Discussie: Minder ruzies, betere sfeer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:34

Een bokttherapeut is wel leuk maar ook die zal zijn of haar voorkeuren hebben. Helemaal sluit je dat natuurlijk niet uit.
Op zich vind ik het de laatste tijd best meevallen. Een felle discussie vind ik persoonlijk geen probleem, dat kan soms nog best een interessant zijn. Maar mensen via pb uitschelden, dat kan natuurlijk absoluut niet. Gelukkig heb ik daar zelf nooit mee te maken gehad.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:06

heu, zal alvast minder kattig reageren.

ik bedoel: als we proberen iedereen z'n mening te laten geven, waarop we dan onze mening mogen geven (ook al verschilt die soms enorm) en dan gewoon bespreken
wat hebben we verschillend?
waarom?
en we moeten toch niet tot 1 gezamelijke mening komen?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:03

Ik denk dat het moeilijk uit te bannen is. Net asl irl zullen er mensen zijn en blijven die wel horen wat je zegt maar er niet naar luisteren.
Ik heb verscheidene topics voorbij zien komen waar de zaak geprobeert werd te sussen maar waar dat door de betreffende persoon niet werd opgepikt op een of andere manier.
Misschien dat op dat moment een "bemiddelaar" kan optreden die pb-tjes stuurt naar de strijdende partijen zodat duidelijk wordt wat ze beide bedoelen en misschien in wat duidelijkere taal doorstuurt naar de ander.

Verder is het een kwestie van respect hebben voor de mening van anderen en dat kun je leren. Anderen proberen te overtuigen van jou mening wil niet zeggen dat je ze verrot moet schelden, maar kom met argumenten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:09

[EU] Enquête Uitslagen (zit nu op slot)
BartVB schreef:
we gaan het vooral makkelijker maken posts te raporteren en ook voor ons om bij te houden over welke posts klachten zijn. Dit wordt dus vooral een technische oplossing. [...]
Als het goed is komt ook daar een oplossing voor omdat het makkelijker gaat worden voor de mods om bij te houden wie welke waarschuwingen/opmerkingen heeft gekregen. [....] Maar op die manier zal het dus eenvoudiger worden mensen die regelmatig gewaarschuwd moeten worden en zich niet aan willen passen van de site te verwijderen (als het echt niet anders op te lossen is).

Moet ik daarbij denken aan een soort systeem met kruisjes achter je naam? En bij een X aantal kruisjes volgen er sancties?
Tja, wat ik daar nou van moet denken...
(Kun je dan ook af en toe de tussenstand opvragen? Haha! )

Het idee van een "vertrouwensbokker" is wel leuk, maar niet te realiseren denk ik. Vind maar eens iemand die bij iedereen goed ligt en die taak ook nog eens op zich wil nemen! Dat moet dan een bokker zijn zonder eigen mening die aan geen enkel topic deelneemt en die bestaan volgens mij niet Haha!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:12

Margreet schreef:
Het idee van een "vertrouwensbokker" is wel leuk, maar niet te realiseren denk ik. Vind maar eens iemand die bij iedereen goed ligt en die taak ook nog eens op zich wil nemen! Dat moet dan een bokker zijn zonder eigen mening die aan geen enkel topic deelneemt en die bestaan volgens mij niet Haha!

En dan moet deze Bokker ook nog er voor gaan zorgen dat Bokkers hun ruzie uitpraten en in de toekomst ruzies over hetzelfde onderwerp kunnen voorkomen....

Ik zie geen SuperBokker die dat kan. Die moet op dan op zijn minst SPW hebben gedaan ofzo. Of is zoiets wel te realiseren ? Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 01:41

Ik vind het niet erg als er gekat wordt of ruzie gemaakt wordt. Juist omdat er naar mijn mening op tijd wordt ingegrepen door moddies of Bart. Het krijgt de kans niet om gigantisch uit de klauwen te lopen.

En ik moet er altijd wel om gniffelen. Haha!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 11:31

Dat gniffelen is volgensmij ook 1 van de problemen. Mensen klagen wel over ruzies, sfeer, negatieve reacties, etc, etc maar dat gebeurt vooral als ze zelf in zo'n situatie zitten of hebben gezeten. Een redelijke groep vind wat spanning en sensatie (als anderen elkaar in de haren vliegen) geweldig Scheve mond Dat helpt natuurlijk niet bepaald mee. Ook is de kans dan erg klein dat zo'n persoon een PB richting een mod stuurt.

Overigens valt de hoeveelheid PB's die wij krijgen over topics echt enorm tegen. Gedeelde verantwoordelijkheid heeft dat. Iedereen heeft zoiets van 'ooh, dat heeft vast en zeker al iemand anders gedaan'.. Zo werkt het natuurlijk niet als iedereen dat denkt Haha!

Als je iets ziet: stuur een PB!
Stel dat een mod bedolven wordt onder de PB's dan is het ergste dat er gebeurt dat je geen bedankje terug krijgt... Hoe meer PB's/emails wij krijgen hoe beter.. En hoe sneller we in kunnen grijpen.

Verder kunnen Bokkers IMO zelf ook al heel veel doen. Als je gewoon duidelijk laat merken dat dat gekat en getrap gewoon niet gewaardeerd wordt (niet sociaal wenselijk is) dan houdt dat ook snel genoeg op. Als iedereen echter het stiekum geweldig vindt dat iemand half afgemaakt wordt dan zal er idd erg weinig veranderen Scheve mond 't is sensationeel als het bij een ander gebeurd, maar wat als jij door een paar mensen virtueel de pan wordt ingehakt?

Margreet: bijna.. Er komt een systeem om dat soort dingen bij te houden maar ik denk niet dat we die info publiek maken, zelfs niet aan de gebruiker zelf. Ik zie een aantal gebruikers namelijk in staat dan te gaan proberen precies op het randje te gaan zitten Scheve mond Haha! Verder wordt er idd gewerkt aan een 'report this post to a mod' systeem. Ik ben er alleen nog neit helemaal uit hoe dat er uit moet gaan zien...

Maar goed, het belangrijkste is denk ik een mentaliteitsverandering. Als iedereen daar een beetje aan mee werkt is dat 'report this post to the mod' een heel stuk minder. Voorkomen is beter dan genezen e.d. Haha!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:47

Voor een vertrouwensbokker kan uiteraard een moderator gekozen worden, die al kennis van zaken heeft en word gezien als objectief.

En zo'n bedankje of iig een reactie van 'ik heb het gelezen' moet toch niet te veel gevraagd zijn?

Citaat:
Verder kunnen Bokkers IMO zelf ook al heel veel doen. Als je gewoon duidelijk laat merken dat dat gekat en getrap gewoon niet gewaardeerd wordt (niet sociaal wenselijk is) dan houdt dat ook snel genoeg op.

Dan mogen sommige bokkers ook leren dit zonder gekat en getrap toe te passen eer het het juiste effect heeft lijkt me.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 11:56

Is het ook niet, maar wel als je ineens 20 berichten zou krijgen over hetzelfde topic Haha! Maar dat gebeurd niet en dus krijgen mensen (iig van mij) meestal een bedankje.

Overigens loop ik al een paar maanden te denken over die 'vertrouwensbokker' maar dan in een iets andere vorm. Het grootste probleem is het vinden van de geschikte persoon. Of ja, die was best eenvoudig te vinden maar ze heeft helaas geen tijd/energie om die taak op zich te nemen. Jammer... Maar ja, we denken vrolijk verder over alternatieven Haha!

Klopt, als je met gekat en getrap duidelijk maakt dat gekat en getrap niet gewaardeerd worden dan gaat het idd niet goed Haha!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:29

Ik wil wel vertrouwens bokker zijn? Lijkt me een leuke taak!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:08

He ik was eerst Tong uitsteken

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:13

Ik zit toch al een aaridge tijd hier op bokt en heb eigenlijk nooit problemen gehad. Nou moet ik zeggen dat ik vaak expres geen reactie neerzet bij sommige dingen omdat ik weet waar het op uit gaat lopen. Ik denk dat het wel slim is om een paar mensen te laten uitkijken naar dit soort dingen. Als je redelijk vaak online bent, en je bekijkt eigenlijk alles wel, zie je snel genoeg dingen gebeuren (bv de verschillende topics met foto's van springen met slof) Binnen vijf minuten staan er 20 reacties, en geen aardige... Van dat soort dingen wordt ik een beetje flauw, maar ja..

Verder vind ik bokt alleen maar beter geworden de afgelopen tijd. Ik neem mn pet af voor de mensen die het presteren dit allemaal draaiende te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:26

Waneer is het een (felle) discussie, wanneer is het gekat?
Is dat niet per persoon verschillend wanneer iemand dat vind?
de een voelt zich nu eenmaal sneller aangevallen dan de ander.

ja ook ik maak me vaak genoeg schuldig aan fel zijn.
Maar mij gaat het dan altijd om het onderwerp, nooit om de persoon.
want dezelfde discussie met een andere bokker ga ik dan net zo goed weer aan.

Mocht er op de 1 of andere manier geturft worden is het juist wel zo eerlijk om dat openbaar te doen.
Met uitleg waarom een turfje erbij.

Dan snap je als medebokker beter waarom iemand, of jezelf, een ban heeft.

Ook wil ik als ik de "boktwet" overtreed weten wanner dat is.
Als ik een bon van de politie krijg staat er immers ook op waarom.

Maar goed alles even zoetsappig houden lukt toch niet, wat zoveel mensen zoveel menigen.
En van al dat zoetsappige en ja amen, steek je ook niks op.

En sommige bokkers weten bij voorbaat wanneer ze iets plaatsen dat daar 100% zekerheid over bestaat dat daar een flinke discussie uit voort komt.
Die bokker is imo dan net zo "schuldig" als diegene die fel reageert.

En ook regels daarom trend moeten wel erg duidelijk worden, want wie bepaald wanneer de grens is overtreden?
Ik kan me gewoon voorstellen dat wanneer je iemand beter mag dat je eerder wat door de vingers ziet dan bij iemand ie je wat minder ligt.
Dit zou wat betreft bannen absoluut niet eerlijk zijn.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:17

Zit wel wat in wat Kawa zegt, krijg ernstig het idee dat ik hier heel lief moet zijn, en ook heel lief moet reageren. Bij voorkeur reacties als: "oh gut, wat schattig zeg.." of: "jeetje, wat goed zeg, ik denk echt dat je goed bent" Als er dan een kritisch punt geplaatst word dan word dat meteen gezien als afzeiken. Ik zeik niemand op de man af, op het onderwerp wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:26

Ik kan ook nog wel eens met een botte bijl hakken, niet dat ik beledigend word of dingen schrijf die kunnen krenken maar ik ga ook niet via omwegen vertellen wat ik vind. (ben ik ten eerste veel te lui voor, al die woordjes typen en ten tweede komt het dan minder direct over waardoor mensen er niet meer over nadenken wat ik geschreven heb). Ik heb in iedergeval nooit de bedoeling om mensen persoonlijk aan te vallen of iets dergelijks, wel ben ik het wakkerschudderige type......

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:44

Sommige berichten/topics vragen gewoon om zulke reacties. En daar zal ik er ongetwijfeld ook weleens een aantal van geplaatst hebben. Op zulke topics is het erg moeilijk om je in te houden.

In het dagelijks leven komt het nog veel vaker voor dat je afgezeken wordt, want hier wordt er af en toe nog eens iets nagelezen voor er op OK wordt gedrukt. Ik heb totaal geen moeite met de sfeer op bokt. Eerder met de klikspaan-mentaliteit van sommige bokkers. Hoe goed bedoeld het soms misschien ook is...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 22:05

Nou Bart jij kan ook van een muis een olifant maken. Wie heeft het nou over sensationeel en het geweldig vinden? Vergeet niet dat een forum altijd nog een afspiegeling van de maatschappij is en dit soort gedrag (gniffelen om andersmans ruzietjes) menselijk is?

het gros mensen wat zich er aan stoort, waarom storen ze zich er aan? Dat lijkt me handig om te weten bij het vinden van een 'oplossing'.

Misschien moet men zich niet laten verleiden tot uitspraken en meteen een pb sturen bij enige vorm van uitdaging dan ook. Dan ben je het voor, ik zou het anders ook niet weten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 23:12

Prima als vertrouwenspersoon, dat lijkt me een strak plan behalve dan voor de mensen met tatoo's Knipoog Haha!

Op een forum als dit zullen altijd de meningen van sommigen ver uit elkaar blijven liggen en dat maakt discussie's nou juist leuk. Zolang er een beetje fel op het onderwerp gereageerd wordt is er, mijns inziens, niets aan de hand. Helaas zijn er een paar die nogal stevige termen gebruiken of het op de persoon gaan spelen. Als er dan ingegrepen wordt vind ik dat terecht.

Maar het is ook zo dat nogal wat mensen op dit forum (en in het dagelijks leven) zich erg snel aangevallen voelen en opmerkingen te zeer op zichzelf betrekken. Dan wordt er een terechte opmerking gemaakt op een niet eens vervelende manier waarop de topicstarter dan vervolgens enorm fel van leer trekt en juist door dat laatste het topic uit de hand loopt.
Wie is er dan de werkelijke schuldige voor zover je het over een "schuldige" kunt hebben?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 00:44

bokt is een plek waar veel verschillende mensen bij elkaar komen om over dingen te praten. en waar verschillen zijn zoeken mensen die min of meer hetzelfde denken elkaar op. natuurlijk vallen er dan genoeg woorden, zeker als het over paarden, maatschappij en geloofsovertuiging, etc. etc. gaat.

ik denk wel dat bokt nog heel wat kan verbeteren in dit opzicht, zeker mbt interne zaken, en ik het pas hier een aantal suggesties voor gedaan, waar ik geen reacties meer op gekregen heb.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 01:51

runningkawa schreef:
En sommige bokkers weten bij voorbaat wanneer ze iets plaatsen dat daar 100% zekerheid over bestaat dat daar een flinke discussie uit voort komt.
Die bokker is imo dan net zo "schuldig" als diegene die fel reageert.

Maar wat ik dus wel kwalijk vind, is als mensen gewoon een simpel verhaaltje of gedichtje schrijven en daar allerlei negatieve reacties opkrijgen. Terwijl de topicstarter daar nog niet eens bij nagedacht heeft, anders zou hij/zij zich nog wel 10 x bedacht hebben voor dat verhaaltje/gedichtje te plaatsen.
Dat zou naar mijn mening voorkomen moeten worden.

Voor mij is dit absoluut een reden om geen foto's op Bokt te plaatsen hoe trots ik ook op mijn knollie ben.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 02:01

Ik vind het idee van "meld dit topic bij een Moderator" erg goed. Dan moet je nog wel even een waarschuwinkje krijgen van "wil je dit topic echt melden" anders ga ik er per ongeluk op drukken ben ik bang hihihi

Lijkt mij dan makkelijk als die PB's over topics in een aparte box binnen komen waar alle Moddies toegang tot hebben, zodat als ze online zijn ze even de "algemene box" kunnen uitspitten? Zo hoef je niet naar alle moddies te PB-en. Maar ik kan me voorstellen dat dit moeilijk te realiseren is.

En als er hulp nodig is sta ik altijd klaar natuurlijk!

Verder denk ik dat je de felle discussie niet kunt voorkomen, maar ik vind wel dat je discussies die nergens meer toe leiden moet kunnen stoppen.

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 02:13

wat is ruzie? wat is een discussie, en wat is een menings verschil?

Ik denk dat persoonlijke aanvallen vermeden moeten worden.

Soms loopt het hoog op tijdens een discussie, ik heb ze ook wel eens gehad, maar met de mensen waarmee ik een discussie had had ik geen hekel! (ik ken ze niet eens persoonlijk)..

Je ontkomt er volgens mij niet aan.
Maar ik vind een persoonlijke aanval naar iemand toe niet moet mogen.
Dat zou ik liever hebben via PB.
Kunnen die berichtjes niet gewoon verwijdert worden uit een tropic, want soms staan er ook nuttige dingen in zo'n tropic..

Dan even een PB naar de verwijderde persoon met reden, daar leren de meeste wel van denk ik.

Zo weet men dat men geen van zulke berichtjes hoeft te plaatsen omdat ze toch verwijdert worden uit het tropic(onderwerp)..
De goeie hoeven immers niet onder de kwaaie te leiden.

Soms begint een tropic goed bedoeld maar beland in de mesthoop (of gaat op slot)door hoe andere er op reageren. Is jammer voor degene die de tropic vol positieve denk vermogen was begonnen.

dit is mijn gedachten..

Monique

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 04:46

Percy schreef:
Prima als vertrouwenspersoon, dat lijkt me een strak plan behalve dan voor de mensen met tatoo's Knipoog Haha!

Als persoon met tattoo's heb ik ook het volste vertrouwen in Prima. Schijnheilig

En verder ben ik het absoluut eens met Superpepeijn!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 08:58

Persoonlijk vind ik het nogal omslachtig, een vertrouwensbokker...
Ik spreek natuurlijk helemaal voor mijzelf als ik zeg dat ik er ook absoluut geen gebruik van zou maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:39

Esme_27 schreef:
Ik vind het idee van "meld dit topic bij een Moderator" erg goed. Dan moet je nog wel even een waarschuwinkje krijgen van "wil je dit topic echt melden" anders ga ik er per ongeluk op drukken ben ik bang hihihi

Hier ben ik het mee eens, maar het lijkt me niet zo'n goed idee om een aantal bokkers aan te wijzen die dan anonieme moderators ofzoiets zijn. Krijg ik toch visioenen van het begin van een controlestaat. Ik ben daar niet voor, maar zou liever kiezen voor het feit dat iedereen die wat ziet het meldt, dan kunnen moderators misschien wel bedolven onder pb's worden, maar dat liever dan dat stiekeme gedoe, daar komt het mij toch als over.