Dreamboy schreef:Janneke2, je hebt het elke keer over knuffelspeeltjes. Ik begrijp niet zo goed wat je daar nu precies mee bedoelt. Die van jou staan naast een natuurgebied en 's-nachts op stal en zijn dus geen knuffelspeeltjes. Ik snap oprecht niet wat je hiermee wil zeggen.
Prima.

Dank je wel voor deze vraag.
Waar het mij om gaat is dat ik mijn paard als DIER serieus neem - en het woord 'knuffelspeeltje' was eerlijk gezegd niet zo zeer denigrerend bedoeld,
maar bedoeld om aan te duiden dat sommige mensen een dier niet serieus nemen als dier.
(Wat inderdaad niet direct een compliment is, dat dan toch ook weer wel. Vergelijk het maar met 'je hebt paardenmensen en mensen met paarden'. Dat laatste is ook niet echt een compliment.)
Ik zou graag mijn paard in een echte kudde willen - maar dat is in de harde praktijk niet haalbaar.
(Als je tien paarden aan huis hebt kom je wellicht een heel eind - niet mijn situatie.)
Aangezien ik haar niet die echte kudde kan geven, zal ik maatregelen moeten treffen ivm de wolf.
En wat ik bedoel met een dier niet serieus nemen als dier:
je weet dat er wolven zijn, maar je laat je dieren ZONDER de maatregelen van Moeder Natuur (kudde, ooien met rammen, en véél ruimte) of de oude traditie (schapen met een herder, schaapskooi) 'lekker buiten staan want dat is zo leuk'.
... het zijn geen knuffelspeeltjes,
het zijn prooidieren,
we hebben wolven,
- neem je maatregelen.
(En ik kan niet garanderen dat er dan nooit een dier wordt opgegeten, maar in elk geval op de Veluwe is het zo dat de wolven heel braaf vooral zwijn eten.)
(In Drenthe is het lastiger. We gaan er hier wel nuchter mee om.)