Slechte spullen verkopen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Slechte spullen verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:57

Even de strijkbout erover halen van tevoren en je bent als nieuw :D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:58

Quellian schreef:
En dan nog... ook een nieuw en duur Passier dressuurzadel kan de rug van een paard naar de stinkmodder helpen als het niet goed past. Dan kun je mensen wel voor álles gaan waarschuwen. Kom op lieverds, allemaal met de blote bips te paard.

Over zonder zadel of boomloos gesproken: als je zit als een knakworst is dat schadelijker dan een goed passend zadel....
Conclusie: Een goed passend zadel is een must.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:00

Een goede zit is een must en een goed zadel ook ja, als je niet zonder zadel wilt rijden. Maar een goed zadel (neem elk goed en duur zadel) hoeft niet goed te zijn voor ieder paard. Ook dat goede zadel kan te smal of te wijd zijn voor een paard, met de gevolgen van dien.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:01

Tuurlijk... Het op maat gemaakte zadel van Edward Gal past niet op het paard van de buurman, ook al heeft dat zadel meer gekost dan het gemiddelde recreatiepaard en is het volledig op maat gemaakt.... (op DAT paard)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:02

Juist en daarom kun je mensen niet waarschuwen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:04

Ik denk dat de Ts wil waarschuwen voor zadels die in de regel überhaupt nooit passen. Zadels die van dusdanig slechte kwaliteit zijn dat ze gewoon een kromme boom hebben of spijkers die door het zadel heenkomen. Dat soort zadels kunnen per definitie niet passen/goed zijn.
Waar jij het over hebt is weer iets heel anders. Dat gaat over kwaliteitszadels die niet passen, maar ik ben het wel met je eens.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:07

Heb het topic even vluchtig doorgelezen en ben het deels wel met de TS eens.

Máár... ik vind dat een koper ook een eigen verantwoordelijkheidheeft.

Stel ik koop een Quarter waar ik Western mee wil gaan rijden. Dan zou IK me persoonlijk zeer goed laten informeren door ervaren westernsruiters over kwalitatief goed tuig. En niet lukraak het eerste beste zadel dat er "leuk" uitziet voor een paar honder euro aanschaffen.

Zo'n showzadeltje kan bijvoorbeeld best een keer gebruikt worden bij een "verkleedpartijtje" op de vereniging. Maar is natuurlijk niet voor dagelijks gebruik.

Overigens lijkt het mij helemaal niet vekeerd om een keurmerk voor zadels in het leven te roepen. Hier bestaat, bij mijn weten, nog geen (Europese) regelgeving over.

edit; typo

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:24

Hoeveel mensen zijn er die lukraak een pony kopen, de eerste, de beste, de goedkoopste. De mensen die een pony kopen voor kindlief (en er zelf totaal geen verstand van hebben en het allemaal zo goedkoop mogelijk willen houden) gooien er echt wel het goedkoopste zadel op, die mensen zijn niet te waarschuwen denk ik.

Dat van dat keurmerk is een hele goeie!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:27

@_Sigrid_ : als jij een quarter koopt blijkt daar al uit dat je geld genoeg hebt om ook een zadel van voldoende kwaliteit aan te schaffen ;) en hopelijk steek je er dan idd voldoende tijd in om ook de pasvorm redelijk te kunnen inschatten zodat je je niet een kat in de zak laat verkopen :)
(bovenstaande is niet op de persoon bedoelt, maar als voorbeeld).

Waar het hier vooral om gaat is niet alleen dat de zadels waar het hier om gaat veelal niet goed passen omdat ze NIET gemaakt zijn door geoefende zadelmakers, maar door mensen die in lage lonen landen op uurtarief werken én met inferieure materialen een zadel in elkaar moeten zetten.
Ze missen niet alleen de kennis, de kunde én misschien het belangrijkste de interesse om het goed te doen, maar ook de kontrole op het eindprodukt ontbreekt.

Hierdoor gaan er onveilige zadels over de toonbank.

En wat mij het meest bevreemd in een land waar elk stukje speelgoed en elektrisch apparaat aan diverse eisen moet voldoen, kunnen dit soort zadel gewoon verkocht worden !!

Niemand zegt toch ook tegen kopers van speelgoed: U heeft een eigen onderzoeksplicht hoor !!
Nee daar zijn regels voor en garanties e.d. Je hoeft alleen maar te kijken naar de aanbevolen leeftijd op het doosje.

Hier is de koper van dit soort zadels overgeleverd aan.. ja waaraan eigenlijk...of hij die dag geluk heeft of niet 8-)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:32

DubbelDun schreef:
Niemand zegt toch ook tegen kopers van speelgoed: U heeft een eigen onderzoeksplicht hoor !!
Nee daar zijn regels voor en garanties e.d. Je hoeft alleen maar te kijken naar de aanbevolen leeftijd op het doosje.

Maar er is toch ook niemand aan de kassa die naar een ID vraagt als jij iets voor 6+ aan een kind van drie wil geven??

Wat ik zeggen wil; het is een mens zijn eigen verantwoordelijkheid om op het doosje te kijken,en vervolgens zijn/haar keuze om het dan wel of toch niet te kopen.

Op marktplaats staan ook goedkope zadels,zelfs ruitershops hebben ze liggen.Wil je ze alemaal laten verbieden?
Of moeten potentiële kopers eerst bewijzen dat ze genoeg verstand hebben?

Ik snap waar het om gaat,maar ik denk niet dat we de verantwoordelijkheid bij bokt neer moeten leggen.
Dan moet je ook te scherpe bitten of tweedehandsvoer verbieden,want het valt niet te controleren :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:37

Bokt hoeft geen verantwoordelijkheid te nemen voor verkochte zaken, maar wat ze nu doen is de verkoper beschermen en dat is net zo eenzijdig én tegenstrijdig als gewoon toestaan dat er openlijk voor gewaarschuwd mag worden.
Sta het gewoon toe en laat dan de verkoper uitmaken of hij zich iets van de waarschuwingen aantrekt of niet.

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:38

ik ben het met ikdoemaarwat eens.
ik vindt dat je zelf verantwoordelijk bent als je iets koop.
JIJ moet er voor zorgen dat iets goed past op je paard en niet de verkoper

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:39

@Dubbeldun:
Was ook even een extreem voorbeeld van mij. Maar het is ook niet altijd een geldkwestie. Heb ook wel een aantal mensen gekend waarvan hun ouders barsten van het geld een duur paard onder hun kont kregen, maar toch met troep rondreden.

En hoewel is niet zo van de regeltjesdruk ben lijkt me een keurmerk voor zadels geen slecht idee. Dat zouden ze ook wel mogen meenemen in de Welzijnsnota voor Paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:40

@u_nnamed : dus jij weet ook hoe een zadel in elkaar gezet is en vind het dus je eigen schult als je bij de eerste rit (en natuurlijk in galop) ineens een gebroken stijgbeugelriem of singel hebt ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:42

DubbelDun schreef:
Sta het gewoon toe en laat dan de verkoper uitmaken of hij zich iets van de waarschuwingen aantrekt of niet.

Je bedoelt de koper?

Maar dan komen we weer bij de eerste vraag : hoe weet je dat iemand terecht waarschuwt? En dergelijke waarschuwingen blijven toch mening- en persoonsgebonden.

Daarom zie ik persoonlijk meer in educatie, 'hoe te kopen'-artikelen, en onderbouwing waarom bepaalde zadels meer of minder zijn. Maar dan niet ín de verkooptopics. Maar bijvoorbeeld in het nieuwe EA-systeem als achtergrondinformatie. Dat als je een tag aanklikt WN, dat je dan gelijk een aantal BoktWiki-links krijgt die gerelateerd zijn aan dat onderwerp en waar kopers op moeten letten bijvoorbeeld.

En om nou nog even over die Quarter te borduren : de aanname dat als iemand een dergelijk paard koopt, hoeft niet te betekenen dat ie ook gelijk een goed zadel koopt. Misschien is het geld wel op, omdat die Quarter zoveel kostte :)* :') Dus dan zit je ook met een mogelijk bagger zadel op een duur paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-09 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:42

Ach als ik een paard had, zou ik nooit 2dehands kopen.. Het zadel vormt zich toch altijd naar de oude pony en kan nooit helemaal lekker liggen op mijne dan. ;) En het inderdaad ook moeilijk te beoordelen vanaf een foto. En je bereikt er niks mee, dan gaat de eigenaar wel naar andere fora's of marktplaats en krijg je er alleen een chagrijnige eigenaar voor terug. Die spullen worden toch wel ergens verkocht.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:44

ben het helemaal met TS eens.

goed en passend tuigage is een must, daarintegen doet je houding ook erg veel.
over hulpteugels nog maar niet gesproken.

Tuurlijk alles kan eens kapot gaan en ook je paard veranderd door vermeerdering of vermindering van spieren en ook hier zal dus het tuig op aangepast moeten worden. hetzij door een nieuw zadel hetzij door het zadel aan te laten passen.

mja als ik op de wedstrijden rondkijk en zie hoeveel mensen met een africhtingsbit rijden omdat het paard daar wel mee en de krul getrokken kan worden en het op het eerste gezicht niet zo lijkt :n vind het diep en diep triest

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:47

@DubbelDun ik vindt dat je als een een zadel heb gekocht je zowieso eerst door de zadelmaker moet laten kijken of die goed op je paard past en IN ORDE is.

en ik snap niet echt wat je bedoelt met als je beugelriem breek? wat heeft dat er mee te maken met een goed passent zadel? en anders vindt ik het nog je eigen schult want je controleert toch wel alles voordat je iets gekocht hebt teminste ik wel
Laatst bijgewerkt door u_nnamed op 24-03-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:48

Ik erger me er ook geel en blauw aan als er "past op bijna elk paard" wordt geschreven.
Een zadel kun je gerust 2e hands kopen, maar laat hem daarna wel door een zadelmaker op maat maken naar ruiter en paard en daar bezuinigen de meeste mensen vaak in. :oo
Niet wetende dat ze heel veel pleuries uit moeten gaan geven om het paard weer "goed" te krijgen, maar dat wordt vergeten.
Daarbij een onafhankelijke zit is ook een must, kun je je zadel wel zo goed op maat hebben laten maken, als je zit niet goed is, kan je je zadel zo schreef als een banaan rijden. ;)

Ben het idd ook met de TS eens. :o

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:50

persoonlijk denk ik dat er niks aan te doen is. De 1 geeft 150 euro uit aan een zadel en de ander heeft een budget van 1500 euro voor een zadel.

Als leek zijnde ben je even goed dom bezig als je zomaar een zadel koopt. Daar ben je altijd nog zelf bij om eerst te informeren over hoe en wat.

Een zadel van 150 euro heeft net zoveel recht als een zadel van 1500 euro (om verkocht te worden hier) dus daar kun je geen onderscheid in maken.

Maak dan een stikkie boven aan ea met daarin wat uitleg wat betreft zadels, waar je op moet letten etc etc

Overigens heb ik zelf een 2e hands zadel gekocht met een nieuwprijs van 1700 euro die zo vreselijk slecht gevuld was dat die even veel schade had aan gericht als een zadel van 150 euro. Die heb ik dus ook eerst compleet opnieuw moeten laten vullen.

Dus in dat geval maakt de prijsklasse al helemaal geen verschil meer.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 24-03-09 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:52

@Maya : ik bedoelde idd de koper, maar ook een verkoper kan er iets van opsteken ;)

Wiki is leuk, maar de ervaring in topics leert dat het (te) weinig gelezen wordt en natuurlijk kunnen we iedereen een PB sturen die reageert in een dergelijk item. Ook die opmerking is regelmatig langs gekomen.

@u_nnamed: ik heb het even over westernzadels, omdat hier de meeste meuk van in omloop is.
Nederland telt op dit moment nog één western zadelmaker en een enkele verkoper die er écht verstand van heeft.
Zoals het gezegde 'in het land der blinden is éénoog koning' zijn er dus veel wannabees die zeggen ergens verstand van te hebben, ook hele bekende.
Mensen die nieuw zijn in het westernwereldje vertrouwen daar op, kopen een veel te duur niet passend zadel en rijden zo hun paard naar de knoppen.
Die vervolgens weer terug moet naar die trainer om 'getuned' te worden.... oohhh nu snap ik het... het is een vorm van klantenbinding... 8-)

Deze goedkope zadels zijn dus gewoon ronduit gevaarlijk omdat ze van inferieure leer- en hardware kwaliteit zijn.
Het is dus niet ALLEEN het passen waar het om gaat.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:55

vind de opmerking van goedkope en dure zadels nogal belachelijk en dan formuleer ik me nog netjes.

Het gaat erom of het zadel past en of die dan 100 euro kost of 2000 euro dat is helemaal niet belangrijk!
de kwaliteit van een duurder zadel zal misschien wel wat hoger liggen maar dan nog zegt het helemaal niks over een goedkoper zadel, onderhoud doet ook een hoop!

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:56

ik heb het niet over alleen western zadels maar over alle zadels en tuigage en wat ik net al zei vindt ik dat je zelf verantwoordelijk bent als je iets koopt je hoort dus maar eerst mee informatie te zoeken over het 'merk' en dergelijke

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:57

@pashon: jij hebt duidelijk géén verstand van goedkoop leer, dat blijkt :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:57

Kan EA dan niet beter helemaal worden opgeheven?
BV slofteugels vinden sommige mensen ook niet goed en naturals zullen recht overeind staande rugharen krijgen van een bit, in welke vorm dan ook. Kan het dan niet beter helemaal geschrapt worden? Het is niet aan 'ons' om te bepalen wat een ander bij z'n paard op legt, wat jij goed vindt, kan ik weer niets vinden en buiten dat... ik hoef niet andermans DA kosten te betalen.