Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:17

Ik heb vorig jaar (of was het langer geleden Verward) ook eens zo'n topic op FZ geopend. Met precies dezelfde mening als jiehaa.
Nu ben ik zelf mod en zie alles van een andere kant.
En ik moet zeggen, het valt me alles mee. De OW's die uitgedeeld worden gaan in overleg. Er moeten minimaal 3 mods met de beslissing eens zijn, of toestemming van een hoofdmod. Bij de meeste OW's gaan er 2 of meer pagina's discussies van mods aan vooraf voor er een beslissing wordt genomen.
Een OW uitdelen gebeurt nooit zomaar en nooit ondoordacht.

Verder kun je niet terugvinden of de 'tegenpartij' ook een OW heeft gehad, zeker niet als het een 1e OW betreft. En vaak komt er dan een oneerlijkheidsgevoel naar boven. Begrijpelijk, maar niet terecht.

Het afgelopen jaar is het mod-beleid sterk veranderd. In positieve zin. Voorheen werden er veel te vaak slotjes gezet, dat is nu al veel minder. Er wordt zoiezo met een moderatoropmerking gewerkt, wat er voorheen niet was, waardoor het topic alsnog verder kan gaan. Vroeger werd het gelijk op slot gezet. Ik vind het juist fijn die modopmerking, want zo kan je een discussie bijsturen waardoor een topic weer wat vriendelijker verloopt.

Er wordt dus ook zeker wat met dit soort topics gedaan. Alleen bokt veranderen gaat niet in 1 dag. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Daar gaat tijd overheen.
Verder gaat er ontzettend veel tijd in het modwerk zitten. Meer dan ik van tevoren had verwacht. Moderators zijn nog steeds mensen die dit vrijwillig doen en er veel vrije tijd insteken. Ook zijn wij gewoon mensen die ook niet alles goed kunnen doen. Niemand is perfect gelukkig. Maar aan de andere kant, mocht je het ergens niet mee eens zijn kun je er altijd over praten (pb'en in dit geval Clown). Er kan nog eens een duidelijkere uitleg gegeven worden waar nodig en ja, soms kan het best nog gezellig zijn Haha!

Bokt is groot, er komen veel mensen, er worden veel berichten geplaatst. Dat kan niet altijd even goed gaan, zowel tussen gebruikers, als vanuit het team. Zo kan in het dagelijks leven een discussie ook uitlopen op ruzie of op een veachtpartij als er niemand tussen springt. Maar juist door degene die er tussen springt kan de ruzie voorkomen worden. En niet altijd naar ieders tevredenheid, maar dat kan ook niet. Lachen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 22:57

Schimmelig schreef:
jiehaaa schreef:

Het was een grapje Schimmelig. Is het zo niet overgekomen?
Ik zal kijken of ik het nog kan editten en dan ga ik ECHT!

Dat krijg je van middelmatig smiley gebruik en als botte bijl bekendstaand Ja Tong uitsteken

Sta ik zo bekend? Sinds dit topic of al langer? Schijnheilig

En ik maar denken dat ik zo veel smilies gebruik, kan je nagaan... Komt er weer eentje: Haha!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 23:03

Betteke schreef:
Tijd geleden heb ik een topic gezien over (lang)gestraften die medische experimenten zouden moeten ondergaan, een bokker noemde dat fascistisch/nazistisch en kreeg een ban van 3 maanden, terwijl hij volkomen gelijk had naar mijn smaak. Dergelijke topics roepen op tot heftige, soms zeer kortzichtige, reacties.
Misschien een idee om dat soort topics te verwijderen, dan zijn al die OW's ook niet nodig.

Lijkt me inderdaad een onderwerp wat zulke reacties oproept. Maar ik vraag me af hoe de betreffende bokker het omschreef waardoor hij een ban kreeg? Want als iemand zegt dat het neigt naar nazisme/fascisme... Nou dan is dat wel een boute uitspraak, maar van mij mag het wel zo gezegd worden, als hij dat vindt. Maar goed, ik ken het bewuste topic dus niet (weer niet...).

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 23:05

Apple schreef:
Een bokker krijgt niet gelijk een ban van 3 maanden.

Eens kijken:
1e OW: gebeurd niets
2e OW: ban van 24 uur en vermelding op FZ
3e OW: ban van 1 week
4e OW: ban van 1 maand
5e OW: ban van 3 maanden.

Dus de bokker die dat fascistisch/nazistisch noemt en 3 maanden zonder bokt mag doen heeft dus in het half jaar daarvoor al 4 OW's opgelopen en dit is dan de 5e.

Dat is dus niet zomaar ofzo.

Maar ik had ook al eerder in dit topic gelezen dat er ook een mogelijkheid is dat er direct een steviger maatregel wordt genomen. Dus ipv een 24 uurs ban meteen 1 voor 1 maand, als voorbeeldje.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 23:08

dierfysio schreef:
heb nu wel een akelig kind aan m'n broek hangen die me zomaar uit het niets aanvalt (schelden, vloeken, m'n topic verzieken, me persoonlijk bedreigen via de pm! Bloos! ). ben wel heuuuul benieuwd wat de mods daarmee doen nu. heb gezegd dat als ze géén permanente ban krijgt, ik acuut zal stoppen met bokt, omdat ik daar dan ook niet meer achter sta. Bloos

Dat lijkt me bijzonder vervelend en ik ben ook erg benieuwd hoe dit aangepakt wordt. Zou jammer zijn, als je ermee stopt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 23:17

Cayenne schreef:
Maar het probleem is dat heel veel mensen een gekregen OW onterecht vinden, terwijl die misschien wel degelijk terecht was Haha!
Dan kun je trouwens wel naar de bemiddelaars stappen Ja

Niet als het Boktbeleid blijft dat alles in fluweel verpakt moet worden en dat er geen klare taal gesproken mag worden. Dan heeft dat totaal geen zin vrees ik.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:37

Mijn OW vond ik niet onterecht, maar onbegrijpelijk. Haha!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 23:46

detour schreef:
Hallo! Hier nog een niet zo tactische dame Knipoog . Heb met een moderator gekletst het afgelopen weekend en ook zij vindt de computer een heel ander medium dan mensen face to face toespreken; daarom nam ze e.e.a. met een korreltje zout. Je kunt tenslotte op elke slak zout leggen (wat een gezout Haha! )..

Ik verbaas me er wel eens over hoe hypergevoelig er wordt gereageerd als ik mijn mening geef over Anky van Grunsven; negativiteit is not done. Dat vind ik echt vreemd!

Ts, ik geloof ook niet in de zachte heelmeesters; bij sommige bokkers wel, hoor, het hangt er wel beetje van af. Kies ook liever voor het recht door zee zijn; daarbij kun je het idd vanuit de"ik"vorm doen. Als mensen zich dan aangevallen voelen dan is dat jammer..

Je had al een paar keer gepost hier, maar ik moest echt ff bijlezen hoor. Bedankt voor je ("gezouten" Clown ) reacties.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:51

jiehaaa schreef:
Maar ik had ook al eerder in dit topic gelezen dat er ook een mogelijkheid is dat er direct een steviger maatregel wordt genomen. Dus ipv een 24 uurs ban meteen 1 voor 1 maand, als voorbeeldje.

Dat doen we eigenlijk nooit. Het enige wat we soms doen is gelijk een permanente ban als het een overduidelijk relaccount/schaduwaccount is.
Soms geven we 2 OW's tegelijkertijd, als er bijvoorbeeld een SA is aangemaakt en daar is mee gereld. Of als een bokker over heel bokt heen in verschillende topics rare posts plaatst.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 23:52

Amanda schreef:
Ik heb vorig jaar (of was het langer geleden Verward) ook eens zo'n topic op FZ geopend. Met precies dezelfde mening als jiehaa.
Nu ben ik zelf mod en zie alles van een andere kant.
En ik moet zeggen, het valt me alles mee.

Hoi Amanda, Ik heb je reactie even ingekort want anders is het zo'n enorme qoute. Interessant dat jij over beide kanten mee kan praten. Ik denk ook dat het best lastig is om te bepalen wanneer je als mod wel en wanneer juist niet moet ingrijpen (al is het maar met een moderatoropmerking). Maar wat heeft jouw opinie dan doen veranderen? Heb je dan juist als mod niet het idee gehad dat het wel iets minder strak mocht?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:07

Ik heb, even terug, gelezen dat een bordje met doos erop OW-waardig is.

Heb ik een vraagje, bij de berichten die je plaatst kun je ook smilies weergeven en kiezen voor een koe, is dat dan ook OW-waardig?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 00:10

Krackertje, ik heb me altijd al afgevraagd wat die koe betekent... Bloos
Jij denkt dus iets in de trant van "stomme koe"?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:13

Normaal als je op bokt begint over een 2,5 jarige die je aan het werk hebt krijg je heel bokt over je heen.
Met soms pittige opmerkingen.

Nu tot mijn verbazing is er bij AR een topic van een 2,5 jarige waar veel mensen het mee eens zijn dat hij al aan het werk is.

En als er dan iets van gezegt word is er eentje die niet helemaal gepaste opmerkingen maakt.En zijn alleen die opmerkingen verwijderd en is het topic weer geopend.

En met de mededeling dat je verder respectvol naar elkaar moet reageren.

Dus met andere woorden niks zeggen dat hij te jong is alleen dat hij het leuk doet.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:13

jiehaaa, Daar wordt hij wel regelmatig voor gebruikt mijn inziens.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 00:19

ardo_iggy schreef:
Normaal als je op bokt begint over een 2,5 jarige die je aan het werk hebt krijg je heel bokt over je heen.

Nu tot mijn verbazing is er bij AR een topic van een 2,5 jarige waar veel mensen het mee eens zijn dat hij al aan het werk is.

En als er dan iets van gezegt word is er eentje die niet helemaal gepaste opmerkingen maakt.En zijn alleen die opmerkingen verwijderd en is het topic weer geopend.

Dus met andere woorden niks zeggen dat hij te jong is alleen dat hij het leuk doet.

Ja, want dan ben je ontopic, zegt men (modjes) dan.
Dat zijn dus precies de voorbeelden waarom ik dit topic wilde starten. In sommige situaties vind ik dat er gewoon best wel eens gezegd mag worden waar het op staat, zonder dat degene die dat op zich neemt ervoor wordt afgestraft.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 00:19

krackertje schreef:
jiehaaa, Daar wordt hij wel regelmatig voor gebruikt mijn inziens.

Ik zal daar eens op gaan letten.
Ben wel nieuwsgierig wat op je vraag geantwoord wordt. Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:21

Koe Deze bedoel je.

Hangt er mi ook heel erg vanaf in welke context je hem gebruikt.

Zelfde als Misselijk

Hangt van de context af.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 00:25

Dat geldt dan toch ook voor deze drie:
Hamer
Gestoord
Frusty

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:27

Apple schreef:
Koe Deze bedoel je.

Hangt er mi ook heel erg vanaf in welke context je hem gebruikt.

Zelfde als Misselijk

Hangt van de context af.

Dan zou ik graag jouw mening willen weten over de koe die ik kreeg toegegooid in het topic Belisar, Houston, verdere uitleg eventueel via PB

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:32

Jiehaaa, dat klopt. Net hoe het gebruikt wordt.

Krackertje, heeft er een moderator naar gekeken? Ik zie dat het om een topic van 135 pagina's gaat, dat is niet makkelijk even terug te vinden.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:39

Apple, nee er heeft nog geen moderator naar gekeken.
Ik heb van deze bokster al eerder een koe gekregen in een topic over Stal Allure, er zijn in dat topic wat berichten verwijdert waaronder ook die betreffende koe en zowieso 1 bericht van mij, ook hier zou ik verdere info over kunnen verstrekken via PB.

Zal ik eens wat opbiechten, ik weet niet eens hoe ik zoiets het beste kan aanpakken daar ken ik de regels niet goed genoeg voor.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:42

Dan kun je het beste gewoon even op de tem (uitroepteken rechtsonderin) drukken zodat het de moderators opvalt. Vooral in een langer topic lezen moderators niet alles bij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 08:08

ardo_iggy schreef:

Zoals al eerder gezegd is willen we zo min mogelijk topics op slot zetten. Het topic in dit geval liep uit de hand met gescheld.
Als je het topic bekijkt staan er nog gewoon opmerkinghen in waarin gemeldt wordt dat ze hem te jong vinden. En ja, dat mag gezegd worden. Mits het maar op een respectvolle manier gezegd wordt en niet met een opmerking als bijvoorbeeld (om maar even in de sfeer van dit topic te blijven Knipoog ) "Jij domme koe dat je met een 2-jarige start".
En in dit geval zijn trouwens de opmerkingen verwijderd van de voorstander van het starten met een 2,5-jarige. Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:25

jiehaaa schreef:
Hoi Amanda, Ik heb je reactie even ingekort want anders is het zo'n enorme qoute. Interessant dat jij over beide kanten mee kan praten. Ik denk ook dat het best lastig is om te bepalen wanneer je als mod wel en wanneer juist niet moet ingrijpen (al is het maar met een moderatoropmerking). Maar wat heeft jouw opinie dan doen veranderen? Heb je dan juist als mod niet het idee gehad dat het wel iets minder strak mocht?

In de tussentijd van het topic en de datum dat ik mod werd is er al veel veranderd.
De moderatoropmerking is erbij gekomen, dat scheelt echt veel slotjes.
OW's was ik van mening dat dat snel beslist werd e.d. En door 1 of 2 mods.
Maar dat is dus totaal niet zo. Er wordt veel overleg gevoerd. En niet alleen over OW's, maar ook over het verloop van sommige topics, enz.
Wanneer er iemand opvalt door bijvoorbeeld een bepaald taalgebruik gaan daar ook vaak pb's aan vooraf met een verzoek het taalgebruik aan te passen. Wanneer er nog steeds grof wordt gereageerd wordt er pas een OW uitgedeeld. Vaak is het een opeenstapeling van bepaalde reacties en niet een OW op 1 reactie. Of het moet echt grof zijn, zoals de eerder genoemde nazi-vergelijking bijvoorbeeld.
En dat dacht ik dus altijd wel.

Ook is het overigens zo dat niet iedereen het er altijd mee eens is. Dat kan ook niet.
Maar de meerderheid bepaald dan uiteindelijk.
Het gaat gewoon anders dan ik altijd dacht. Gelukkig maar.

En nogmaals: Bokt is groot, er komen veel mensen, er worden veel berichten geplaatst. Dat kan niet altijd even goed gaan, zowel tussen gebruikers, als vanuit het team. Zo kan in het dagelijks leven een discussie ook uitlopen op ruzie of op een veachtpartij als er niemand tussen springt. Maar juist door degene die er tussen springt kan de ruzie voorkomen worden. En niet altijd naar ieders tevredenheid, maar dat kan ook niet. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:47

jiehaaa schreef:
Cayenne schreef:
Maar het probleem is dat heel veel mensen een gekregen OW onterecht vinden, terwijl die misschien wel degelijk terecht was Haha!
Dan kun je trouwens wel naar de bemiddelaars stappen Ja

Niet als het Boktbeleid blijft dat alles in fluweel verpakt moet worden en dat er geen klare taal gesproken mag worden. Dan heeft dat totaal geen zin vrees ik.

Dat blijft toch zo. Kijk voor de lol ook eens in het topic op Beestenboel waarin iemand een jonge hond de vernieling in helpt door ermee te gaan springen.

Ik bekeek het topic vandaag nog eens weer, en wat denk je? Een mod opmerking dat er niets meer gezegd mag worden dat het slecht is voor de hond. Huilen van het lachen

Nee, het moet overal allemaal lief en lekker zijn op bokt, in alle topics. De waarheid kun je beter niet vertellen, want dan krijg je direct een OW.

Hoe verrassend. Huilen van het lachen

Sommige mensen hebben het gewoon nodig om eens door elkaar geschud te worden en met de neus op de feiten gedrukt te worden.