Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:50

Strings!!!!! ga gelijk kijken. Maar wat zijn ekens?

Oops, ben toch blond, je zal wel dekens bedoelen.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:51

We hebben al petjes hoor! En we kunnen er nog meer laten maken....Lips are sealed

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:52

Eleonoor schreef:
Wat denk jij Angus? geheime sekte naast bokt oprichten of bokt tot een sekte omdopen?

Wat dacht je van beide Haha! weten ze zeker dat we een sekte zijn

Vallerina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 15:52

Hahahaha, jullie zijn grappig zeg Haha! !

Ik ben er even een paar daagjes niet dus, sudder even lekker verder over dit onderwerp. Misschien dringt er nog iets door . . . .

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:53

Ik ben het voor een flink deel met Vallerina eens. Een sekte gaat zeker wat te ver, lijkt me ook niet echt nuttig om daar flauw over te gaan doen. IMO is het zeker wel zo dat mensen soms echt veel te fel reageren, niet naar elkaar luisteren, groepjes vormen, mensen botweg afzeiken als ze eigenlijk iets gewoon niet snappen of niet goed gelezen hebben, etc, etc.
Ik hoop dat ik zeer binnenkort wat tijd heb om de enquete resultaten online te zetten. Ik denk dat er dan een hoop duidelijk wordt van mijn standpunt. Eerst eens de site afmaken voor de flat. Dan vanavond eens kijken of ik iets aan de enquete kan doen.

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:53

Ik denk meteen weer terug aan die topics waarin er Bokt dorpen geopend werden met talloze binnenbakken, iedereen huizen waar je U tegen zegt enz. enz. Haha!

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:54

Vallerina schreef:
sudder even lekker verder over dit onderwerp. Misschien dringt er nog iets door . . . .

Doen we, en bij ons is het door gedrongen hoor, maar het slaat gewoon nergens op misschien dat dat de reden is dat iedereen hier op reageert.

Margreet

Net het echte leven dus Haha!

Jacksel

Wat ik dus ook al zei, Bart... Het soms erg makkelijk om alleen maar kritiek te geven en alles maar af te lopen zeiken... POsitieve dingen zeggen valt tegen., maar ook opbouwende kritiek (oftewel kritiek waar je wat mee kan, ipv dat het je alleen maar neerhaalt) is vaak toch veel te moeilijk...

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:55

Ik ben benieuwd Bart... maar denken we nou echt dat dit alles wat bedoelt word te verhelpen is?
Zoveel mensen, zoveel meningen...

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:56

Tja, als het te moeilijk is kan je het natuurlijk ook achterwege laten? Toch?

BTW opbouwende kritiek voor de andere posters, misschien is het handig om een topic niet meteen compleet offtopic te trekken als je je niet kan vinden in een deel van de eerste post? 't is maar een suggestie hoor Haha!

Chica: het gaat niet om de meningen, het gaat om hoe die meningen geuit worden. De meningen zijn moeilijk te veranderen, dat zou ik niet eens willen. Het gaat er om hoe je omgaat met je eigen mening en de mening van anderen. IMO schort het daar soms behoorlijk aan. Ik zie regelmatig tenenkrommende topics voorbij komen waarbij ik me soms echt afvraag waar mensen zoveel onbegrip/botheid/geniepigheid/etc vandaan halen
Laatst bijgewerkt door BartVB op 20-02-03 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:57

Ik vind het ook allemaal wel erg meevallen.
Ik plaats wat ik wil en heb nog nooit echt vervelende reacties gehad.
Het is ook een kwestie van zelf nadenken wat voor reacties je krijgt.
Als ik bijvoorbeeld zou zeggen dat ik op het 1,5 jaar oude Welshhengstje aan het rijden ben, kan je wel het een en ander verwachten ja.

Maar ik vind dat de bokkers veel respect voor elkaar hebben, er is ruimte voor een discussie en als mensen zich niet snel aangevallen of minderwaardig voelen dan is die discussie nog zinvol ook.
Het hangt er dus ook van af hoe je jezelf opstelt denk ik, maar relativeren is ook een kunst. Dingen kunnen op bokt anders overkomen dan dat ze bedoeld zijn, dat kan komen door hoe diegene een bericht opstelt. Dus verplaats je eens in de lezer die jouw bericht moet lezen. Hoe zou je het zelf vinden op op een bepaalde manier aangesproken of benaderd zou worden? Als je daar over nadenkt en je in probeert te leven in andere mensen ben je al een heel eind.

Op internet is het niet 'what you see is what you get' want je hebt alleen het verbale gedeelte, niet het non-verbale, en dat is juist zo belangrijk. Een smiley kan wel helpen, en ook je manier van uitdrukken.
Maar toch komen mensen soms anders over dan dat ze in werkelijkheid zijn. Dat is belangrijk om in je achterhoofd te houden.

Bokt doet het nog helemaal zo gek niet, vind ik.
Er ligt een grote verantwoordelijkheid bij de gebruikers: zijn het die met elkaar het forum 'maken', gaat dat niet, dan moet je niet op elkaar gaan katten, maar stuur dan eens een PB-tje om dingen op te helderen naar elkaar, helpt dat nog niet, stuur dan de moderator eens een PB'tje om het gekat in de topics af te kappen. Zij zien ook niet alles, en daarom is bokt een forum door gebruikers voor gebruikers. Eigenlijk zouden moderators er alleen moeten zijn om, in gevallen die bokkers zelf niet op kunnen lossen, in te grijpen, maar niet op elke 'hoek van de straat' op de uitkijk moeten staan of iedereen zich wel netjes gedraagt.

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 15:58

Vallerina schreef:
Ik neem aan dat Bokt is opgezet met als doel mensen met allemaal dezelfde 'hobby' gezellig met elkaar te laten babbelen en wellicht hier en daar elkaar te kunnen helpen. Okay, Bokt groeit groter en een en ander ligt met regels vast, geheel terecht. Maar als je toch weet dat sommige mensen al niet eens meer durven te posten uit angst om afgezeikt of afgeblaft te worden, dan vraag ik me af waar je mee bezig bent?

Ik vind dat een aantal bokkers en soms helaas ook moddies nogal 'aanwezig' zijn. Hun mening ligt er nogal dik boven op. Sommigen bokkers zijn akelig fanatiek en gaan behoorlijk te keer als ze zich aangevallen voelen in hun bokt-wereldje. Vervolgens wordt er weer een nieuw probleem geconstateerd (Bijvoorbeeld EA) en dat moet opgelost worden. Hoe ver moet je gaan om de meute tevreden te houden?

Ik heb het al meerdere mensen horen zeggen 'het lijkt wel een sekte' en nou hoorde ik het me zelf nog denken ook . . . .

Ik vind dat je mening geven en een sekte wel twee hele verschillende dingen zijn.

Vallerina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 15:59

BartVB schreef:
Ik ben het voor een flink deel met Vallerina eens. Een sekte gaat zeker wat te ver, lijkt me ook niet echt nuttig om daar flauw over te gaan doen. IMO is het zeker wel zo dat mensen soms echt veel te fel reageren, niet naar elkaar luisteren, groepjes vormen, mensen botweg afzeiken als ze eigenlijk iets gewoon niet snappen of niet goed gelezen hebben, etc, etc.

Ja, ik ben al weg.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:01

Eeeh, let vooral op het woordje 'soms'.. Meestal gaat het gewoon goed hoor. Bokkers kunnen ook wel lief zijn voor de medemens Haha! Lovers

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:02

Ik sluit me geheel aan bij Cody Haha!.

Eerlijk gezegd vind ik wat opbouwende kritiek op z'n tijd wel plezierig. Vnl. bij RT of VMR worden niet alleen vragen gepost waar de poster alleen positieve reacties op wil hebben (leuk paard, loopt goed, goed opgelost). Juist de meer kritische reacties kunnen je verder helpen of over een dood punt. Of je juist laten inzien dat de ingeslagen weg toch niet geheel de meest juiste is Lachen.
Als je niet zit te wachten op kritiek wees dan voorzichtig met wat je post, ook in je reactie naar anderen toe.
Hierin sluit ik me geheel bij Cody aan: het is internet dus misverstanden zijn zo geboren.

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:02

BartVB schreef:
Eeeh, let vooral op het woordje 'soms'.. Meestal gaat het gewoon goed hoor. Bokkers kunnen ook wel lief zijn voor de medemens Haha! Lovers

O nooit iets van gemerkt bart Knipoog Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:03

Vallerina, ik vind het knap van je dat je iets in de groep gooit, en vervolgens een paar dagen onderduikt.
Enfin, dat is mijn bescheiden mening.

En misschien snappen mensen het niet. Maar er is een ding: als één persoon het niet snapt, dan kan het aan de persoon liggen. Als meer personen het niet snappen, ligt dat dan niet aan de manier hoe iets geformuleerd wordt? Het is zo makkelijk om de schuld bij een ander neer te leggen. Steek ook eens de hand in eigen boezem....

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:05

Hmmm Apple, er zijn ook mensen die dus geen OPBOUWENDE kritiek geven, maar alleen maar afzeiken... Opbouwende kritiek vind ik best, kan ik heel goed tegen en als ik denk dat ik er wat mee kan zal ik er ook zeker wat mee doen (als ik denk dat het niet nodig is vraag ik waarom anderen dat wel zo vinden, of doe ik er niets mee).
Op het moment dat je compleet afgezeken wordt (wat ik ook echt wel eens zie gebeuren) vind ik dat nergens op slaan. Kritiek is goed, maar doe het een beetje tactisch en geef ook aan hoe het verbeterd zou kunnen worden, ipv alleen maar te zeggen dat het slecht is.
Laatst bijgewerkt door Jacksel op 20-02-03 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:05

BartVB schreef:
Chica: het gaat niet om de meningen, het gaat om hoe die meningen geuit worden. De meningen zijn moeilijk te veranderen, dat zou ik niet eens willen. Het gaat er om hoe je omgaat met je eigen mening en de mening van anderen. IMO schort het daar soms behoorlijk aan. Ik zie regelmatig tenenkrommende topics voorbij komen waarbij ik me soms echt afvraag waar mensen zoveel onbegrip/botheid/geniepigheid/etc vandaan halen

Idd fout geformuleerd van mij, ik ben het dan ook totaal met je eens dat tactiek van heel veel mensen ver te zoeken is...
Maar ik bedoelde er dus mee te zeggen; hoe denken we uberhaupt zoiets op te kunnen lossen..
Een voorbeeld te zijn? Helaas hoeft er dan maar 1 te wezen die even uit zijn rol schiet en klaar is het weer...
Dit is iets wat altijd zal blijven, dat is waar het nu tegenwoordig ook om draait, normen en waarden....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:07

Tuurlijk.. Valerina heeft op sommige punten wel gelijk. Zo kan ik jullie een voorbeeld noemen over een topic wat gisteren liep. Daar gaf iedereen ongevraagd zijn mening over iets wat heeeeeelemaal niet gevraagd werd.

En ook op EA komt het regelmatig voor dat een topic helemaal naar de maan gaat door allerlei bijdehandjes die alleen maar kunnen zeuren..

Maar ach, het stikt hier van de vrouwen, die stuk voor stuk denken dat ze het beter weten dan een ander.. Ja, klinkt heel hard, maar zo is het natuurlijk wel Knipoog

En uiteraard zijn de mannen ook niet vlekkenloos hoor, maar noem even een voorbeeld Haha!

Waar 6500 verschillende mensen zijn, zijn 6500 verschillende gedachtes en meningen, dat zal je altijd houden.

Maar om dan heel hard te roepen dat bokt een secte is?? Nee, dat gaat te ver, want dan kan je alles deze noemer meegeven Haha!

Zo, ik heb gezegd *LOL*

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:11

Jacksel: dat is de kunst van het geven van kritiek Lachen
Lijkt mij dat het ook enigzins een taak kan zijn van een moderator om een beetje in de gaten te houden wie er eerlijke, opbouwende commentaren geeft en wie er mensen de grond boort.
Natuurlijk ook de taak van de medebokkers (of het slachtoffer) om dergelijke zaken kenbaar te maken aan de betreffende mod.. Ik mag hopen dat de mensen die structureel anderen afbranden daar wel een waarschuwing voor krijgen.
Andere kant van het verhaal: mensen die niet tegen kritiek kunnen.... Dezen zullen bij elk zuchtje tegenwind zich aangesproken en beledigd voelen. Ook weer de taak van de moderator om daar doorheen te prikken. Lachen.
Helaas kun je niet van iedereen verwachten dat ze op een open en eerlijke manier feedback kunnen geven en ontvangen.

Vallerina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 16:13

Cassidy schreef:
Vallerina, ik vind het knap van je dat je iets in de groep gooit, en vervolgens een paar dagen onderduikt.
Enfin, dat is mijn bescheiden mening.

Kijk, deze reactie verwachtte ik natuurlijk al Haha! . Daarom denk ik, laat ik even netjes melden dat ik even geen antwoord kan geven. Er is nou eenmaal meer in het leven als Internet Schijnheilig .

By the way, het lijkt er op dat er langzaam toch meer bokkers zijn die wèl snappen wat ik bedoel .

Dat van die sekte ga ik niet eens verdedigen. Dat zijn niet mijn woorden!(1e post GOED LEZEN)

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:14

Tallie1979 schreef:
Tuurlijk.. Valerina heeft op sommige punten wel gelijk. Zo kan ik jullie een voorbeeld noemen over een topic wat gisteren liep. Daar gaf iedereen ongevraagd zijn mening over iets wat heeeeeelemaal niet gevraagd werd.

Maar even heel eerlijk hè? Dat bedoel ik dus met nadenken over wat voor reacties je misschien krijgt. Misschien niet terecht! Maar erg onverwacht zijn ze ook niet naar mijn mening. Dus dat bedoel ik met voorzichtig zijn met dingen die je plaatst. Mensen zien de persoon die achter de berichtjes zit niet. Dus je gaat uit van wat je leest en de feiten die je wel hebt. Ja, en dan heb je al snel vooroordelen. Maar is dat erg?
Als je dat erg vindt, kun je het misschien beter niet plaatsen.
Vind je het niet erg, dan kun je misschien in alle rust en zonder in de verdediging te schieten uitleggen wat de achtergrond van het verhaal is, en dat is vaak heel duidelijk, dan zie je ook dat mensen hun mening bijstellen.
En dan nog...iedereen op bokt heeft een mening, en als je iets plaatst, ook al staat er geen vraag in je topic, je plaatst het om reacties te krijgen. En omdat iedereen weer een andere mening heeft, kan dat positief, maar ook negatief zijn. Je kan niet verwachten dat alle neuzen dezelfde richting op wijzen.
Maar dat hoeft geen reden te zijn om bang te zijn om iets te plaatsen.
Mensen staan namelijk best open voor uitleg dus ik zou zeggen: grijp die kans als je het gevoel hebt dat je verkeerd begrepen wordt. En als je het gevoel hebt dat bepaalde mensen je niet willen begrijpen, dan zou ik er persoonlijk geen energie meer in steken, maar denken "laat maar, wat jij wilt" want zelf weet je wel beter, toch?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:20

Er zijn natuurlijk best veel bokkers die elkaar inmiddels IRL kennen en dat merk je ook wel eens hier en daar. Ik zie dat niet als iets slechts, juist daardoor heeft bokt een persoonlijk tintje gekregen.
Tot nu toe heb ik nooit gemerkt dat nieuwe bokkers geweerd werden of eerder afgezeken.

Soms zijn de reactie's wel wat fel maar kijk eens in andere paardenfora, daar zie je dat ook. Paardenmensen zijn nu eenmaal ontzettend eigenwijs Haha!
Het is niet voor niets dat er op de verschillende stallen zoveel gepraat wordt en mensen zich met elkaar bemoeien, dat kom je in andere sporten volgens mij veel minder tegen.
En hier op bokt zijn een paar mensen die soms wel wat erg fel uit de hoek kunnen komen ja. Maar sommigen van deze mensen hebben ook vaak hele waardevolle tips en aangezien ze hun felheid over het algemeen niet specifiek op een persoon richten kan je ook besluiten dat het "het aard van het beestje" is en de kritiek niet te persoonlijk opvatten.

De suggestie voor EA was puur bedoeld voor mensen die misbruik maken. Juist door het persoonlijke van bokt is het hier prettig kopen en verkopen. Het is niet leuk als er dan mensen bij zitten die spullen te koop aanbieden of kopen terwijl ze dan achteraf de spullen niet blijken te hebben of geen interesse meer hebben in het gekochte.
Als dat soort zaken op marktplaats of ebay bekend worden is het ook snel afgelopen.

Na ruim 1,5 jaar ben ik wel lichtelijk verslaafd en zeg ik soms stinkmodder in het openbaar maar gelukkig zijn dat tot nu toe de enige bijverschijnselen Knipoog