt, dat snap ik wel :) Maar een paar subfora zou echt wel moeten kunnen hoor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:56

Sorry Shadow, ik vind het heel vervelend dat jij mij op deze manier woorden in de mond probeert te leggen. Ik keur A_lettes actie helemaal niet af, we proberen zo weinig mogelijk slotjes te zetten, dat is iets anders dan geen slotjes zetten. De vraag van TS was waarom dit soort topics niet op slot gaan:

openingspost schreef:
topictitel schreef:
Wat vind jij van....
mannen die vreemd gaan?

Niet waarom bijvoorbeeld op STW huiswerktopics of op HAW topics met een incompleet beginbericht op slot gaan. Mijn antwoord was duidelijk bedoeld als antwoord op de vraag van TS, niet als verklaring voor het specifieke beleid op elk subforum.

Alles bijlezen is niet echt noodzakelijk. In het gros van de topics die geplaatst wordt, hoeft er door een mod nooit ingegrepen te worden. Als dat wel zo was, dan zouden we een heel ander probleem hebben. Op het moment dat een topic niet op onze bijleeslijstjes staat en toch ontspoort, dan krijgen we dat snel genoeg te horen en duiken we er alsnog in. De bezetting is op dit moment niet helemaal compleet, maar het is echt niet nodig dat wij als mods elk bericht lezen dat er op Bokt geplaatst wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:41

Karl66 schreef:
Sorry Shadow, ik vind het heel vervelend dat jij mij op deze manier woorden in de mond probeert te leggen. Ik keur A_lettes actie helemaal niet af,

Dat is fijn om te horen, maar je schrijft tot twee keer toe dat er geen slotjes komen op goedlopende topics. Zonder nadere specificatie van die goedlopende topics. En dat vind ik dus onzorgvuldig verwoord.

Citaat:
we proberen zo weinig mogelijk slotjes te zetten, dat is iets anders dan geen slotjes zetten.
Waarom schrijf je dan niet dat er 'meestal' geen slotjes komen op goedlopende topics, ipv het te plaatsen als een imperatief?

De vraag van de TS was namelijk ook waarom het beleid van NM niet toegepast kon worden op andere fora. Een vraag die Prrrr trouwens wel deels heeft beantwoord (ze heeft in elk geval haar eigen mening hierover gegeven en dat vond ik wel aannemelijk klinken), maar jouw reacties waren geen goed antwoord op die vraag.

Citaat:
Alles bijlezen is niet echt noodzakelijk. In het gros van de topics die geplaatst wordt, hoeft er door een mod nooit ingegrepen te worden. Als dat wel zo was, dan zouden we een heel ander probleem hebben. Op het moment dat een topic niet op onze bijleeslijstjes staat en toch ontspoort, dan krijgen we dat snel genoeg te horen en duiken we er alsnog in.

Misschien niet strict noodzakelijk, maar ik vind alles bijlezen dus wel wenselijk, omdat ik dat vind horen bij een goede uitoefening van het modschap. Op deze manier, met het bijhouden van 'bijleeslijstjes' en alleen maar handelen op basis van klachten en tems loop je m.i. erg achter de feiten aan en het heeft een duidelijke weerslag op de fora. En het is duidelijk dat er een flink verschil ligt tussen bijvoorbeeld de mening die luxx geeft ('ik heb geen zin om het werk te doen van moderators want dan was ik wel mod geworden') en wat jij nu hier verkondigt (dat jullie afwachten tot je een signaal krijgt van de gebruikers)

Citaat:
De bezetting is op dit moment niet helemaal compleet,

Misschien dat het goed is om te kijken naar de redenen dat de bezetting niet compleet is, en meer, dat al een jaar of 5 vrij structureel niet is?

Citaat:
maar het is echt niet nodig dat wij als mods elk bericht lezen dat er op Bokt geplaatst wordt.

Dat ligt eraan wat je wilt bereiken. Ik denk dat het voor een goede sfeer op het forum wel nodig is. Ik vind namelijk dat de sfeer en uitstraling wel degelijk te lijden heeft onder de afstand die de mods hebben tot wat er gebeurt op het forum.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:08

Zoals ik al eerder uit probeerde te leggen, handelen we niet alleen op basis van klachten en tems en wachten we niet op signalen van bokkers. We lezen actief de topics bij waarin we problemen verwachten. Een groot deel van de zaken waar ik tegenaan loop is dan ook niet gebaseerd op TeM's.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:36

Karl66 schreef:
Zoals ik al eerder uit probeerde te leggen, handelen we niet alleen op basis van klachten en tems en wachten we niet op signalen van bokkers. We lezen actief de topics bij waarin we problemen verwachten. Een groot deel van de zaken waar ik tegenaan loop is dan ook niet gebaseerd op TeM's.

Maar mijn ervaring, en blijkbaar ook die van Luxx, aangezien zij het topic heeft geopend, is dus blijkbaar toch anders. De nietszeggende topictitels worden vaak niet opgemerkt, net als de titels op EA-VP. Dat wekt bij mij de indruk dat er dus blijkbaar niemand is die dat structureel in de gaten houdt, want anders zouden die dingen toch wel eerder opgemerkt worden?
Daarnaast heb ik nu meerdere keren gezien dat mods reageren in een topic en desondanks niet reageren op iets wat er gebeurt in het topic. En dat wekt bij mij toch de indruk dat er pas wat gebeurt als je de juiste persoon weet te bereiken.

Om mijn punt toch iets duidelijker te maken, toch een concreet voorbeeld, hoe zeer ik ook weet dat het niet op prijs gesteld wordt.

Zo haalde Adil laatst in een ander topic aan dat ze het onterecht vond dat ze was aangesproken op een reactie waarin ze aangaf iemand het liefst over de hindernis heen te slaan. (Adil18 @ [FZ] Tik op de vingers: Fel reageren? Hoezo? ) Ik vind het niet verkeerd dat mensen daarop aangesproken worden, ik vind het een te agressieve manier van reageren.
Maar... (en de link mogen jullie zelf opzoeken), dit komt uit een topic van een mod:
Citaat:
Op zulke momenten moet ik me echt inhouden om zon dame niet van het paard te trekken, en haar eens een ram met een zweep te verkopen.

En in datzelfde topic reageert nog een andere mod. En die tekst... die staat er nu, na bijna een week, nog gewoon zonder problemen. Moet IK daar dan op gaan temmen? Om te zeggen dat dit niet kan, terwijl er twee mods zijn die dit uit hoofde van hun functie toch zouden moeten weten? En die twee mods ook blijkbaar niets mee hebben gekregen van de discussie zoals die hier op FZ gevoerd is?

Dat een mod dat plaatst uit frustratie en alles, ik vind het niet zoals het hoort, maar vooruit, begrijpelijk. Maar dat een andere mod in het topic reageert zonder ook maar iets te ondernemen waaruit het voor de gebruikers duidelijk is dat deze manier van reageren niet op prijs stellen... dat vind ik onbegrijpelijk.

En nou haal ik dit voorbeeld niet aan omdat ik denk dat het vriendjespolitiek is, want dat denk ik niet. Ik denk dat de reden is dat er niets is ondernomen, omdat men zich gewoon echt niet heeft gerealiseerd dat dit geen juiste manier van doen is. Maar dat is wel ontzettend teleurstellend.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:35

Het komt misschien over als een dooddoener, maar we bespreken, een grote uitzondering daargelaten, nooit sancties in het openbaar. Dat het in dit geval om een mod gaat, verandert daar op zich niks aan, dus ik kan daar niet inhoudelijk op ingaan of en hoe ze is aangesproken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:20

En dat geeft toch aan dat je niet begrijpt waar het om gaat. Het interesseert mij in het geheel niet of de mod in kwestie is aangesproken of niet. Dat zoeken jullie onderling maar uit.
(Hoewel - als ze niet zou zijn aangesproken, dan moet je je als team gewoon kapotschamen. Maar dan nog, dat hoef ik verder niet te weten.)

Het gaat erom dat dit een situatie is dat je als mods moet aangeven dat die manier van reageren niet wenselijk is. Niet alleen naar die persoon toe, maar juist ook naar de rest, vooral als het een mod betreft die het plaatst, waardoor men er vanuit gaat dat dit blijkbaar 'mag'. De voorbeeldfunctie enzo, die met het groene kleurtje komt.

Dan kun je het dus niet zonder meer kunt laten staan - zeker niet als je pasgeleden nog mensen hebt aangesproken op hetzelfde. Dan moet je communiceren naar je gebruikers dat dit vanuit Bokt niet de manier is waarop je wil dat er gereageerd wordt. Juist doordat een mod zo reageert, en een andere mod hier blijkbaar geen problemen mee heeft doordat die ook in het topic reageert, straalt dat uit dat het blijkbaar ok is, prima is.

(En de eenvoudigste manier om dat in dit geval voor elkaar te krijgen was echt heel eenvoudig: even de beginpost aanpassen, kleine toelichting erbij, voila, probleem opgelost.)

(En eh, probeer je nu eens te verplaatsen in de positie van Adil. Zij ziet een waarschuwing in haar inbox, en even later ziet ze een mod precies hetzelfde doen - en het topic verloopt verder zonder modopmerkingen, sterker nog, een andere mod doet gewoon mee in dat topic. Hoe denk je dat dat overkomt op Adil, en de andere gebruikers die een modopmerking in hun topic of hun index hebben gehad in vergelijkbare gevallen?)