Ethiek Bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:14

Ben het helemaal met je eens, de rede waarom het wel mag vind ik een beetje vreemd. Want als ik een verhaal heb over iemand komt het uit mijn hand, dus de 1e hand maar dat wil nog niet zeggen dat het werkelijk zo gegaan is en ook niet dat ik het hard kan maken.
Het is al vaker aangegeven, bokt mag wat mij betreft beter waken voor de privacy van mensen/bedrijven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:20

milou123 schreef:
Want als ik een verhaal heb over iemand komt het uit mijn hand, dus de 1e hand maar dat wil nog niet zeggen dat het werkelijk zo gegaan is en ook niet dat ik het hard kan maken.
Als jij onwaarheden vertelt, die je niet door bewijs kunt staven, kun je strafbaar bevonden worden als de tegenpartij daar een zaak van maakt. Daar zijn gewone wetsregels voor en daar hoeft een forum als Bokt dus niet over te waken !!

milou123

Re: Ethiek Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:24

Al zeg ik waarheden die ik niet kan bewijzen, dan kan hij er nog een zaak van maken en kan ik strafbaar zijn terwijl dat niet het geval is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:27

Dus moet je alleen dingen roepen die wél te bewijzen zijn ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:29

DubbelDun schreef:
slimmerik schreef:
Nou zal Essent of Opel er niet echt onder lijden hier. Maar een manege, paardenspullen(web)winkel, handelsstal of handelaar kan behoorlijke schade oplopen op een forum met ruim honderdduizend paardenmensen....

Dus gaat het om 'er onder lijden' ??
Zolang er TV-programma's zijn als Radar etc waar behóórlijk veel schijnt te mogen zou Bokt zich niet zo druk moeten maken over die enkeling die eens negatief in beeld komt.
Het bereik van TV is nog vele malen groter tenslotte.

Met dit verschil dat de makers van deze programma's ook uitgaan van het 'hoor en wederhoor' principe. Als er over bedrijven of producten klachten zijn, dan wordt de 'tegenpartij' altijd gevraagd te reageren en eigen visie op de klacht te geven. Sommige bedrijven gaan hier op in en geven een eigen visie op de zaak. Sommigen kiezen er ook voor dat niet te doen. Het welbekende zinnetje "bedrijf X wenst niet te reageren".

Dit gebeurt dus persé niet op bokt. Het boktbeheer zal niet naar aanleiding van een klacht kontakt opnemen met de tegenpartij om hem/haar in de gelegenheid te stellen te reageren en eigen verhaal te doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:35

Maar veelal worden degenen die het betreft wel ingeseint door klanten/bekenden dat er 'iets' over hun op een forum staat en aanmelden staat iedereen vrij en reageren dus ook.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:37

DubbelDun schreef:

:j

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:01

DubbelDun schreef:
Maar veelal worden degenen die het betreft wel ingeseint door klanten/bekenden dat er 'iets' over hun op een forum staat en aanmelden staat iedereen vrij en reageren dus ook.

Nee hoor, lang niet alle manege-eigenaren etc. zitten op bokt. Die kunnen hun tijd wel beter besteden. :+
Voorbeeld: manege van een kennis stond hier zeer slecht omschreven door slechts één penny (met foto's en al) . Gelukkig zag ik het staan en heb de manege-eigenaar ingeseind. Deze is met de ouders van die penny gaan praten die gelukkig hun dochter ter verantwoording hebben geroepen. Dat meiske bokt niet meer. :n

Éen jaar na plaatsing van dat topic hebben de manege-eigenaren nog last van dat topic (worden erop aangesproken). Omdat mensen die gaan zoeken naar een manege in de buurt van hun camping etc. op dat topic stuiten. Ze hebben geen idee hoeveel mensen daardoor misschien zelfs weggebleven zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:02

milou123 schreef:
DubbelDun schreef:

:j

Gewoon geen namen noemen (tenzij wederhoor) moet toch mogelijk zijn ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:18

Vind ik onzin, dan haal je nl de hele bodem onder een diskussieforum weg.
Mensen zullen er gewoon aan moeten wennen dat er zoiets bestaat als internet en dat daar dingen net als IRL besproken worden. Daarbij is iedereen volgens de thans geldende normen en gebruiken verantwoordelijk voor zijn eigen gedragingen en gebruikte woorden en is een forumbeheerder niet als een big brother de aangewezen persoon om te kijken of alles weg mag.

@Slimmerik: in het door jou aangehaalde geval had er dus een verklaring van die penny op Bokt geplaatst kunnen worden die óók door iedereen gelezen had kunnen worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:49

DubbelDun schreef:
milou123 schreef:
Want als ik een verhaal heb over iemand komt het uit mijn hand, dus de 1e hand maar dat wil nog niet zeggen dat het werkelijk zo gegaan is en ook niet dat ik het hard kan maken.
Als jij onwaarheden vertelt, die je niet door bewijs kunt staven, kun je strafbaar bevonden worden als de tegenpartij daar een zaak van maakt. Daar zijn gewone wetsregels voor en daar hoeft een forum als Bokt dus niet over te waken !!

Jij verplicht hiermee iedereen een rechtsbijstandsverzekering te hebben of anders een hoop centen ....want stèl dat je op bokt de grond ingeboord wordt. Moet je je eigen via de rechtbank verweren....

Wèrkelijk ik hoop en verwacht eerlijk gezegd, ieder ogenblik een rechtzaak, waarbij bokt voor de rechter gesleept wordt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:51

DubbelDun schreef:
@Slimmerik: in het door jou aangehaalde geval had er dus een verklaring van die penny op Bokt geplaatst kunnen worden die óók door iedereen gelezen had kunnen worden.

Het was een HK topic van tig bladzijden waardoor de reactie van die penny niet meer geholpen zou hebben....

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:04

Een HK-topic is niet openlijk toegankelijk, en ook niet te googlen, dus de werkelijke schade zal niet heel anders zijn dan wanneer pennymeisje in haar omgeving haar mening had rondgebazuind.

De rechter vereist geen actieve controle vanuit een forumbeheerder, wel een prompte reactie op het moment dat er geklaagd wordt en liefst ook nog een goede, op de site gemakkelijk bereikbare manier om te klagen, met een omschrijving van de manier waarop een klacht in behandeling zal worden genomen (notice and take down procedure). Wanneer een forumbeheerder daaraan voldoet is de kans dat hij aansprakelijk is miniem, daar zijn inmiddels wel een aantal voorbeelden van. Recent nog http://www.internetoplichting.nl (daarom inmiddels uit de lucht) en http://www.maroc.nl.

Dat is overigens alleen maar antwoord op de vraag hoe de rechter er tegenaan kijkt, geen antwoord op de vraag of het hebben van een goede reactietijd op klachten ook goed omgaan met deze problematiek is.

Wat mij betreft ligt dat aan de onderbouwing van de klacht. Als het alleen maar een gevalletje pensionhouderbashing is mag er van mij een enkeltje MH volgen, een onderbouwde waarschuwing om je paard niet bij een bepaalde bekende bokker te stallen mag van mij best blijven staan. Hoor en wederhoor is mogelijk: de andere partij krijgt altijd alle ruimte om zijn verhaal ertegenover te zetten. En dan vind ik de vrijheid van meningsuiting toch ook een belangrijk goed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:18

slimmerik schreef:
Jij verplicht hiermee iedereen een rechtsbijstandsverzekering te hebben of anders een hoop centen ....want stèl dat je op bokt de grond ingeboord wordt. Moet je je eigen via de rechtbank verweren....

Nou ja, de mensen die er professioneel mee aan de gang gaan.
Maar dat argument werkt twee kanten op, toch? Want als er nergens een plek is waar je als klant je twijfels kunt uiten, en je nergens informatie kunt krijgen over bedrijven, dan is het voor bedrijven/personen die betaald worden voor een dienst wel weer erg makkelijk om zich niet druk te maken over de klanten, geen service te leveren, etc. Want het kan toch nooit bekend worden. Dat zou ook geen goede zaak zijn en dan zou je niet alleen als professional maar ook als klant een rechtsbijstandsverzekering moeten hebben omdat dat dan de enige manier zou zijn om als klant je ervaringen te uiten.

Lijkt jou dat echt een wenselijke situatie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:24

@Shadow0 : precies en dát is juist de kracht van een forum om daar je verhaal kwijt te kunnen.