Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Zwerte schreef:Nog even een ander puntje: het is lang niet altijd aan iemand te zien hoe zwaar deze is. Neem nou het voorbeeld wat hier al is gegeven, waarschijnlijk had niemand daar commentaar op gehad terwijl ze wel 100 kilo weegt.
Wat dat betreft zou vragen naar het gewicht omdat je twijfelt aan de combinatie heel wat netter zijn dan concluderen dat de ruiter zeker te zwaar zal zijn...
Yamcha schreef:Ik denk dat Jasmijn dat bedoelt. Het punt is, dat als er uit een onderzoek iets komt, wat mensen niet zo goed uitkomt, dat ze het onderzoek dan plotseling discutabel vinden....
Zwerte schreef:Nog even een ander puntje: het is lang niet altijd aan iemand te zien hoe zwaar deze is. Neem nou het voorbeeld wat hier al is gegeven, waarschijnlijk had niemand daar commentaar op gehad terwijl ze wel 100 kilo weegt.
Wat dat betreft zou vragen naar het gewicht omdat je twijfelt aan de combinatie heel wat netter zijn dan concluderen dat de ruiter zeker te zwaar zal zijn...
Zwerte schreef:Yamcha schreef:
dat durf ik niet eens meer, weet je dat wel?
Weet je hoe beledigd mensen dan reageren? Waar ik het lef vandaan haal, en dat zij er ook mogen zijn, en meer van dat soort nonsens.
Ik stelde maar een vraag....
klopt daar heb je ook een punt. Blijkbaar mag je dat niet vragen (ik ben daar een uitzondering in blijkbaar, ik vind het prima als mensen dat willen weten) Maar dan nog kan je lang niet altijd aan iemand zien hoe zwaar ze zijn. Dus de conclusie "je bent te zwaar voor je paard" kan je niet eens maken. Je kan wel concluderen dat iemand vanwege zn omvang waarschijnlijk zn paard in de weg zit. Maar zonder de cijfertjes van de weegschaal kan je niet beoordelen of iemand werkelijk te zwaar is!
jasmijn78 schreef:Heeft dan niemand het boek van Lammert Haanstra gelezen? Training van RUITER en paard???? Dan nogmaals mijn vraag? Is deze auteur wel 'prof' genoeg om aan te nemen dat een goede conditie zo belangrijk is?
Yamcha schreef:@ Zammie: wij zijn hier bezig met een best leuke discussieDat is hoe dit heet, dat is echt wat anders als keer op keer hetzelfde zeggen.
Beetje jammer dat je op zo'n onbeleefde manier komt binnenvallen.
Ninx schreef:Ik ben zelf licht... redelijk licht, ben zo'n 1:70 lang en zit altijd rond de 55 kilo.
Maar eerlijk is eerlijk; ik let heel goed op wat ik eet, en ben veel in beweging... het komt niemand echt aanwaaien, mij dus ook niet. Ik eet GEEN suiker, weinig gisthoudend brood, GEEN frisdranken, weinig pasta's, veel groenten en fruit, geen vlees en vis met mate... ik ontzeg mezelf veel, maar geef mezelf ook een goede gezondheid en slanke lijn terug daarmee (en natuurlijk heb ik nu op mijn 30ste ook wel een vetrandje op mijn buik) Maar dat ben ik, en ik heb een ijzeren wil daarin... dat heeft niet iedereen, en dat geeft niets.
Ik ben zelf ook eerder wel eens flink van leer getrokken wanneer ik een te zware ruiter op een voor hem/ haar te klein paard zag zitten. En dan van leer trekken op mijn manier: subtiel en goed onderbouwd.
En dat is wat ik soms mis... 'de humane toon' in de discussie.
We groeien als wereldbevolking uit de pan, en ja... we hebben een taak onze dieren tegen overbelasting te beschermen.
Ik kom hier echter zoveel andere ellende tegen: mensen die voor jonge paarden allerlei hulpmiddelen gebruiken om ze te kunnen rijden, paarden die 21-23 uur binnen staan. Het wordt bijna ondoenlijk al die dieren 'te redden'.
Ik vind het complex. Want iemand die hier roept dat een ander te zwaar is voor zijn of haar paard, heeft het eigen paard bijv. 21-23 uur op stal staan. Welk paard zal nu dan sneller naar de knoppen gaan?
In mijn ideale wereld hebben alle mensen een gezond gewicht en belasten ze hun paard zo minimaal mogelijk, staan paarden minimaal overdag de gehele dag buiten met soortgenoten, en worden paarden gereden zonder allerlei pijnlijk hulpmiddelen.
Ervaring leert me echter dat paarden hebben en jezelf tot groot liefhebber benoemen, niet inhoudt dat je er ook correct mee om gaat.... voorbeelden kan men rijkelijk terug vinden op dit forum.
ps: overigens rijdt ik een ouderwetse haflinger. En men denkt dat de haflinger over het algemeen meer gewicht kan dragen: FOUT! De rug van deze rassen is korter, en behoeft dus een kleiner zadel om voor de zwevende rib te kunnen liggen. Een volle ruiter past niet op een kleine zadel, en zal dus snel de pony op een plek belasten waar deze de belasting niet mag dragen. Een vollere persoon doet er dus goed aan een paard te kiezen, een groter paard met een rug die een groter zadel goed kan herbergen. Zoals de dames in Fit met Bit, zij hebben een paard dat goed bij hun postuur lijkt te passen. Al moeten ze straks overstappen op frele arabiertjes wanneer ze in vorm zijn![]()
Succes en hulde aan die dames trouwens!
Zammie schreef:Yamcha schreef:@ Zammie: wij zijn hier bezig met een best leuke discussieDat is hoe dit heet, dat is echt wat anders als keer op keer hetzelfde zeggen.
Beetje jammer dat je op zo'n onbeleefde manier komt binnenvallen.
Dit is geen discusiie, maar doordrammen.... Ik vind het alles behalve onbeleefd. Wat doe ik dan verkeerd? Ik vind dat een mening hebben absoluut mag, maar dan moet je ook eens weten wanneer genoeg, genoeg is!
montoya schreef:Ninx .....zo wat jij allemaal zegt lijkt het wel of jij perfekt bent op het gebied van paarden
Zwerte schreef:ok ik was iets te hard in mn woorden merk ik. BMI is idd een richtlijn, het is ook erg afhankelijk van je bouw e.d.
Dat vlees ben ik alsnog niet met je eens maar dat zetten we hier niet voort, is te erg off topic.
Dat boek ga ik onthouden, staat op mn nog te lezen boeken lijstjeTnx voor de tip!
montoya schreef:kan ik me indenken dat jenu een onzekere tot soms bange ruiter bent . denk ook wel als je wat ouder word dat je ook angstiger gaat worden. nog last van het ongeluk dan? gelukkig is niemand te oud om te leren of raad aan te nemen
Zammie schreef:Nou, ik heb al eerder gereageerd. En ik heb naast bokt ook nog een ander leven, zoals werken en mijn paardjes, dus kan niet de gehele dag zitten bokken... en dan nog: het is een openbaar forum, waar iedereen mag posten. Het zou toch belachelijk zijn, dat jij nu beslist wie er wel of niet wat mag posten...
Yamcha schreef:Meer gewicht leidt zéker tot snellere slijtage. Zware mensen hebben relatief veel meer last van artrose, en ook nog eens verder gevorderd. Versleten knieën en rugklachten komen veel meer voor bij mensen met overgewicht. En het werkt niet alleen zo bij mensen.