Bokt-taalverloedering... spellingsbrigade??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:06

Eh... Sorry to interupt... Maar wtf zijn veralgemenende stofnamen?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 13:13

Ik geloof wel dat het in principe een kwestie is van snappen of niet snappen. Ik ben goed in taal, maar wiskunde daarentegen blijft een ramp bij mij. Ik heb geen wiskundeKNOBBEL maar een -HOBBEL Tong uitsteken Het maakt niet uit hoe vaak het me uitgelegd wordt, ik zie het gewoon niet. Gelukkig heb ik geen wiskunde nodig op Bokt Clown , maar ik kan me wel degelijk voorstellen dat mensen hetzelfde probleem met Nederlands hebben als ik met wiskunde heb. En dan is het dus een kwestie van even willen nakijken of je de d's en t's wel goed hebt, en ik kan me heel goed voorstellen dat je daar nou net geen zin in hebt als je lekker zit te bokken Knipoog Ik zie ze wel, die fouten, maar ik stoor me er niet zo aan dat ik nou vind dat iedereen het grammatica-boekje erbij moet pakken.

Ik stoor me aan mensen die extreem veel fouten maken in een tekst, niet omdat ze niet weten hoe je het schrijft, maar omdat ze te lui zijn om wat langzamer te typen of het nog even na te kijken. Als ik een moeilijk woord wil gebruiken en ik twijfel over de manier van spellen, dan kies ik een ander woord of ik pak heel even de Van Dale erbij. Maar dat is mijn keuze, ik zal niemand zeggen dat ze hetzelfde moeten doen Tong uitsteken Ik ga er alleen wel voor het gemak vanuit dat mensen een bepaalde woordenschat wel hebben, misschien is dat ook wel fout.

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:40

Pervinco schreef:
Eh... Sorry to interupt... Maar wtf zijn veralgemenende stofnamen?

Haha Haha!
Gewoon, namen zoals de voorbeelden die ik aanhaal Knipoog
Het klinkt moeilijker dan het is!

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 14:56

T@nj@ schreef:
Ik werd (kijk daar heb je er weer zo een Schijnheilig ) altijd direkt op mijn vingers getikt door mijn ouders als ik weer het woord leggen gebruikte, dan kreeg ik direkt te horen "een kip legt, jij niet!" en enigste, "denk je echt dat je zo leuk bent?" Haha! dat helpt wel, blijft goed hangen
Bij mij thuis is het juist andersom Haha!
Ik verbeter mijn ouders. Knipoog

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:57

DaphneL schreef:
Zo'n is enkelvoud en fouten is meervoud hoor Schijnheilig

'Zo'n' was in deze zin streektaal.

'Zulke' is (A)BN. Knipoog

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:42

Typen kan ik nog wel, maar uitspreken....
Dan is het waarrempel (als je het toch over spelling hebt, hoe schrijf je dat woord Knipoog ) iedereen die mij verbetert, in het Engels maar ook woorden die verbastert zijn van het Engels en Frans enzo (goed cijfer had ik wel voor NL, gelukkig zat daar geen uitspraak bij Haha! ).

Ezelsbruggetje of je er een d, t en dt achter moet plakken.
Eerst in meervoud, loop wordt lopen, je hoort geen d of t, dus het kan al geen dt worden.
Weet je niet zeker of een d of een t erachter moet, gebruik dan het woordje loop.
Dan plaats je er een jij, ik, hij zij, etc voor of achter.
Ik loop, hij loopt, loop jij?

Word wordt worden, er zit dus iig al een d in, enkel t wordt het dus sowieso al niet, dus dan heb je nog de keuze uit enkel d of dt.
Verander naar het woordje loop, dus ik loop, ik word.
Loop jij, word jij?
Jij loopt, jij wordt.
Dt dus.

En of het nou een enkel d of een enkel t moet worden, daar is ook wel een ezelsbruggetje voor, maar die weet ik ff niet meer, maar dat doe ik meestal op mijn gevoel.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:43

Misser schreef:
Maar als je ALTIJD oplet of je iets goed schrijft, wordt het vanzelf makkelijker. Als jij ook hier op je -d en -t let, zal het straks op school ook automatisch gaan.
Bovendien zijn er voor -d en -t makkelijke regels, kwestie van willen. Dyslectische mensen uitgezonderd.

Daar ben ik het mee eens, maar dat blijft dan nog wel MIJN verantwoordelijkheid en niet de verantwoordelijkheid van bokt!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:44

En ik zit me nu toch zo af te vragen wat dat ezelsbruggetje nou was, maar ik kom er gewoon niet meer op...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:47

was dat niet 't kofschip??? maar dat blijkt nu niet meer op te gaan hoorde ik laatst

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:51

Shiloh schreef:
Daar ben ik het mee eens, maar dat blijft dan nog wel MIJN verantwoordelijkheid en niet de verantwoordelijkheid van bokt!

Het is ook niet de verantwoording van Bokt dat Bokt je leert schrijven op de goede manier, Boktgebruikers verwachten dat je de regels toe kan passen, iig voor een groot deel, en dat je dat ook gebruikt zodat de meeste Boktgebruikers je reacties kunnen lezen.
Oftewel, geen msn/breezer ed taal, hoofdletters gebruiken, komma's en die dingen, en op je spelling letten, bij spelling kan er altijd wel wat fout gaan, de rest is gewoon willen, spelling ook voor een gedeelte, maar ook een gedeelte kunnen.
En je mag toch aannemen dat je op een bepaalde leeftijd wel wat kan in betrekking tot het spellinggebruik.
Maar daar dan ook gebruik van, doe er een klein beetje moeite voor, lees het voor de zekerheid eens na (of meerdere keren), pas de spelling regels toe.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:53

LiSSy schreef:
was dat niet 't kofschip??? maar dat blijkt nu niet meer op te gaan hoorde ik laatst

Of 't fokschaap, die 2 woorden ken ik wel met betrekking tot de spelling, maar weet dus ff niet meer waar dat bij hoort, en welke regel er aan vast zat.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:55

uhmm, als de laatste letter van de stam in dat woord zit dan moet het met een, uhmm, t als ik het goed heb

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:56

kofschip of fokschaap was het in ieder geval, ben al een paar jaartjes van school af en volgens mij is er in de tussentijd weer het een en ander veranderd. Kan het allemaal niet meer zo goed bijbenen.

Al vind ik dat soort foutjes niet eens storend, zolang er gewoon een beetje normaal nederlands geschreven wordt, wel met gebruik van leestekens e.d. vind ik het al gauw goed. Dan vind ik eventuele kleine spellingsfoutjes niet zo erg.

Maar soms zie ik dingen, en dan kijk je even in het profiel en dan zijn ze toch wel op een leeftijd waarop je mag verwachten dat ze regelmatig gebruikte woorden toch fatsoenlijk kunnen spellen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:59

*grinnik* heb ik vaak ook wel moeite mee hoor, met goede spelling bedoel ik dan. of ik typ te snel en lees het niet na. waardoor er dan ook weer fouten ontstaan.
als ik het snel genoeg zie verander ik ze na de tijd nog wel even.
ik vind dat ik best netjes typ, af en toe een foutje moet kunnen. ik gebruik genoeg leestekens en maak veel gebruik van alinea's.
alleen gebruik ik geen hoofdletters, maar ik denk niet dat dat heel vervelend voor anderen is

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:03

Met te snel typen maak ik ook foutjes, maar meestal lees ik het allemaal nog een keertje na .

Maar ik bedoel dus echt fouten, soms kun je heel goed zien of iets echt fout gespeld is. Zo kan ik me weleens ergeren aan stijgeren i.p.v. steigeren. En meer van dat soort foutjes.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:26

Wat ik nog erger vind is hoefsmiT.

Kom op zeg, iedereen weet toch wel dat het hoefsmiD is?
En idd, ij of ei of ie.

Maargoed, zoals ik al eerder zei, vind msn/breezertaal door de hele tekst heen erger dan af en toe een woordje, of een woordje verkeerd door spelling of wat dan ook.
Een spatie of een komma boven ( ' die dus) in een woord niet gebruiken (bijv bij het woord 's avonds, wat dan s avonds of savonds wordt) is tot daar aan toe, blijft het nog wel aardig leesbaar om, maar in de hele tekst bijna geen leestekens of het knopje enter gebruiken, dan wordt het dus echt minder leesbaar en irritant voor anderen dus.
Dan wordt er gezegd, lees het dan niet, dat doen de meesten dan dus ook niet.
Hoofdletter gebruik, als je dan de enterknop maar weet te vinden, dan blijft het meestal wel leesbaar, gebruik je naast de hoofdletters ook geen punten en komma's, wordt het weer moeilijk leesbaar.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:49

Ik ben niet dyslectisch, maar je wil niet weten hoe vaak ik een tekstje in voorbeeld nalees/aanpas voordat ik hem ook daadwerkelijk post. Haha!

Vaak wordt er uit pure lamheid geroepen "jha ma kben dyslektis en ka niej goe teipe", toch wel duidelijk dan dat deze persoon te lam is om duidelijk te kijken welke karakters wààr staan op z'n toetsenbord ipv er op 5 tegelijk te rammen in de hoop dat de goeie er toch ergens tussen zit.
Dit alles wordt vaak nog is vermengd met een vleugje Breezah-taal, of msn geklets.
Klinkt net als een recept zo, een recept voor "hoe kom ik het makkelijkst dom over".

En begrijp me niet verkeerd, ik kan er heus inkomen dat het heel erg lastig is om dyslectisch te zijn. Mijn broer is het en ik ben dyscalcisch (zelfde maar dan met cijfers en rekenen, geen idee of ik het goed schrijf Tong uitsteken ) Maar dat wil niet zeggen dat je het te pas en te onpas als excuus moet gebruiken om je eigen luiheid goed te praten.
En nee, ik scheer hier niet alle mensen mee over 1 dezelfde kam. Je ziet duidelijk wie de moeite neemt om even een fatsoendelijk berichtje te posten en wie niet. "Geen tijd" vind ik geen excuus, mààk dan tijd. Nalezen is zo gebeurd! Aanpassen ook!

Hierbij sluit ik me dus aan bij het Bokt-promo-team ter promoting van de officiele spreek- en schrijftaal genaamd het NEDERLANDS.
Aangezien dit ook in de Boktregels staat hou ik me dus van nu afaan consequent bezig met Bokkers te verbeteren die duidelijk niet de moeite nemen om zich verstaanbaar te maken voor de gehele Benelux. }> (en als dat niet mag dan klik ik telkens op dat rode uitroepteken Tong uitsteken )
(nu vraag ik me af of "hou ik me van nu afaan bezig " wel correct Nederlands is. Clown)

Grappig trouwens dat de leerstof van mijn afgelopen examen Nederlands ook dialecten en zgn. "jeugdtaal" omvatte. Enkele kenmerken en veel voorkomende fouten zijn bijvoorbeeld het verwisselen van het woord "om" door "van/voor", tijdens het nalezen van mijn eigen tekstje betrapte ik mezelf op deze fout in deze zin->
"Maar dat wil niet zeggen dat je het te pas en te onpas als excuus moet gebruiken om je eigen luiheid goed te praten.".

Zo ver zal ik mijn verbeter-manie echter niet drijven bij de Bokkers, enkel bij m'n eigen posts. Haha! Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 20:46

T@nj@ schreef:
...gebruik de voorbeeld knop, dan staat alles veel duidelijker op je scherm en je zal niet alle fouten eruit halen maar je komt een heel eind...

Briljante tip, T@nj@! OK dan!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:27

Er is nog een reden waarom je op zou moeten letten. De meeste gebruikers kennen elkaar niet IRL. Je maakt dus een indruk door wat je schrijft maar ook zeker hoe je schrijft.

Als er MSN taal wordt gebruikt neem ik die gebruiker veel minder serieus. Ik doe dat niet expres maar ik weet gewoon hoe het overkomt op mij.

Spellingsfouten zoals dt val ik veel minder over. Misschien omdat ik daar zelf ook zo'n moeite mee heb.

Als je een tekst schrijft zonder leestekens dan krijg je geheid minder reacties. Misschien wel lezers, denk je, maar die haken na de eerste regel al af. Of de echter doorzetters na enkele regels.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:55

Misser"]
Wat ik me nu afvraag, wordt dit 'taaltje' meer door vmbo/mbo-ers gebruikt dan bijvoorbeeld door vwo/wo-ers? Niet kwetsend bedoeld, maar dat idee heb ik wel.
[/quote]

Beetje late reactie Bloos maar ik was een dagje niet op bokt Haha!

Ik vat het ook absoluut niet kwetsend op hoor Knipoog
Ik ken genoeg mensen op vwo, hbo en universiteit die ook de MSN of breezah taal gebruiken in gesprekken op MSN oid.
Verder zou ik het niet echt weten aangezien ik nooit bij vmbo/mbo-ers of vwo/wo'ers in de klas heb gezeten Haha! Dat is waarschijnlijk ook de rede waardoor ik het niet persoonlijk opvat Knipoog

[quote="Misser schreef:
Sorry Chantjuh, maar ik had dus ook echt het idee dat je 14 was ofzo..

Gebaseerd op wat ik schrijf op bokt of op mijn cu2?
Ik weet zelf bijna wel zeker dat op mijn manier van schrijven op bokt niet op te maken valt dat ik jonger zou zijn

En zoals ik al eerder heb gezegd, doet het mij niet veel als mensen dat denken na het lezen van mijn CU2...
Als je namelijk de tekst GOED doorleest zie je namelijk mijn echte leeftijd staan en de opleiding die ik nu doe.
Ook staan er heel wat foto's op mijn Cu2 waar toch eigenlijk wel uit op te maken valt dat ik een beetje ouder ben dan 14 Knipoog

Clown

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:36

wohoh, als jullie op spelling gaan letten heb ik een enorm probleem Clown
Ik wil nog wel eens hele woorden of zinsdelen weglaten *LOL*

De mensen die echt ernstige onleesbare teksten plaatsen zouden wel een pb mogen krijgen met een waarschuwing ofzo OK dan!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 14:36

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar gaat er nu eigenlijk daadwerkelijk iets aan gebeuren? Zoals hetgene dat Laura voorstelde, in verband met die speciale "spellingsmods". Dat moet(in mijn ogen dan toch) wel niet té ver doorgedreven worden, door bv. OW te geven voor een typfoutje Knipoog.
Maar verder lijkt me dat best wel doenbaar, en als er vrijwilligers zijn die zoiets wel op zich willen nemen(te veel vrije tijd ofzo Knipoog), is dat denk ik zeker niet hinderlijk voor Bart, als er een paar extra "moddies" rondlopen die zich nergens mee bemoeien, met uitzondering van de spelling.

Ik moet trouwens toegeven dat ik dankzij Bokt veel beter op mijn taal ben beginnen letten. Als ik op msn van die "breezahnicks" zie, dan denk ik toch soms echt van: "Help! Word volwassen!"
Zelf typ ik wel Vlaams op msn (en in het Belgentopic Knipoog), maar voor zover ik weet is dat toch verstaanbaar Lachen.

Artemiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:03

Ik vind het eigenlijk wel een goed idee!
Leer ik ook nog een beetje nederlands... Knipoog
Wij wonen nu in Duitsland, dus ik heb geen nederlands meer. Over 1 of 2 jaar gaan we waarschijnlijk wel weer terug naar Nederland (door bepaalde omstandigheden...).
Heb ik meteen een beetje nederlandse les gehad. Clown *LOL*

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:46

XchantjuhX schreef:
Gebaseerd op wat ik schrijf op bokt of op mijn cu2?
Ik weet zelf bijna wel zeker dat op mijn manier van schrijven op bokt niet op te maken valt dat ik jonger zou zijn

En zoals ik al eerder heb gezegd, doet het mij niet veel als mensen dat denken na het lezen van mijn CU2...
Als je namelijk de tekst GOED doorleest zie je namelijk mijn echte leeftijd staan en de opleiding die ik nu doe.
Ook staan er heel wat foto's op mijn Cu2 waar toch eigenlijk wel uit op te maken valt dat ik een beetje ouder ben dan 14 Knipoog

Clown

Gebaseerd op je cu2 en je nickame

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:47

ok... dan had je uit de informatie die erop stond op kunnen maken dat ik 19 was ipv 14 Haha!

Dat vind ik dus wel (niet banketstaaf bedoelt) een beetje kortzichtig, iets verder kijken dan je neus lang is en dan zie je vanzelf de echte waarheid Knipoog
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 20-06-04 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt