Uitzondering regels.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:22

Met je laatste opmerking Femke Tweety raak je de kern van de zaak. Daar gaat het juist om.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:30

@DP: ja zomaar wat bokkers, maar algemeen genomen wel bokkers die zich onderbouwen met bronnen. Maar mensen die misinformatie posten zijn natuurlijk ook ‘zomaar wat bokkers’. Maar goed, een disclaimer of link naar kennispagina / overheidsinstantie is een alternatief. Maar dan moet er dus wel gebaseerd worden op inhoud…

Sclimpre schreef:
IMANDRA schreef:

Hoe is dit haalbaar met de huidige bezetting? Ze kunnen al niet snel reageren op tems soms (geen beschuldiging, wel observatie), en dan moeten ze elk discussietopic hierop gaan checken?

Ik denk dat je dit kan automatiseren en dat de mods dan net meer overzicht houden met minder tijd.
Als het manueel moet is dat geen optie.

Hoe doe je dat? Er wordt dagelijks zo veel gepost dat enkel een melding op veel berichten binnen x tijd van 1 persoon al flink wat meldingen kan opleveren. Dan zou een mod al die meldingen moeten checken, want er is geen bot die de toon van die berichten kan checken zodat de mod dat niet hoeft te doen (of ja die zijn er vast wel maar niet binnen Bokt budget gok ik haha)

Van wat ik hier zo lees is met name de manier van communiceren een probleem in topics, waardoor de sfeer vervelend wordt. Zou daar dan niet beter op gemod kunnen worden?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:54

IMANDRA schreef:
Hoe doe je dat? Er wordt dagelijks zo veel gepost dat enkel een melding op veel berichten binnen x tijd van 1 persoon al flink wat meldingen kan opleveren. Dan zou een mod al die meldingen moeten checken, want er is geen bot die de toon van die berichten kan checken zodat de mod dat niet hoeft te doen (of ja die zijn er vast wel maar niet binnen Bokt budget gok ik haha)

Van wat ik hier zo lees is met name de manier van communiceren een probleem in topics, waardoor de sfeer vervelend wordt. Zou daar dan niet beter op gemod kunnen worden?

Bokt houdt toch al tellertjes bij van hoevaak iemand post. Ik denk dat je daar vrij gemakkelijk een soort waarschuwingssyteem kan van maken. Als bv een groot topic voor meer dan X% door een bepaald persoon gevuld wordt kan dat erop wijzen dat het topic gemonopoliseerd wordt door die persoon. Kàn, dat hoeft zo niet te zijn, maar ms is dat voor de mods wel gemakkelijk om alvast dat topic eens te bekijken.

De manier van communiceren is veel moeilijker en subjectiever. Dus ook meer tijd voor nodig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:35

janderegelaa schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar janderegelaar het word bij andere topics ook gedaan, zie de alternatieve.
Nou dan is er geen pandemie aan de gang hoor en wat de ene dan fakenieuws vind is voor mij de redding van mijn toen 7 jarige paard geweest.
Hoe moeten ze dat dan modden?

Het modereren op Fakenews bedoel ik in deze kwestie dat er misinformatie gedeeld wordt die schadelijk kan zijn voor mensen maar waardoor mensen wel die beslissing nemen en daardoor de volksgezondheid in gevaar kunnen brengen.

Maar ook voor andere dingen zou moeten gelden: laat maar een onderzoek zien.

Aan de andere kant, als jij jouw paard beter krijgt met Bach bloesem therapie dan is dat toch mooi. Zou mij niet uitmaken.

Voor mij zit in deze belangrijke post alles wat er toe doet voor deze discussie waarvoor dank Jan.
1. Laat gaan als iemand een paard beter krijgt met iets waar je niets mee hebt;
2. Pak fake nieuws aan waardoor mensen besluiten kunnen nemen die onze veiligheid in gevaar brengen (bv leugen van een 13 jarige op social media die een onthoofding tot gevolg had), cq op een andere manier de volksgezondheid in gevaar kunnen brengen.

Deze mensen leven vaak in een totaal andere wereld, waar de feiten niet meer van kloppen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:31

DuoPenotti schreef:
Karl
Maar jij denkt dat als iemand echt een bepaalde denkwijze heeft over de vaccins dat dat gaat veranderen als je dat maar vaak herhaald, of heel irritant herhaald?
Daar verander je niks aan, die voelen zich juist gesterkt want als er zo vol opgevlogen word.
En die de onwaarheden geloven denken al zo, anders geloofden ze wel wat anders :+

twijfelaars zien wel meer topics dan 1 met alleen gelijkgestemde niet vaccers.
Die lezen ook de andere topics wel.

dus laat ze, hang niet de schoolmeester uit, het geeft alleen maar ergernis.

Nee het probleem is dat het precies andersom werkt met propaganda. Door de hele tijd dit soort misinformatie op verschillende plekken te blijven druppelenen herhalen, gaan mensen steeds gemakkelijker geloven in die misinformatie. Dat is gewoon een bewezen vorm van propaganda die werkt. Het heeft dus ook geen zin om in een eigen topic, want dat wordt niet gezien bij mensen waar die info bij binnendruppelt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:15

Mizora schreef:
Het punt is dat dit een ander onderwerp is. Als je wilt discussieren of dit überhaupt acceptabel is voor zo'n belangrijk onderwerp, is daar een ander (al dan niet zelf aangemaakt) topic voor.

Nee, de OP is rechtstreeks gestart vanwege het 'er mag geen tegengeluid worden gegeven in een ik wil geen Covid-vaccinatie-topic'. De vraag was duidelijk: waarom mag dat, want het mag nergens anders.

En dát gevaarlijke afwijkende bokt-beheer-besluit schiet een hoop mensen in het verkeerde keelgat.

Dat geleidelijk de discussie gaat richting "ik wil zonder tegengeluid kunnen praten over alternatieve geneeswijzen" staat los van de directe aanleiding. Het betreffende topic wordt nota bene gequote...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 19:18

Nee Ibbel dat klopt niet helemaal.

Ik zeg, het mag nergens of het mag overal.

DuoPenotti schreef:
Ik heb dan toch een vraagje aan de hand van dit topic:
[CV] Druk van na melden niet te vaccen. Wie ook?

Op het moment dat iemand het wil hebben over alternatieve geneeswijzen komen ook altijd dezelfde mensen er doorheen dat het oplichting is, placebo, noem maar op. Ook al hebben ze het niet eens uit eigen hand ervaren maar vinden het bij voorbaat al. Nog nooit is daarvoor ingegrepen door bokt. Al die topics gaan bij voorbaat al kapot. Maar iedereen moet kunne reageren is dan toch het antwoord.
Het kindvrij topic, ook daar mogen moeders hun mening spuien en word regelmatig ook gedaan. Waarom hier de uitzondering?

Ik vind de uitzondering best oke, maar dan wel op meer vlakken toestaan.

Alternatieve geneeswijze heb ik dus al van post 1 erbij gehaald als vergelijk.

Nogmaals, het mag overal dat mensen erdoor blijven zagen of er mogen meer topics waar drammers niet mogen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:52

Citaat:
Dat geleidelijk de discussie gaat richting "ik wil zonder tegengeluid kunnen praten over alternatieve geneeswijzen" staat los van de directe aanleiding. Het betreffende topic wordt nota bene gequote...

Lezen is ook een kunst Ibbel. Waar het over gaat is dat mensen "tot de voeten" volledig afgebrand worden. Waar het om gaat is "dat al jaren al dit soort topics stoppen vanwege "het onder uit de zak krijgen". Of anders gezegd deze topics mogen er niet zijn en het zijn altijd de zelfde mensen cq mens die hiervoor zorgt dat deze topics stoppen en notabene een mens cq mensen die 0,0 ervaring hebben met alternatieve geneeswijze....
Dat is totaal wat anders als " ik wil zonder tegengeluid kunnen praten over alternatieve geneeswijzen".

Ibbel

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:01

Dit topic is naar mijn gevoel al helemaal niet gestart omdat er een aantal trollen op bokt rondlopen. Al veel te lang, en het beheer doet er geen fiets aan, maar daar ging het hier op pagina 1 écht niet over.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:03

Pien, mag een anti-vaccer een bericht plaatsen in het corona vaccin topic ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:06

Ibbel schreef:
Dit topic is naar mijn gevoel al helemaal niet gestart omdat er een aantal trollen op bokt rondlopen. Al veel te lang, en het beheer doet er geen fiets aan, maar daar ging het hier op pagina 1 écht niet over.

Daar zijn we het met elkaar over eens. Ik tem ook nooit meer om die reden. Ik vertrek en/of geef mijn mening in zo'n topic, en dat werkt voor mij het beste. Zo blijft Bokt heel leuk voor mij en zonder ergenis.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:23

Ik wil tussendoor even melden dat wij echt heel hard aan het brainstormen zijn achter de schermen hoe wij dit het beste kunnen oppakken als team, het is niet zo dat wij lezen en ja en amen knikken en gewoon maar door doen. ;)

We proberen te kijken naar verschillende mogelijkheden om het een fijn forum voor iedereen te houden, maar dat is best heel lastig, zeker op [CV]. Ik lees nu namelijk verschillende onderwerpen die best hoog blijken te zitten.

Jullie opbouwende kritiek is altijd welkom en nemen wij mee!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:35

Giolli schreef:
Ik wil tussendoor even melden dat wij echt heel hard aan het brainstormen zijn achter de schermen hoe wij dit het beste kunnen oppakken als team, het is niet zo dat wij lezen en ja en amen knikken en gewoon maar door doen. ;)

We proberen te kijken naar verschillende mogelijkheden om het een fijn forum voor iedereen te houden, maar dat is best heel lastig, zeker op [CV]. Ik lees nu namelijk verschillende onderwerpen die best hoog blijken te zitten.

Succes! Denk dat we allemaal wel snappen dat het vanuit moderatie standpunt lastig is, hoe dan ook. Alleen deze half-half oplossing is hem gewoon echt niet, wel fijn om te horen dat jullie er mee bezig zijn :j

Denk dat je ook in je achterhoofd moet houden dat je nooit 100% van de mensen tevreden kan houden wat dat betreft.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:45

Dat is ook het moeilijke IMANDRA, je kunt het nooit goed doen voor iedereen. Alleen je wilt ook niet automatisch het gene doen wat het hardst geroepen wordt. We proberen echt te kijken naar wat het beste zou zijn voor het forum en tja, ook naar wat in ons kunnen ligt. Op CV zijn wij met 6 moderators, dat zijn 6 vrijwilligers op een best wel heel erg druk onderdeel van Bokt. Hoe graag wij bijvoorbeeld ook zouden willen modereren op fakenews, dat is gewoon niet haalbaar.

Ik begrijp dat het dan op een andere manier moet, ik begrijp ook dat het niet verstandig is om op deze manier het ‘zelf regulerende’ te beperken door eigenlijk gebruikers monddood te maken omdat er niet off-topic gegaan mag worden. Het is heel lastig om daar een middenweg in te zoeken, er is namelijk nog niet zo heel lang geleden een topic geweest dat (op dat moment) het overgrote deel van de gebruikers zich rot stoorde aan de hoeveelheid off-topic berichten op CV. We gaan zeker een oplossing bedenken, hier moet gewoon even heel goed over nagedacht worden. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:48

Neem dan ook het afbreukrisico mee van verdwijnende advertentie-inkomsten als bokt onverhoopt wordt geoormerkt als anti-vac website als je niet op fakenieuws kunt modereren maar wel een vrijplaats ervoor creëert.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:50

Ibbel, zoals Giolli ook al aangeeft is jullie punt echt aangekomen en wordt ook meegenomen in de overweging. Het is niet de intentie om een vrijplaats te creëeren en dat is het ook nooit geweest. Dat het zo is opgevat en in de praktijk uitwerkt is de reden dat we nu opnieuw aan het overwegen zijn hoe dit aan te pakken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 21:29

Giolli schreef:

Heel fijn. Dankjewel voor de inzet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:42

Neem in de overweging mee dat dit verder gaat dan alleen CV...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:21

Er zijn veel topics o.a over kruiden en ik zie daar vaak dezelfde bokkers die dan de boel komen verzieken. Zo van het werkt niet kijk maar ik heb bewijzen. Dan sturen ze ook iets mee waar dat dan in staat.
Het is dan niet van belang of iets werkt of niet daar gaat het dan in die topic niet over.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 07:35

Giolli schreef:

Heel simpel :')
1 lijn trekken... geen uitzondering voor een topic terwijl dat voor andere topics nooit wordt gemaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:08

Ik vind het wel frappant dat ik in dit topic een paar keer genoemd zie worden van het topic uit de openingspost, dat is allemaal vreselijk, kijk eens hoe verkeerd het gaat, zie je nu dat het niet werkt want er worden allemaal onwaarheden gedeeld, echo-kamer, er wordt fake-nieuws gedeeld en niemand doet er wat aan want de "mensen die weten hoe het zit" mogen er niet reageren, zie je wel het gaat helemaal de verkeerde kant op.... en als je dan in het bewuste topic kijkt zie je dat er de hele tijd door bijna iedereen gereageerd wordt, en het eigenlijk gewoon alweer overgenomen is / wordt voor een ouderwets gezellige discussie :=

Ofwel: in de praktijk lijkt dit gewoon een topic zoals alle andere? Wat is de paniek dan precies :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 09:04

pmarena schreef:
Ik vind het wel frappant dat ik in dit topic een paar keer genoemd zie worden van het topic uit de openingspost, dat is allemaal vreselijk, kijk eens hoe verkeerd het gaat, zie je nu dat het niet werkt want er worden allemaal onwaarheden gedeeld, echo-kamer, er wordt fake-nieuws gedeeld en niemand doet er wat aan want de "mensen die weten hoe het zit" mogen er niet reageren, zie je wel het gaat helemaal de verkeerde kant op.... en als je dan in het bewuste topic kijkt zie je dat er de hele tijd door bijna iedereen gereageerd wordt, en het eigenlijk gewoon alweer overgenomen is / wordt voor een ouderwets gezellige discussie :=

Ofwel: in de praktijk lijkt dit gewoon een topic zoals alle andere? Wat is de paniek dan precies :)

De Hulk is vrij duidelijk. Maar ik heb het vermoeden dat ze die qua modereren momenteel even niet aanhouden (tijdelijk iig) vanwege dit topic.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 09:08

Eh....gewoon vanaf pagina 1 reageren er mensen die wèl de prik gehaald hebben / wat te melden hebben over andermans keuze om die prik niet te halen. Dus dat hele exclusieve "oei oei kijk nu toch wat daar gebeurt" waar hier over gepraat wordt zie je gewoon niet terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 09:11

pmarena schreef:
Eh....gewoon vanaf pagina 1 reageren er mensen die wèl de prik gehaald hebben / wat te melden hebben over andermans keuze om die prik niet te halen. Dus dat hele exclusieve "oei oei kijk nu toch wat daar gebeurt" waar hier over gepraat wordt zie je gewoon niet terug.

Waarom dan niet een huiskamertopic openen ipv een openbare die constant bij iedereen in beeld verschijnt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 09:13

pmarena schreef:

In dat nieuwe topic zijn er een paar amateur-factcheckers hard aan het werk. Chapeau daarvoor.
Terwijl het net de bedoeling was dat er geen tegengeluid zou gegeven worden.