Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

montoya

Re: Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:03

gaat er denk ik ook wel om wat je ziet. mannen bv zijn ook vaak over de 100 kilo maar die zitten dan wel op een paard wat staat. als je zo,n 1 op een pony zet zal je ook commetaar krijgen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:05

ok dat klopt helemaal yamcha. Maar ik was de enige hier die vraagtekens bij het onderzoek zet, puur vanwege de opzet en de conclusies die getrokken worden. Niet vanwege de uitkomst (die trouwens voor mij nog niet eens verkeerd is want ik val nog binnen de richtlijnen Haha! )
Je hebt gelijk dat veel mensen het wegwuiven omdat het niet uitkomt... daar kan ik ook erg boos om worden! Dat is idd kop in het zand steken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:07

Zwerte schreef:
Nog even een ander puntje: het is lang niet altijd aan iemand te zien hoe zwaar deze is. Neem nou het voorbeeld wat hier al is gegeven, waarschijnlijk had niemand daar commentaar op gehad terwijl ze wel 100 kilo weegt.
Wat dat betreft zou vragen naar het gewicht omdat je twijfelt aan de combinatie heel wat netter zijn dan concluderen dat de ruiter zeker te zwaar zal zijn...

Neemt niet weg dat een ruiter van 100 kg voor een pony van 1.40 (hoe zwaar gebouwd ook) gewoon te zwaar is (ook al heeft deze ruiter dus geen overgewicht omdat die dus bijv. 2 meter lang is)

En we hebben het er al eerder over gehad dat het gaat om de totale conditie van de ruiter; iemand van 1.60 van 80 kg heeft overgewicht. Iemand van 1.85 die 80 Kg weegt niet....

Dus eigenlijk gaat het om 2 dingen: het gewicht van de ruiter moet voor het paard acceptabel zijn om te dragen (daarbij kun je dus de tabellen als richtlijn gebruiken) EN de ruiter moet over een goede conditie beschikken.

(eigenlijk nog een derde: de ruiter moet ook nog enigzins juiste lengte hebben voor een paard/pony)

Yamcha schreef:
Ik denk dat Jasmijn dat bedoelt. Het punt is, dat als er uit een onderzoek iets komt, wat mensen niet zo goed uitkomt, dat ze het onderzoek dan plotseling discutabel vinden....

Pfff... iemand die het begrijpt Knipoog

Heeft dan niemand het boek van Lammert Haanstra gelezen? Training van RUITER en paard???? Dan nogmaals mijn vraag? Is deze auteur wel 'prof' genoeg om aan te nemen dat een goede conditie zo belangrijk is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:08

Zwerte schreef:
Nog even een ander puntje: het is lang niet altijd aan iemand te zien hoe zwaar deze is. Neem nou het voorbeeld wat hier al is gegeven, waarschijnlijk had niemand daar commentaar op gehad terwijl ze wel 100 kilo weegt.
Wat dat betreft zou vragen naar het gewicht omdat je twijfelt aan de combinatie heel wat netter zijn dan concluderen dat de ruiter zeker te zwaar zal zijn...

Zwerte schreef:
Yamcha schreef:
Bloos!

dat durf ik niet eens meer, weet je dat wel?
Weet je hoe beledigd mensen dan reageren? Waar ik het lef vandaan haal, en dat zij er ook mogen zijn, en meer van dat soort nonsens.
Ik stelde maar een vraag.... Bloos

klopt daar heb je ook een punt. Blijkbaar mag je dat niet vragen (ik ben daar een uitzondering in blijkbaar, ik vind het prima als mensen dat willen weten) Maar dan nog kan je lang niet altijd aan iemand zien hoe zwaar ze zijn. Dus de conclusie "je bent te zwaar voor je paard" kan je niet eens maken. Je kan wel concluderen dat iemand vanwege zn omvang waarschijnlijk zn paard in de weg zit. Maar zonder de cijfertjes van de weegschaal kan je niet beoordelen of iemand werkelijk te zwaar is!

Soms he... soms is het zo duidelijk dat ik daar geen moeite mee heb.
Met Fjorden en Ijslanders ben ik wel wat voorzichtig idd, omdat die Fjord best 90 kilo kan dragen, en daar ook op de heel lange termijn niets aan overhoudt. IJslanders van hetzelfde laken een pak.

Maar met shetten.... als daar een lang end van 14, van 1.70 op gaat zitten durf ik met zekerheid te stellen dat ze te lang is. Plus dat het maximaal gewicht voor een shet zo'n 40 kg is (zadel moet er ook nog op, he Cool en sommigen zijn echt duidelijk zwaarder als 40 kg Haha!
Zijn het randgevallen, dan ben ik idd voorzichtig Bloos
Al vind ik zelf dat je niet in de topmarge moet gaan zitten, beter zit je er zo'n 10 kg onder, dan kun je nog eens aankomen met Kerst Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-08 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:11

jasmijn78 schreef:
Heeft dan niemand het boek van Lammert Haanstra gelezen? Training van RUITER en paard???? Dan nogmaals mijn vraag? Is deze auteur wel 'prof' genoeg om aan te nemen dat een goede conditie zo belangrijk is?

Sorry schat, ik niet Bloos

Maar ik geloof zonder meer wat die man zegt Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:11

Jasmijn, ik weet nu dat je niet wilt dat mensen met overgewicht en een slechte conditie op een paard gaan zitten. Ik denk dat de meesten die hier meelezen dit nu onderhand wel doorhebben... Op een bepaald moment, dan is het mooi geweest... en ik vind dat dat moment nu is gekomen. Je bent heel duidelijk geweest en wat een ander daarmee doet is aan de ander...

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:12

heb het boek ook niet gelezen . wie weet doe ik het nog wel een x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:16

@ Zammie: wij zijn hier bezig met een best leuke discussie Lachen Dat is hoe dit heet, dat is echt wat anders als keer op keer hetzelfde zeggen.

Beetje jammer dat je op zo'n onbeleefde manier komt binnenvallen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:16

Ik ben zelf licht... redelijk licht, ben zo'n 1:70 lang en zit altijd rond de 55 kilo.
Maar eerlijk is eerlijk; ik let heel goed op wat ik eet, en ben veel in beweging... het komt niemand echt aanwaaien, mij dus ook niet. Ik eet GEEN suiker, weinig gisthoudend brood, GEEN frisdranken, weinig pasta's, veel groenten en fruit, geen vlees en vis met mate... ik ontzeg mezelf veel, maar geef mezelf ook een goede gezondheid en slanke lijn terug daarmee (en natuurlijk heb ik nu op mijn 30ste ook wel een vetrandje op mijn buik Knipoog ) Maar dat ben ik, en ik heb een ijzeren wil daarin... dat heeft niet iedereen, en dat geeft niets.

Ik ben zelf ook eerder wel eens flink van leer getrokken wanneer ik een te zware ruiter op een voor hem/ haar te klein paard zag zitten. En dan van leer trekken op mijn manier: subtiel en goed onderbouwd.
En dat is wat ik soms mis... 'de humane toon' in de discussie.

We groeien als wereldbevolking uit de pan, en ja... we hebben een taak onze dieren tegen overbelasting te beschermen.
Ik kom hier echter zoveel andere ellende tegen: mensen die voor jonge paarden allerlei hulpmiddelen gebruiken om ze te kunnen rijden, paarden die 21-23 uur binnen staan. Het wordt bijna ondoenlijk al die dieren 'te redden'.
Ik vind het complex. Want iemand die hier roept dat een ander te zwaar is voor zijn of haar paard, heeft het eigen paard bijv. 21-23 uur op stal staan. Welk paard zal nu dan sneller naar de knoppen gaan?

In mijn ideale wereld hebben alle mensen een gezond gewicht en belasten ze hun paard zo minimaal mogelijk, staan paarden minimaal overdag de gehele dag buiten met soortgenoten, en worden paarden gereden zonder allerlei pijnlijk hulpmiddelen.
Ervaring leert me echter dat paarden hebben en jezelf tot groot liefhebber benoemen, niet inhoudt dat je er ook correct mee om gaat.... voorbeelden kan men rijkelijk terug vinden op dit forum.

ps: overigens rijdt ik een ouderwetse haflinger. En men denkt dat de haflinger over het algemeen meer gewicht kan dragen: FOUT! De rug van deze rassen is korter, en behoeft dus een kleiner zadel om voor de zwevende rib te kunnen liggen. Een volle ruiter past niet op een kleine zadel, en zal dus snel de pony op een plek belasten waar deze de belasting niet mag dragen. Een vollere persoon doet er dus goed aan een paard te kiezen, een groter paard met een rug die een groter zadel goed kan herbergen. Zoals de dames in Fit met Bit, zij hebben een paard dat goed bij hun postuur lijkt te passen. Al moeten ze straks overstappen op frele arabiertjes wanneer ze in vorm zijn Knipoog Haha! Succes en hulde aan die dames trouwens!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:17

eh jasmijn, als er 1 pers is die je begrijpt en de rest blijkbaar niet...misschien ligt het dan toch aan je manier van verwoorden?
ik vind een opmerking als "pff eindelijk iemand die me begrijpt" meer over jezelf zeggen dan over ons...

Boek heb ik niet gelezen, geen tijd voor en moet al genoeg lezen voor mn opleiding. Maar ook zonder dat boek zie ik het belang van een goede conditie in hoor, volgens mij heeft niemand hier dat tegengesproken?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:19

Yamcha schreef:
@ Zammie: wij zijn hier bezig met een best leuke discussie Lachen Dat is hoe dit heet, dat is echt wat anders als keer op keer hetzelfde zeggen.

Dit is geen discusiie, maar doordrammen.... Ik vind het alles behalve onbeleefd. Wat doe ik dan verkeerd? Ik vind dat een mening hebben absoluut mag, maar dan moet je ook eens weten wanneer genoeg, genoeg is!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:22

Ninx schreef:
Ik ben zelf licht... redelijk licht, ben zo'n 1:70 lang en zit altijd rond de 55 kilo.
Maar eerlijk is eerlijk; ik let heel goed op wat ik eet, en ben veel in beweging... het komt niemand echt aanwaaien, mij dus ook niet. Ik eet GEEN suiker, weinig gisthoudend brood, GEEN frisdranken, weinig pasta's, veel groenten en fruit, geen vlees en vis met mate... ik ontzeg mezelf veel, maar geef mezelf ook een goede gezondheid en slanke lijn terug daarmee (en natuurlijk heb ik nu op mijn 30ste ook wel een vetrandje op mijn buik Knipoog ) Maar dat ben ik, en ik heb een ijzeren wil daarin... dat heeft niet iedereen, en dat geeft niets.

Ik ben zelf ook eerder wel eens flink van leer getrokken wanneer ik een te zware ruiter op een voor hem/ haar te klein paard zag zitten. En dan van leer trekken op mijn manier: subtiel en goed onderbouwd.
En dat is wat ik soms mis... 'de humane toon' in de discussie.

We groeien als wereldbevolking uit de pan, en ja... we hebben een taak onze dieren tegen overbelasting te beschermen.
Ik kom hier echter zoveel andere ellende tegen: mensen die voor jonge paarden allerlei hulpmiddelen gebruiken om ze te kunnen rijden, paarden die 21-23 uur binnen staan. Het wordt bijna ondoenlijk al die dieren 'te redden'.
Ik vind het complex. Want iemand die hier roept dat een ander te zwaar is voor zijn of haar paard, heeft het eigen paard bijv. 21-23 uur op stal staan. Welk paard zal nu dan sneller naar de knoppen gaan?

In mijn ideale wereld hebben alle mensen een gezond gewicht en belasten ze hun paard zo minimaal mogelijk, staan paarden minimaal overdag de gehele dag buiten met soortgenoten, en worden paarden gereden zonder allerlei pijnlijk hulpmiddelen.
Ervaring leert me echter dat paarden hebben en jezelf tot groot liefhebber benoemen, niet inhoudt dat je er ook correct mee om gaat.... voorbeelden kan men rijkelijk terug vinden op dit forum.

ps: overigens rijdt ik een ouderwetse haflinger. En men denkt dat de haflinger over het algemeen meer gewicht kan dragen: FOUT! De rug van deze rassen is korter, en behoeft dus een kleiner zadel om voor de zwevende rib te kunnen liggen. Een volle ruiter past niet op een kleine zadel, en zal dus snel de pony op een plek belasten waar deze de belasting niet mag dragen. Een vollere persoon doet er dus goed aan een paard te kiezen, een groter paard met een rug die een groter zadel goed kan herbergen. Zoals de dames in Fit met Bit, zij hebben een paard dat goed bij hun postuur lijkt te passen. Al moeten ze straks overstappen op frele arabiertjes wanneer ze in vorm zijn Knipoog Haha! Succes en hulde aan die dames trouwens!

Heel mooi verwoord!! De humane toon mist vaak en dat is juist waar het dus mis gaat! Ik merk dat de dikkere dames daardoor ook sneller geirriteerd reageren omdat ze verwachten en gewend zijn dat het op een botte manier gaat. Dan raak je op den duur blind voor net commentaar (en dat is natuurlijk absoluut niet goed maar wel begrijpelijk)
btw ik vind je niet redelijk licht maar gewoon licht... een BMI van 19 vind ik persoonlijk te laag, ik zou tussen de 20 en 25 willen zitten. Wel een geweldige wilskracht heb je, complimenten! Daar kunnen mensen een voorbeeld aan nemen! (alhoewel ik geen vlees niet gezond vind maar dat is een totaal andere discussie)

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:23

Ninx .....zo wat jij allemaal zegt lijkt het wel of jij perfekt bent op het gebied van paarden

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:25

Voor sommige komt het helaas wel aanwaaien, en je hebt inderdaad gelijk met je humane toon mis ik ook veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:26

Maar Ninx, dat ben ik met je eens Lachen
Ik vind het ook complex.
Maar het gaat niet om welk paard het eerst naar de knoppen gaat. Het gaat er om waar je NU het eerst wat aan kunt doen. En is die te zware ruiter, een kennis van mij, dan ga ik daar naar toe, en zeg dat ik denk dat die persoon te zwaar is voor het paard, en beter zou afvallen.

Dan kan zo iemand wel zeggen: "ja, maar die en die heeft haar paard 23u op stal staan", maar dan is dat op dat moment een non-argument, want het heeft helemaal niets met die zware ruiter te maken, wel?

En als ik iemand er op aanspreek dat haar paard teveel op stal staat, en nooit buitenkomt, kan zij wel beginnen over die te zware ruiter, maar die heeft daar helemaal niets mee te maken!

Tuurlijk is er ontzettend veel ellende. Daarom moet je ook aanpakken wat je nu aan kunt pakken, en de rest.... komt morgen. Daar moet je je ogen dan vandaag maar voor sluiten.
Maar vooral: probeer het dan zelf beter te doen. Zet zelf je paard op een verantwoorde manier buiten, voer het goed en verantwoord, rijd het voorwaarts, en richt je paard recht..... en gebruik die hulpteugels nooit om je problemen te maskeren.
Houd daarbij je eigen gewicht in de gaten, en wéét hoeveel er op je paard kan.... en houd je eraan.

Als iedereen dat deed, waren de problemen (van Bokt iig) uit de wereld Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:28

Zammie schreef:
Yamcha schreef:

Dit is geen discusiie, maar doordrammen.... Ik vind het alles behalve onbeleefd. Wat doe ik dan verkeerd? Ik vind dat een mening hebben absoluut mag, maar dan moet je ook eens weten wanneer genoeg, genoeg is!

Je reageert niet in het hele topic, en dan kom je opeens binnenvallen en zegt dat het maar eens klaar moet zijn, en dat je het nu wel weet. Ik vind dat heel onbeleefd.
Je zou het zelf ook niet grappig vinden als iemand dat deed midden in een gesprek

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:30

Nou, ik heb al eerder gereageerd. En ik heb naast bokt ook nog een ander leven, zoals werken en mijn paardjes, dus kan niet de gehele dag zitten bokken... en dan nog: het is een openbaar forum, waar iedereen mag posten. Het zou toch belachelijk zijn, dat jij nu beslist wie er wel of niet wat mag posten...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:30

BMI is een richtlijn.... en je moet dat dus ook al zodanig zien. Waneer je me zou zien, oog ik absoluut niet mager.
Je kunt het dus wat 'ruimer' nemen.
Geen vlees... tja, bewuste keuze. Mede vanuit mijn overtuiging dat vlees-industrie een business is die ik niet wil ondersteunen.
Wanneer mensen wel vlees willen eten zouden ze dat 2 tot hooguit 3x pw kunnen doen, en dan een stukje vlees kopen bij een biologische slager. Minder vlees eten scheelt absoluut in lichaamsgewicht.
En wat die 'ijzeren wil' betreft. Misschien is het ook een soort angst. Dat wanneer ik een bepaalde 'gewichtsgrens' zou overschrijden, ik niet meer terug zou kunnen naar mijn oorspronkelijk gewicht.... dat me dat vreselijk veel moeite zou kosten (mede omdat ik zie hoeveel moeite het mensen kost die zwaarder zijn om af te vallen) .
Ik ben wel eens wat kilo's zwaarder geweest, iets van 58 denk ik.... dat stond me niet goed. Veel lichter dan ik nu ben staat me ook niet overigens.....

Hoe dan ook is het een strijd... er zijn landen waar er meer mensen te zwaar zijn, dan mensen met een gezond gewicht.
Het is gevaarlijk, en ik vind het dan ook knap beangstigend.
Ik heb het boek gelezen van Ivan Wolffers; 'Het Dikke Afvalboek'.
Veel feiten, heel verhelderend, en het rekent af met heel veel vooroordelen.
Dus ook zeker een must om gelezen te worden door mensen met een maatje meer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:32

montoya schreef:
Ninx .....zo wat jij allemaal zegt lijkt het wel of jij perfekt bent op het gebied van paarden

Hahaha, was het maar waar....
Ik heb zelf een erg ongeluk gehad waardoor ik in het ziekenhuis terecht kwam en een jaar niet kon rijden, het heeft me nu tot onzekere en soms bange ruiter gemaakt. Een heel lastig, moeilijk en langdurig proces. Alles verloopt dus heus niet alleen maar gladjes. We hebben allemaal wel iets waar we aan moeten werken....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:35

ok ik was iets te hard in mn woorden merk ik. BMI is idd een richtlijn, het is ook erg afhankelijk van je bouw e.d.
Dat vlees ben ik alsnog niet met je eens maar dat zetten we hier niet voort, is te erg off topic.
Dat boek ga ik onthouden, staat op mn nog te lezen boeken lijstje Haha! Tnx voor de tip!

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:36

kan ik me indenken dat jenu een onzekere tot soms bange ruiter bent . denk ook wel als je wat ouder word dat je ook angstiger gaat worden. nog last van het ongeluk dan? gelukkig is niemand te oud om te leren of raad aan te nemen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:38

Zwerte schreef:
ok ik was iets te hard in mn woorden merk ik. BMI is idd een richtlijn, het is ook erg afhankelijk van je bouw e.d.
Dat vlees ben ik alsnog niet met je eens maar dat zetten we hier niet voort, is te erg off topic.
Dat boek ga ik onthouden, staat op mn nog te lezen boeken lijstje Haha! Tnx voor de tip!

Mooi, is echt een leuk geschreven boek... ik heb ervan genoten iig. En ben weer wat wijzer... ook wel een leuke bijkomstigheid Knipoog
100 gram vlees heeft 48 uur nodig om verteerd te worden, daarom is het goed niet iedere dag vlees te eten. Er ontstaat anders nl een rottingsproces in je darmen dat niet goed is voor je gezondheid en veel energie kost.
Okay, nu houdt ik erover op!!!! Haha! Haha! Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:40

montoya schreef:
kan ik me indenken dat jenu een onzekere tot soms bange ruiter bent . denk ook wel als je wat ouder word dat je ook angstiger gaat worden. nog last van het ongeluk dan? gelukkig is niemand te oud om te leren of raad aan te nemen

Dat ook.... euh, dat komt er nog es bij zullen we maar zeggen! Ik probeer telkens mijn grenzen wat meer te verleggen, en probeer vooral geduld met mezelf te hebben! (dat is misschien nog wel het moeilijkste).
Mijn arm is scheef, en zal dat altijd blijven... ook kan ik er niet echt meer iets mee tillen, niet zonder pijn althans.

En wat dat leren betreft.... als het goed is blijven we dat ons hele leven doen. Als we daar maar voor open staan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:04

Zammie schreef:
Nou, ik heb al eerder gereageerd. En ik heb naast bokt ook nog een ander leven, zoals werken en mijn paardjes, dus kan niet de gehele dag zitten bokken... en dan nog: het is een openbaar forum, waar iedereen mag posten. Het zou toch belachelijk zijn, dat jij nu beslist wie er wel of niet wat mag posten...

Dat beslis ik ook niet, wat jij wel en niet mag posten. Overigens heb ik ook gewoon een leven, hoor Lachen

Ik spreek je wel aan op wat ik onfatsoenlijk gedrag vind, en dat mag ik gewoon doen.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:20

Yamcha schreef:
Meer gewicht leidt zéker tot snellere slijtage. Zware mensen hebben relatief veel meer last van artrose, en ook nog eens verder gevorderd. Versleten knieën en rugklachten komen veel meer voor bij mensen met overgewicht. En het werkt niet alleen zo bij mensen.

NEE, dat is niet zo. Dit zijn klachten die gerelateerd KUNNEN worden aan overgewicht. Het komt niet vaker voor bij dikke mensen, net zoals diabetes en hart- en vaatziekten niet meer voorkomen bij mensen met overgewicht. Het kan wel een VEROORZAKER zijn.
Jouw bewering is al een aantal jaren weerlegt door wetenschappelijk onderzoek. Het enige wat evidence based is, is dat overgewicht een veroorzaker kan zijn van al deze klachten, maar dat het niet vaker voorkomt bij die groep dan bij mensen zonder overgewicht.
Er is zelfs wetenschappelijk bewezen dat er meer mensen aan de gevolgen van roken overlijden dan aan de gevolgen van overgewicht.
De mensen die tegen mij opmerkingen maken, steken daarna een peuk op. Rokers leggen beduidend meer beslag op de gezondheidszorg dan mensen met overgewicht. En dat, met een voorstel op de planken om mensen met overgewicht meer premie te laten betalen.
Dik zijn wil niet zeggen dat je ongezond bent. Dikke mensen kunnen ook stralend en gezond oud worden.

Dat je als dik persoon minder goed op een paard kunt zitten is helemaal waar, maar een HAW-topic is niet de plaats om daar verder je persoonlijke mening over dikke mensen te spuien. Hou je aan feiten, de persoon is te zwaar voor het paard, niet aan je eigen afkeer er van.
Het heersende idee dat je alleen als slank persoon een gelukkig leven kan leiden komt me de strot uit. Al die persoonlijke meningen van mensen dat de norm "slank zijn" is, gaat nergens over. Ik ben dik, ik ben blij en ik mankeer niks. Ik ben te zwaar om op een paard te zitten, ik ben niet te zwaar om andere leuke dingen te doen. Dik zijn is geen zonde! Wil ik op een paard zitten, dan val ik af tot een verantwoord gewicht voor dat paard.