Bokkers die verdwijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:33

pien_2010 schreef:
Maar AVa dat praat bedreigingen niet goed of nare posts die niet gaan over de inhoud maar op de persoon.
Ik vind het juist goed dat Anjali post,want zij staat voor mij voor een grote groep mensen die ook zo denken. Daar leer ik van .
Duidelijk is dat ik het inhoudelijk niet eens ben en dat weet Anjali ook. Toch gaat dat over en weer respectvol.

Oh nee, eens. Ik vind dat ook te ver gaan.

Maar dat is helemaal niet waar het hier om ging. Er waren mensen die het niet met Anjali eens waren, en dat werd opgevat als een persoonlijke aanval en dat ze niets mocht zeggen.

Haat-pb's en bedreigingen gaan natuurlijk veel te ver. Maar er zit wel meer achter dan hier verteld wordt en ik vermoed dat dat ook de frustratie van VV is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:35

rien10 schreef:
Niet reageren is ook een keuze he. Dat is altijd een mogelijkheid. Ik ben het vaak niet eens met het blijven doorbehandelen van een dier. Even een fictieve situatie: hond van 14 jaar opereren aan kanker. Ik zou het dier laten inslapen.
Als iemand dat toch doet, en het hele relaas op Bokt zet, reageer ik gewoon niet. Ik heb helemaal niets toe te voegen aan dat gesprek.

:j

Dat is respectvol, je kan ook zeggen waarom je het er niet mee eens bent/ wat jij zou doen en het weer loslaten.

Het lastige van het internet is natuurlijk ook dat het allemaal geschreven woord is. De interpretatie is soms lastig en daar zitten ook nog weleens miscommunicatie's tussen.

Ik weet verder niet wat er tussen Anjali en VV gebeurd is. (en ga ook niet spitten :D )
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 20-09-23 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:36

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap wel wat Anjali bedoelt, zie dit ook regelmatig in bepaalde topics voorbij komen.

En ook ik heb hier weleens mijn vingers aan gebrand in het verleden waardoor ik bepaalde onderwerpen mijdt.

*edit* ze bedoeld (als ik het correct interpreteer) wat meerderen hier al aanhalen dat als je mening afwijkt van wat kennelijk een soort norm is hier van een bepaald groepje Bokkers dat je nog net niet afgemaakt wordt.

Imo heeft het er vooral mee te maken dat mensen nogal persoonlijk veroordeeld werden om keuzes die alleen hun eigen lichaam aangingen. En dat ze dat niet leuk vinden, snap ik wel.

Een afwijkende mening is een ding, een ander veroordelen heel iets anders.

Dat veroordelen vond ik wel naar ook. Maargoed als je een afwijkende mening hebt is het wel goed om een sterke huid te hebben.
Ik heb dat wel inmiddels. Maar niet iedereen kan het makkelijk naast zich neerleggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:36

VuurVleugels schreef:
Nee maar dit is wel een mooi voorbeeld van hoe sommige maar door blijven gaan en alles mogen en ik nu dan door jou teruggefloten wordt, en wellicht later ook door een mod. Dat zuigen en slachtoffertje spelen hier en hoe selectief daarmee omgegaan wordt is echt tenenkrommend.

Ja ik ervaar dat precies andersom eigenlijk :)

In dit geval geeft Anjali aan hoe iets op haar overkomt, hoe zij het ervaart, en dat doet ze dan in het algemeen.
Jouw bericht beginnen met 'ach hou toch op' doet dat teniet. Je kan het niet eens zijn met de inhoud, maar de ervaring en het gevoel is bij Anjali, daar kan je verder niet veel mee (volgens mij is dat ook een voorbeeld uit communicatie).
Wat mij bijvoorbeeld opvalt in topics over godsdienst, en daar zit Anjali vaak in is dat zij persoonlijk aangesproken wordt op de godsdienst, soms in niet mis te verstane bewoording (zoals Pien en Elise ook aangeven denk ik). En ja, Anjali kan dan star vanuit haar opvattingen iets aangeven, maar iemand dan persoonlijk op een godsdienst aanvallen vind ik zelf niet okee.
Ik meen dat het over abortus of iets ging, maar ik weet dat niet meer uit mn hoofd.
Daarnaast begrijp ik niet dat in een topic wat eigenlijk over algemenen gaat, iemand persoonlijk aangesproken wordt.

En je hebt gelijk, dat deed ik ook, en dat had ik ook niet kunnen doen. Dat is een leermoment voor mij :j

En wat Elise bijvoorbeeld aangeeft, ik ga ook onderwerpen mijden.. Informatieve onderwerpen meelezen is erg interessant, maar actief meepraten wordt wel steeds minder

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:37

rien10 schreef:
Niet reageren is ook een keuze he. Dat is altijd een mogelijkheid. Ik ben het vaak niet eens met het blijven doorbehandelen van een dier. Even een fictieve situatie: hond van 14 jaar opereren aan kanker. Ik zou het dier laten inslapen.
Als iemand dat toch doet, en het hele relaas op Bokt zet, reageer ik gewoon niet. Ik heb helemaal niets toe te voegen aan dat gesprek.

Het valt mij vaak op dat in de grote lijnen in het met jou juist wel eens ben. En ook hier :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:41

Dat herken ik heel erg Elise, de hetze vaak tegen alternatief. Ik denk, omdat dit niet alleen op Bokt is, dat dit oa de reden is dat er teveel mensen nu wappies zijn geworden, daar ze al zolang verketterd zijn in de maatschappij (ik ben dus ook verketterd op Bokt maar ben geen wappie geworden).
Dat is best wel eenzaam daar ik mijn hele leven in principe alles alternatief doe, behalve als het echt niet anders kan (1x teken beet dus flink antibiotica en 1x als kind longontsteking met antibiotica). Tot en met mijn implantaten toe heb ik me door een deskundige die voor een tandarts jaren werkte in Nederland, mij alternatief laten begeleiden. Uiteraard wist mijn tandarts dit niet. Ik heb keurig zijn recept aangepakt en de man was zeer verbaasd en buitengewoon tevreden dat ik zo rap opknapte met zo weinig klachten.

Eens met bepaalde meningen uit de weg gaan. Dat doe ik ook.

rien10

Re: Bokkers die verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:43

Ik ben zo blij dat je onderwerpen op "onzichtbaar" kan zetten. Dat heb ik laatst met het gesprek over geloof gedaan. Ik ken mezelf, ik ga dan echt helemaal geen leuke dingen schrijven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:45

Bereft pb en je vraagt/zegt ik wil die niet van jou ontvangen en je krijgt ze toch vind ik dat een soort van huisvredebreuk. Je zet iemand buiten de deur en die doet dat niet.
Die blijft binnenlopen.
Heel onfatsoenlijk gedrag.

Bedreigen kan sowieso niet.
Maar niet alles is natuurlijk ook een echte bedreiging.
Zeggen dat je iemand een k.t mens vind oid kan pijnlijk zijn is onfatsoenlijk maar geen bedreiging.

Een bedreiging is een uiting tegen het leven gericht. (even heel kort samen gevat)
Dus zeggen als je hier voor me stond kreeg je een klap in het gezicht is niet eens een bedreiging. Maar zeg je ik sla je dood als ik je tegenkom dat weer wel.

Dus ja er kunnen ontiegelijk nare dingen gezegd worden. Zeer onfatsoenlijk. Maar een bedreiging is het niet zo snel.

Wat niet wegneemt dat er genoeg te groot gekat is.
Op bokt en daarbuiten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:48

Wat betreft het alternatieve: goh, ik ben daar ook wel milder in geworden.
Ik was heel fel op die dingen, nu word ik wat rustiger, merk ik. En als het helpt, is het mooi.

Mijn excuses naar de personen die ik daar toen op aan heb gevallen. Ik heb dat in het openbaar gedaan, het lijkt me dus ook gepast om daar in het openbaar excuus voor aan te bieden.

Daarop doorgaand: ik merk dat ik gaandeweg ook daarin van mening veranderd ben. Ik hoef niet meer zo nodig overal wat van te vinden, en wat werkt, dat werkt. Ik geloofde nooit zo in homeopathie, nog niet, maar het heeft mijn pa wel veel goeds gebracht. Of dat een placebo-effect is of dat het echt wat doet, weet ik niet. Maar mijn pa is gelukkiger, en aan het eind van de dag is dat belangrijker dan gelijk hebben denk ik :)

DP: eens, de spijker op de kop imo.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:51

Ik blijf het vooral bijzonder vinden dat een onderwerp als deze keer op keer terug blijft komen, dat er keer op keer gesproken wordt over privacy en het gemak van het beheren van je eigen berichten, het makkelijker maken om meerdere berichten tegelijk te verwijderen...

En dat het team/beheer zich (op een paar vragen na) volledig afzijdig houdt. En met name het beheer.

Het geeft nog meer het idee dat de zorgen/meningen van Bokkers niet serieus genomen worden. En ik denk dat in dit topic veel Bokkers zitten die een ontzettend grote bijdrage leveren aan Bokt, maar op het moment dat die niet serieus genomen worden... Ja, dan ga je ergens anders heen.

Dusja, ook al ben ik voorstander van het verwijderen van verouderde topics; ik zou het team/beheer willen aanraden om topics als deze goed te bewaren. Dan kunnen ze wellicht over een x aantal jaar erop terugkijken en herleiden waar het toch fout ging en waarom ze toch zoveel populariteit verloren zijn...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:52

pien_2010 schreef:
Dat herken ik heel erg Elise, de hetze vaak tegen alternatief. Ik denk, omdat dit niet alleen op Bokt is, dat dit oa de reden is dat er teveel mensen nu wappies zijn geworden, daar ze al zolang verketterd zijn in de maatschappij (ik ben dus ook verketterd op Bokt maar ben geen wappie geworden).
Dat is best wel eenzaam daar ik mijn hele leven in principe alles alternatief doe, behalve als het echt niet anders kan (1x teken beet dus flink antibiotica en 1x als kind longontsteking met antibiotica). Tot en met mijn implantaten toe heb ik me door een deskundige die voor een tandarts jaren werkte in Nederland, mij alternatief laten begeleiden. Uiteraard wist mijn tandarts dit niet. Ik heb keurig zijn recept aangepakt en de man was zeer verbaasd en buitengewoon tevreden dat ik zo rap opknapte met zo weinig klachten.

Eens met bepaalde meningen uit de weg gaan. Dat doe ik ook.

Iemand Wappie (of schaap) noemen is natuurlijk ook gelijk veroordelen en hetgene wat iemand zegt niet serieus nemen.

In sommige gevallen begrijp ik dat, maar de term wordt heel makkelijk gebruikt om te polariseren. Iemand is een wappie of een schaap..ipv een mens met een andere mening, waar degene volledig recht op heeft.

Het is ook wat er in de politiek gebruikt wordt, zet je tegenstander weg als incapabel en dat tast dan gelijk de geloofwaardigheid van de boodschap die ze verkondigen aan.

Oftewel, het zijn echt geen volwassen manieren om respectvol te discussieren.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:53

DuoPenotti schreef:
Bereft pb en je vraagt/zegt ik wil die niet van jou ontvangen en je krijgt ze toch vind ik dat een soort van huisvredebreuk. Je zet iemand buiten de deur en die doet dat niet.
Die blijft binnenlopen.
Heel onfatsoenlijk gedrag.

Bedreigen kan sowieso niet.
Maar niet alles is natuurlijk ook een echte bedreiging.
Zeggen dat je iemand een k.t mens vind oid kan pijnlijk zijn is onfatsoenlijk maar geen bedreiging.

Een bedreiging is een uiting tegen het leven gericht. (even heel kort samen gevat)
Dus zeggen als je hier voor me stond kreeg je een klap in het gezicht is niet eens een bedreiging. Maar zeg je ik sla je dood als ik je tegenkom dat weer wel.

Dus ja er kunnen ontiegelijk nare dingen gezegd worden. Zeer onfatsoenlijk. Maar een bedreiging is het niet zo snel.

Wat niet wegneemt dat er genoeg te groot gekat is.
Op bokt en daarbuiten

Nog meer zeldzaamheden: ik ben het met DP eens :') Mooi gezegd, het gaat niet alleen om de zender maar ook om de ontvanger. Waarmee ik niet wil zeggen dat nare PB's sturen of iemand verbaal de hoek in slaan oké is, natuurlijk niet. Maar zoals Ayasha eerder al aangaf: soms deelt iemand veel uit maar kan diegene nauwelijks incasseren. En ik doel nu niet specifiek op iemand! Gewoon om aan te geven dat iemands beleving niet altijd de objectieve waarheid hoeft te zijn.

Ik heb zelf ook vaak zat dingen veel te heftig opgevat, dus ben daar zelf ook geen clean slate in. Maar als iemand op Bokt tegen mij zegt "Rot toch op, vreselijk mens" en ik dat opvat als "Als je niet zelf weg gaat sla ik je in elkaar als ik je zie", dan gaat er toch iets scheef als ik zeg dat ik bedreigd wordt.

Nogmaals: NIET gericht op specifieke bokkers. Nare PB's zijn altijd een no-go en ik zeg dus niet dat mensen niet moeten zeuren ofzo!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:55

Avalanche schreef:
Ik was heel fel op die dingen, nu word ik wat rustiger, merk ik. En als het helpt, is het mooi.

Mijn excuses naar de personen die ik daar toen op aan heb gevallen. Ik heb dat in het openbaar gedaan, het lijkt me dus ook gepast om daar in het openbaar excuus voor aan te bieden.

Daarop doorgaand: ik merk dat ik gaandeweg ook daarin van mening veranderd ben. Ik hoef niet meer zo nodig overal wat van te vinden, en wat werkt, dat werkt. Ik geloofde nooit zo in homeopathie, nog niet, maar het heeft mijn pa wel veel goeds gebracht. Of dat een placebo-effect is of dat het echt wat doet, weet ik niet. Maar mijn pa is gelukkiger, en aan het eind van de dag is dat belangrijker dan gelijk hebben denk ik :)

Ik denk dat iedereen wel milder is geworden. Met levenservaring erbij, ga je anders naar bepaalde zaken aankijken en leer je ook hoe je punt overkomt, en hoe je dat het beste verpakt.
En ik vind het getuigen van kracht dat je excuses aanbiedt op het moment dat dit eerlijk is om te doen. Goed ook om dat openbaar te doen, want daarmee zet je anderen aan het denken en ben je wellicht een voorbeeld voor anderen.

Je laatste alinea is ook helemaal waar. Je hoeft niet overal wat van te vinden. Waarom zou je jezelf dan mengen in een discussie, als jij daar niets mee hebt? Als voorbeeld; het bewust kinderloos topic. Daar hebben best wel eens wat moeders zich in een discussie gemengd terwijl ik denk; blijf toch weg? Waarom moet jij je mening ergens verkondigen, als je weet dat het geen toegevoegde waarde heeft.

En ik heb dat vroeger ook wel gedaan, zal dat zeker niet ontkennen. In de loop der jaren heb ik ook wel geleerd welke discussie aan te gaan, en welke discussie mij te veel energie kost. En dat resulteert zich ook wel in het feit dat ik tegenwoordig meer topics volg, en eigenlijk alleen nog maar niet-paardgerelateerde topics in mijn eigen berichten heb staan waar ik regelmatig reageer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:56

Avalanche schreef:

Mooie post +:)+ en fijn om te horen.

Ouder worden helpt met milder worden volgens mij :D

Ik ben ook van het, wat werkt dat werkt..of dat nu regulier of alternatief is..samenwerken loont volgens mij. :)

Jouw laatste zin ook, vaak discussieren we om het gelijk hebben ipv elkaars standpunt te leren begrijpen.(maak ik me ook nog weleens schuldig om)
Terwijl het eigenlijk om dat laatste gaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:58

@vuurvleugels
Ooit lang geleden heb ik al gepleit voor een tem systeem op pbs.
Dat een mod in 1 klik de hele geschiedenis kan zien.
Dus wie als eerste een PD stuurde. Tot de laatste toe.
Dan is er te zien of er bedreigingen zijn. Of er gescholden word.
En ik denk dat het preventief werkt. Nu weten sommige dat ze met daar naar doen toch weg komen. Dat is dan voorbij...

Maar dan kom je idd weer uit bij de post van marjo.
Beheer doet niks...
Ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:02

Elisa2 schreef:
Ik ben ook van het, wat werkt dat werkt..of dat nu regulier of alternatief is..samenwerken loont volgens mij.

Joh, totaal off topic, maar dat is het wel. Mijn paard wilde niet goed aankomen, een holistische benadering met wat essentiële oliën erbij bleek de oplossing.
Ik geloof er nog niet in maar het werkt :D

En verder ontopic: thanks :) niet overal wat van vinden heeft me veel rust gebracht, en soms gewoon zaken negeren helpt ook prima :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:03

DuoPenotti schreef:
@vuurvleugels
Ooit lang geleden heb ik al gepleit voor een tem systeem op pbs.
Dat een mod in 1 klik de hele geschiedenis kan zien.
Dus wie als eerste een PD stuurde. Tot de laatste toe.
Dan is er te zien of er bedreigingen zijn. Of er gescholden word.
En ik denk dat het preventief werkt. Nu weten sommige dat ze met daar naar doen toch weg komen. Dat is dan voorbij...

Maar dan kom je idd weer uit bij de post van marjo.
Beheer doet niks...
Ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was

Hè, ik heb ook altijd gedacht dat dat gewoon kon? Is dus niet zo?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:05

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ben ook van het, wat werkt dat werkt..of dat nu regulier of alternatief is..samenwerken loont volgens mij.

Joh, totaal off topic, maar dat is het wel. Mijn paard wilde niet goed aankomen, een holistische benadering met wat essentiële oliën erbij bleek de oplossing.

En verder ontopic: thanks :) niet overal wat van vinden heeft me veel rust gebracht, en soms gewoon zaken negeren helpt ook prima :j

En dat hebben wij allemaal ontdekt in de loop der jaren. Dus als we met die kennis in ons achterhoofd de reacties richting de wat 'jongere' generatie (damn ik voel me oud) reageren, dan zullen zij dat uiteindelijk ook leren.

En ja kan áltijd van elkaar leren. Zelfs al staan je politieke voorkeuren lijnrecht tegenover elkaar. Je zult altijd wel iets vinden waar je van kan leren, of waarmee je toch overeenkomsten ziet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:05

BM
Nee. Helaas niet. Of ik moet het gemist hebben. En dan hoor ik dat graag. :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:06

Tekst van het bericht kopiëren en aan een Mod sturen. Gewoon even handmatig doen. Dan kan je gelijk een verhaal meezenden, wat er gebeurd is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:09

Marjo schreef:
En dat hebben wij allemaal ontdekt in de loop der jaren. Dus als we met die kennis in ons achterhoofd de reacties richting de wat 'jongere' generatie (damn ik voel me oud) reageren, dan zullen zij dat uiteindelijk ook leren.

En ja kan áltijd van elkaar leren. Zelfs al staan je politieke voorkeuren lijnrecht tegenover elkaar. Je zult altijd wel iets vinden waar je van kan leren, of waarmee je toch overeenkomsten ziet.

Toch heb ik veel politieke topics op een kruisje staan.
Naar mijn idee is daar maar 1 stroming toegestaan en de rest word de kop afgehakt.

Net als bij het alternatieve.

En ja dan meng ik me even. Maar ben dat zo beu en ben ik weg.
Dat is anders dan vroeger. Toen ging ik niet want vond dat mijn mening er ook mocht zijn.
Nu denk ik. Zoek het lekker uit samen eensgezinde.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:16

Marjo schreef:
Avalanche schreef:

Ik denk ook altijd dat je mening en persoon uit elkaar moet blijven houden. Ook politiek, blijf in gesprek, ook al is het fel soms.

Want aan het eind van de dag wil ik gewoon een gelukkige papa en een biertje kunnen vatten samen. Het oneens zijn met elkaar is ook een kunst denk ik :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:17

DuoPenotti, ik heb precies hetzelfde bij de politieke/wolven etc. topics, maar ik sta vaak lijnrecht tegenover jou. Dus blijkbaar hebben wij dan toch een erg andere perceptie van welke stromingen daar de dienst uitmaken, dat is ook wel het nadenken waard.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:18

In het wolven topic zie ik geen stroming hoor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:19

DuoPenotti schreef:
Marjo schreef:

Toch heb ik veel politieke topics op een kruisje staan.
Naar mijn idee is daar maar 1 stroming toegestaan en de rest word de kop afgehakt.

Net als bij het alternatieve.

En ja dan meng ik me even. Maar ben dat zo beu en ben ik weg.
Dat is anders dan vroeger. Toen ging ik niet want vond dat mijn mening er ook mocht zijn.
Nu denk ik. Zoek het lekker uit samen eensgezinde.

Ik bedoelde meer te zeggen dat het niet uitmaakt hoe verschillend je bent als persoon, je op gebied van kennis/meningen/standpunten toch wel overeenkomsten kan zien.

Ik begrijp heel goed dat je politieke topics mijdt :j Ik doe dat ook, meer omdat ik van mezelf vind dat ik onvoldoende achtergrond kennis heb maar ook omdat je nogal snel neergesabeld wordt als je een andere mening hebt inderdaad.