bokt medeverantwoordelijk voor oplichting op EA?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Re: bokt medeverantwoordelijk voor oplichting op EA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:33

Aangifte doen bij de politie kan wel hoor!

Ik heb een keer gehad dat ik van een medebokker een schabrak had gekocht, keurig netjes het geld overgemaakt en mijn adres ge'pb't, kreeg ze van een mod een ban omdat ze onder een schaduwaccount actief was. Mods konden in dit geval niks meer doen. Ik heb toen mijn bank opgebeld om het bedrag terug te laten storten (ze zou het op een maandag versturen, en 2 weken later van die maandag had ik nog niks ontvangen, dus ging er vanuit dat ze m'n adres niet meer kon krijgen).
Degene die ik aan de lijn had zei dat ik aangifte moest doen bij de politie, dat dat voor ieder bedrag kan in het geval van internetoplichting.

Uiteindelijk heb ik desbetreffende persoon via internet (hyves!) opgezocht en is alles toch nog goed gekomen. Zij vond het ook erg, het pakketje stond nog steeds klaar en is toen gelijk verzonden

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:14

Idd zou ook aangifte doen!

Mensen permanent een ban geven :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:20

Nelis: ik denk alleen niet dat ze een broek voor een ander gaat meegeven of het geld. Wie zegt dat jij dat ook daadwerkelijk aan die persoon geeft?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:21

Even wat anders: ik vind het trouwens een rare titel. Natuurlijk is Bokt niet medeverantwoordelijk! Jullie willen zelf handelen hier, ik vind het al heel wat als ze eerst willen bemiddelen als het fout gaat. Hoeven ze ook niet te doen namelijk.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:29

Je kan je geld toch ook laten
terug trekken door de bank?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:29

Goed dat ik dit topic tegenkom!!
Ik heb via bokt een bitloos hoofdstel gekocht, netjes betaald.. Zou zo goed als nieuw zijn, bijna niet gebruikt.. Heb dit hoofdstel kapot ontvangen met echt duidelijke slijtagesporen en niet meer bruikbaar omdat het riempje van de crosslink zover is doorgesleten dat het op knappen staat.. Contact gehad met een mod om te proberen mijn geld terug te krijgen zodat ik het hoofdstel kon terugsturen. Tiggg valse beloftes en aan het lijntje houden en nu inmiddels dus nog niks opgeschoten. Ben inmiddels ook zó kwaad dat ik in staat ben om haar op te zoeken!! En ga dat dus idd waarschijnlijk ook doen. Maar wat kan ik hier verder mee?
Wat ik wél een slechte zaak vind van bokt is dat ik niét een topic mag openen om andere mensen voor haar te waarschuwen, lijkt mij toch dat als iemand duidelijk aan het oplichten is dat die naam toch zeker wel genoemd mag worden zodat ze het ook niet bij een ander flikt en er misschien nog meer dingen aan het licht komen???

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:32

Hoe heet de oplichter op Bokt ?
Misschien wel handig,
Oeps. ik bedenk me net dat ie een ban heeft gekregen dus dan heb je er niets meer aan.
Boh, De politie zal hier ook niet veel tegen doen;
maar ik koop zelf ook al nooit veel op internet... ;)
maargoed;
ik hoop dat het goed komt en je je 130 euro nog terugkrijgt

Wendy15 - Hoe heette het kind ?
Fijn dat je ons op de hoogte wil houden.
Helaas mag je geen topic openen ! :(
Mag je wel zeggen hoe ze heet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:33

De mods mogen er toch wel een topic over openen?

En ja spullen niet ontvangen of kapot krijgen is toch een risico bij verkoop/inkoop via internet. Ik zelf koop nooit iets van marktplaats of een dergelijke site. Dan koop ik liever nieuwe spullen dan opgelicht te worden. Wel verkoop ik spullen en probeer er altijd zo snel mogelijk mee te zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:34

Misschien is het gewoon handig om een verzameltopic te maken van mensen die wanbeleid voeren. Zowel kopers als verkopers. Ook kopers zeggen toe te kopen en vervolgens wordt er niets betaald. Maar kopers die geld betalen en niets ontvangen, daar mag best openheid over gegeven worden. En met een ban is het contact ook gelijk klaar, dus kun je als kopende partij helemaal niets!

Ik kom weleens een lijstje tegen in profielen en heb er altijd wat aan!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:37

Nee, ik mag geen topic openen om mensen te waarschuwen en ook niks in mijn onderschrift zetten.. Maar imo heel krom is, aangezien de mods zélf aangeven dat ze de boel bedonderd en het dus geen zwartmaken is, maar echt puur mensen waarschuwen..

Daar ben ik het idd mee eens Caesar!! Ik kreeg ook het advies om de politie in te schakelen (wat kunnen die hiermee?), en de betreffende bokker zou waarschijnlijk een ban krijgen.. Maar hoe kan ik dan nog contact opnemen of proberen toch mijn geld terug te krijgen?

Gelukkig heb ik een naam, adres en bankrekeningnummer, dus heb aardig wat info.. Helaas geen telefoonnummer.. Maar kan haar wel even een bezoekje gaan brengen en denk niet dat ze daar erg vrolijk van wordt dan O:)

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:40

Ik reageer even op de titel.

Natuurlijk is bokt niet medeverantwoordelijk. Het is allemaal op eigen risico. Alles wat je koopt of verkoopt op het internet is op eigen risico.
Bokt kan er hooguit wat aan doen, maar medeverantwoordelijk kun je ze nooit noemen.
Dan zou je bijna van ze gaan verwachten dat zij je het verschuldigde geld terug moeten geven.

Ik heb ook ervaring met oplichting via het internet. sterker nog, ook via bokt. Het ging om een klein bedrag. Ik weet de naam van de bokker niet meer, het is al behoorlijk lange tijd geleden.

Permanent bannen heeft naar mijn mening niet veel nut, maak een andere naam aan en ga weer verder. Dan kun je blijven bannen. Het is en blijft een risico. Of je nu via bokt iets koopt, of verkoopt of via een internetwinkel. Je weet het nooit helemaal zeker.

Een topic met een soort zwarte lijst van bokkers die anderen oplichten heeft denk ik niet veel nut, omdat ze toch gebanned zullen worden.
Je zou er wel op aan kunnen geven wat die bokker te koop aanbiedt, eventueel fotos e.d. erbij. Dan kan hij/zij het iig niet nogmaals te koop aanbieden.

Nexus

Hier ook een gevalletje van wel betaald, maar (nog steeds) niets gekregen. Veel beloftes, maar geen resultaat.

Vind het zo stijlloos van zo'n verkopende mede-bokker!
Heb ook al een Mod ingeschakeld, maar ben bang dat ik alleen de spullen ontvang of geld terugkrijg als ik er zelf langsga...
Baal er echt flink van, want heb ook goede ervaringen met kopen / verkopen op Bokt.

:(

GamblersCup

Als je naam en adres hebt, kun je toch een telefoonnummer zoeken? Tenzij ze een geheim nummer hebben natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:41

Caesar schreef:
Misschien is het gewoon handig om een verzameltopic te maken van mensen die wanbeleid voeren. Zowel kopers als verkopers. Ook kopers zeggen toe te kopen en vervolgens wordt er niets betaald. Maar kopers die geld betalen en niets ontvangen, daar mag best openheid over gegeven worden. En met een ban is het contact ook gelijk klaar, dus kun je als kopende partij helemaal niets!

Ik kom weleens een lijstje tegen in profielen en heb er altijd wat aan!

en dat mag nu dus niet meer..

ik hoop dat je je geld terug krijgt! imo is bokt ook niet echt verantwoordelijk maar ik vind wel dat ze idd permanent gebant moeten worden en dan zo dat ze er echt niet meer op kunnen komen, maar dat wordt lastig als ze bijv. nog een andere computer ter beschikking heeft...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:42

Wendy15 schreef:
Nee, ik mag geen topic openen om mensen te waarschuwen en ook niks in mijn onderschrift zetten.. Maar imo heel krom is, aangezien de mods zélf aangeven dat ze de boel bedonderd en het dus geen zwartmaken is, maar echt puur mensen waarschuwen..

Daar ben ik het idd mee eens Caesar!! Ik kreeg ook het advies om de politie in te schakelen (wat kunnen die hiermee?), en de betreffende bokker zou waarschijnlijk een ban krijgen.. Maar hoe kan ik dan nog contact opnemen of proberen toch mijn geld terug te krijgen?

Gelukkig heb ik een naam, adres en bankrekeningnummer, dus heb aardig wat info.. Helaas geen telefoonnummer.. Maar kan haar wel even een bezoekje gaan brengen en denk niet dat ze daar erg vrolijk van wordt dan O:)

Kun je haar niet opzoeken via de telefoongids of google? Ik zou haar ook opzoeken hoor! Groot gelijk.

Ben het ook eens met de reactie van Smidtje, een print screen van het verkooptopic maken en erbij zetten als link zodat het niet nogmaals naar boven kan komen.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:43

Het moet mogelijk zijn om via het IP adres automatisch door het forum te kunnen zien of die geen al lid is geweest en dan niet nogmaals op dat IP adres weer lid te kunnen worden.
Er is een ander forum waar ik lid van ben een daar gaat dat idd automatisch en kun je niet 2 maal via het zelfde IP lid zijn.
misschien kunnen de modr. er wat mee.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:43

GamblersCup schreef:
Als je naam en adres hebt, kun je toch een telefoonnummer zoeken? Tenzij ze een geheim nummer hebben natuurlijk.

Al geprobeerd maar was niet te vinden :n
Een mod heeft ook al een vriendin van haar uit het dagelijks leven die ook op bokt zit benaderd voor een telefoonnummer, maar die zei die niet te hebben.. Béétje vreemd als je regelmatig samen gaat buitenrijden enzo :7
Deze bokker heeft gewoon een web van leugens opgehangen en ik ben het gewoon écht goed zat!! Het is een eindje reizen, maar ben liever m'n geld daar aan kwijt dan aan haar :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:45

Die gaat helaas niet op Vordur. Ik heb op 1 computer bijvoorbeeld een "vliegend IP adres" ofzoiets... laten installeren door een vriend/computernerd. Ik heb natuurlijk maar 1 IP adres, maar dat programma zorgt er voor dat ik steeds met een andere aangemeld wordt. Zodat mijn eigen IP bijna niet te achterhalen is en ik dus op IP niet geblockt kan worden. Ik denk dat veel mensen dit programmaatje wel hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:52

GamblersCup schreef:
Die gaat helaas niet op Vordur. Ik heb op 1 computer bijvoorbeeld een "vliegend IP adres" ofzoiets... laten installeren door een vriend/computernerd. Ik heb natuurlijk maar 1 IP adres, maar dat programma zorgt er voor dat ik steeds met een andere aangemeld wordt. Zodat mijn eigen IP bijna niet te achterhalen is en ik dus op IP niet geblockt kan worden. Ik denk dat veel mensen dit programmaatje wel hebben...

Maar dan kan je account nog wel geblokkeerd worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:55

IP-ban gaat mij echt te ver!Ik zit op het staffordforum, en mijn vriend ook met ieder een eigen account en dat mag dan dus ook niet meer..

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:00

er mogen hier ook geen namen vermeld worden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:01

Ik denk het niet Fristi

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:03

Ik had de bemiddelende mod (die overigens ontzettend haar best heeft gedaan!!) een pb gestuurd met de vraag of het was toegestaan een topic te openen over het gebeurde en om andere mensen te waarschuwen, en dan mocht niet, mocht het ook niet in mijn onderschrift vermelden..

Heb nu een pb gestuurd met de vraag of als ik meld dat ik ben opgelicht en even later een link plaats met joh dit hoofdstel heb ik gekocht (en mensen dus zélf de conclusie wel kunnen trekken :+ ) of ik het dan met zo'n omweg wel mag doen.. Want tja, dan zeg ik het niét met zoveel woorden..

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:03

DDW1190 schreef:
op marktplaats gebeurd het ook redelijk vaak, ik weet niet wat hun voor stappen ondernemen?

ik vind zoals marktplaats het doet eigenlijk erg goed, gecontroleerde verkoper, dan moet je je spullen en gegevens insturen en dan krijg je onder je naam gecontroleerde verkoper oid, dan weet je dat het bij diegene veilig is om te kopen, lijkt me hier ook een idee, en als er dan wat mis gaat dan kan bokt helpen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:04

Om op de titel te reageren, helaas kan bokt er niks aan doen.

Maar een "zwarte lijst" maken op EA vind ik wel kunnen. :))
Geef daar aan of je wel of niet tevreden bent over een koper.