Kleurengenetica subforum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: Kleurengenetica subforum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:14

In de sticky op WN staat een link naar een topic waarin de resultaten die mensen bij de calculator krijgen besproken mogen worden. Dat willen wij dan uiteraard ook Ja

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:36

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:39

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 18:51

Daarom vond ik het idee nog niet zo slecht want er zijn veel vragen over maar blijkbaar is het toch niet ´logische´.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:46

Ik vind het ook een prima idee, ik denk dat 1/3 van de topics op FA gaan over kleuren!
(heb niet dit hele topic doorgelezen, dus als ik iets herhaal dat al 20x gezegd is, sorry)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:38

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:29

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:37

Ja er staan 2 sticky's nu bij FA (die waren er nog niet volgens mij)

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:46

shan schreef:

Is al een mooi begin. Go jij! Go jij!
Nu nog een antwoord op onze vraag voor een (sub)forum Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:50

YWC schreef:
shan schreef:

Is al een mooi begin. Go jij! Go jij!
Nu nog een antwoord op onze vraag voor een (sub)forum Haha!

Die is al afgekeurd Nagelbijten / Gniffelen

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 00:00

We gaan nu gewoon voor een centraal topic of iets dergelijks Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:14

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 14:12

Bedoel waar je allerlei vragen kunt stellen en niet alleen welke kleur is.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:34

Na veelvuldig overleg met het moderatorteam is er besloten om een stickytopic te maken met de kleurencalculator erin samen met de eventuele nederlandstalige benaming ervan op het gewone FA forum ook. Een centraal topic om de combinaties die gemaakt zijn via de kleurcalculator te bespreken wordt eveneens toegestaan. Aangezien er bij de WN-rassen vaak veel meer dingen aan te pas komen komen dan bij de gewone warmbloedrassen en ponyrassen blijft het WN-FA forum ook bestaan. Kleurenvragen van andere rassen stel je dan weer op het gewone FA forum. Fokvragen van rassen die een rassensubforum hebben (vb Hengst X voor mijn merrie?) stel je dan beter op je rassensubforum aangezien daar de know how zit over de hengsten, foklijnen etc van je ras. Is er geen rassensub ter beschikking dan stel je je vraag op het gewone FA forum. Een centraal kleurenvraag topic lijkt ons niet handig omdat men dan al snel het overzicht kwijt raakt. Die vragen stel je beter in een apart topic op het FA forum.

Beide topics zijn dus ook al aangemaakt op het FA forum.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:31

Bedankt voor de mededeling.

De reden : <<Aangezien er bij de WN-rassen vaak veel meer dingen aan te pas komen komen dan bij de gewone warmbloedrassen en ponyrassen blijft het WN-FA forum ook bestaan.>> vind ik echter maar een heel flauw excuus.
De verschillende vormen van bont vererven bij bv. een pinto niet anders dan bij een tinker en bv. buckskin en smokey black vererven bij een quarter horse net hetzelfde als bij bv. een Welsh.

Wat een jammerlijke en vooral ONLOGISCHE beslissing om geen kleuren-subforum te maken.
Om een bepaalde groep niet op de tenen te trappen, beslist men maar om een andere groep in de kou te laten staan en vooral om het volledige forum onoverzichtelijk te houden wat betreft onderwerpen m.b.t. kleur.

Men probeert dan een pleister op de wonde te geven door dat centraal topic dat geopend werd. Dit is net alsof ze je een stijgbeugel geven, terwijl je een zadel vraagt. Het ene heeft wel iets met het andere te maken, maar je bent er eigenlijk niet echt veel mee, toch ?

Ik had echt gehoopt dat men in deze het volwassen gezond verstand zou gebruiken i.p.v. sentiment/'zo is het altijd al geweest' of wat dan ook aan de basis van deze jammerlijke beslissing ligt. Niet dus...

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:51

petraaken schreef:
Na veelvuldig overleg met het moderatorteam is er besloten om een stickytopic te maken met de kleurencalculator erin samen met de eventuele nederlandstalige benaming ervan op het gewone FA forum ook. Een centraal topic om de combinaties die gemaakt zijn via de kleurcalculator te bespreken wordt eveneens toegestaan. Aangezien er bij de WN-rassen vaak veel meer dingen aan te pas komen komen dan bij de gewone warmbloedrassen en ponyrassen blijft het WN-FA forum ook bestaan. Kleurenvragen van andere rassen stel je dan weer op het gewone FA forum. Fokvragen van rassen die een rassensubforum hebben (vb Hengst X voor mijn merrie?) stel je dan beter op je rassensubforum aangezien daar de know how zit over de hengsten, foklijnen etc van je ras. Is er geen rassensub ter beschikking dan stel je je vraag op het gewone FA forum. Een centraal kleurenvraag topic lijkt ons niet handig omdat men dan al snel het overzicht kwijt raakt. Die vragen stel je beter in een apart topic op het FA forum.

Beide topics zijn dus ook al aangemaakt op het FA forum.

Volgens bovenstaande "logica" hoort dit topic [F-AM] kleur veulen
dus eigenlijk thuis onder WN-FA i.p.v. F-AM, want er is sprake van een appaloosa en een quarter. Frusty

Erg duidelijk toch allemaal hé... Gestoord

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:55

tja, maar dat is maar een halfje, en daarbij reageer bijv DD daar ook gewoon.. Ik volg enkel de regels Tong uitsteken
Maar goed, western heeft in dat opzicht altijd al een eigen behandeling gehad, want westernruiters willen kennelijk graag binnen hun eigen hokje blijven...

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:02

@ stef
Het is zeker niet bedoeld als persoonlijk aanval tegenover jou. Integendeel... ik apprecieer het dat je het onder F-AM zet.

Ik wil met het aanhalen van je topic alleen maar duidelijk maken dat de beslissing van de mods alles behalve logisch is.

Maar of je "de regels volgt" is bediscussieerbaar hé Knipoog
Is een half-WN-paard nu een WN-paard of niet ?
Moeilijk hé...

Daarom lijkt mij : een (sub)forum over kleur de ENIGE LOGISCHE beslissing

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:06

was ook niet zo opgevat hoor, absoluut niet....
Met je eindconclusie ga ik helemaal mee....

En tja, wanneer is een western paard een western paard? Als ie (half) quarter is? Of als het doel is er western mee te gaan rijden?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:06

Als ik nou western ga rijden met mijn haf en ik heb een vraag ofer haar stekelharigheid, waar hoort ie dan? Bij western, bij [HAF] of bij FA? Wat stekelharigheid is niet iets typisch voor haflingers. Waarschijnlijk kreeg ik bij HAF te hroen dat ik een roan palomino heb Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:36

De reden dat we ervoor gekozen hebben om geen subforum kleurengenetica te openen heeft niks met WN-FA te maken, maar met onderstaande drie redenen:

Karl66 schreef:
Bij een aanvraag voor een nieuw subforum, dan hanteren wij als mods de drie volgende criteria:

- Wordt een onderwerp nu op veel verschillende plekken besproken?
- Moet een bestaand forum opgedeeld worden ivm drukte?
- er is nog helemaal geen plaats om een onderwerp te bespreken?

Op Bokt is er een plaats om dit onderwerp te bespreken, namelijk F-AM, zoals dat ook in de charter te lezen is. Het is dus niet zo dat dit onderwerp her en der besproken wordt op Bokt omdat er geen vaste plaats voor is.

Gezien de hoeveelheid topics is er plaats genoeg op F-AM, een topic is niet direct uit het zicht verdwenen, het blijft meerdere dagen op de eerste pagina staan.

Ook gezien het feit dat kleurengenetica zeer nauw betrokken is bij de fokkerij, en meerdere subfora alleen maar tot meer verwarring leiden, is besloten om geen nieuw subforum over de kleurengenetica te maken, maar de topics gewoon te laten staan waar ze nu staan, op F-AM.

Er zijn twee FA-fora op Bokt: F-AM en WN-FA, vragen over kleurengenetica kunnen dus op beide fora gesteld worden. Het was duidelijker geweest als ik in bovenstaande bericht gelijk WN-FA erbij had genoemd, alleen had ik dat mezelf niet direct gerealiseerd. Maar het verandert niks aan de redenen die wij genoemd hadden, omdat wij het in onze discussie achter de schermen wel gelijk hadden meegenomen.

Bij het aanvragen van een subforum moet je er altijd rekening mee houden dat je aan de ene kant overzichtelijkheid wint, doordat een aantal topics bij elkaar in één vakje geplaatst worden. Maar dat je tegelijk overzichtelijkheid verliest, doordat je het aantal vakjes vergroot.
Wij moeten daar nu eenmaal keuzes in maken en we weten dat we daar nooit iedereen tevreden mee kunnen stellen. In dit geval is de keuze dus gevallen op geen extra subforum, omdat wij denken dat de topics al overzichtelijk genoeg zijn en Bokt in zijn totaal onoverzichtelijker zou worden.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:19

Karl66 schreef:
De reden dat we ervoor gekozen hebben om geen subforum kleurengenetica te openen heeft niks met WN-FA te maken, maar met onderstaande drie redenen:

Karl66 schreef:
Bij een aanvraag voor een nieuw subforum, dan hanteren wij als mods de drie volgende criteria:

- Wordt een onderwerp nu op veel verschillende plekken besproken?
- Moet een bestaand forum opgedeeld worden ivm drukte?
- er is nog helemaal geen plaats om een onderwerp te bespreken?

Op Bokt is er een plaats om dit onderwerp te bespreken, namelijk F-AM, zoals dat ook in de charter te lezen is. Het is dus niet zo dat dit onderwerp her en der besproken wordt op Bokt omdat er geen vaste plaats voor is.

Gezien de hoeveelheid topics is er plaats genoeg op F-AM, een topic is niet direct uit het zicht verdwenen, het blijft meerdere dagen op de eerste pagina staan.

Ook gezien het feit dat kleurengenetica zeer nauw betrokken is bij de fokkerij, en meerdere subfora alleen maar tot meer verwarring leiden, is besloten om geen nieuw subforum over de kleurengenetica te maken, maar de topics gewoon te laten staan waar ze nu staan, op F-AM.

Er zijn twee FA-fora op Bokt: F-AM en WN-FA, vragen over kleurengenetica kunnen dus op beide fora gesteld worden. Het was duidelijker geweest als ik in bovenstaande bericht gelijk WN-FA erbij had genoemd, alleen had ik dat mezelf niet direct gerealiseerd. Maar het verandert niks aan de redenen die wij genoemd hadden, omdat wij het in onze discussie achter de schermen wel gelijk hadden meegenomen.

Bij het aanvragen van een subforum moet je er altijd rekening mee houden dat je aan de ene kant overzichtelijkheid wint, doordat een aantal topics bij elkaar in één vakje geplaatst worden. Maar dat je tegelijk overzichtelijkheid verliest, doordat je het aantal vakjes vergroot.
Wij moeten daar nu eenmaal keuzes in maken en we weten dat we daar nooit iedereen tevreden mee kunnen stellen. In dit geval is de keuze dus gevallen op geen extra subforum, omdat wij denken dat de topics al overzichtelijk genoeg zijn en Bokt in zijn totaal onoverzichtelijker zou worden.

Even je 3 redenen weerleggen :

1) Ja, het topic wordt op veel verschillende plekken besproken. We hebben hier topics aangehaald uit zowel WN, als van bij de tinkers, als van bij de shets, enz...
Dus moet je echt wel overal gaan zoeken als je in deze topics geïnteresseerd bent.

2)
Op een bepaald moment was meer dan de helft van de topics op F-AM i.v.m. kleur. Misschien is een kleurentopic dan niet direct uit het zicht verdwenen ok... Maar bekijk het dan even van de andere kant ; het neemt wel plaats in voor de mensen die geïnteresseerd zijn in fokkerij algemeen, maar niet in kleur

3) Kleurengenetica is inderdaad zeer nauw betrokken bij fokkerij, maar is het dan zo veel moeite gevraagd om onder Fokkerij en Afstamming (FA) een subforum Fokkerij-kleurengenetica (F-KG) te maken ? Meer verwarring kan er hierdoor toch niet zijn. Alles wat met kleur te maken heeft valt daar onder.

Eerlijk gezegd snap ik dan al die subforums onder WN ook niet.
Eigenlijk kunnen de meesten van hun subforums ook elders worden ondergebracht.
Als men de Westernruiters dan toch een voordeelbehandeling wil geven, ok so be it. Laat ze 'hun' kleuren dan maar bespreken onder hun eigen WN-FA, maar gun de andere mensen dan ook hun subforum.

Wat zijn 'zij' meer dan een ander ?

Ik heb overigens niks tegen de mensen, die op WN zitten, maar het is toch duidelijk dat hier iets erg scheef zit in de verhoudingen en dat er toch wel een zekere vorm van discriminatie t.o.v. niet-WN bestaat.

Ik overweeg ernstig om de bezwaarcommissie hierover te contacteren

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:17

Nogmaals, WN heeft een apart FA forum omdat er bij de western-fokkerij iets meer bij komt kijken. Bepaalde erfelijke ziektes, maar ook qua papieren, omdat het via de VS gaat, is het allemaal wat anders en wat specifieker. Daarom is er destijds gekozen voor een apart WN-FA forum. Het is niet zo dat zij iets meer zijn, hun fokkerij is net wat anders.
Kleurgenetica-vragen horen op de FA-forums thuis, en die zijn er 2. Op beiden fora mogen deze vragen gesteld worden, zo is het altijd al geweest. Dat er op de diverse subfora kleurenvragen stonden, die stonden gewoon verkeerd. Een mod kan niet alles zien, en als er niet op getemd wordt is er kans dat het blijft staan. Hoe dan ook, er is een duidelijke plaats voor de kleurgenetica-vragen.
Op FA staan nu inderdaad veel vragen, maar dit is in het verleden niet zo geweest. Sinds dit topic geopend is worden er ineens veel meer kleurenvragen gesteld. Wij hebben gekeken naar de hoeveelheid topics die er in het verleden zijn aangemaakt, en niet wat er op dit moment aan topics wordt aangemaakt. Het aantal vragen is de laatste 3 weken meer als verdubbeld, wij vermoeden echter dat dit niet blijvend is. Mocht dat wel het geval zijn, kan er alsnog naar een nieuw subforum gekeken worden.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:30

Ik vind het erg jammer dat op een paardenforum zoveel subfora zijn die niets met paarden te maken hebben en als er dan wordt gevraagd naar een subforum, wat een heel interessant onderdeel is van het paardenhouden en zeker van de fokkerij, dat dat wordt afgewezen, terwijl er zoals hier blijkt toch aardig wat interesse in is en als zo'n forum er eenmaal is er ook zeker meer interesse in zal komen.

Ik denk ook niet dat dit topic de oorzaak is van de groei van kleurentopics op FA maar gewoon het zien van zulke topics waardoor mensen zich gaan afvragen wat voor kleur zij nu hebben en dan zelf ook een topic gaan openen.

Het centrale topic dat we hadden was erg gezellig en leerzaam en dat wordt gesloten. Na aanleiding daarvan wordt dit topic geopent en de enige uitkomst is een kleurencalculator topic op FA waarin je die uitslagen mag bespreken Clown .
Gooi dan op z'n minst dat eerste centrale topic open en verander die titel zodat we daarmee niet de waarschuwingen krijgen dat we niet ontopic (bij de topictitel) blijven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:41

Iceprincess, er is nooit een centraal topic geweest. Dit was een verzameltopic van foto's van verschillende kleuren paarden, waar ook gewoon foto's van het internet die mensen tegenkwamen gepost konden worden, als het maar een apart kleurtje was. Het topic is 80 pagina's goed gegaan, en toen kwamen ineens die vragen. Daar is het topic nooit voor bedoeld geweest, en daar is dit verzameltopic ook nooit voor aangevraagd geweest. Dat topic open gooien voor de kleurenfoto's, waar het oorspronkelijk voor bedoeld was, heeft ook geen zin, omdat het nog maar 2 pagina's kon lopen en dan waren de 100 pagina's ook bereikt. Een nieuw topic voor kleurenfoto's wordt niet toegestaan, want ondanks de vele waarschuwingen werden er de regels constant overtreden, en dan niet alleen wat betreft het offtopic gaan, maar ook wat betreft de foto's in links plaatsen.

Een centraal topic is niet handig. Meestal moet er nog gevraagd worden naar informatie over de voorouders, om vast te stellen hoe de ouders genetisch qua kleur in elkaar zitten. Als er dan 3 mensen naar de kleur van hun paard vragen tegelijk, is het overzicht al snel kwijt welke informatie bij welk paard hoort. Als je naar de verschillende topics kijkt zie je wat ik bedoel, het is vaak gepuzzel, meerdere paarden tegelijkertijd maakt het niet overzichtelijk.