Tik op de vingers: Fel reageren? Hoezo?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Re: Tik op de vingers: Fel reageren? Hoezo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:00

Het gaat er niet om of iets wel of niet in watten omkleed in, het gaat erom of iets wel of niet kan leiden tot een constructieve discussie. Op Bokt hebben we niets aan een topic met twee partijen die totaal niet meer naar elkaar luisteren en alleen uitmaken voor rotte vis (even gechargeerd :D).

Als je het niet eens bent met een situatie dan lucht het vast op als je roept dat de ander helemaal fout bezig is en dommer is dan het achtereind van een varken maar er zijn maar weinig mensen die nog luisteren na het lezen van de helft van die reactie :) Het lucht dan dus misschien op maar de kans dat de ontvanger iets met je daadwerkelijke boodschapt doet is ongeveer 0. De kans is veel groter dat deze persoon in de verdediging schiet of met gelijke munt terug gaat betalen waarna het topic op slot kan :+

Fel reageren is prima zolang je je reactie maar motiveert en niet alleen plaatst om de ander op z'n nummer te zetten. Probeer iets te bereiken met je post, probeer de ander te overtuigen van jouw gelijk op basis van argumenten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:04

BartVB schreef:
Als je het niet eens bent met een situatie dan lucht het vast op als je roept dat de ander helemaal fout bezig is en dommer is dan het achtereind van een varken maar er zijn maar weinig mensen die nog luisteren na het lezen van de helft van die reactie :)

Als je die woorden inpakt met wollen watjes, dus niet al te letterlijk nemen ;) Kan deze opmerking dr heel anders uitzien, dat is wat ik bedoel met watjes.
Dus gewoon een hoop blabla schrijven, wat dure woorden en het is al een stuk constructiever, dat ik er geen bal van meen is een tweede en andere discussie :D :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:06

Je kan prima een duidelijk bericht neer zetten, zonder gelijk mensen tegen de haren in te strijken door te provoceren.
Door een goede woordkeuze kom je al een heel eind :) emotioneel geladen woorden zijn tricky op een forum, ik kies zelf liever wat mildere woorden om toch hetzelfde duidelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:06

Mensen luisteren nu eenmaal liever naar goed geformuleerde teksten met duidelijke woorden ipv ruziezoekerige, harde, botte kreten met de zelfde boodschap.

Bokt is leuk om dat juist te oefenen voor het echie. Juist hier kun je leren om juist te formuleren en toch altijd weer te zeggen wat je wilt.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:07

Geen blabla, wel je antwoord of mening motiveren. Alleen melden dat je het niet eens bent gaat niets aan het gedrag van de ander veranderen. Je zal moeten proberen de ander op basis van feiten/argumenten overtuigen van je gelijk. Wel is het daarbij handig om ook te blijven luisteren, het komt namelijk wel eens voor dat de ander gelijk heeft of, vaker nog, dat de waarheid ergens in het midden zit :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:09

Chiqa schreef:
Als je die woorden inpakt met wollen watjes, dus niet al te letterlijk nemen ;) Kan deze opmerking dr heel anders uitzien, dat is wat ik bedoel met watjes.

Eigenlijk denk ik dat de vergelijking eerder omgekeerd zou moeten worden. De mensen die voor felle en agressieve bewoording kiezen, omkleden hun boodschap met extra, en onnodige, prikkeldraad of spikes. En zijn daardoor nogal eens veel minder duidelijk dan ze zouden moeten zijn, omdat de nadruk komt te liggen op de emoties in plaats van op de inhoud.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:10

Ach Adil :D Ik heb zo een OW gekregen waarbij de Mod die er voor gezorgt had toegaf dat ze fout zat via PB, maar kennelijk heeft ze dat in het team niet gedaan :D

Het valt mij onderhand ook meer en meer op dat, tenzij je je gedraagt als iemand die nog nooit in de grote boze wereld geweest is en enkel maar liefjes reageert, je op heule korte tijd eruit kan liggen :j En dan zijn er reacties waarvan k denk: dat word een OW! en daar hoor ik niets van. En dan zijn er reacties die ik netjes geef, en dan krijg ik een waarschuwing :')

Ach, ik houd het er nog altijd op dat er met twee maten gemeten word, als dat niet zo is, is er een ding dat ik niet kan begrijpen (en dat gaat absoluut niet over mezelf oid maar over een andere bokker)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-05-09 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:10

Het voordeel van een forum is dat je (in tegen stelling tot het echt) wel je reactie goed kunt doorlezen voordat je het plaatst en nog kunt wijzigen als blijkt dat veel mensen erover vallen omdat de boodschap blijkbaar niet goed is overgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:37

BartVB schreef:
Je zal moeten proberen de ander op basis van feiten/argumenten overtuigen van je gelijk.

Ach zo serieus neem ik bokt niet altijd :)
Mss plaatst ik wel een dergelijke opmerking om even géén gelijk te willen halen of de TS te overtuigen
Als ik naar mijzelf mag kijken heb ik daar 9 van de 10 keer ook echt geen enkele behoefte aan,
omdat voor mij meestal wel vrij snel duidelijk is of de TS gewoon zijn meeuwenflatsen neer wil kwakken of serieus met adviezen bezig is.

De eerste ga ik niet al teveel energie in steken hoor, bokkers genoeg met mss iets meer watten in huis,
hun feestje :D
Denk niet dat Bokt voor iedereen zo serieus is als men nu wel eens wil bereiken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:49

Chiqa schreef:
Mss plaatst ik wel een dergelijke opmerking om even géén gelijk te willen halen of de TS te overtuigen

Maar als je dat niet wilt, wat is dan een reden om reacties te geven die kwetsend of fel kunnen overkomen? In dat geval is het misschien handiger om gewoon helemaal niks te plaatsen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:51

Als iedereen zo dacht, dan zou er niet meer veel forum overschieten denk ik :D

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:52

Ik denk dat het forum vullen niet echt een reden hoeft te zijn om in zo'n geval toch maar iets op de site te gooien :D

En daarnaast zie ik liever 20 discussies waar iedereen wat aan heeft dan 50 discussies waar mensen elkaar vooral in de haren vliegen :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:53

Bart: Het is mooi dat je hier zo zegt dat bokt een dictatuur is waarin enkel jij beslist of een discussie nuttig is of niet. :)
Ik heb menig discussie gezien waarin de mods het niet op tijd door hadden, waarbij men eerst elkaar in de haren vloog en het daarna een fijne discussie werd, misschien moet er meer de kans gegeven worden om het zelf op te lossen ipv overal maar te moeien waar het niet nodig is?

Een discussie bestaat er uit om je gelijk te halen. Dus als je niet mag plaatsen als je je gelijk wil halen, heb je geen discussie's meer en geen forum meer.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-05-09 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:54

Pharagirlke: wat bedoel je precies? Ik lees nergens dat Bart zegt dat het een dictatuur is?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:54

Als hij beslist of een discussie nuttig is of niet? Heb mijn post even aangepast zodat het duidelijker is.

Want weet je wat ook nog een probleem is? Elke mening is gebaseerd op emotie, dus als je geen emotie wil, heb je ook geen meningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:57

pharagirlke schreef:
Ik heb menig discussie gezien waarin de mods het niet op tijd door hadden, waarbij men eerst elkaar in de haren vloog en het daarna een fijne discussie werd, misschien moet er meer de kans gegeven worden om het zelf op te lossen ipv overal maar te moeien waar het niet nodig is?

Presies, vaak genoeg gezien vaak maakt een goeie rechts meer indruk dan een slappe linkse.
Kijk eens naar het aantal hits in de profielen van de over het algemeen wat 'duidelijkere' bokkers, zal toch niet aan de wensen overlaten lijkt mij, blijkbaar maakt het toch wel enige indruk. :)

Ach veel discussies gaan ook achter de schermen door, waar jullei op bokt niets van meekrijgen en die geven mij de nodige voldoening.
Dat is dan meteen een antwoord op de vraag van ShadowO

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:58

Ik heb veel liever een KiWiKo of jou tegen me in, dan een of andere zoetsappige bokker die bij alles gaat janken als ze maar denken dat je wat harder over komt. Duidelijk en kordaat zijn komt vaak hard over, maar daar bereik je wel het meest mee.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:29

wat is er mis met recht voor z'n raap..??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:33

Nou blijkbaar wordt het niet altijd gewaardeerd LimaMambo, alleen is mij niet geheel duidelijk waarom niet.
Je kan toch ook je 'leerstof' halen uit reactie's van medebokkers die wel in je straatje passen, en de 'onze' *kuch* naast ons neerleggen? :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:35

Ik vraag me vooral af hoe die mensen het overleven in de echte wereld... Ik word IRL meestal veel harder aangegaan in discussies dan hier op bokt. Dat lamme schaapjes beleid maakt het forum enkel maar dood. :\ Er worden een hoop berichten geplaatst maar er word geen jote meer gezegd en nog maar weinigen hebben een echte eigen mening en durven daar echt voor uit komen. Gek he, dat de HK zo populair is? Daar hoef je je mond niet te houden. Daar kan je gewoon normaal met elkaar omgaan. Op de andere gedeeltes moet je doen alsof je met een stel depressieve, labiele mensen bezig bent.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:36

Chiqa schreef:
Nou blijkbaar wordt het niet altijd gewaardeerd LimaMambo, alleen is mij niet geheel duidelijk waarom niet.
Je kan toch ook je 'leerstof' halen uit reactie's van medebokkers die wel in je straatje passen, en de 'onze' *kuch* naast ons neerleggen? :D

ik zie niet in waarom ik me anders voor moet doen als dat ik in het echt ook ben
ik hou niet van slappe hap, draai niet om de hete brij heen.. gewoon *pats boem*... mijn mening zonder allerlei kul der om heen

en ik vind dat ze daar op bokt (de moderators) ook rekening mee moeten houden.. niet iedereen houd er van om een lief l*lverhaal neer te kwakken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:37

nee joh, je moet enkel rekening houden met de groep die er niet tegen kan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:45

Jullie profielvieuws liegen dr ook niet om meiden, blijkbaar hebben jullie toch nog wel wat fans :)

Ik denk idd niet dat bokt voor iedereen kan bepalen wat toelaatbaar is of niet, of je moet met een hakbijl tekeergaan okay....dan kan ik me voorstellen dat je mensen in je harnas kan jagen.
Maar dan nog....Zegt ook meer over de bokker die zich wel erg laat kennen.
Echt als ik een reactie krijg waar ik mij om bescheuren kan, of een dik vraagteken doet dwarrelen boven mijn hoofd, ga ik óf in discussie of negeer het gewoon lekker.

De mooiste discussies vind ik zelf als een bokker een of ander banketstaaf verhaal ophangt wat van geen kant klopt
probeer dan niet bepaald mijn gelijk te halen maar ben wel oprecht nieusgierig hoe iemand dan aan die nonsense komt en wat de overtuiging is :)
Vaak raak je dan nog wel eens wat teentjes, maar is dat dan mijn probleem? Neeuhh... niet echt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:50

Zolang het fans zijn :D

Vaak, als je in een topic zit dat vreselijk snel gaat of wat gaat over een onderwerp waarbij mensen spontaan niet meer kunnen lezen omdat ze zo graag willen reageren, doet het de discussie net goed om even 1 extreme reactie te geven. Dan gaan mensen weer beter lezen want dan doen ze zo hard hun best om je onderuit te halen dat ze wel MOETEN lezen. En dan kom je vaak uit op een hele aangename discussie ipv wat langs elkaar heen schreeuwen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:53

tja en zolang het allemaal ontopic gaat.. dan is er toch geen probleem?

ik vind dat discussies hier erg snel afgekapt worden.. en dat vind ik jammer